TEST BMW 730d xDrive – Rozumnější volba?
Interiér, design
Nová sedmička mě absolutně dostala. Kombinace bezpříkladného komfortu s neskutečnou dynamikou dvojitě přeplňovaného benzinového osmiválce a přehlídka technologií jak ze specializované výstavy zanechala hodně hlubokou stopu.
Už kdysi jsem napsal, že mi k charakteru luxusní třídy jednoznačně víc sedí pořádné osmiválcové benzinové srdce, týden za volantem úchvatného BMW 750Li xDrive mě v tomto jen utvrdil. O to víc jsem byl zvědavý na protipól v podobě základní verze 730d, dovybavené tedy ještě o pohon všech kol xDrive (vyrábí ještě BMW zadokolky?). Dokáže 195 kW a 620 N.m pohnout s mými předsudky? Nebo budu vzpomínat na fenomenální zážehový osmiválec? Navíc, neskutečná dynamika a chod sametovější než samet nebyly u osmiválce vykoupeny nezřízenou spotřebou, průměr lze i bez snahy o úsporu v pohodě udržet pod jedenácti litry.
Ještě před hodnocením vznětového šestiválce, si na chvilku tradičně odskočíme k designu a uspořádání interiéru. Už ve srovnávacím testu s Mercedesem jsem se k vzhledu karoserie nové sedmičky vyjadřoval rezervovaně, trochu zvláštní záď se mi postupem času líbí pořád míň. Vepředu pak může nejeden zaváhat, jestli náhodou nejde o pětku. Komentářů, že to „přece vypadá úplně jako pětka“, jsem zaslechl několik. Experiment s „banglovskou“ sedmičkou přitom BMW vyšel náramně – na design se sice houfně nadávalo (já byl od začátku vzhledem nadšený), extravagantní sedan se však skvěle prodával. Teď je sedmička naprosto tuctová, bez nápadu a z některých úhlů neforemná.
Interiér je možná od pohledu jednoduchý, perfektní zpracování a efektní detaily (ještě nikde jsem neviděl tak působivé ambientní osvětlení) však i v rámci top segmentu vytváří ojedinělou atmosféru. Testovaná šperkovnice ale něco stojí, příplatků je samozřejmě celá řada – béžová nebo spíš bílá kůže Nappa přijde skoro na čtyřicet tisíc, dřevěné obložení Poplar grain grey stojí patnáct tisíc, kůží potažená přístrojová deska skoro čtyřicet… A ovládání gesty, tak hezky zpropagované Míšou, nabízí BMW za pět tisíc. Video za připomenutí určitě stojí!

I kvůli místu pro nohy. Jak ve videu říkám, vzadu je sice dost prostoru i pro krásné dlouhé nohy, je ale pravda, že vyloženým nadbytkem verze se standardním rozvorem nedisponuje (3070 mm, „elko“ přidává 140 mm). Jde, řekněme, o rezervu, která ještě nedonutí zadní cestující přizvednout obočí. Když jsem se však za sebe posadil já (180 cm, navíc jsem zvyklý řídit na dost dlouhé nohy), k výše zmíněnému vyjádření mírné nespokojenosti jsem zase tak daleko neměl.
Motor, jízdní vlastnosti
Tak tedy tu naftu…
Jak bylo řečeno v úvodu, úspora pohonných hmot motivací ke koupi vznětové sedmičky nebude. Dobře víte, že s benzinovým osmiválcem lze jezdit za jedenáct i méně. A s dvojitě přeplňovaným vznětovým šestiválcem? Plus mínus za osm. Celkový týdenní průměr se zastavil na hodnotě 7,8 litru, k deseti a výše jsem se podíval jen ve městě. Jistě hezké, nikoliv však světoborné. A navíc, od udávaného kombinovaného nesmyslu 5,2 litru nesmírně daleko… I vzpomínaný osmiválec 750Li xDrive se ale chlubí vybájeným peřím – za bavoráckých 8,3 litru nikdo nikdy jezdit nebude.
Kdybych si z palubního počítače opisoval hodnoty třeba kolem šesti litrů, dveře k naftě bych viděl určitě otevřené. Takto je ale náskok v dynamice a kultuře chodu verze 750i nezpochybnitelný. Abychom si rozuměli, dynamické schopnosti vznětového šestiválce jsou v plné míře rozhodně dostačující (vždyť nejvyšší točivý moment dosahuje 620 N.m), odhlučnění jednotky také snese velmi přísná měřítka. Všechno je tedy v podstatě v nejlepším pořádku, benzinový osmiválec vás ale přenese do ještě úplně jiné dimenze luxusu a výkonu.
Třeba zmíněná zvuková kulisa. Naftovým drkotáním 730d neobtěžuje, proti 750i je ale chod motoru neoddiskutovatelně hrubější. I sladění s jindy bezpřipomínkovým osmistupňovým automatem najednou občas mírně zaškobrtlo. Velice mírně a výhradně při nižších rychlostech, k menším nesrovnalostem ale dochází.
Objektivní jízdní argumenty jsou tedy na straně skvostného zážehového osmiválce, poslední slovo však bude mít stejně nafta. BMW 730d je totiž o víc než půl milion levnější… A to je víc než citelný rozdíl i v luxusních kruzích.
Komfortní potvrzení
Je to zvlášť v kontextu přímé konkurence trochu překvapivé, vzduchové odpružení na obou nápravách ale přinesla až aktuální generace sedmičky s kódovým označením G11. Že však jde o premiéru povedenou, to jste se dočetli už ve srovnávacím testu s Mercedesem třídy S.
Dobře odvedenou práci potvrzuje také verze 730d xDrive. I vznětový sedan přijel s devatenáctipalcovými koly (stejně jako dříve testované BMW 750Li xDrive), nerovnosti ale sedmička znovu tlumila takřka stoprocentně perfektně. Vzduch nestíhá až na opravdu drsných výmolech, to už ale narážíme na principiální omezení. Komfort je každopádně na nejvyšší představitelné úrovni.
Stejně jako nedostižné pohodlí je ovšem sedmičce vlastní také jistá těžkopádnost v ovladatelnosti. Od vozu luxusní kategorie samozřejmě nelze čekat zápal pro zatáčky, jak ale dokazuje Mercedes třídy S, jde to hbitěji. A to sedmička mezigeneračně významně zhubla, BMW mluví o 130 kilogramech. Mimo jiné díky výztuhám nosné struktury z uhlíkových vláken. Této novince v Mnichově říkají Carbon Core a na svůj počin jsou natolik hrdí, že plaketkou s označením technologie dokonce vybavili B sloupek karoserie. Určitě významný pokrok, BMW by ale mělo být řidičsky atraktivnější, živější. I jako luxusní sedan. Kolikrát jsme ale v poslední době takto brečeli i v případě daleko menších BMW… Však to znáte, nářky, že už ani ta trojka není, co bývala. A že ten Active Tourer je vyložený zločin. A že ta tráva už není tak zelená. No jo… Ono to ale s tím odklonem Mnichova od sportovního zaměření opravdu začíná být trochu vážné.
Závěr
Závěr
Takže, přišla sedmička se vznětovou motorizací o část svého kouzla? Obávám se, že ano. Skvělým a vlastně nejlepším modelem svého segmentu zůstává i jako 730d, na osmiválec 750i jsem ale, přiznám se, přece jen vzpomínal. Na jeho neopakovatelnou pružnost, drtivou dynamiku a charakterní zvuk. Třílitrový šestiválec je vynikající služebník, spolehlivě rychlý, s přijatelnější spotřebou, bavit vás ale nebude. Tam, kde po přidání plynu v 750i přicházela neředěná radost, omezila se nafta 730d na prostou akceleraci. Vždy svižnou a přesvědčivou, šestiválec však nepředvedl nic, na co bych měl tendenci jednou vzpomínat.
Že ale bude verze 730d pro většinu zákazníků nakonec rozumnější volbou, to je vzhledem k výrazně nižší cenovce pochopitelné. Proti 750i ušetříte víc než půl milion, který pak můžete investovat do příplatků. A že se výbava sedmičky umí pořádně rozrůst, dokazuje i testovaný kousek. Ten začal na částce 2.427.100 Kč (BMW 730d xDrive), průlet ceníkem ale zakončil na sumě atakující tři miliony… A to ještě zbylo nevyužitých kolonek!
Nejlevnější verze modelu | 2.338.700 Kč (BMW 730d) |
Základ s testovaným motorem | 2.338.700 Kč (BMW 730d) |
Testovaný vůz | 2.427.100 Kč (730d xDrive) |
Testovaný vůz s výbavou | 2.983.214 Kč (730d xDrive) |
Plusy
- Komfortní podvozek
- Velmi slušné dynamické parametry
- Zpracování a celková kvalita interiéru
- Novátorské technologie
Minusy
- Spotřeba daleko od udávané
- Až moc usedlý vzhled karoserie
Foto: Petr Homolka
