TEST BMW 330i Touring - třistatřicet splněných snů
Spojení špičkového řadového šestiválce s karoserií kombi může v prvních chvílích vypadat jako zbytečná rozmařilost. Jenže když dodáme, že jde o značku BMW, vše je mnohem snáze pochopitelné a ti kteří již mají zkušenost, ihned vědí o čem je řeč. Radost z jízdy je jaksi samozřejmým doplňkem prémiového standardu této značky a skvěle zabalených 190 kW pod kapotou této „užitkové“ trojky je připraveno plnit sny. Každý den, bez ohledu na to, jedete-li právě do práce nebo za zábavou.
Rychlé kombi? Dnes již samozřejmost!
Prestiž už dávno neznamená ježdění po světě autem s klasickou tříprostorovou karoserií. Zákazníci BMW jsou lidé aktivně trávící volný čas a takovým lidem je třeba nabídnout něco alespoň trochu variabilního a přiměřeně prostorného. Není-li navíc náš modelový zákazník právě na vozy do lehkého terénu, zbývá jediná možnost – kombi. Popularita této karosářské varianty roste dlouhá léta. BMW patřilo mezi průkopníky v zavádění malých lifestylových kombi do výroby. Vždyť na dnes již legendární BMW 3 (E30) z konce osmdesátých let dodnes mnozí vzpomínají jako na vrchol užitné elegance své doby. Aktuální provedení BMW 3 Touring jsme již vyzkoušeli se silným vznětovým šestiválcem i s mnohem dostupnějším řadovým čtyřválcem ve 320d. Vrcholem nabídky trojkových kombi je náš dnešní cíl: BMW 330i Touring.
6 válců x 6 rychlostí = 330i
Start motoru provedený tlačítkem na přístrojové desce je krátkou předehrou k sametovým vlastnostem řadového šestiválce v nízkých a středních otáčkách. Parametry motoru budí respekt již na papíře. 190 kW při 6600 ot./min a 300 Nm mezi 2500 a 4000 ot./min umí dostat z třílitrového atmosférického motoru jen málokdo. Přidáním plynu probudíte stádo koní, kteří jsou neustále ochotni ke sprintu jakoby se řítili do cílové rovinky slavného dostihu. Je přitom jedno, jestli právě jedete krokem a na otáčkoměru je sotva tisícovka otáček nebo se blížíte rychlostem, za něž dnes policisté hrozí odebráním řidičského oprávnění. Hořčíková jednotka se s chutí vydává do okolí šesti tisíc otáček, při kterých již ve voze hraje mohutný, ale libozvučný koncert.
Příkladná pružnost motoru je skvěle sladěna s požadavky, které si v souvislosti s takovým vozidlem dovedeme představit. Při klidné jízdě, kdy nemáte chuť být provázeni výraznou akustickou kulisou vysokovýkonného agregátu, je motor skutečně luxusním společníkem salonního typu. Pod plným zatížením, při razantním stlačení plynového pedálu, dojde k rychlému podřazení šestistupňového automatu a baryton řadového motoru dává jednoznačnou informaci o tom, kdo že je přes motory této objemové třídy na světě nejpovolanější. Ten zvuk si pravděpodobně oblíbíte a možná se pro vás stane relativně bezpečnou drogou.
Skvělá konstrukce motoru však neznamená pouze opojné zrychlování a příkladnou kultivovanost chodu. Důležitým hlediskem je i v této kubatuře spotřeba paliva. Rozsáhlé vývojové oddělení konstrukce motorů BMW to respektuje a výsledky své práce mnohdy přidává k lepšímu. Vezmeme-li totiž v úvahu nadprůměrné jízdní výkony, je kombinovaná spotřeba 9,3 l /100 km (s automatickou převodovkou) velmi dobrá hodnota. Ano, jde o laboratorní výsledek, ale věřte, že není utopií. Reálný odběr paliva z nádrže je odvislý jen a pouze na řidičově trpělivosti a schopnosti odolat pokušení. My jsme to zkoušeli na dvousetkilometrové trase z Prahy do Znojma, která skončila spotřebou paliva 8,5 l/100 km(!). Průměr za celý test se pak ustálil na deseti litrech běžného 95oktanového benzinu. Pro maximum výkonu a spotřebu dle specifikace je výrobcem doporučován benzin 98oktanový.
Zážitky i bez závratných rychlostí
Vlastnit trojkové BMW to znamená mít skutečně velmi přímou vazbu se vším, co se s vozem děje při jízdě. Komunikativní řízení bez vlivu hnacích sil, které pochopitelně ovlivňují zadní hnací kola, bylo v našem případě rozšířeno o aktivní prvky, variabilně měnící převod řízení. I když názor na tento moderní prvek výbavy může být značně subjektivní, nám se proměnlivé vlastnosti řízení v případě tohoto kombi zamlouvaly. Tam, kde bylo přirozené zatáčet volantem jen o malý úhel, tam to také elektronika aktuátorům předepsala.
Rychlá KOMBInace
Související články:
- Test: BMW 330xd Touring - Sněžný sprinter
- Test: BMW 318d vs. 320d Touring - Dvakrát pod milion (srovnávací test)
- Test: BMW 330i – Říkejte mi M3
- Test: BMW 130i - Rozcestí mezi nebem a peklem
První cena vozu | 828.200,-Kč (318i Touring (95 kW)) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 1.154.500,-Kč (330i Touring 190 kW) |
Základní cena testovaného vozu | 1.154.500,-Kč (330i Touring 190 kW) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 1.811.047,-Kč (330i Touring 190 kW) |
Plusy:
- výborný podvozek
- dynamický funkční design
- bezchybná ergonomie
- silný a pružný motor s příznivou spotřebou paliva
- tuhá karoserie
- přesné řízení
- účinné brzdy
Minusy
- malý zavazadelník
- vzhledem k ceně chudá standardní výbava
- ceny položek příplatkové výbavy
Děkujeme za zapůjčení vozu společnosti AuTec Group.