TEST BMW M140i xDrive – Šestiválec v kompaktu? To chcete!
Design, interiér
Kompaktní hot-hatche jsou svým charakterem vlastně stejné automobily. V naprosté většině případů mají pohon přední nápravy (alternativně čtyřkolku) a silný, oturbený čtyřválec pod kapotou. V segmentu však najdeme jednoho zástupce, který se proti konkurenci vymyká. BMW M140i je zadokolkou, pod jejíž kapotou pracuje šestiválec! Stojí tento odlišný naturel za to?
BMW M140i je v tuto chvíli jediným kompaktním hatchbackem na trhu poháněný šestiválcem. Všichni ostatní konkurenti sázejí na čtyřválce, a to včetně Fordu Focus RS, který ještě v minulé generaci využíval pětiválec. Navzdory chybějícím dvěma válcům však s Mnichovanem umí držet krok a někteří ho dokonce překonávají. Jestliže M140i dává 250 kW, Ford Focus RS díky 2.3 EcoBoost 257 kW a Mercedes-AMG A 43 4Matic díky přeplňovanému dvoulitru dokonce 280 kW. Na druhou stranu objem a počet válců bavoráku znamená vysoký točivý moment 500 N.m, na který nikdo ze soupeřů nestačí. Nejblíže je A 43 s 475 N.m.
Možná vás pak překvapuje, že v tomto stručném přehledu nezmiňujeme Audi RS 3, které tradičně sází na pětiválec. Ale vězte, že dnes je dostupné výhradně s karoserií sedan, a tak přímým konkurentem pětidveřového M140i není. Dost ale bylo letmého srovnání s konkurencí a vrhněme se na vůz, který je předmětem dnešního testu.
Nenápadný spáč
M140i není typické „eMko,“ jedná se o zástupce řady M Performace, která je proti pravověrným modelům BMW M GmbH usazena v hierarchii o něco níže. Z toho důvodu ani design automobilu není nijak brutální a ve výsledku je vcelku i nenápadný.
Příď zdobí výraznější nárazník, zatímco vzadu najdete vlastně jen dvě kulaté koncovky výfuku. Z boku jsou hlavním poznávacím znakem modře lakované brzdové třmeny. Tohle je zkrátka sleeper se vším všudy, který na své schopnosti vlastně odkazuje jen „eMkovými“ znáčky na zádi nebo bocích karoserie. A tak to má u tradičního hot-hatche být! Jen by to chtělo přidat na eleganci, zvlášť při pohledu na záď jedničkové „bávo“ vypadá z některých úhlů poněkud otekle.
Nijak výrazná není ani kabina. Komplikovaně tvarovanou palubní desku, která popravdě řečeno až tolik krásy nepobrala, oživuje stříbrně zbarvený dekor. To hlavní se nicméně nachází přímo před řidičem. Tříramenný sportovní volant s logem M je zkrátka dokonalost sama, nad kterou jsme pěli ódy už několikrát. A nejinak je tomu i v případě M140i, tenhle volant bychom nejraději dali do všech aut. Díky tlustému věnci potaženému tou nejjemnější kůží se totiž naprosto perfektně drží.
Jednoduché je i ovládání. Někdejší kritikou prvních systémů iDrive se BMW poučilo a dnes jeho multimediální systémy patří mezi nejlepší v automobilovém světě. Platí to i pro inovovanou verzi, rozeznatelnou dlaždicovým menu připomínajícím chytré telefony. Přehledné ovládání ale zůstává zachováno, stejně jako hbité reakce systému. Co by naopak stálo za to vylepšit, je kvalita zpracování a výběr materiálů. Nemůžeme si pomoci, tohle umí konkurenční Audi nebo Mercedes stále lépe než BMW.
Prostor na zadních sedadlech je pak omezen konstrukcí auta, respektive prostorově náročnějším podélně uloženým motorem a pohonem zadních kol. Ono to kvůli masivnímu středovému tunelu není nejlepší ani vpředu. Naopak zavazadelník o objemu 360 litrů je v rámci kategorie solidní.
Motor, jízdní vlastnosti
Famózní šestiválec
BMW M140i se prodává od loňského léta, kdy v rámci pravidelné modelové péče nahradila dosavadní model M135i. Hlavní změnou je nový třílitrový šestiválec přeplňovaný turbodmychadlem typu twin-scroll, jehož objem mezigeneračně vzrostl z 2979 na 2998 cm3. Jedná se o zástupce nové modulární rodiny motorů. Spolu s objemem se vylepšily i parametry, a to o 10 kW a 50 N.m na výsledných 250 kW a rovných 500 N.m. Díky tomu je na stejné úrovni jako někdejší BMW 1 M Coupé, tedy pravověrné „eMko“ minulé generace.
V renomované anketě magazínu Ward’s Auto byl tento řadový třílitr označen za jeden z nejlepších motorů roku 2017, a tak jsme byli opravdu zvědavi, jak si M140i povede. Zvlášť když nás před časem ten stejný motor, avšak posílený na 265 kW, v modelu 440i M Performace nadchnul. Nebudu vás napínat, nadšeni jsme z něj byli i v kompaktní jedničce.
Na tomto třílitrovém šestiválec totiž vskutku není co kritizovat. Lineární zátah už od nízkých otáček znamená, že jedničkový bavorák vystřelí vpřed, jakoby vůbec neměl turbodmychadlo. Prodleva přeplňování tu díky dvoukomorovému turbu neexistuje, motor se navíc nechá vytáčet, byť nejlépe se cítí v pásmu mezi 3000 a 5000 otáčkami, v nichž se chová jako rozzuřený buldok právě sprintující za neoblíbeným pošťákem.
A i když se ho budete snažit sedřít z kůže, motor se nijak netrápí. Jakoby vám říkal, klid brachu, pro tohle jsem přece určen, a čekal jen na další pokyn k akceleraci. Tři litry, šest válců a turbo zkrátka umí s kompaktním hatchbackem pěkně zacvičit, aniž by to stálo tolik námahy jako u přeplňovaného čtyřválce. Ostatně maximální točivý moment 500 N.m je díky k dispozici v širokém pásmu od 1250 od 4500 otáček, síly tedy vždycky máte více než dost.
BMW M140i xDrive – srovnání s konkurencí | ||||
Model | BMW M140i xDrive | Ford Focus RS | Mercedes-AMG A 45 4Matic | VW Golf R |
Motor | 3.0 R6 turbo | 2.3 EcoBoost | 2.0 turbo | 2.0 TSI |
Pohon | 4x4 | 4x4 | 4x4 | 4x4 |
Zdvihový objem [cm3] | 2998 | 2261 | 1991 | 1984 |
Válce/ventily | 6/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min] | 250/5500 | 257/6000 | 280/6000 | 228/5500-6500 |
Točivý moment [N.m/min] | 500/1520-4500 | 440/2000-4500 | 475/2250-5000 | 400/2000-5400 |
Převodovka | 8A | 6M | 7DS | 7DS |
Max. rychlost [km/h] | 250 | 268 | 250 | 250 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 4,4 | 4,7 | 4,2 | 4,6 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 7,4 | 7,7 | 6,9 | 7,0 |
Základní cena [Kč] | 1.259.600 | 952.900 | 1.289.860 | 1.049.900 |
Famózní je i zvuk, který ocení hlavně opravdoví fanoušci aut. Je mechanický, řidič cítí, že ty lahodné tóny se linou opravdu od pracujícího motoru a výfuku a ne snad z reproduktorů. Možná není tak hutný jako u jiných aut, působí ale přirozeně, a tak po jeho boku najednou působí uměle i třeba 3.0 TFSI z aktuálního Audi S5.
Šestiválec vás navíc nenechá při tankování na holičkách s prázdnými kapsami. Svižnější tempo stále znamená spotřebu nějakých deset litrů a ve městě se smíříte se 13 litry, když ale zrovna chcete, v pohodě se dá dostat na osm litrů. Třeba na dálnici si bavorák vezme 8,5 litrů, což není špatné. M140i navíc disponuje režimem Eco Pro, který sice notně otupí reakce motoru, jenže opravdu funguje a výrazně sníží spotřebu paliva. Výhodou je pak fakt, že si šestiválec vystačí s 95oktanovým benzinem a nevyžaduje „devadesát osmičku“ jako někteří konkurenti.
Jistý v kramflecích, ale co to řízení?
K hot-hatchi sice podle mnohých názorů patří manuální převodovka, testované M140i ale disponovalo osmistupňovým automatem. Zkoušeli jsme totiž verzi s pohonem všech kol, k níž je samočinná převodovka dodávaná standardně. V případě zadokolky si za něj připlatíte 57.408 korun.
A popravdě řečeno bychom nad pořízením automatického osmikvaltu asi neváhali. Převodovka od ZF i v M140i dokázala, že ji BMW umí vyladit k dokonalosti. Řadí rychle a hladce za jakékoliv situace, ať se ploužíte v koloně, nebo zrovna pospícháte do pekárny pro čerstvé rohlíky. Hbitě reaguje i na manuální pokyn páčkami pod volantem, které by však mohly být rozměrnější. A navíc se v manuálním módu chová jako ručně řazená převodovka – po dosažení omezovače si sama nepřeřadí. Takhle se nám to u sportovních aut líbí!
Jakožto čtyřkolka zůstává testované M140i xDrive přísně stabilní, musíte už tlačit opravdu na pilu, aby vůz ukázal, že přece jen klade důraz na zadní nápravu. Tedy pokud neomezíte kontrolu stabilizace, to pak auto najednou ukáže, že by si přece jen rádo hrálo. Zážitek však bohužel poněkud kazí nekomunikativnímu řízení, kvůli němuž se o dění pod koly moc nedozvíte. Jestli by BMW mělo na M140i upravit jen jednu vlastnost, bylo by to právě řízení.
Vedle něj toho ani není moc potřeba měnit. Líbil se nám i adaptivní podvozek, který působí tvrdě snad jen při pomalém korzování ve městě. Jinak si se všemi nástrahami českých silnic poradil dobře, zvlášť když tempo zrychlíte, žehlí nerovnosti, jako byste jezdili po hladkých německých silničkách a ne českých kotěhůlkách. Nutno ale podotknout, že testovaný exemplář obouval sedmnáctipalcová kola, přestože je M140i standardně dodáváno na osmnáctipalcových kolech.
Každopádně odhlučnění podvozku je perfektní, i díky zadnímu pětiprvkovému zavěšení se od něj neozývají žádné hlučné rány. Naopak aerodynamický hluk by mohl být odfiltrován lépe. Za deště vám pak bude vadit, že se zadní sklo velice rychle špiní, stejně jako parkovací kamera, která není ničím krytá. A přitom by se dala tak elegantně schovat pod modrobílou vrtulku...
Závěr
Závěr
BMW patří velký dík, že v kompaktní třídě setrvává se šestiválcovým motorem. M140i dokazuje, že přijít o šest válců by v tomto segmentu byla velká škoda. Na tomto voze lze totiž kritizovat jen málo. Pro vozy BMW se v poslední době typicky jedná o nekomunikativní řízení, naopak s tvrdším podvozkem se stále dá žít.
Jakmile navíc začnete využívat všech 340 koní pod kapotou, rázem zjistíte, že naladění podvozku je pro rychlou jízdu perfektní. Pohon zadních kol pak samozřejmě znamená omezený prostor na zadních sedadlech, tomu se ale dá přizpůsobit. Přestože to už většina majitelů ani neví, pohon zadních kol podle nás k řadě 1 stále patří, stejně jako šestiválec.
BMW ale dobře ví, že vyrábí povedený produkt, a tak si za něj nechává tučně zaplatit. Základní cena 1.250.600 Kč je opravdu vysoká, byť za takový Mercedes-AMG A 43 4Matic zaplatíte ještě více.
Každopádně doufáme, že cenou se zákazníci nenechají odradit, a že se M140i bude prodávat jako chlazené pivo na poušti. Máme totiž dojem, že v budoucnu se bude jednat o hodně žádanou klasiku. Kupujte ji, dokud tu je jako nová! Odvděčí se vám svojí kvalitou a jednou třeba i sběratelskou hodnotou...
Nejlevnější verze modelu | 623.900 Kč (116i/80 kW) |
Základ s testovaným motorem | 1.259.600 Kč (M140i xDrive/250 kW) |
Testovaný vůz bez příplatků | 1.259.600 Kč (M140i xDrive/250 kW) |
Testovaný vůz s výbavou | 1.417.633 Kč (M140i xDrive/250 kW) |
Plusy
- Silný motor
- Perfektní zvuk motoru
- Stále slušná spotřeba paliva
- Výtečné jízdní vlastnosti
- Hladce řadicí převodovka za všech okolností
- Skvěle odhlučněný podvozek
Minusy
- Pořizovací cena
- Nekomunikativní řízení
- Omezený prostor vzadu
- Jiné prémiové vozy mají lepší zpracování
Foto: Petr Homolka
