TEST BMW 535d GT xDrive – Bez konkurence
Facelifty automobilů BMW nebývají přehnaně radikální. Lehké změny tvarů jsou samozřejmostí, nejpříznivěji se však úpravy dotkly právě karosářské varianty Gran Turismo. Ta je nyní ještě elegantnější, nabízí větší zavazadlový prostor a přiváží řadu technických inovací, které ji řadí na špičku segmentu. Aby ne, když po odchodu Mercedes-Benzu R nemá přímou konkurenci…
Karosářský mix funguje
V rámci loňské modernizace celé pětkové řady se u verze Gran Turismo zapracovalo na přední a zadní části. Nově tvarované ledvinky jsou nyní výraznější, směrové blikače našly místo ve vnějších zpětných zrcátkách a páté dveře byly prodlouženy směrem dozadu, což zajistilo elegantnější přechod střechy do prosklené plochy. Křivky však nemají pouze estetický účel – došlo totiž také ke zvětšení zavazadelníku, který nyní nabízí základní objem 500 litrů (+ 60 l) a po sklopení zadních opěradel vzroste dokonce na 1750 litrů (+ 50 l). Praktičnosti navíc prospívá zachování specifického systému otevírání zadních dveří – stejně jako u Škody Superb totiž můžete otevřít pouze spodní víko (variace sedanu) nebo vyklopit celou stěnu včetně okna. Elektrické ovládání masivního dílu je přitom součástí sériové výbavy, za automatické dovírání všech dveří si však musíte připlatit 16.425 Kč.
Koupí vozu se základní cenou 1.247.500 korun (520d GT/135 kW) to však teprve začíná. Dlouhý seznam příplatkové výbavy totiž skrývá řadu zajímavých estetických a jiných vymožeností, které dosud Gran Turismu, potažmo celé pětkové řadě, chyběly. V nabídce se například objevila linie Luxury za 102.700 korun, která přináší litá 19“ kola, chromované koncovky výfuku, plakety na předních blatnících a vybrané prvky v interiéru. Pokud však chcete, aby bylo i vaše gétéčko zahaleno do slušivého laku Marrakesh, musíte zabrousit do nabídky programu BMW Individual a připravit si tučných 73.707 korun.
Interiér – Nová linie vozu prospěla
BMW 5 Gran Turismo je postaveno na základech řady 7. Interiér gétéčka je však odlišně koncipován, což se i přes devítimilimetrový deficit v rozvoru náprav (BMW 7 má 3079 mm) podepsalo na větším prostoru pro posádku. Vpředu se sedí o kousek výše než v běžném osobním bavoráku a zároveň o malinko níže než v SUV X3. Zadní sedadla dělená v poměru 40:20:40 lze navíc posunout až o 73 milimetrů a opěradla naklápět v rozmezí 33°. V krajním případě tak můžete dosáhnout zvětšení zavazadelníku o citelných 150 litrů.
V souvislosti s faceliftem se objevilo několik změn také uvnitř. Nově příchozí linii Luxury poznáte podle elegantního dřevěného obložení přístrojové desky, podsvícených prahových lišt a koženého čalounění sedadel, která bez mučení prohlašujeme za jedna z nejpohodlnějších v luxusní třídě. V duchu nových či omlazených modelů BMW se navíc řada 5 Gran Turismo dočkala ovladače systému iDrive s dotykovou horní plochou (umožňuje zadávat cíle do navigace pouhým psaním jednotlivých písmen) a za 2575 Kč dokonce získáte 3G připojení k internetu.
To nejdůležitější se však nachází přímo před řidičem – nový multifunkční štít za příplatek 11.550 Kč může nahradit analogové přístroje a jeho zobrazení se mění v závislosti na zvoleném režimu jízdy. Například v módu Eco Pro je otáčkoměr nahrazen ukazatelem Efficient Dynamics, který nabádá k úspornějšímu stylu jízdy. Přepnutím na Sport, případně Sport+ zobrazení zrudne a vedle informací o rychlosti a množství otáček také víte, kolik výkonu aktuálně využíváte.
Motor – Vrchol + 10 kW
Řadový vznětový šestiválec je ve dvou výkonových verzích v nabídce od samotného začátku prodeje vozu. Jeho silnější, námi testovaná verze 535d s dvojicí nestejně velkých turbodmychadel, však s faceliftem dostala mírný doping. Maximální výkon byl posílen z původních 220 kW na 230 kW a točivý moment vzrostl na 630 N.m. (+ 30 N.m). Působení obou hodnot ale přesto zůstává stejné – všech 313 koní máte k dispozici v relativně vysokých 4400 otáčkách a maximální porce newtonmetrů zasahuje již v 1500 min-1. Vnější projev motoru se sice nedá pokládat za sametový, akustickému klidu v kabině však výraznou měrou pomáhá její výborné odhlučnění.
Do mozaiky neodmyslitelně zapadá další prvek – standardně dodávaná, rychlá a krátce odstupňovaná automatická převodovka Steptronic. V běžném režimu jízdy o její práci prakticky nevíte, protože jednotlivé stupně řadí naprosto neznatelně. V rámci zákonem daných rychlostních limitů je motor vytrvale udržován v otáčkách do 2000 min-1, což má příznivý vliv na spotřebu. Ani s relativně vysokým a těžkým vozem (testovaná 5 Gran Turismo váží 2145 kg) pak není problém kombinovaně jezdit za 9 litrů nafty a na dálnici dokonce za méně. Při rychlosti 130 km/h totiž motor točí 1850 otáček a nárokuje si 7,8 l na 100 kilometrů.
Z kliďase se však v okamžiku může stát hrubián. Stačí přepnout systém Driving Experience Control do režimu Sport či Sport+ a převodovka o sobě dá znát jemným cuknutím při řazení vyšších rychlostních stupňů. Nejedná se však o nic okázalého, co by narušovalo cestovní komfort posádky. I v nejsportovnějším režimu je stále totiž brán zřetel na maximální míru pohodlí.
Jízda
Pohon všech kol xDrive získáte k nejsilnějšímu turbodieselu za příplatek 62.500 korun. Spojení motoru, automatické převodovky a především opory obou náprav řidiči při jízdě dávají velkou jistotu, fyzika však ošálit nelze. Pět metrů dlouhý a skoro 2,2 tuny vážící automobil funguje skvěle jako rychlý a relativně úsporný dálniční express, v zatáčkách se však nenechává dlouho přemlouvat k nedotáčivosti i přesto, že sofistikovaný xDrive upřednostňuje zadní nápravu. Bezpečnostní systémy, které dovedou odvrátit téměř jisté výlety mimo silnici, navíc nefungují hned – nejdříve řidiči dají trochu času, aby se se situací „popral“ sám a nakonec nastoupí v plné síle. Nedá se ale říci, že by se gétéčku nechtělo zatáčet, i přes velké rozměry a hmotnost je skvěle ovladatelné.
Ve většině případů je navíc relativně jedno, po jakém povrchu se kola aktuálně odvalují. Adaptivní tlumiče Dynamic Damper Control, které považujeme za jednu z nejlepších investic do příplatkové výbavy (stojí 33.375 Kč), totiž odvádějí výbornou práci a plně naslouchají aktuálním potřebám řidiče. Vyrovnat se však musíte s občasným boucháním náprav při přejezdech hlubokých výmolů a se skutečností, že ani „nejtužší“ režim Sport+ nedokáže dokonale zvládnout náklony masivní karoserie v zatáčkách. I na to má BMW řešení – aktivní zadní stabilizátory Adaptive Drive, které však pořídíte pouze v balíčku s regulovatelnými tlumiči za 93.975 Kč…
Ale zpátky na široké autostrády a cestovní rychlosti do 200 km/h, které BMW 535d Gran Turismo vyhovují nejvíce. Na jedné straně je vysoká míra pohodlí a stále dostatečná výkonová rezerva, na straně druhé však menší jistota směrové stability a aerodynamický hluk okolo bezrámových oken. Vysvětlení prvního neduhu je vcelku jasné – vysoké a těžké karoserii, která se musí vypořádat s nápory větru, totiž odtažité řízení moc nepomáhá a druhý je daní za estetickou dokonalost, kterou v pětkové řadě zastupuje pouze Gran Turismo.
Závěr
Najít přesnou škatulku pro BMW 5 Gran Turismo není jednoduché. Spojení dlouhého rozvoru a vyšší stavby karoserie připomínající SUV a svým způsobem i kupé je však sázka na jistotu těch zákazníků, kteří vedle elegance požadují také notnou dávku praktičnosti. Je ale nutno mít na paměti, že si vlivem větších rozměrů a hmotnosti přesahující dvě tuny kupujete spíše pohodlný dálniční křižník než nástroj pro radost z jízdy.
Lehký facelift, který vedle kosmetických změn přinesl větší zavazadlový prostor a pokrokové elektronické vymoženosti, vozu prospěl. I přes cenovou úsporu, která oproti modelu řady 7 se srovnatelným motorem činí skoro 500.000 korun, však nečekejte žádnou láci a už vůbec ne po nahlédnutí do seznamu příplatkové výbavy. Povolení uzdy fantazii totiž může zapříčinit navýšení ceny vozu o více než čtvrtinu původní částky.

Nejlevnější verze modelu | 1.247.500 Kč (520d GT/135 kW) |
Základ s testovaným motorem | 1.737.500 Kč (535d GT/230 kW) |
Testovaný vůz s výbavou | 2.149.757 Kč (535d GT/230 kW) |
Plusy
- Mimořádný vnitřní prostor
- Pohodlná sedadla vpředu i vzadu
- Variabilita zadních sedadel
- Skvělá ovladatelnost i přes vyšší hmotnost vozu
- Silný a kultivovaný turbodiesel
- Dotykový ovladač systému iDrive
Minusy
- Rázy od náprav na větších nerovnostech
- Vysoká cena některých příplatkových prvků
- Aerodynamický hluk okolo bezrámových oken
- Odtažitější řízení
Foto: David Rajdl