TEST BMW iX3 – Interesantní kombinace
Svoje první elektrické SUV automobilka BMW představila v létě roku 2020. Neuběhly ani dva roky a už tu máme jeho omlazenou podobu.
Design, interiér
A to se dokonce modernizované BMW iX3 světu ukázalo už loni v srpnu, tedy jen rok po premiéře samotného vozu. Důvod je jednoduchý: iX3, která představuje elektrickou verzi modelu X3, následovala právě svoje sourozence se spalovacími motory pod kapotou. A klasická X3 facelift po čtyřech letech na trhu potřebovala.
Seznam novinek není příliš rozsáhlý, nebo lépe řečeno, nenajdeme na něm vyloženě revoluční záležitosti. Omlazené BMW iX3 nabízí především upravený design a rozšířenou výbavu.
Začněme klasicky vzhledem, třeba u přepracovaných ledvinek. Ty totiž povyrostly a dostaly jednodílný rámeček. Nové jsou také světlomety, které jsou o nějakých 10 milimetrů nižší a standardně nabízejí LED adaptivní technologii, změnil se i přední nárazník.
Výrazněji se proměnila záď, hlavně díky novým LED světlům s trojrozměrným krycím sklem a faktu, že iX3 je od faceliftu standardně vybavena stylovým M paketem. Ten přináší sportovně laděné doplňky v podobě už zmíněného předního nárazníku, 19palcových aerodynamických kol a hlavně agresivně tvarovaného zadního nárazníku s „naznačeným“ difuzorem.
Pro úplnost dodávám, že testované auto dorazilo na 20palcových M aerodynamických kolech, která jsou součástí Paketu Paket Impressive za 213.252 Kč (samostatně stojí 46.072 Kč), a s příplatkovými, skvěle svítícími laserovými lampami za 46.072 Kč.
Jak to má být
Revoluce se neodehrála ani v interiéru. Naštěstí. Takže tu zůstává klasický bavorácký mustr v podobě k řidiči natočeného a uživatelsky velice přívětivého středového panelu s fyzickými ovladači pro nejdůležitější funkce, který samozřejmě doplňuje soustava ovladačů na tunelu mezi sedadly. V ní pochopitelně najdeme také otočný iDrive.
Tohle je prostě neprůstřelné řešení.
Tradiční chválu posílám za inteligentně navržený a svižně fungující infotainment, který nově už ve standardu běhá na 12,3palcové obrazovce, skvělé zpracování, výběr materiálů nebo parádní sportovní sedadla.
Technologická výbava zahrnuje mapy nové generace, možnost otevírání vozu pomocí chytrého telefonu nebo třeba couvací asistent. Ten je opravdu zajímavý: když zaparkujete (nebo jen zastavíte), můžete po zvolení příslušné funkce nechat vycouvání z místa na autě. BMW si totiž pamatuje poslední ujeté metry, po nichž se dokáže samo vrátit. Na řidiči je jen přidávání plynu a brzdění, o řízení se stará vůz. Auto takhle pozpátku umí ujet desítky metrů.
Prostoru v obou řadách je tak akorát, snad jen cestující s výškou přes 190 centimetrů už by se vzadu mohli hlavou dotýkat stropnice. Zavazadlový prostor poskytuje objem 510 litrů, sklopením zadních opěradel (dělených v poměru 40:20:40) získáte až 1560 litrů. Potěší také průvlak na lyže nebo místo pod podlahou.
Motor, jízdní vlastnosti
Jede hezky, ale jak daleko?
BMW nabízí iX3 v jediné verzi, která je vybavena jedním synchronním elektromotorem s elektromagnetickým buzením. Motor dává maximální výkon 210 kW, nejvyšší točivý moment 400 Nm a zajímavé je, že pohání výhradně zadní kola. Čtyřkolku v iX3 mít nemůžete, což může zájemce o SUV, byť elektrické, zaskočit.
Projev 210kW elektromotoru je příjemný, autu ve všech situacích odehrávajících se v legálních rychlostech zaručuje poměrně zajímavou, ale přitom krásně hladkou dynamiku. BMW iX3 se projevuje jako sympaticky svižné a rychlé auto, které ochotně zatáhne kdykoli to po něm budete chtít.
A nabízí navíc velice důstojný projev i na dálnici. Po dupnutí na akcelerátor se pak už sice nedostaví vyloženě dramatický zátah, který by vám způsobil šimrání v břiše, ale přesto je zrychlení razantní. Potěší odezva na „plyn“, jež je zejména ve sportovním režimu opravdu bezprostřední. A to vše se odehrává v kouzelně příjemném tichu (tedy pokud si nezapnete umělý zvuk motoru), za nímž stojí nejen přirozeně tichý elektrický pohon, ale také výtečně odhlučněná kabina.
Elektromotor energii čerpá z akumulátoru s využitelnou kapacitou 73,83 kWh, která by podle metodiky WLTP měla stačit k dojezdu mezi 453 až 462 kilometrů. Ve skutečnosti pochopitelně záleží na způsobu, jakým budete vůz používat. A také třeba na počasí.
Nejúspornější byla iX3 ve městě, v jarní Praze s docela hustým provozem jezdila v průměru za 17,5 kWh na 100 km. Na jedno nabití by tak zvládla více než 400 kilometrů.
Cestu mezi dvěma městy, vedoucí přes menší obce a mimo dálnice, elektrické SUV zvládlo s průměrem 18,8 kWh/100 km, nejhůř podle očekávání dopadlo měření na dálnici. Po sjezdu z ní palubní počítač ukazoval údaj 26,3 kWh/100, iX3 by tak na dálnici nezvládla ani 300 km. A ještě jedno číslo: od jednoho nabíjení jsem urazil zhruba 200 kilometrů v bohatě kombinovaném provozu (město, dálnice, okresky) s průměrem 19,5 kWh/100 km. Myslím tak, že auto bude schopné dlouhodobě jezdit se spotřebou okolo 20 kWh na sto kilometrů – po přepočtu to dělá dojezd asi 370 km, tedy pokud nebude trávit většinu času na dálnici. A minimálně na jaře…
BMW iX3 slibuje maximální nabíjecí výkon 150 kW, v realitě ho ale (stejně jako u ostatních elektromobilů) dostanete jen na chvíli. Já jsem u rychlé nabíječky strávil téměř půl hodiny, aby akumulátor přijal zhruba 30 kWh. Odjížděl jsem s 84% stavem baterie.
Dá se však předpokládat, že majitel elektromobilu má vyřešené domácí nabíjení. BMW iX3 je vybaveno nabíječkou s výkonem až 11 kW, z třífázové zásuvky pak dobíjení z „nuly na sto“ zabere asi 7,5 hodiny.
Prostě bavorák
BMW iX3 je standardně vybaveno víceprvkovou zadní nápravou a adaptivním podvozkem s elektronicky řízenými tlumiči. A jeho chování je takové, jak byste od kompaktního bavoráckého SUV zřejmě očekávali.
I v komfortním nastavení je podvozek spíše tužší, takže zvlášť na dvacetipalcových kolech obutých do nízkoprofilových pneumatik budete o nerovnostech vědět a občas, ale vážně jen zřídka, se dokonce od kol na výmolu ozve tupá rána. Přestože bych si klidně dokázal představit o něco komfortnější projev, ten nabízený mě ani v nejmenším neuráží, za mě je iX3 stále nadprůměrně pohodlným vozem.
Poněkud „utažený“ charakter navíc přináší řadu důležitých výhod, BMW například dokáže i na hodně rozbité silnici držet kola v kontaktu s povrchem, neizoluje vás od dění pod vámi a v zatáčkách se zase o tuhý podvozek může opřít vysoká a těžká karoserie. Elektrická iX3 se tak v obloucích přehnaně nenaklání, se změnami směru jí navíc pomáhá uložení akumulátoru v podlaze (nízké těžiště) a zajímavé rozložení hmotnosti. Navíc je tu pohon zadních kol, který také dokáže přispět ke znamenité ovladatelnosti.
BMW iX3 přes více než 2,2tunovou hmotnost překvapí stáčivostí a ochotou změnit směr, vhodným dávkováním „plynu“ na zadní nápravu si zase můžete krásně pomoci v samotném oblouku a na výjezdu. Je skvělé, že se BMW povedlo dostat typický zadokolkový charakter i do těžkého elektrického SUV. A to je tu ještě možnost omezit stabilizaci…
Otázkou samozřejmě zůstává, jestli to zájemci o takové auto vůbec ocení.
Závěr
Závěr
BMW iX3 je zajímavé SUV, které spojuje přednosti modelu X3 s elektrickým pohonem. Jde o dobře vybavené, slušně prostorné, hezky zpracované a příjemně jezdící auto s vyladěnou ergonomií ovládání. Přítomnost elektromotoru pak přidává plusy v podobě sympatické dynamiky a kultivované jízdy, současně samozřejmě přináší známá elektromobilní omezení, která snad nemusím opakovat.
Interesantní je pohled do ceníku. BMW iX3 startuje na částce 1.792.700 Kč, zatímco výkonově srovnatelné motorizace sourozenecké X3 jsou o něco levnější: vznětová X3 xDrive30d (210 kW) stojí 1.589.900 Kč, plug-in hybrid X3 xDrive30e (215 kW) vyjde bez příplatků na 1.587.300 Kč. Elektrické provedení by mělo mít o něco bohatší výbavu, ale zase postrádá pohon všech kol.
Čtyřkolku nabízejí i konkurenční elektrické modely, které jsou však také dražší. Mercedes-Benz EQC začíná na 1.929.950 Kč, Audi e-tron (které je navíc o kus větší) na 1.891.900 Kč.
Nejlevnější verze modelu | 1.792.700 Kč (BMW iX3) |
Základ s testovaným motorem | 1.792.700 Kč (BMW iX3) |
Testovaný vůz bez příplatků | 1.792.700 Kč (BMW iX3) |
Testovaný vůz s výbavou | 2.125.058 Kč (BMW i4 M50) |
Plusy
- Slušná dynamika
- Zajímavé jízdní vlastnosti
- Odhlučnění interiéru
- Prostorný a kvalitní interiér
- Ovládání
- Moderní výbava
Minusy
- Někomu může chybět pohon všech kol
- Podvozek by mohl být komfortnější
- Spotřeba na dálnici
- Ve srovnání s X3 vyšší cena
- Omezená nastavení rekuperace
