Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
BMW řada 6
BMW řada 6
BMW řada 6
BMW řada 6
36 Fotogalerie

TEST BMW 635d – Lety nízko za málo

Sportovní kupé se vznětovým šestiválcem, s automatem a ještě k tomu od BMW? To nevypadá na první pohled jako vyzývavá kombinace. Mnichovští motoráři ale opravdu umí…

Od našeho posledního setkání s šestkovým kupé uplynuly skoro dva roky. Místo vidlicového desetiválce je pod kapotou řadový šestiválec. Místo benzinu tankujeme naftu. Místo čtyřky začíná cenovka tohoto kupé dvojkou. Obě umí 250 km/h. Obě zrychlují ďábelsky. A to, které tankuje naftu, má dokonce jezdit za málo. Tedy, alespoň podle údajů výrobce. Jaké je procitnutí ze sna?

Nafta v kamnech…

…hoří náramně. Hlavně když ji tlačíte tolik vzduchu jako dvě turbodmychadla v mnichovském třílitru. Ano, extrémní vibroakustický doprovod po startu není to pravé ořechové, a už vůbec ne sametové pohlazení. Po vibracích čtyřválcových turbodieselů ale není ani památky. Opatrný rozjezd je na místě, ale s novou sportovní automatickou převodovkou se naštěstí nemusíte bát sem tam plyn razantně přišlápnout. Otáčkoměr sice končí už pětkou, ale vhodné elektronické zpřevodování otáčkoměru vás neobere o zážitek, kdy bílá ručka skáče po kruhové výseči tak, jak jí pravou nohou velíte.

Městské pojížďky

…jdou tomuto kupé náramně. Rozjezdy i nekonečné ploužení v kolonách zvládá 635d skoro jakoby se mělo jednat o komfortní koráb. Ti úplně znudění řidiči si zapnou tempomat už na padesátce a pak se nechají s poskakující kolonou jen dovézt tam kam potřebují. Auto s nejnovější generací aktivního tempomatu spolehlivě zabrzdí když se kolona zastaví a následně se rozjede s ostatními. Dost bolo mesta. Značka konec obce vyzývá k dotekům adrenalinové víry.

bmw testy sportovni kupebmw testy sportovni kupe | acz
 

Dálniční lety

…ty jdou šestce asi nejlépe. Hmota auta se tady úplně ztrácí. Pojem o rychlosti jakbysmet. Akcelerace k dvoustovce je otázkou okamžiku, stejně jako následná decelerace do pozemských rychlostí. Sedmnáct metráků oceli, hliníku, plastů a gumy akceleruje s radostí, i když zvuková kulisa zůstává jednoznačně hlavní stinnou stránkou tohoto zážitku.

To sportovní automat zaslouží všechny superlativy. Z komfortního služebníka se bez dlouhých vytáček stává po stisku tlačítka Sport nekompromisní partner, který je zde aby vám pomohl zvládat všechny tratě jak nejrychleji to jde. Změny převodů jsou opravdu bleskurychlé a ani se vlastně nechce věřit, že jde o běžný šestistupňový automat s planetovými převody a hydrodynamickým měničem. Mezi pohybem páčky na volantu a povyskočením ručky otáčkoměru ubíhají snad ani ne desetiny sekundy. Je asi zbytečné připomínat, že když jste v modu ručního řazení, nikdo za vás nic neudělá a i když budete trápit šestiválec pod pěti tisíci zůstane tam, protože ví, že je to váš záměr.

Odnášíme si novou zkušenost: Razance, se kterou toto BMW řadí je srovnatelná s dvouspojkovou převodovkou, ale na rozdíl od ní, dokáže tento automat také hýčkat.

bmw testy sportovni kupebmw testy sportovni kupe | acz
 

Polykání kilometrů

…v automatickém režimu bude zajímat ochránce zelené planety. Toto luxusní kupé se sportovními geny se umí pohybovat po vlastech českých se spotřebou 6 l/100 km, to když zrovna nemá smysl okupovat levý jízdní pruh a jste odkázáni na cestovní průměr kolem 100 km/h. Na otáčkoměru se ručka povaluje u 1850 ot./min a vy jste rádi, že máte BMW, které emituje asi tolik CO2 jako Passat f červeným té-dé-íčku.

Reálnější situace všedních dnů – cestovní průměr 130 km/h – končí spotřebou 8,6 l/100 km. Otáčky jsou přeci jen vyšší (2400 ot./min) a vy jste tak už opustili hranice normovaného kombinovaného jízdního cyklu, které jsou pro bilanci CO2 směrodatné. Když vás to náhodou přestane bavit a výlet má dostat trochu grády, stačí přišlápnout ten pravý pedál. Ani při vysokých rychlostech se nestanete chronickými hledači benzinových pump, protože palubní počítač zná spotřebu asi jen do 15 l/100 km. Více z něj vymáčknete snad jen na okruhu...

bmw testy sportovni kupebmw testy sportovni kupe | acz
 

Okresní přebor

…zase až taková zábava není. V nízkých rychlostech se toto BMW cítí podstatně hůře než na dálnici a rozbité cesty odhalí skutečnou hmotu, kterou řídíte. Těžký motor před vámi se v prudkých zatáčkách ozve snahou poslat auto jinam než chcete vy, ale to jste asi chvíli nedávali pozor a ubrali jste více než bylo zdrávo. Výjezdy ze zatáček tomuto Mnichovanovi jdou stejně dobře jako pružné zrychlení. Je to snad specifický výměnný obchod. ”Co jste ztratili na zvukové kulise, vynahrazujeme na momentovém přebytku,“ mohlo by být v prospektu k tomuto BMW.

Z čistě transportního hlediska

…je to dost špatné auto. Nadprůměrně rostli jedinci se vejdou jen na přední sedadla a vzadu mají problém s místem i odrostlejší děti. Je to stále stejná písnička: Uspořádání 2+2 znamená prostor vpředu a nouzová místa vzadu, bez ohledu na to, jestli máte čtyřmetrové kupé za pár set tisíc nebo téměř pětimetrové kupé za dva miliony, jako my. Do drze tvarované zádě se naštěstí vejde o dost větší než malé množství zavazadel, včetně dvou golfových bagů. Výhrady nelze mít snad ani ke vstupnímu otvoru, protože víko se zakoušívá příjemně hluboko do zádě.

Uvnitř

bmw testy sportovni kupebmw testy sportovni kupe | acz…je německy věcná atmosféra. Temný antracit, hliníkové plechy místo dřevěných intarzií, pravá kůže kamkoliv sáhnete. Vše co vidíte není jak asi tušíte standardem, ale je jen na vás, jestli opravdu potřebujete možnost USB připojení vašeho MP3 přehrávače za 8 tisíc korun, automatické dovírání dveří za 11 tisíc a televizní přijímač za 37 tisíc Kč. Naštěstí za užitečné věci se buď neplatí nic (špičkový sportovní multifunkční volant) nebo přiměřeně (sportovní sedadla vpředu za 25 tisíc Kč). Když si začnete trochu vymýšlet, napadne vás, jestli by náhodou u luxusního kupé za dva miliony neměly být před řidičem alespoň 4 kruhové ukazatele a zda by se i toto bavorské kupé neobešlo bez B-sloupku jako dnes již téměř legendární 850i z konce osmdesátých let…

Extravagance versus volba rozumu

Tvrzení, že bohatým nezáleží na spotřebě, už asi definitivně pozbylo platnosti. Nebo je tu i jiné vysvětlení stále početnější řady sportovních kupé, které tankují naftu? Ať už patříte k táboru vyznavačů nebo odpůrců nažloutlé kapaliny, vězte, že BMW se za písmeno d na zádi šestky stydět nemusí. Koho to štve, ten se může těšit z téměř 140 tisíc korun, které ušetří, když místo 635d koupí 630i.

bmw testy sportovni kupebmw testy sportovni kupe | acz
 

První cena vozu1.947.310,- (BMW 630i, 200 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací2.085.810,- (BMW 635d, 210 kW)
Základní cena testovaného vozu2.085.810,- (BMW 635d, 210 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků2.833.700,- (BMW 635d, 210 kW)

Plusy

  • Perfektní kombinace sportovních a komfortních vlastností převodovky
  • Výkon a pružné zrychlení
  • Nízká spotřeba paliva
  • Stabilita ve vysokých rychlostech
  • Perfektní kontakt řidiče s vozem
  • Výborné řízení, volant, řazení i brzdy
  • Šíře seznamu výbavy na přání

Minusy

  • Zvuková kulisa motoru
  • Nemožnost spustit druhé boční okno (přítomnost B-sloupku)
  • Vysoké ceny za některé položky výbavy
  • Málo místa na zadních sedadlech

Související články: