Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
BMW řada 5
BMW řada 5
BMW řada 5
BMW řada 5
63 Fotogalerie

TEST BMW 530d xDrive Touring – Komfortní jistota

BMW postavilo svoje velké kombi se 4x4 tak dobře, že vlastně samo popírá význam modelů 5 GT a X5.

Vybrat to správné auto vyšší střední třídy není jednoduchý úkol. A snadné to není ani v případě, že se omezíte na značku BMW. Řada 5 nabízí tři karosářské verze, dohromady osm motorů a pohon zadních nebo všech kol. Souhrnně to představuje 27 různých verzí, většina z nich navíc umožňuje výběr mezi manuální a automatickou převodovkou.

Když ale budeme plnit ryze praktická očekávání, výběr se rázem zúží. Odepřeme-li si poněkud extravagantní 5 Gran Turismo, je jasnou volbou kombi Touring. Jako 55 % českých majitelů nové Pětky sáhneme po pohonu všech kol xDrive a z ceníku nám zbude jediná možnost – dieselový šestiválec 530d s automatickou převodovkou.

Právě tento vůz jsme se rozhodli vyzkoušet. Příplatek za pohon všech kol činí 86 tisíc korun (dalších 55 tisíc je potřeba připočítat za automatickou převodovku), a tak je oprávněnou otázkou, nakolik se pohon všech kol projeví v jízdních vlastnostech, ale také ve spotřebě paliva.

Hodí se také podotknout, že volbou pohonu všech kol zákazník vylučuje některé příplatkové položky: konkrétně se jedná o M sportovní podvozek (M paket jako takový ale objednat lze) a aktivní řízení zadních kol.

Mnozí ocení, že čtyřkolová verze na sebe upozorňuje pouze decentními štítky na předních blatnících. Zezadu okolní svět informuje jen nápis 530d, takže řidič vozu může v zimě na sněhu způsobit nejedno překvapení.

bmw testy vyssistrednibmw testy vyssistredni | acz 

Mnichované slibují zázraky: 530d s pohonem všech kol má o půl litru nižší spotřebu než 530d s pohonem jen na zadní. V tabulce technických údajů je ale potřeba číst mezi řádky, nebo spíš napříč nimi. Nová verze třílitru je nejspíš sama o sobě o něco úspornější, ale čtyřkolka opravdu spotřebu paliva nesnižuje – důvodem nižších hodnot je funkce Auto Start Stop.

V městském režimu se dle normované metodiky 530d touto cestou dostává na hodnotu 6,8 l/100 (vs 8,0 l/100 km). Tak tomu ale ve skutečnosti není. Samočinné vypínání motoru má sice velkou výdrž, ke zhasnutí motoru ale dojde až notnou chvíli po úplném zastavení. Kvůli této prodlevě motor odhadem běží zbytečně až polovinu doby, kdy by mohl být teoreticky vypnutý.

Přesto zjištěných 8,0 l/100 km v hustém denním provozu považujeme za skvělý výsledek. A při průjezdech zacpaného centra Prahy jsme opakovaně odečetli z palubního počítače desetilitrovou spotřebu – to znamená, že v takovém režimu už start-stop reálný význam skutečně má.

bmw testy vyssistrednibmw testy vyssistredni | acz 

Nedůležitějším ukazatelem je ale u tohoto typu auta spotřeba na dálnici. V průměrné rychlosti 130 km/h motor při zařazeném osmém převodovém stupni točí pouhých 1800 min-1. Výsledkem je spotřeba paliva ve výši 7,0 l/100 km. V klasickém mimoměstském režimu je pak odběr nafty z nádrže ještě o litr nižší.

Vypínáme tempomat a nasazujeme manažerský styl – když notorický brzdič uvolní levý dálniční pruh, následuje pořádná akcelerace a ručička rychloměru občas ustřelí za legální stotřicítku. I tak zjišťujeme, že BMW při takové poměrně neekonomické jízdě spotřebuje 9 l/100 km.

Potenciální zájemce bude také určitě zajímat informace, že při 200 km/h je spotřeba nafty 13 l/100 km. Otáčky motoru v té době na osmičku drží pohodových 3000 min-1 – pro turbodiesel optimální režim.

Na dálnici to přitom 530d xDrive dokáže rozjet až na tachometrových 240 km/h. Udávaných 245 nejspíš dosažitelných je, akcelerace je ale v těchto rychlostech už vlažná – 560 Nm je pro běžné pružné zrychlování sice hodně, ale 190 kW na 1865 kg pohotovostní hmotnosti jednoduše není mnoho.

Při superrychlých přesunech navíc poněkud obtěžuje svist, který nad 230 km/h vydávají podélné ližiny střešního nosiče.

bmw testy vyssistrednibmw testy vyssistredni | acz 

Dynamické i úsporné schopnosti nového motoru jsme prověřili důkladně, jak je na tom ale to nejdůležitější – elektronicky řízený pohon všech kol xDrive?

Nejpodstatnější vlastností tohoto systému je schopnost plynule měnit poměr rozdělení momentu mezi nápravy. V zatáčkách se proto v první fázi klade důraz na zadní kola, na výjezdu se naopak více síly dostává ke kolům předním, která pomáhají auto srovnat a předchází přetočení.

V praxi je jízda velmi snadná. Pětka se stáčí do zatáček nikoliv zlehka (u takto hmotného kombi to snad ani není možné), avšak zcela přirozeně. Při výjezdu ze zatáčky je účinek většího zapojení předních kol cítit. Platí to zejména pro serpentiny, kde přední pneumatiky občas zapískají. Vůz se však žene vpřed bez nejmenšího náznaku ztráty trakce nebo směrové stability.

530d jsme u příležitosti focení na chvíli vyhnali i na šotolinu a výsledek nepřekvapil. Tam, kde se dá pohybovat s městskými SUV, se mnichovské kombi hravě dostane taky. Bez zaváhání zvládá i rozjezdy v kopci a víc od něj jeho majitel (mimo zimní podmínky) ani očekávat nebude.

bmw testy vyssistrednibmw testy vyssistredni | acz 

Podvozek se tentokrát musel obejít bez elektroniky upravující jeho vlastnosti – testované kombi na rozdíl od dříve zkoušeného 530d nemělo přepínač Adaptive Drive. Tlumiče proto fungují stále stejně, stabilizátory nemají aktivní hydraulické členy a řízení svou charakteristiku pouze uzpůsobuje rychlosti jízdy.

To ale vůbec ničemu nevadí. Jinými slovy, Pětka má v takové konfiguraci konzistentní chování a vybrané jízdní vlastnosti – za moderní elektroniku není nutné připlácet.

Jízda se nese na komfortní vlně s maximální jistotou. Při rychlejší jízdě v zatáčkách se karoserie mírně naklání, auto ale s dokonalou jistotou drží zvolený směr a je ochotné poslouchat i nečekané pokyny od řidiče. V žádném případě se nejedná o sportovní vlastnosti, je to ukázkový mix komfortu a dynamiky – něco, co umí například Ford Mondeo, avšak celkově o řád vyspělejší.

Testovaný vůz byl navíc osazen jen 18palcovými koly. Ano, i toto stačí, a auto i na relativně vyšších pneumatikách nejen že dobře tlumí nerovnosti, drží v zatáčkách, ale i pěkně vypadá.

bmw testy vyssistrednibmw testy vyssistredni | acz 

Už by se mohlo zdát, že je 530d xDrive naprosto bezchybným autem. To je a není pravda – v obecné rovině by se dalo souhlasit, najdeme však několik vcelku otravných nedostatků. Když odhlédneme od omezených manévrovacích schopností na parkovišti (4,9 metru délky je prostě hodně), výtky míří hlavně k palubní elektronice.

Automatická aktivace dálkových světel nebo funkce auto hold (samočinná aktivace parkovací brzdy při stání) jsou příjemným příspěvkem k uživatelskému komfortu. Musíte je však po každém nastartování aktivovat znovu. Audio zase hraje z USB stále jednu složku dokola, na další musíte přepnout přes iDrive.

Ale to jsou drobné nedostatky. Na svůj účel 530d xDrive Touring poslouží výborně – poskytuje víc než dostatek prostoru pro posádku i zavazadla, zároveň nabídne ukázkový jízdní komfort a tradici značky BMW drží vynikající ovladatelností. Navíc byste stěží našli někoho, kdo by vám tvrdil, že BMW 5 ve verzi kombi není pěkné auto.

Hlavně ale dokáže s naprostou jistotou cestovat po dálnicích i okreskách, přičemž podpora v podobě pohonu všech kol nenese žádná zaznamenatelná negativa. Škoda jen, že se xDrive pro pětkové kombi nenabízí i se silnějším motorem 535d.

TR>

První cena vozu1.107.500,- Kč (520d Touring 135 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací

TD>

1.325.000,- Kč (530d Touring 180 kW)
Základní cena testovaného vozu1.466.250,- Kč (530d xDrive Touring 190 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků

TD>

1.876.150,- Kč (530d xDrive Touring 190 kW)

Plusy

  • Silný, kultivovaný a velmi úsporný motor
  • Rychlá automatická převodovka
  • Pohodlná sedadla s dobrým bočním vedením
  • Výborné jízdní vlastnosti a pocit obratnosti
  • Strmé a přesné řízení
  • Variabilita a velikost zavazadelníku

Minusy

  • Středový tunel příliš těsně obepíná řidiče
  • Vyšší cena a vysoké příplatky za některé běžné prvky výbavy
  • Pro „sportovní“ řidiče příliš měkký podvozek
  • Aerodynamický hluk nad 230 km/h
  • Pro kombi jediná motorizace s xDrive