TEST BMW 525d xDrive – Klamný cíl
Od premiéry aktuální pětkové řady uplynuly teprve 2 roky, ale za tu dobu se už stačila obměnit velká část motorové nabídky. Kdo se ještě nedávno považoval za znalce v oboru „motory z Mnichova“, ten dnes musí hodně tápat. Atmosférické motory prakticky zmizely, šestiválců ubylo, čtyřválců naopak výrazně přibylo, a to nejsme zdaleka na konci cesty…
Zmenšovat, zmenšovat, zmenšovat – heslo motorářů, na které slyší všichni manažeři zodpovědní za snižování flotilových průměrů spotřeb, se v posledních letech naplno uplatňuje i u BMW. Nejnovějším počinem je v tomto směru nový naftový čtyřválec, který od podzimu 2011 nahradil přiškrcený šestiválec v modelu 525d. Aby byla specifikace pro českého zájemce blíže ideálu, zaškrtli u BMW položku pohon všech kol a celek okořenili M paketem. Před námi tak stojí čtyřválcové BMW s cenou půldruhého milionu korun.
Ambiciózní čtyřválec, který nahrazuje dosavadní klasické šestiválcové řešení, je pokračováním dvojitě přeplňovaných motorů 23d. Malé turbodmychadlo má proměnné nastavení rozvaděcích lopatek, které reguluje nástup motoru v nízkých otáčkách. Později se připojuje také plnicí tlak většího turbodmychadla. Celé to funguje plynule, bez náznaku slabých míst v celém otáčkovém spektru.
BMW není jedinou značkou, která se pustila do podobných čtyřválcových experimentů v luxusních modelech. Vždyť s konkurenčním výkonným čtyřválcem Mercedesu máme bohaté zkušenosti ve třídě E i S. Jeho 150 kW a 500 Nm zvládá BMW překonat pouze částečně. Tabulka technických dat slibuje 160 kW, tedy více než umí nabídnout Mercedes i původní přiškrcený řadový šestiválec.
Točivý moment nového čtyřválce z Mnichova šplhá ke 450 Nm v pásmu 1500 až 2500 min-1, zatímco ve Stuttgartu dostali z 2,1litru 500 Nm mezi 1600 a 1800 min-1. Působivé je porovnání s momentovým maximem původního šestiválce: 450 Nm bylo k dispozici jen mezi 1750 a 2500 min-1.
Tolik teorie. Praxe začíná podobně jako u čtyřválcových Mercedesů poněkud prozaicky. Zvuk studeného motoru se tlumicí materiály snaží maskovat seč můžou, ale čtyři válce jsou jednoduše menší počet než šest, a tak při volnoběhu není o zdroji mohutné síly pochyb. Dokonce i vibrace pronikají k posádce o něco víc, než byste od ne právě levného sedanu vyšší střední třídy čekali. V porovnání s Mercedesem je motor v BMW přeci jen o něco lépe utlumen.
Mimo město se 4,9 m dlouhý sedan cítí jako ryba ve vodě. Negativa čtyřválce jsou ta tam! Je nadprůměrně silný, auto je ale proti šestiválci o 70 kg lehčí. Motor bez odříkání točí i víc než 5000 min-1, ale na rozdíl od většiny konkurentů se ochotně podílí na sportovním naturelu nejen těsně nad volnoběhem, ale i mezi 4000 a 5000 min-1.
Pohon všech kol, ale zejména špičkové naladění podvozku dávají rychle zapomenout na přerostlé rozměry i pohotovostní hmotnost přes 1700 kg. Toto auto se řídí snadno a příjemně, navzdory sportovnímu podvozku a 18palcovým kolům posádka netrpí nepohodlím ani na méně kvalitní silnici.
Spotřeba, kvůli které se celá operace změny motorické identity odehrála, se drží při zemi. Dlouhodobý průměr se sice při využívání dynamiky přehoupne přes 9 l/100 km, ale tempomatový průměr 130 km/h se projeví odběrem 6,8 l/100 km, stovka pak 5,5 l/100 km. Obě hodnoty jsou nižší než v případě nedávno testovaného Mercedesu E 250 CDI 4 Matic v provedení kombi, ale překvapivě blízké šestiválci v kombi BMW 530d xDrive.
Kde jsou tedy ony úspory? Tou nejpodstatnější je nakonec cena čtyřválce, momentálně nižší asi o 130 tisíc Kč, ve srovnání s šestiválcem.
TEST BMW 530d Touring – Rodinný (proto)typ
TEST BMW 535d xDrive GT – Pětkový remix
První cena vozu | 1.000.000,- Kč (520i 135 kW) |
První cena vozu s testovanou motorizací
TD> | 1.267.500,- Kč (525d xDrive 160 kW) |
Základní cena testovaného vozu | 1.267.500,- Kč (525d xDrive 160 kW) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků
TD> | 1.460.400,- Kč (525d xDrive 160 kW) |
Plusy
- Silný motor, který funguje v nízkých i vysokých otáčkách
- Rychlá, ale současně komfortní automatická převodovka
- Pohodlná sedadla s dobrým bočním vedením
- Výborné jízdní vlastnosti a pocit obratnosti
- Strmé a přesné řízení
Minusy
- Zvuk a vibrace studeného motoru při volnoběhu
- Středový tunel příliš těsně obepíná řidiče
- Vyšší cena a vysoké příplatky za některé běžné prvky výbavy
- Pod předními sedadly není místo pro nárty cestujících vzadu
- Nepřehledná karoserie, velké mrtvé vzdálenosti vpředu i vzadu