TEST BMW M3 Touring – Láska za 4 miliony. A stejně byste je dali
V BMW se během oslav 50. narozenin divize M odvážili vypustit na silnice rodinnou „M-trojku“ s praktičtější karosářskou variantou Touring. A výsledkem je jedno z nejlepších aut značky všech dob!
Design, interiér
Pokud žijete pro vysokooktanový benzin, budete se mnou souhlasit, že rychlé kombíky jsou zatraceně sexy! Netradiční kombinace výkonných srdcí, elegantních siluet i každodenní praktičnosti je jedinečná a přitahuje pozornost snad všech opravdových milovníků rychlých aut. A od loňska je na světě jeden nový, o němž můžeme mluvit jako o jednom z nejúžasnějších rodinných aut všech dob.
V Mnichově loni oslavovali jubilejní 50. výročí založení sportovní divize BMW M GmbH a pověřili techniky, aby pro značku vyvinuli hned čtveřici nových modelů. Za jediný rok se rodina vrcholných bavoráků rozrostla o kontroverzní SUV BMW XM, nové základní kupé BMW M2, extrémní kupé BMW M4 CSL a superkombi BMW M3 Touring. Vůbec poprvé se tak nejrychlejší trojka vyrábí i s praktičtějším tělem.
Rychlé „emkové“ kombíky od BMW jsou sběratelskou vzácností. V minulosti se vyráběly jen dva a třetí byl ukončen už ve fázi konceptu. Vůbec prvním bylo šestiválcové BMW M5 Touring E34, na jaké automobilka navázala desetiválcovým BMW M5 Touring E61. S menším BMW M3 Touring se kdysi pouze experimentovalo, když značka vyvinula prototyp na základech populární generace E46.

V dnešních dnech se v Mnichově rozhodli vsadit na unikátní šarm „M-trojkového“ kombíku naplno. S loňskou modernizací nejnovějšího BMW M3 představili i praktičtější karosářskou variantu Touring. Dokonce si zachovává i pro mnichovské kombíky charakteristické otevíratelné zadní okno pro zjednodušený přístup do zavazadlového prostoru. Hlavním cílem inženýrů bylo přinést drama do světa rodinných aut a ohrozit Audi RS 4 Avant.
A teď jsem se s ním znovu svezl na svých oblíbených okreskách a během krátké pauzy na krajnici jej zase nadšeně obcházím. Kombík je z nejmodernější generace M3/M4 nepochybně nejkrásnější variantou a přitahuje zaslouženou pozornost všude, kam přijede. Dokonce i v docela nenápadném černém laku, protože nejvýraznější zajímavostí tohoto konkrétního vozu jsou speciální doplňky z programu M Performance Parts.
Zvyšují nákupní cenu tohoto vozu o 613 tisíc korun a nějaké drobné, přičemž mu přidávají pořádnou porci agresivity. Kompletní ceník najdete v tabulce a teď vám představíme ty nejdražší prvky. Za sadu nádherných bronzových kol, 20” vpředu a 21” vzadu, zaplatíte 165 tisíc korun. Karbonové lízátko stojí 58 tisíc, rámy přívodu vzduchu v předním nárazníku 70 tisíc a za zadní difuzor zaplatíte 105 tisíc korun. Všechny doplňky jsou z karbonu.
Unikátnější výbavu M Performance Parts najdete také v interiéru, i když pouze decentně. Individualizaci tu napomáhá semišová loketní opěrka, koberečky nebo kolíčky zámků dveří s emblémem divize M. Když to řeknu upřímně, testované BMW M3 Touring je v až extrémní specifikaci, jakou si objedná asi jen minimum zákazníků. Je postaveno pro zážitek, každodenní praktičnost je tu vedlejší.
Hlavním důvodem jsou M sportovní karbonová sedadla, s nimiž se musíte sžít. Nastupování a vystupování komplikuje vysoká pevná bočnice sedáku, přes kterou se musíte při nastupování naučit vyhoupnout ven. Jenže když se pohodlně posadíte do sedadla, překvapivě v něm přežijete cestování i po dobu stovek kilometrů. Jsou nečekaně komfortní. Nejvýznamnější kvality karbonových skořepin pak oceníte hlavně, když vás baví rychlá jízda v zatáčkách. Vytvářejí opravdu silnou oporu tělu.
Spolu s modernizací se v BMW M3 objevila i nejmodernější architektura zakládající s multimediálním systémem iDrive 8, spojující 12,3” digitální přístrojový štít s 14,9” dotykovou centrální obrazovkou infotainmentu. Dobrou zprávou je, že ovládání si stále zachovává charakteristické ovládací kolečko iDrive, ale při prvním seznámením se s logikou pohybu v menu si budete muset zvyknout. Infotainment od BMW už bohužel není tak intuitivní, jako býval.
A jak se kombík BMW M3 odlišuje od výchozího sedanu? Pravdou je, že zase o tolik větším autem není. Prostornost na zadních sedadlech je přibližně stejná a základní objem zavazadlového prostoru vzrostl pouze decentně. Nově je o 20 litrů větší, takže dosahuje celkových 500 litrů. Sklopením zadních sedadel jej pak zvětšíte na maximálních 1510 litrů. Jediné, co si v kufru musíte pohlídat je skutečnost, abyste si zbytečně nerozházeli nákup, protože váš motor se s ním mazlit nebude.
Motor, jízdní vlastnosti
BMW M3 Touring je extrémní rodinný kombík se zdrcující dynamikou exkluzivnějších supersportů. Vyrábí se výhradně ve vrcholné specifikaci Competition a srdcem vozu je dvěma jednokomorovými turbodmychadly přeplňovaný zážehový řadový šestiválec S58 o maximálním výkonu 375 kW (510 koní) a točivém momentu 650 newtonmetrů. Manuální převodovka je v nejsilnější „M-trojce“ už minulostí, standardem je osmistupňový automat od ZF.
Nejvýraznější technologickou zajímavostí dnešní M3 je přitom sofistikovaný pohon všech kol M xDrive. Dokonce i kombík vám dává svobodu volby mezi důvěryhodnější jízdní stabilitou nebo návykovým a zábavným driftováním. Standardně totiž funguje ve výchozím režimu pohonu všech kol, ale pokud se odvážíte vyzkoušet své řidičské dovednosti, po deaktivaci stabilizace jej můžete přepnout na purističtější a řidičštější zadokolku. Celkově máte na výběr mezi režimy 4WD, 4WD Sport a 2WD.
Rychlý a zběsilý kombík od BMW s výkonným řadovým šestiválcem intenzivně zrychluje už od volnoběžných otáček a v impozantním přívalu točivého momentu nijak nepolevuje ani ve vyšších otáčkových spektrech. Snad ani neexistuje situace, kdy by tenhle motor neměl dost síly. Během svých častých výletů na okresky si dokonce říkám, že k dynamičtějšímu jízdnímu tempu mu stačí jemně pracovat s plynem a nechat jej převalovat okolo dvou tisíc otáček. I takto umí jet rychle.
A když na to šlápnete naplno, začne být ohromující. BMW M3 Touring je totiž až děsivě rychlé! Z 0 na 100 km/h zrychluje za 3,6 sekundy a umí jezdit elektronicky omezenou maximální rychlostí 280 km/h. Reálně je o jednu desetinu sekundy pomalejší při akceleraci z nuly na stovku než sedan, stejně jako je o 10 km/h pomalejší v maximu. K necelé třístovce se přitom přibližuje pouze s volitelným balíčkem M Driver’s Package, standardní maximální rychlost je 250 km/h.
V BMW pro kombi vyvinuli také specifické naladění podvozku s tužším zadním stabilizátorem a vyšším užitným zatížením. K přirozenému přetáčivému smyku na mokrém povrchu se tak nenechává dlouze přemlouvat a umí driftovat už jen při rychlejším zatočení pod plynem. Naopak na suchu má díky širokým sportovním pneumatikám až neuvěřitelnou přilnavost. Pokud k němu však přistupujete s respektem a citem, nemá jediný důvod vás zákeřně kousnout. Každodenní život s ním tak zvládne i vaše manželka nebo přítelkyně.
Pro běžný život se však připravte na skutečnost, že je technicky ryze sportovním autem se všemi pozitivy a negativy. Díky adaptivnímu sportovnímu podvozku si můžete zvolit vyhovující tuhost odpružení, přičemž na českých silnicích je pochopitelně nejkultivovanější základní Comfort. Sportovnější režimy si užijete zejména na hladkých okreskách nebo závodních okruzích, kde oceníte i příplatkové výkonné karbon-keramické brzdy.
Vraťme se ještě k podvozku. Dokonce i s tužším sportovnějším naladěním není M3 Touring rodinným sporťákem, co by z vás zbytečně vytřásal duši a nadšeně se tím bavil. Sice ochotně kopíruje asfalt, ale současně zvládá jemně tlumit nepříjemné nerovnosti a není nesnesitelně tvrdý. Celkově je komfortní i s volitelnými karbonovými skořepinovými sedadly. Jistotou pak je, že M3 Touring je řidičštějším nástrojem než konkurenční Audi RS 4 Avant, které je spíše požíračem dálničních kilometrů než sportovním autem.
A s jakými provozními náklady jezdí? Automobilka uvádí oficiální kombinovanou spotřebu paliva 10,4 l/100 km podle WLTP, ale realita je taková, že málokdy klesne pod 12 l/100 km. K těmto hodnotám se přiblížíte zpravidla v nejekonomičtějším jízdním režimu a s velmi lehkou nohou. Jenže důležité je si uvědomit, jaké stádo pod kapotou živíte. Je to více než pět stovek koní v kombíku s pohotovostní hmotností těsně pod dvěma tunami. A to je docela dobrý nákup.
Závěr
Je to jedno z nejúžasnějších dnešních rychlých aut, pokud hledáte ideální kompromis mezi sportovními jízdními vlastnostmi, každodenní praktičností pro život s rodinou a jistou unikátností a exkluzivitou. Snad ani neexistuje milovník benzinu, jehož by existence BMW M3 Touring zanechala chladným a netoužil by se v něm přinejmenším svézt. Na dnešním trhu je jedním z mála aut svého druhu a ve své kategorii je asi tím nejlepším.
Subjektivní chyby na něm snad ani neexistují, pokud přijmete zvláštní design s novým stylem ikonických bavoráckých ledvinek připomínajícím „bobří zuby“. A objektivní chyby? Největším problémem je snad jen cena, protože za tohle auto zaplatíte opravdu hodně peněz. Základní cena sice začíná lehce nad ještě přijatelnou částkou 2,6 milionu korun, ale pokud toužíte po všech příplatcích, snadno dosáhnete ještě vyšších částek.
Finální cena testovaného vozu tak lehce přesahuje čtyři miliony korun. A to je za trojkový bavorák už vážně hodně. Zajímá vás, jestli za to stojí? Ano! Je to jeden z nejlepších rychlých bavoráků všech dob.
Nejlevnější verze modelu | 1.110.200 Kč (318i AT) |
Základ s testovaným motorem | 2.626.000 Kč (M3 Competition M xDrive) |
Testovaný vůz bez příplatků | 2.626.000 Kč (M3 Competition M xDrive) |
Testovaný vůz s výbavou | 3.434.396 Kč (M3 Competition M xDrive) |
Plusy
- Dokonalý kompromis mezi rodinným a sportovním autem
- Výkonný šestiválec s přijatelnou spotřebou
- Zábavné jízdní vlastnosti
Minusy
- S volitelnými karbonovými sedadly se musíte sžít
- Vysoká cena
