TEST BMW 540d xDrive – Tohle auto vás zviklá!
Design, interiér
Pátá řada od BMW byla vždy reprezentativní a ani současná verze není výjimkou. Rozměrově nejde o žádného drobečka, což poznáte zejména ve snaze vměstnat se na standardní parkovací místo mezi dvě jiná auta. Přesto se snaží vypadat ještě majestátněji. Tento dojem dělají zejména nové obrovské ledvinky. Platforma auta pochází ze sedmičky, stejně jako celá řada prvků výbavy, ostatně sedmičce je nová pětka dost podobná i zvenčí.
Ať už si o BMW myslíte cokoliv, po usednutí do interiéru patrně nenajdete v autě příliš mnoho důvodů k nespokojenosti. Zvláště pokud tady začnete trochu rozhazovat za příplatky. Určitě se vyplatí pořídit si lepší sedadla s elektrickým nastavováním, vyhříváním, odvětráváním i možností prodlužovatelného sedáku a přifouknutí bočnic. Sedadlo se umí snížit až těsně k podlaze a pocitově sedím níž než ve staré sportovní Z3. Pochopitelně máte možnost uložit si několik pozic do paměti. Jejich jemná a prvotřídní kůže v tomto případě ladí s lakem karoserie, ale sama o sobě působí trochu oranžově. Při vypnutí motoru a otevření dveří se pak sedadlo odsune vzad, stejně tak se odtáhne i volant, abyste měli více místa a pohodlněji se vám vystupovalo (a později i nastupovalo).
Lepší než dřív
Čalounění sekunduje i prvotřídní a precizní zpracování a slícování všech pevných částí. Je jedno, zda jsou kovové, nebo plastové, chybu si v Mnichově nedovolí ani u jedněch. V kvalitě je také vidět posun vpřed oproti předchozí generaci. Počítejte ovšem, že všechny lesklé plochy přitahují otisky vašich prstů, které jsou pak vidět. Vzadu si pasažéři na nedostatek místa také nebudou stěžovat, pro nohy i nad hlavou je díky vzadu a nízko umístěné lavici místa dost. Zavazadlový prostor nabízí 530 litrů, což by vám mělo bohatě stačit (je o 10 litrů větší než dříve). Rozměry jsou dobré zejména na délku, na šířku má mezi podběhy jen 780 mm.
Za velkým kulatým multifunkčním volantem je místo budíků displej s prvotřídní čitelností. Další velký displej s úhlopříčkou 10,2 palce trůní uprostřed a je s ohledem na dnešní standardy dotykový. Připadalo mi to ale zbytečné, dotykový ovladač iDrive na středovém funguje skvěle a máte jej za jízdy hned po ruce. Navíc má BMW nově i ovládání gesty, přičemž zejména otáčení prstu pro zvýšení hlasitosti funguje výborně. Trochu jinak se ovládá páčka blinkrů. Tedy, ona vlastně funguje klasicky, ale býval jsem u BMW zvyklý na pulzní ovládání. Návrat ke klasickému ale vítám, uživatelsky mi přijde příjemnější.
Motor, Jízdní vlastnosti
Pod kapotou je šestiválcový třílitr se dvěma turbodmychadly, který má 320 koní ve 4400 otáčkách. Mnohem lepší je ale hodnota točivého momentu 640 Nm. Právě ta vás tlačí do sedadla při prudké akceleraci a má za následek, že BMW by mohlo na levý dálniční pruh mít permanentku. Kombinace dvou turbodmychadel různých velikostí umožnila naftovému šestiválci nabídnout zátah motoru, jehož lineárnost zdatně sekunduje zážehovým osmiválcům ze staré éry. A slova chvály musí mířit i na osmistupňový automat ZF, jehož práci nemáte šanci v interiéru postřehnout. Navíc pracuje i s navigací a charakterem trasy, takže je schopný předvídat stoupání či klesání před vámi. Sice máte možnost začít si řadit sami, ale skoro nikdy to není potřeba. Pokud ale použijete pádla pod volantem, nebo sekvenční režim voliče (který mám osobně ještě raději), přepne se automat do manuálního režimu a nechá to na vás. Ani když trápíte motor v omezovači, nepřeřadí osmikvalt sám, a to je mi sympatické, manuální režim je pak opravdu manuální.
Jezdí i nová pětka pořád jako BMW? Budete v ní cítit to, co první majitelé ve svých elegantních E12? Ano i ne. Současná pětka je totiž tichá a tím myslím extrémně tichá. Zvuk motoru považuje za něco, co řidič zkrátka slyšet nepotřebuje. A já to konkrétně u této vítám, nemám totiž pod kapotou žádný charakterní zážehový šesti- či osmiválec, ale přeci jen klapavý diesel. Zvuk naftových motorů je pro mne od počátku hlavním argumentem proti jejich pořízení, dnes už ale tento problém díky kvalitním hlukovým izolacím mizí a můj seznam naftových aut, jež bych snesl, se zvětšuje. Poslední dvě generace BMW jsou na něm také a oproti předchozímu modelu je u současného i tak znatelné zlepšení odhlučnění nejen motoru, ale i aerodynamického hluku. Dokonalého ticha se tak dočkáte na německé dálnici i při rychlosti mnohem vyšší, než české předpisy na našem území dovolují, takže při domácích cestách nemusíte o klid v autě mít obavy a naplno si vychutnáte výbornou audiosoustavu od Harman/Kardon. K tomu samozřejmě bohatá výbava zahrnující adaptivní tempomat a hlídání jízdních pruhů, které reaguje i na žluté dočasné čáry při opravách, dále usnadňují dlouhé a trochu monotónní přesuny. Tempomat navíc reaguje i na maximální povolenou rychlost a umí automaticky přidat, pokud například zmizí rychlostní omezení.
Stále dobrý mix komfortu a sportovnosti
Dalším důležitým faktorem pro jízdní pohodlí je kvalita podvozku. A BMW opravdu pořád dokáže vyžehlit většinu nerovností a výmolů tak, že je ani nevidíte. Přesedněte do ní ze sportovního auta a najednou máte pocit, že silničáři přes noc opravili ty díry, které vás při každé cestě do práce rozčilují. Přesedněte zpět a budete mít naopak pocit, že jsou o deset centimetrů hlubší. Očekával jsem, že se pohodlí zhorší v režimu Sport, který auto mimo jiné přitvrdí, ale nestalo se. BMW je pořád pohodlné, jen lépe zvládá zatáčet i ve vyšších rychlostech.
Tím se ovšem pomalu dostáváme k tomu, co bývalo pro BMW typické. I ta největší limuzína řady 7 se zkrátka musí dobře řídit a mít jisté sportovní ambice. A nemusíte se bát, pětka je má taky. Sedí jí ale spíše rychlejší charakter cesty s mírnějšími zatáčkami, nebo vyložené rovinky na dálnici. V pomalých zatáčkách je cítit, že je řízení trochu odtažité a nemáte z něj takovou jistotu. Díky masivnímu použití hliníku a vysokopevnostní oceli se povedlo snížit hmotnost auta o 100 kg ve srovnání s předchůdcem, takže v zatáčkách mám ještě jistější pocit. I když, málem bych na to zapomněl, ale jako už tradičně, i tohle novinářské BMW je čtyřkolka xDrive, takže trakce má vždy dost. Příjemné ale je, že navzdory rozměrům, které proklínám na každém parkovišti, působí na silnici nová pětka velmi obratně.
Sice je to naftové auto, ale pokud někdo očekává spotřebu 4,5 na sto, bude zklamaný. Musíte si uvědomit, že je to šestiválec a s pohonem všech kol. Výsledný průměr se mi po týdnu ustálil na hodnotě 7,3 l/100 km, což ovšem na auto těchto parametrů není obec špatné číslo. Navzdory v úvodu zmíněným větším rozměrům jsem ale nikdy neměl pocit špatné manévrovatelnosti. Testovací pětka je totiž vybavena příplatkovým kamerovým systémem, který umí zobrazit okolí auta prakticky z jakéhokoliv úhlu.
Závěr
Jistě jste z článku vycítili, že jsem byl s BMW převážně spokojený. Kvalitní a dobré auto ale pochopitelně není zadarmo. Už základní 520d startuje na necelém 1,3 milionu korun, s lepším motorem a pár příplatky se ale rázem přiblížíte ke dvěma milionům. Pořád ale za BMW dáte méně než za srovnatelný Mercedes či Jaguar. A litovat nejspíš nebudete, aktuální pětka je takřka dokonalým sedanem vyšší střední třídy. Komfort posádky je na výborné úrovni, výbava může být velmi bohatá a výkonu je tady dost na opravdu rychlou jízdu. Tu usnadňuje i dobré ovládání auta. Nedostatkem může být nevýrazný design a vnější rozměry v některých situacích. Fanoušci BMW budou mít jako vždy jasno, ale možná pětka zviklá někoho z příznivců konkurence.
Plusy
- Skvělý podvozek
- Silný motor
- Výborná automatická převodovka s hladkým chodem
- Bohatá výbava
Minusy
- Vnější rozměry
- Užší zavazadlový prostor s menším vstupním otvorem
Nejlevnější verze modelu | 1.289.600 Kč (518d) |
Základ s testovaným motorem | 1.770.600 Kč (540d xDrive) |
Testovaný vůz bez příplatků | 1.777.386 Kč (540d xDrive se sportovní převodovkou) |
Testovaný vůz s výbavou | 2.827.614 Kč (540d xDrive) |
