TEST BMW 635d – Lety nízko za málo
Od našeho posledního setkání s šestkovým kupé uplynuly skoro dva roky. Místo vidlicového desetiválce je pod kapotou řadový šestiválec. Místo benzinu tankujeme naftu. Místo čtyřky začíná cenovka tohoto kupé dvojkou. Obě umí 250 km/h. Obě zrychlují ďábelsky. A to, které tankuje naftu, má dokonce jezdit za málo. Tedy, alespoň podle údajů výrobce. Jaké je procitnutí ze sna?
Nafta v kamnech…
…hoří náramně. Hlavně když ji tlačíte tolik vzduchu jako dvě turbodmychadla v mnichovském třílitru. Ano, extrémní vibroakustický doprovod po startu není to pravé ořechové, a už vůbec ne sametové pohlazení. Po vibracích čtyřválcových turbodieselů ale není ani památky. Opatrný rozjezd je na místě, ale s novou sportovní automatickou převodovkou se naštěstí nemusíte bát sem tam plyn razantně přišlápnout. Otáčkoměr sice končí už pětkou, ale vhodné elektronické zpřevodování otáčkoměru vás neobere o zážitek, kdy bílá ručka skáče po kruhové výseči tak, jak jí pravou nohou velíte.
Městské pojížďky
…jdou tomuto kupé náramně. Rozjezdy i nekonečné ploužení v kolonách zvládá 635d skoro jakoby se mělo jednat o komfortní koráb. Ti úplně znudění řidiči si zapnou tempomat už na padesátce a pak se nechají s poskakující kolonou jen dovézt tam kam potřebují. Auto s nejnovější generací aktivního tempomatu spolehlivě zabrzdí když se kolona zastaví a následně se rozjede s ostatními. Dost bolo mesta. Značka konec obce vyzývá k dotekům adrenalinové víry.
Dálniční lety
…ty jdou šestce asi nejlépe. Hmota auta se tady úplně ztrácí. Pojem o rychlosti jakbysmet. Akcelerace k dvoustovce je otázkou okamžiku, stejně jako následná decelerace do pozemských rychlostí. Sedmnáct metráků oceli, hliníku, plastů a gumy akceleruje s radostí, i když zvuková kulisa zůstává jednoznačně hlavní stinnou stránkou tohoto zážitku.
To sportovní automat zaslouží všechny superlativy. Z komfortního služebníka se bez dlouhých vytáček stává po stisku tlačítka Sport nekompromisní partner, který je zde aby vám pomohl zvládat všechny tratě jak nejrychleji to jde. Změny převodů jsou opravdu bleskurychlé a ani se vlastně nechce věřit, že jde o běžný šestistupňový automat s planetovými převody a hydrodynamickým měničem. Mezi pohybem páčky na volantu a povyskočením ručky otáčkoměru ubíhají snad ani ne desetiny sekundy. Je asi zbytečné připomínat, že když jste v modu ručního řazení, nikdo za vás nic neudělá a i když budete trápit šestiválec pod pěti tisíci zůstane tam, protože ví, že je to váš záměr.
Odnášíme si novou zkušenost: Razance, se kterou toto BMW řadí je srovnatelná s dvouspojkovou převodovkou, ale na rozdíl od ní, dokáže tento automat také hýčkat.
Polykání kilometrů
…v automatickém režimu bude zajímat ochránce zelené planety. Toto luxusní kupé se sportovními geny se umí pohybovat po vlastech českých se spotřebou 6 l/100 km, to když zrovna nemá smysl okupovat levý jízdní pruh a jste odkázáni na cestovní průměr kolem 100 km/h. Na otáčkoměru se ručka povaluje u 1850 ot./min a vy jste rádi, že máte BMW, které emituje asi tolik CO2 jako Passat f červeným té-dé-íčku.
Reálnější situace všedních dnů – cestovní průměr 130 km/h – končí spotřebou 8,6 l/100 km. Otáčky jsou přeci jen vyšší (2400 ot./min) a vy jste tak už opustili hranice normovaného kombinovaného jízdního cyklu, které jsou pro bilanci CO2 směrodatné. Když vás to náhodou přestane bavit a výlet má dostat trochu grády, stačí přišlápnout ten pravý pedál. Ani při vysokých rychlostech se nestanete chronickými hledači benzinových pump, protože palubní počítač zná spotřebu asi jen do 15 l/100 km. Více z něj vymáčknete snad jen na okruhu...
Okresní přebor
…zase až taková zábava není. V nízkých rychlostech se toto BMW cítí podstatně hůře než na dálnici a rozbité cesty odhalí skutečnou hmotu, kterou řídíte. Těžký motor před vámi se v prudkých zatáčkách ozve snahou poslat auto jinam než chcete vy, ale to jste asi chvíli nedávali pozor a ubrali jste více než bylo zdrávo. Výjezdy ze zatáček tomuto Mnichovanovi jdou stejně dobře jako pružné zrychlení. Je to snad specifický výměnný obchod. ”Co jste ztratili na zvukové kulise, vynahrazujeme na momentovém přebytku,“ mohlo by být v prospektu k tomuto BMW.
Z čistě transportního hlediska
…je to dost špatné auto. Nadprůměrně rostli jedinci se vejdou jen na přední sedadla a vzadu mají problém s místem i odrostlejší děti. Je to stále stejná písnička: Uspořádání 2+2 znamená prostor vpředu a nouzová místa vzadu, bez ohledu na to, jestli máte čtyřmetrové kupé za pár set tisíc nebo téměř pětimetrové kupé za dva miliony, jako my. Do drze tvarované zádě se naštěstí vejde o dost větší než malé množství zavazadel, včetně dvou golfových bagů. Výhrady nelze mít snad ani ke vstupnímu otvoru, protože víko se zakoušívá příjemně hluboko do zádě.
Uvnitř
Extravagance versus volba rozumu
Tvrzení, že bohatým nezáleží na spotřebě, už asi definitivně pozbylo platnosti. Nebo je tu i jiné vysvětlení stále početnější řady sportovních kupé, které tankují naftu? Ať už patříte k táboru vyznavačů nebo odpůrců nažloutlé kapaliny, vězte, že BMW se za písmeno d na zádi šestky stydět nemusí. Koho to štve, ten se může těšit z téměř 140 tisíc korun, které ušetří, když místo 635d koupí 630i.
První cena vozu | 1.947.310,- (BMW 630i, 200 kW) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 2.085.810,- (BMW 635d, 210 kW) |
Základní cena testovaného vozu | 2.085.810,- (BMW 635d, 210 kW) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 2.833.700,- (BMW 635d, 210 kW) |
Plusy
- Perfektní kombinace sportovních a komfortních vlastností převodovky
- Výkon a pružné zrychlení
- Nízká spotřeba paliva
- Stabilita ve vysokých rychlostech
- Perfektní kontakt řidiče s vozem
- Výborné řízení, volant, řazení i brzdy
- Šíře seznamu výbavy na přání
Minusy
- Zvuková kulisa motoru
- Nemožnost spustit druhé boční okno (přítomnost B-sloupku)
- Vysoké ceny za některé položky výbavy
- Málo místa na zadních sedadlech