Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
BMW X2 xDrive25e
BMW X2 xDrive25e
BMW X2 xDrive25e
BMW X2 xDrive25e
38 Fotogalerie

TEST BMW X2 xDrive25e (162 kW) – Šetřílka hledejte jinde

Plug-in hybridní pohon je často chápán jako takový, který uspoří provozní náklady. BMW X2 xDrive25e kombinující elektromotor a tříválec se jako takové auto neukázalo.

BMW v posledních měsících podobně jako jiné automobilky rychle rozšířilo nabídku svých plug-in hybridů. Na stále přísnější emisní normy v Evropě zareagovalo strategií co nejširší palety motorů, aby si mohl vybrat opravdu každý zákazník. Postupně tak chce benzinové a naftové deriváty svých modelů doplnit o plug-in hybridy a elektromobily. Crossover X2 se v rámci této snahy loni dočkal derivátu xDrive25e.

Jak název napovídá, jde o plug-in hybrid s pohonem obou náprav. Jde přitom o to samé ústrojí, jaké jsme loni zkoušeli v technicky spřízněné X1. To znamená přeplňovaný benzinový tříválec o objemu 1,5 litru uložený napříč pod kapotou, kombinovaný s elektromotorem u zadní nápravy. Jestliže tak patnáctistovka dává 92 kW, elektrická jednotka dodává 70 kW. V X1 Ondru zaujal pohodový charakter tohoto ústrojí s kombinovaným výkonem 162 kW, vadila mu však určitá mdlost a necitlivost brzd. Pozoroval jsem něco takového i v X2, která je k X1 stylovější alternativou?

Jemná práce, ale co ta spotřeba?

Popravdě řečeno, mé pocity po týdnu testování plug-in hybridní X2 jsou velice podobné. Okamžitě mě nadchla citlivá spolupráce pohonného ústrojí. Oba motory spolupracují naprosto hladce, že mnohdy ani nepoznáte, na jaký pohon to právě jedete. Benzinový tříválec je totiž pečlivě odhlučněn, při akceleraci se navíc projevuje příjemným zvukovým doprovodem. Lehkému ryku se sice vzhledem k tříválcové koncepci logicky nemohl vyhnout, celkově ho ale považuju za kultivovaný.

Šestistupňový automat hladce a rychle řadí. Přepínání jednotek je pak hladké i v případě, kdy se baterie vybijí, což u plug-in hybridů nebývá vždy zvykem. To se totiž taková auta najednou mnohdy projeví necitlivým spouštěním spalovacího motoru. V X2 se ale nic takového neděje.

Souhlasím však s Ondrovou kritikou brzd. Že si na ně musíte zvyknout, to bych byl ještě schopen akceptovat. A tak jsem první den nad těmi ostrými reakcemi brzd mávnul rukou. Jenže ani po týdnu ježdění jsem si nebyl jistý, jak vlastně auto na sešlápnutí brzdového pedálu zareaguje. Zpomalování totiž funguje necitlivě, jak využívá rekuperace brzdné energie i hydraulických brzd, a tak v tomto ohledu X2 dává vzpomenout na starší hybridy, které s tím také mívaly problém.  Ani zde se po jemném, citlivém sešlápnutí pedálu toho moc neděje, aby při následném přišlápnutí auto ostře zareagovalo.

BMW X2 xDrive25eBMW X2 xDrive25e | auto.cz/Samuel Mareček

Naopak celkově mdlý charakter jsem schopný akceptovat. Přece jen silnější motorizace jsou v nabídce jiné, plug-in hybrid sám o sobě chápu jako pohodáře, a tak mně sice slušný odpich, ale ničím zajímavý, vlastně nevadil. Jenže bych zároveň očekával, že bude X2 xDrive25e jako plug-in hybrid úsporné. A v tomto očekávání auto poněkud zklamalo.

S vybitými bateriemi totiž auto po městě běžně jezdilo za sedm litrů, což není nijak zázračná hodnota. Na dálnici pak dokonce apetit rostl na 8,5 l/100 km, což je hodnota, kterou bych případně čekal od SUV většího nebo výrazně silnějšího. Zde přitom máme vlastně jen přizvedlý kompaktní hatchback, protože X2 rozhodně není žádným SUV. Proti X1 je totiž o 70 mm nižší. Navíc ani v čistě elektrickém režimu to nebyl žádný zázrak, i ve městě spotřeba elektrické energie rostla při kratších trasách na více než 30 kWh/100 km. A to je opravdu hodně, byť musím zdůraznit, že na to měly vliv extrémní mrazy, které během týdne testování vozu panovaly. Přesto bych spotřebu očekával nižší.

Ve výsledku tak na čistě elektrický pohon ujedete jen nějakých 30 kilometrů. Lithium-iontový akumulátor má totiž kapacitu 10 kW. Po nabití, trvajícím z wallboxu nějaké tři hodiny, přitom auto pravidelně ukazuje hodnoty dojezdu kolem 40 km. Ani kombinovaný akční rádius pak není nijak zázračný, značně ho totiž limituje maličká palivová nádrž s pouhými 36 litry objemu. I to je daň za možnost elektrického pohonu, spolu se zmenšeným zavazadelníkem ze 470 na 410 litrů.

Jezdí srdnatě

Z jízdního hlediska však autu není moc co vytknout. BMW již delší dobu ukazuje, že i jeho předokolky umějí slušně jezdit a ochotně zatáčet. Pravdou však je, že podvozek X2 nadále zůstává hlučnějšího ražení a podobně jako u jiných modelů mnichovské značky s platformou UKL2 uslyšíte hluk pneumatik.

Celkové naladění je pak spíše tužší. Podvozek ale zůstává dostatečně poddajným i při pohybu ve městě, a tak se mi ve výsledku naladění líbilo. Od zadních kol se navíc neozývají žádné rány, i to je výhodou použití víceprvkové nápravy. M sportovní řízení je ale na můj vkus až příliš tuhé a k celkovému charakteru plug-in hybridu se nehodí. Nemusíte si ho ale objednat.

Pořád stylovka

Testovaný exemplář pak svým vzhledem dokazoval, že předností X2 je také stylový vzhled, který však primárně ocení dámská klientela. Použitá kombinace šedého laku s výrazným oranžovým koženým čalouněním evokuje Lamborghini Gallardo Spyder kdysi testované Jeremym Clarksonem ještě v době Top Gearu, já osobně bych však volil nějaký nápadnější odstín karoserie. Ve světlejší barvě by křivky X2 více vynikly, naopak oranžová kůže jako stylový módní doplněk stojí za to.

Ono obecně je interiér X2 povedený. Díky zvoleným materiálům a jejich zpracování působí kabina hodnotně, navíc tu máte i prvky z dražších a větších modelů. Přístrojový štšít tu dokonce vypadá lépe jak ve větších bavorácích. Head-up displej prakticky promítá informace přímo na čelní sklo, nechybí ani zadní parkovací kamera s výtečným rozlišením. Pro BMW už samozřejmostí je pak intuitivní ovládání multimediálního systému.

BMW X2 xDrive25eBMW X2 xDrive25e | auto.cz/Samuel Mareček

Lacinějším detailem je snad jen to, že bezklíčový vstup nefunguje při otevírání zadních dveří - nejdříve musíte otevřít ty přední. Daní za koncepci crossoveru, který má blíže klasickým hatchbackům než SUV, je pak stísněný prostor na zadních sedadlech, stejně jako horší výhled vzad kvůli nízkému zadnímu sklu. Sedí se tu pak níže než v typickém SUV, sedačky ale potěší oporou i poskytovaným komfortem.

Plusem plug-in hybridu je pak fakt, že jeho základní výbava je širší než u jiných derivátů. Standardně je totiž vyzbrojen paketem Advantage. Připlácet si tak nemusíte za automatickou klimatizaci, elektricky ovládané víko zavazadelníku, zadní parkovací čidla nebo tempomat. Aspoň nějaká kompenzace za základní cenovku 1.189.400 Kč.

Nesmím však zapomenout ani na to, že testovaný kus byl Model Sport X. Za ten se připlácí 81.016 korun, vyjde tak s plug-in hybridem na nemalých 1,27 milionu korun. Proti výchozímu provedení se přitom liší specifickými exteriérovými doplňky (například jiným nárazníkem a 19" koly), stejně jako čalouněním kombinujícím látku se syntetickou kůží sensatec, sportovním koženým volantem nebo předními sportovními sedačkami.

Závěr

Evropská unie chápe plug-in hybridní pohon jako takový, který má být úsporný a snižovat emise. I proto je výhodný z hlediska flotilových emisí, kdy podobně jako elektromobily může značkám výrazně snížit průměr. Jenže v praxi se ukazuje, že takové auto úsporné být nemusí, i proto jej automobilky často chápou jako výkonnou verzi, kdy plug-in hybridní pohon spíše zvyšuje sílu auta, než že by v praxi snižoval jeho spotřebu. Ta je často nízká jen na papíře.

Něco takového se projevuje také u testovaného BMW X2 xDrive25e, které se během týdne testování ukázalo právě jako auto, které moc neušetří. I s tříválcem pod kapotou jeho spotřeba po vybití baterií často rostla přes sedm litrů, což není zrovna málo. Respektive čekal bych ji i bez pomoci elektromotoru. A ani elektrický městský průměr přesahující v zimních podmínkách 30 kWh/100 km nebyl zrovna nízký.

BMW X2 xDrive25eBMW X2 xDrive25e | auto.cz/Samuel Mareček

Nutno ale podotknout, že na to měly patrně velký vliv nízké teploty, které během týdne testování X2 v Česku panovaly. Kolega Ondra totiž v X1 s tou samou technikou dokázal loni jezdit za mnohem příznivějších 15 kWh/100 km.

Jestliže tak oceníte benefit elektrických značek se souvisejícím bezplatným parkováním na modrých zónách nejen v Praze nebo bezplatným využíváním českých dálnic, zaujme vás X2 xDrive25e skvěle sladěným pohonným ústrojím a slušným elánem. Z hlediska úspornosti se ale najdou lepší auta.

X2 každopádně zůstává zajímavou stylovkou, která vedle svého na poměry BMW nezvyklého vzhledu zaujme i luxusním interiérem s možností bohaté výbavy nebo solidními jízdními vlastnostmi.

Nejlevnější verze modelu855.300 X2 sDrive18i/100 kW)
Základ s testovaným motorem1.189.400 Kč (X2 xDrive25e/162 kW Advantage)
Testovaný vůz bez příplatků1.270.416 Kč (X2 xDrive25e/162 kW Model M Sport X)
Testovaný vůz s výbavou1.589.540 Kč (X2 xDrive25e/162 kW Model M Sport X)

Plusy

  • Skvěle sladěný a silný hybridní pohon
  • Přehledný infotainment
  • Stylový vzhled
  • Hezký interiér

Minusy

  • Nijak zázračná spotřeba
  • Šum od podvozku
  • Malá palivová nádrž
  • Omezený výhled vzad