Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
BMW řada 5
BMW řada 5
BMW řada 5
BMW řada 5
55 Fotogalerie

TEST BMW 530xd - Přehnaná očekávání?

Máte-li BMW řady 5 za klasickou manažerskou limuzínu, robustní, rychlou a komfortní, pokračujte na další test. Pokud si myslíte, že řada 5 a konkrétně model 530xd patří mezi sportovní auta, čtěte dál.

S testem BMW 530xd bych mohl být rychle hotov. Osvědčené auto vyšší střední třídy vypuštěné do světa v roce 2003 a obdařené povedeným facelitem prokázalo své kvality tolikrát, že snad ani nemá smysl jeho přednosti připomínat. Kdybych si tedy chtěl odbýt novinářskou povinnost v jednom odstavci, napsal bych, že BMW 530xd stále dobře vypadá, dobře se řídí, výborně brzdí, velmi dobře řadí, trochu papá a občas trochu chrochtá.

Dodal bych ještě, že stále nenacházím v dané kategorii auto s lepším podvozkem a na závěr bych prohodil něco o tom, že pětce sluší naftový šestiválec, že s ním skvěle táhne a dokonale plní funkci manažerské limuzíny. Přidal bych podrobné technické údaje, hodnocení, zaklapl víko notebooku, šel pětku naposled prohnat a skončil příjemný den na odpočívadle u kávy. To bych si ovšem neodpustil, a tak téma 530xd rozvedu, ale tentokrát trochu jinak.

Chce to odstup

Upřímně přiznávám, že tento text vzniká s poměrně velkým odstupem od termínu, v němž probíhal samotný test. Normálně se snažím podobným situacím vyvarovat, neboť s plynoucími dny se z hlavy vytrácí zdánlivě nepodstatné detaily a zpočátku zcela jasná představa o kvalitách a nedostatcích testového kusu se mění v představu mlhavou. Pětkové BMW ovšem znám za ta léta velmi dobře, testů pětkového BMW najdete na Auto.cz také spoustu, a tak jsem si odstup dopřál.

A dobře jsem udělal. Když totiž do BMW 530xd usednete, zaboříte tělo do špičkových sedaček, zafixujete pohled na přístrojové desce, pohladíte kožený věnec volantu a sevřete skvěle tvarovaný volič automatické převodovky, začnete pociťovat zvláštní šimrání, které pramení u chodidel a končí na šíji, aby následně přešlo v lehké mrazení a husí kůži. Když nakonec zmáčknete tlačítko start, nejenže se vstříkne palivo do válců, ale také endorfiny do mozku.

bmw testy vyssistrednibmw testy vyssistredni | acz
 

Najednou se vám vzdá všechno kolem dokonalé, ovládne vás pocit štěstí a s ním zmizí veškeré pochybnosti a bohužel i objektivita. Od této chvíle nedokážete BMW prakticky nic vyčítat, jenom v jakémsi zvláštním transu hledíte před sebe, kroutíte volantem a přemýšlíte nad tím, jak hrozný by byl svět bez BMW. V tomto rozpoložení absolvujete celou cestu a ještě dlouho poté, co třílitrový naftový šestiválec utichne a pětkové kombi se uloží ke spánku v garáži, budete v jeho moci.

Z té se vymaníte jedině vlivem času a působením jiných vozů, třebaže odlišné značky, třídy i koncepce. Pokud se vám skutečně podaří modrobílé závislosti zbavit a přestanete nahlížet na BMW jako na sportovní ikonu mezi civilními auty, dojdete možná k tomuto závěru: Když někde něco začíná, většinou to i někde končí. Opravdu zábavná jízda začíná u mnichovských řadou jedna a pokud pomineme stroje jako Z4, M5 a M6, končí řadou 3.

Rychle, bezpečně a komfortně

Řada 5, a to zvláště řada 5 poháněná naftou, už není prakticky vůbec o nějakém zábavném ježdění, ale o komfortu, bezpečnosti a rychlosti. Auta vyšší střední třídy taková bývají, prostorná, luxusní, komfortní, přes to všechno usedáte do BMW a říkáte si, tohle bude jízda. A ona je: rychlá, bezpečná, komfortní, se sportovním nádechem. Kromě toho nádechu ale nic víc nečekejte, i když máte sportovní paket, velká kola a dlouhý seznam příplatkové výbavy.

BMW 530xd váží 1845 kg, na délku měří 4,84 metru a točivý moment třílitrového naftového šestiválce se přenáší na všechna čtyři kola. Myslím, že tenhle výčet stačí k tomu, aby vám došlo v čem spočívá „problém“. Velké auto, vysoká hmotnost, pohon všech kol, automat. Máte-li rádi velká kombi, která hezky vypadají, dobře se řídí, jsou stabilní v zatáčkách, ve vysokých rychlostech a nepanikaří při každému cuknutí volantem, připište si pětku na seznam favoritů.

Jestliže vaše vysněné auto musí zároveň bez problémů vyjet na hory nebo se alespoň vyškrábat do garáže, kterou máte jako na potvoru v prudkém svahu, připište si na seznam k BMW 530xd malé plus. Pokud vám hodně záleží na tom, abyste se uvnitř svého auta cítili dobře, aby se vám vše příjemně ovládalo, aby se vám dobře sedělo a dobře řídilo, dejte 530xd Touring další plus. Pokud ale chcete auto s naftovým motorem a čekáte, že jeho řízení rozpoutá ve vašem těle adrenalinovou bouři, roztrhejte svůj seznam favoritů a začněte znovu.

Možná máte pocit, že očekávám od kombi s naftovým motorem něco, k čemu nebylo stvořeno, ale divili byste se, kolik lidí si myslí, že všechna BMW (s výjimkou řady 7) jsou stejná, stejně zábavná. Když se vyhnu filosofické debatě o tom, že emisní limity a bezpečnostní předpisy udělaly z bavoráků „továrnu na nudu“, stejně skončím u toho, že z hatchbacků a sedanů končí zábava u řady 3. To však, opakuji podruhé, nedělá z pětky špatné auto.

V našich starších testech (např. i přímo testu BMW 530xd) najdete kompletní informace o ztvárnění interiéru, velikosti zavazadelníku nebo vnitřním prostoru. Opisovat pořád dokola, jak spolu plasty krásně lícují, jak sportovní sedačky příjemně obepínají těla předních pasažérů, jak iDrive zpočátku zamotá řidiči hlavu, ale nakonec doceníte jako propracovanost a logičnost, jak světlé dřevo BMW nesluší a jak Audi A6 válcuje pětku hezčími dekory a tvary si vážně nemá smysl.

bmw testy vyssistrednibmw testy vyssistredni | acz
 

Takže ještě jednou a naposledy. BMW 530xd vypadá se sportovním paketem a v závodní červené barvě jako raketa, nekompromisní sporťák, se kterým si užijete více legrace než s Adamem Sadlerem a Benem Stillerem dohromady. Skutečnost je ovšem taková, že kromě rychlé, komfortní jízdy se sportovním nádechem vás nečeká nic moc zvláštního. Je to hmotností, je to pohonem, je to třídou, je to elektronikou, je to dobou a konečně i motorem.

Ptáček zpěváček

Když jsem před několika lety testoval BMW 530xd poprvé, byla tuhá zima. Motor kňoural a skučel a já stejně tak. Tehdy jsem připočítával lehce obhroublý projev nízkým teplotám. Teď ale bylo krásně teplo a třílitrový naftový šestiválec neměl jediný důvod, aby posádku častoval chroptěním nebo dokonce duněním. Nechci a nebudu tvrdit, že se motor v testovaném autě choval vyloženě nekultivovaně, ale zároveň vám nebudu nalhávat, že si předl jako benzinový šestiválec.

Pokud má někdo v BMW 530xd problém poznat, zda pod kapotou pracuje zážehový nebo vznětový motor, měl by si okamžitě zajít k ušnímu. Nejenže se nafta dala jednoduše identifikovat ve vysokých otáčkách, on si šestiválec broukal dostatečně hlasitě na to, abyste v něm rozpoznali turbodiesel, dokonce i na volnoběh. Ale abych tady nemluvil pouze o zvuku, výkon a kroutící moment jsou v případně naftového třílitru vynikající.

bmw testy vyssistrednibmw testy vyssistredni | acz
 

Maximální výkon 173 kW/4000 ot./min. a zejména točivý moment 500/1750 ot./min. zajišťují velkému a těžkému kombi velmi dobrou dynamiku a zlepšují jeho přepravní schopnosti. Ať už vyrazíte ne výlet ve dvou, třech, čtyřech nebo dokonce pěti a s plným kufrem bagáže, bude BMW 530xd stále tím silným a rychlým kombi, které beze zbytku využije dálniční limity a neztratí dech v prudkých kopcích.

Spotřeba se udávaným 7,2 litrům přiblíží spíše výjimečně, ale ani hodnota okolo osmi litrů, kterou v lepším případě na displeji uvidíte, není nic z čeho byste se měli hroutit. Když se necháte trochu unést, bez problémů dosáhnete desetilitrové spotřeby, naopak budete-li se hodně snažit, dostanete se i pod oněch magických osm litrů. Vůbec se nebojte brzd a řazení. Brzdy nastupují rychle a hlavně nevadnou, šestistupňový automat si počíná suverénně v automatickém i sekvenčním režimu.

Dvakrát měř, jednou řež

Jste manažer, hlava rodiny a chcete robustní, rychlé a bezpečné auto (i když pravda, čtyři hvězdičky v crash testu nejsou žádná sláva) s lehkým sportovním nádechem? Pětka bude dobrá volba. Žijete v domnění, že si vás pětka přivede na vrchol řidičského blaha? Zapomeňte. Určitě ne 530xd.

Plusy

  • vynikající sportovní sedadla
  • jednoduchá orientace v interiéru
  • dobrá ergonomie
  • přesné řízení
  • vynikající podvozek
  • inteligentní automatická převodovka
  • silný naftový motor
  • účinné brzdy
  • pohon všech kol

Minusy

  • hrubší projev naftového motoru
  • základní objem zavazadelníku

První cena vozu1.077.530,-Kč (520i, 125 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací1.457.020,-Kč (530xd, 173 kW)
Základní cena testovaného vozu1.494.914,-Kč (530xd N1, 173 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků1.980.955,-Kč (530xd N1, 173 kW)