Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
BMW řada 5
BMW řada 5
BMW řada 5
BMW řada 5
75 Fotogalerie

TEST BMW 535i xDrive – Chladný jako Terminátor

Je šedý jako ocel, na svět se dívá LEDovýma očima a jeho srdcem je dobře naladěný šestiválcový stroj.

Pátou generaci BMW řady 5 s označením 535i jsme již testovali. Druhé setkání ale není jen opakováním, bavorský sedan tentokrát přidal matný lak z programu BMW Individual, M paket a pohon všech kol xDrive.

Jednoduše vypadající konfigurace má v sobě jedno ale – M paket se stává pouze designovou záležitostí, a to rovnou ze dvou důvodů. BMW nedodává sportovní M podvozek ve spojení s pohonem všech kol, tato opce ale odpadá i v případě, že auto má elektronicky řízené tlumiče nebo aktivní stabilizátory. A ani ty ve výbavě štědře nakonfigurované šedé Pětky nechybí.

Jak vypadá?

Vzhled je to, čím konkrétní vůz okamžitě boduje. Zatímco standardní design sedanu řady 5 je v jádru elegantní a poměrně usedlý, M paket dodá základním tvarům na agresivitě a přitažlivosti. Matná barva Frozen Grey celý efekt umocňuje – jestli máte pochopení pro automobily vyvolávající emoce, dnešní 535i se vám nemůže nelíbit.

Černé rámy oken z programu BMW Individual jsou standardní součástí M paketu, stejně jako 19palcová kola (větší se na aktuální Pětku nedodávají). Zatmavená okna jsou ale navíc, stejně jako příplatkový M zadní spoiler. I tento detail je ale důležitý, doplněk v hodnotě 5.300,- Kč vhodně podtrhuje výrazný styling auta.

bmw testy vyssistrednibmw testy vyssistredni | acz

Černo-černý interiér dokonale ladí se zevnějškem, temnotu narušuje jen kovový dekor v designu Aluminium Hexagon. Všestranně seříditelná sedadla, která BMW označuje za komfortní, umožňují široký rozsah nastavení, včetně pěkně sportovního sevření.

Masivní středový tunel, vysoká palubní deska, ale i tlustý věnec eMkového volantu a nakonec i černé čalounění vyvolávají pocit stísněnosti. To ovšem k sedanu, který chce být nazýván sportovním, patří. Na pocit obklopení hektolitry volného vzduchu se specializují jiná auta…

bmw testy vyssistrednibmw testy vyssistredni | acz

Jak jezdí?

Motor 35i už nějakou dobu nemá dvě turba, jeho šest válců přeplňuje jedno dvoukomorové (twin-scroll). Výkonově se agregát řadí do středu zážehových motorů v řadě 5 a přesně tak i působí – jakkoliv vypadá 225 kW a 400 Nm na papíru působivě, realita je subjektivně umírněnější.

Ano, akcelerace z 0 na 100 km/h trvá dle továrních údajů 5,9 sekundy, dokonce o dvě desetinky méně než s pohonem jen zadních kol. Ale právě xDrive a automatická převodovka má za následek, že rozjezd z místa probíhá vždy se stoickým klidem. Pocit řízení nadupaného stroje se nedostavuje.

bmw testy vyssistrednibmw testy vyssistredni | aczMotor má vyhlazenou charakteristiku se silným zátahem zespoda a nikterak působivým projevem ve vysokých otáčkách. Co víc, kvůli dlouhým převodům se za jízdy ani příliš nežene do otáček. Šestiválec má charismatický, ale utlumený zvuk a uvnitř celkově panuje nadprůměrné ticho. Pravý stav věci proto odhalí až pohled na rychloměr.

Teprve když se přestanete spoléhat jen na vlastní dojmy a začnete vnímat údaje o rychlosti, zjistíte, jak snadno auto překoná hranici 200 km/h. Přitom tempu akcelerace odpovídají i schopnosti brzdové soustavy, která dokáže následky popuštění uzdy hravě zkrotit. Aby ne, když přední kotouče mají průměr 348 a zadní 345 mm…

Jak se řídí?

Už v úvodu bylo zmíněno, že xDrive vylučuje tvrdší M sportovní podvozek. Testovaný vůz namísto toho dostal do vínku aktivní stabilizátory a elektricky nastavitelnou tuhost tlumičů – souhrnně označováno Adaptive Drive.

Výsledek ovšem nenaplňuje očekávání. Rozdíl mezi režimy Comfort, Normal a Sport je sice zaznamenatelný, charakteristika podvozku se ale mění jen nepatrně. BMW 5 neohromí ani komfortní jízdou, ani vtažením řidiče do děje. To první můžeme omluvit 19palcovými koly, nemůžeme se ale ubránit pocitu, že nastavení není tak vypilované, jak by mohlo být.

Možná v BMW zanalyzovali, že zákazník žádá naladění ani ryba, ani rak, objektivně vzato ale konkurence umí nabídnout v oblasti kvality jízdy propracovanější vlastnosti.

Řízení osekané o zpětnou vazbu reaguje přesně, pocit spojení s autem ale poskytnout nedokáže. Místo toho řidiči nabízí uměle generovanou tuhost. Záleží na osobních preferencích; osobně bych ocenil jiný charakter, nicméně naladění řízení odpovídá nejasně vymezenému pojetí podvozku.

bmw testy vyssistrednibmw testy vyssistredni | acz

Dobrou zprávou je, že pohon všech kol nemá na řízení zásadnější vliv. Přidaná hmota se na velmi rozbité silnici sice projevuje, mnohem důležitější je ale skutečnost, že připojení předních kol v zatáčce se nepřenáší do řízení a k narovnání kol není potřeba zvýšené úsilí. Tím se 535i xDrive odlišuje od 530d xDrive.

Dálniční terminátor si ale se zatáčkami zrovna netyká. Změny směru ho sice nerozhodí, při rychlém průjezdu ale možná až moc zaklekává – přitom aktivní stabilizátory by měly naklonění karoserie naopak potlačovat. Kromě uměle působícího řízení navíc okreskovému dovádění nepomáhá ani robustní zaoblená karoserie, která je značně široká a nemá úplně přehledný tvar.

Ale je to chyba? BMW prostě posunuje svůj prostřední sedan směrem ke kategorii cestovních vozů. Kdo chce dravé auto, musí se poohlédnout v nabídce řady 3.

K čemu má start-stop?

BMW zavádí do řady 5 systém Auto Start Stop nejprve jen ve spojení s pohonem všech kol. Důvod je zřejmý – touto cestou vykazuje čtyřkolka nižší spotřebu než výchozí model bez start-stopu. Že jde jen o formalitu přitom pochopíte už na první pohled.

Co si v Mnichově o tomto prvku ve skutečnosti myslí, dává jasně najevo tlačítko deaktivace Auto Start Stop hned vedle startovacího tlačítka. Pokud nevyřadíte systém z činnosti, jeho zásahy jsou beztak velmi omezené. Ke zhasnutí motoru totiž dojde jen při dostatečně velkém stisknutí brzdového pedálu. Po několika restartech navíc řídící elektronika beztak dá start-stopu stopku.

bmw testy vyssistrednibmw testy vyssistredni | aczCo to znamená v praxi? Paradoxně se i bez vypínání dá ve městě za příznivých okolností dosáhnout deklarované spotřeby 10,9 l/100 km – v městském provozu 535i bere 11 až 13 litrů. A na 13 litrech jsme skončili i v celkovém průměru. Jinými slovy, 70litrová nádrž nám vystačila na zhruba 500 km.

Přeplňovanému šestiválci totiž sedí ustálené tempo – ve 130 km/h spotřebuje 8,8 l/100 km a motor na osmý převod točí 2200 min-1. Při každé akceleraci ale turbodmychadlo ochotně tlakuje a palivo odtéká z nádrže výrazně rychlejším tempem, ve skutečnosti je proto lepší počítat neustále s dvoucifernými hodnotami.

Pro koho je?

Silnou stránkou německých automobilek je schopnost nabídnout široké spektrum mnoha modelů poskládaných z veškeré dostupné techniky, které dokáže vyhovět i těm nejvyhraněnějším požadavkům. A přesně takové je spojení řady 5 sedan s benzinovým šestiválcem a pohonem všech kol.

Na koho míří? Někam do nevyhraněného středu. Kvalitní motorizace totiž ve spojení s poměrně těžkým autem nepředvádí žádnou jednoznačnou přednost. Spotřeba paliva při běžné jízdě prakticky vždy převyšující 10 litrů je na hony vzdálená tomu, co umí o něco pomalejší třílitrový turbodiesel. Kdo je ochoten výměnou za dynamiku v dálničních rychlostech prolévat měsíčně hrdlem nádrže hektolitry benzinu, ten by zase mohl rovnou sáhnout po osmiválci v 550i.

A tak to vypadá, že 535i xDrive má značně atypického zákazníka. Někoho, kdo má rád silné benzinové šestiválce, potřebuje (nebo vyžaduje) pohon všech kol a nejezdí tolik, aby volba dieselového pohonu představovala proti třílitrovému turbu zásadní ekonomickou výhodu.

TR>

První cena vozu1.042.500,- Kč (520d 135 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací

TD>

1.282.500,- Kč (535i 225 kW)
Základní cena testovaného vozu1.420.000,- Kč (535i xDrive 225 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků

TD>

2.149.850,- Kč (530i xDrive 225 kW)

Plusy

  • Silný motor
  • Rychlá automatická převodovka
  • Pohodlná sedadla s dobrým bočním vedením
  • Výkon brzdové soustavy
  • Pružné zrychlení v libovolné rychlosti

Minusy

  • Odtažité a gumové řízení
  • Středový tunel příliš těsně obepíná řidiče
  • Vyšší cena a vysoké příplatky za některé běžné prvky výbavy
  • Velký rozdíl reálné spotřeby od udávané
  • Horší absorpce ostrých rázů