TEST BMW 420d xDrive Gran Coupé – Když nechcete trojku
BMW loni doplnilo svou nabídku modelů střední třídy o „čtyřku“ v provedení Gran Coupé. Jak jezdí s jediným dieselem v nabídce?
Design, interiér
Když se podíváme na všechny verze příbuzných řad 3 a 4, najdeme trojkový sedan a kombík Touring (v Číně mají ještě sedan s delším rozvorem), řada 4 pak zahrnuje kupé, kabriolet a právě Gran Coupé.
Gran Coupé je přitom liftback (nebo fastback) se dvěma páry dveří a výklopnou zadní stěnou, který na délku měří 4783 milimetrů, široký je 1852 mm a vysoký 1442 mm. Mezi nápravami bychom naměřili 2856 mm. Pětidveřová čtyřka tak lehce přerůstá sedan řady 3 – ten je dlouhý 4709, široký 1827 a vysoký 1435 mm.
Design pak navazuje na klasické kupé. Liftback má podobné tvary, které zahrnují prakticky totožné provedení předních i zadních partií. To samozřejmě zahrnuje také kontroverzní obří ledviny. Mně osobně vzhled čtyřky Gran Coupé příliš neoslovuje, auto na mě působí tak nějak zavalitě. Navíc z něj mám pocit, jako by různé části navrhovali různí lidé, nesedí mi k sobě. Platí to hlavně o vyloženě výrazné přídi a spíše stroze pojaté zádi. Ale je to jen můj dojem, každý krásu vnímáme jinak.
Rozhodně se mi však líbí tmavě červený lak, který dostalo testované auto. Jmenuje se Aventurine Red III, pochází z nabídky BMW Individual a stojí 54.184 Kč.
Lepší kufr, horší sezení vzadu
Výhodou liftbacku je díky výklopné zadní stěně skvěle přístupný zavazadlový prostor. V Gran Coupé řady 4 poskytuje objem 470 litrů, po sklopení zadních sedaček máte k dispozici 1290 litrů. Opěradla jsou dělena v poměru 40:20:40 a složí se téměř do roviny. V kufru navíc nechybí šikovné odkládací prostory po stranách. Tohle se povedlo.
Horší je to s místem pro cestující na zadních sedadlech. Lavice je ukotvena poměrně nízko, ale ani tak tu prostoru moc není. S výškou 182 centimetrů jsem sice měl ještě drobnou rezervu pro nohy za sedadlem řidiče nastaveným na sebe, ale když jsem plnohodnotně opřel a narovnal, už jsem se hlavou dotýkal stropnice.
Ještě hůř bohužel musím ohodnotit přístup na zadní sedačky, který je hodně úzký. Zvlášť vystupování není snadné – z nízké lavice se totiž musíte v podstatě zvednout a pak se ještě protáhnout zmíněným otvorem, do něhož docela výrazně zasahuje kus karoserie okolo zadních kol.
S přístupem pak souvisí další moje výtka: Gran Coupé dostalo zapuštěné kliky, které po odemknutí „nevyskočí“, ale otevírají se podhmatem. Nejenže jsem si ani za týden na tohle řešení nezvykl, podle mě není ani moc praktické. Když je vůz mokrý, tak kliky docela kloužou, takže je musíte dlaní více „obejmout“. A snadno se umažete. Navíc i samotné dveře jsou poměrně těžké.
Uspořádání interiéru plně odpovídá tomu, co známe z ostatních verzí řad 3 a 4. Takže budu převážně chválit: BMW potěší výborným zpracováním, použitím hodnotně působících materiálů a především takřka dokonalou ergonomií ovládání. Na palubní desce najdeme stará dobrá tlačítka, středový tunel zase poskytuje prostor pro geniální otočný ovladač iDrive, sloužící k práci s infotainmentem. Ten je tradičně parádní.
Přesto si dovolím několik drobných výtek, například k ovládání ventilace a klimatizace: zatímco třeba u řady 5 si můžete teplotu upravit otočným ovladačem, tady máte jen tlačítko. A to prostě není tak praktické.
Také mi přišlo, že ve srovnání s pětkou (a řekl bych, že i s kupé řady 4) se sedí za volantem o něco výš. I tak je ovšem šoférská pozice docela příjemná. Provedení zadních partií zase trochu omezuje výhled vzad. A poslední výhrada se týká parkovací kamery, nebo lépe řečeno obrazu zadní kamery. Ten je totiž podivně zkreslený, zúžený. Parkovací místo na displeji vypadá menší než ve skutečnosti, takže když do něj couváte, máte pocit, že jste nebezpečně blízko autu vedle. Pak se podíváte vedle a zjistíte, že od něj stojíte třeba metr. Je to maličkost, na níž si asi zvyknete, ale stejně si říkám, jestli to nešlo udělat lépe.
Motor, jízdní vlastnosti
S jediným dieselem
Pro BMW 4 Gran Coupé jsou aktuálně k dispozici tři zážehové motory, dvě elektrické verze a jen jedna vznětová jednotka. Jde o čtyřválcový dvoulitr s označením 20d, spojený vždy s osmistupňovou automatickou převodovkou. Jedinou „naftu“ si můžete pořídit jako zadokolku, nebo s pohonem všech kol xDrive. Testované auto bylo vybaveno čtyřkolkou.
Přeplňovaný dvoulitr poskytuje nejvyšší výkon 140 kW ve 4000 otáčkách a maximální točivý moment 400 N.m dostupný mezi 1750 a 2500 min-1. Vybaven je také 48V mild-hybridní technologií. Už známý systém pracuje s 48V startér-generátorem, který při uvolnění plynového pedálu mění kinetickou energii na elektřinu a následně ji ukládá do 48V baterie. Rekuperovaná energie umí zásobovat 12V palubní elektrický systém a používá se například k napájení osvětlení, ventilace, elektricky ovládaných oken nebo vyhřívaných sedadel.
Podstatnější je ale využití 48V baterie při opětovném napájení startér-generátoru, který ulehčuje práci spalovacímu motoru, umožňuje mu pracovat delší dobu v ideálních otáčkách a šetří palivo. A například při akceleraci tohle řešení dokáže šestiválci pomoci dodatečným „elektrickým“ výkonem až 8 kW.
Mild-hybrid umožňuje i jízdu setrvačností, při níž nedochází jen k odpojení spalovacího motoru, ale dvoulitr může být zcela vypnut. Současně ale také do vozu přináší „automatický“ stop-start. Jinými slovy, v interiéru už nenajdete tlačítko, jímž byste vypínání čtyřválce například při čekání před křižovatkou jednoduše deaktivovali. Stop-start naštěstí funguje hladce, jemně a prakticky neobtěžuje. A myslím, že si na něj zvyknete. Tím myslím opravdu zvyknete, nikoli to, že se s ním smíříte.
Vznětový motor je celkově příjemný. Po prvním „studeném“ startu mě sice drobně překvapilo, jak moc jsem ho slyšel, ale když jsem zavřel dveře, výborně odhlučněná kabina prakticky veškerý zvuk odfiltrovala. Po zahřátí se pak dvoulitr už choval vyloženě kultivovaně.
Také dynamika je podle mě naprosto dostačující. Zmíněných 140 kW ostatně převyšuje například výkon jednotky 2.0 TDI v minulé generaci vznětové Škody Octavia RS. To jen tak pro srovnání.
Motor příjemně reaguje na plyn a docela ochotně se sbírá z nízkých otáček, neduní, ani nevibruje, a ve středních pak táhne vyloženě hezky. Je také poměrně pružný, třeba akceleraci z 80 na 120 km/h po kickdownu zvládne za nějakých pět sekund. Limitem mu jsou až „německé“ dálniční rychlosti, v nichž už působí trochu unaveně a nezrychluje s takovým elánem.
Na dálnici při 130 km/h mimochodem motor točí jen asi 1900 otáček. A v kabině je příjemné ticho - dokonce i bezrámovým oknům navzdory.
Příjemná je spotřeba. Po Praze jsem jezdil za 7,1 l/100 km, na dálnici za 6,2 l/100 km a cestu vedoucí přes několik menších měst a obcí a mimo dálnici auto zvládlo s průměrem 5,4 l/100 km. Po týdením testu pak palubní počítač ukazoval hodnotu 6,6 l/100 km.
Že je motorizace 420d xDrive opravdu úsporná, dokazuje také průměr od opuštění výrobního závodu: 2961 km BMW ujelo s dlouhodobou spotřebou 6,9 l/100 km.
Pochválit musím ještě práci automatické převodovky, která dělá dokonale přesně to, co od ní čekáte. Řadí, kdy má, jemně a rychle.
Je to bavorák, jezdí jako bavorák
Zásadní výhrady nemám ani ke způsobu, jakým se Gran Coupé chová na silnici. Důležité je upozornit, že auto dorazilo na zimním obutí tvořeném 18palcovými koly a pneumatikami o rozměru 245/45. A protože jde o provedení s označením Model M Sport (za příplatek 101.608 Kč), vybaveno bylo M sportovním podvozkem a variabilním sportovním řízením.
Jako celek to vážně funguje moc hezky. Podvozek je komfortní a velice dobře filtruje nerovnosti. O změnách povrchu a jeho (ne)kvalitě sice vědět budete a občas se také ozve lehký dusot kol, třeba na kočičích hlavách, nejde ale o nic nepříjemného a podvozek je velice poddajný.
Není ale vyměklý, komfort totiž takovým tím bavoráckým způsobem doplňuje dokonalá míra tuhosti a jistoty. Ať jedete, jak jedete, kola neodskakují, karoserie se nekymácí, ani nehoupe. Díky tradičně velkému důrazu na rozložení hmotnosti jde auto krásně za volantem, velice ochotně se stáčí, bez problémů reaguje na náhlé změny směru a i na zimních pneumatikách nabízí spoustu přilnavosti. V obloucích se pak karoserie, která je přitom docela těžká, výrazně nenaklání.
Zvlášť řízení mě vyloženě nadchlo, líbí se mi víc než v řadě 5. Je totiž strmější, pocitově „rychlejší“ a je v něm mnohem víc citu, takže od něj dostáváte výrazně lepší zpětnou vazbu. Auto je tak ještě čitelnější.
Přítomnost pohonu všech kol, který upřednostňuje zadní nápravu, pak samozřejmě přináší hlavně dokonalou trakci i na povrchu s horší přilnavostí.
Závěr
Závěr
BMW 420d xDrive Gran Coupé je hodně zajímavé auto. Z mého pohledu jde o interesantní alternativu k řadě 3, která díky liftbackové karoserii po praktické stránce pěkně pasuje mezi sedan a kombík.
Přidává navíc téměř k dokonalosti dotažené ovládání, kvalitní interiér, skvěle využitelný zavazadlový prostor a výborný jízdní projev. Příjemný je také motor, který potěší úsporností i slušnou dynamikou. Ano, nějaké chyby tu jsou, ale jako celek největší čtyřka s jediným dostupným vznětovým motorem funguje velice dobře.
A jestli dát Gran Coupé přednost před sedanem nebo kombíkem řady 3? To je na vás. U mě osobně vede trojka, a to kvůli designu (což je subjektivní záležitost) a ceně.
Zatímco testovaná motorizace s pohonem všech kol začíná na částce 1.383.200 Kč (bez xDrive na 1.314.300 Kč), sedan řady 3 se stejným „železem“ startuje na 1.184.300 Kč (bez xDrive na 1.116.700 Kč) a Touring na 1.237.600 Kč (1.176.500 Kč bez xDrive).
Cena největší čtyřky je navíc už trochu na dohled o třídu většímu sedanu řady 5, který v provedení 520d xDrive stojí 1.506.700 Kč (bez čtyřkolky 1.439.100 Kč).
Nejlevnější verze modelu | 1.258.400 Kč (BMW 420i Gran Coupé) |
Základ s testovaným motorem | 1.314.300 Kč (BMW 420d Gran Coupé) |
Testovaný vůz bez příplatků | 1.383.200 Kč (BMW 420d xDrive Gran Coupé) |
Testovaný vůz s výbavou | 1.921.686 Kč (BMW 420d xDrive Gran Coupé) |
Plusy
- Chvályhodná ergonomie ovládání
- Velmi dobré jízdní vlastnosti
- Úsporný motor
- Praktický zavazadelník
- Kvalitní zpracování
Minusy
- Stop-start nelze vypnout
- Vzadu by mohlo být více místa
- Horší přístup na zadní sedadla
- Zvláštní kliky
- Je výrazně dražší než sedan řady 3
