Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
BMW řada 3
BMW řada 3
BMW řada 3
BMW řada 3
41 Fotogalerie

TEST BMW 330d – Modrá síla

Pokud budete chtít, může už teď váš dieselový bavorák splňovat emisní normu Euro 6. Jestli to představuje pro řidiče nějaké kompromisy jsme ověřovali u verze 330d.

Facelift trojkového BMW už pro vás bude takříkajíc stará vesta a aktuální generace tohoto auta už byla popsána tolikrát, že nemá cenu opakovat klišé o kontroverzním, byť po omlazení nepřehlédnutelně výhružnějším zevnějšku a stroze stísněném interiéru s ne úplně nejnižším posazem a budeme se raději věnovat jízdě samotné.

Pro uvědomělé

Námi zkoušená trojka ve verzi 30d s naftovým třílitrovým šestiválcem o objemu 3,0 l má výkon 180 kW ve 4000 otáčkách a točivý moment 520 Nm v rozmezí 1750-3000 min-1. Navíc však byla vybavena položkou 163 s názvem BMW Diesel Blue Performance, což znamená, že je motor doplněn krom obvyklého filtru pevných částic a oxidačního katalyzátoru také „kat“, jenž zachycuje a ukládá oxidy dusíku, které v určitých časových intervalech odstraňuje.

bmw testy strednitridabmw testy strednitrida | acz
 

Přináší to pro řidiče nějaká omezení? Podle očekávání nikoli. Prostě máte trojkové BMW s naftovým třílitrem, v jehož příplatkové výbavě za 454.000 korun položku ve výši 32 427,50 Kč přehlédnete, tak proč neotravovat vzduch o trošku méně? Turbodieselový šestiválec pod kapotou trojky jen potvrdil známý fakt, že jde o jednu z nejlepších kombinací výkon-spotřeba jakou v současnosti můžete dostat. I vcelku svižný jízdní styl znamenal po skončení testu včetně jízdních zkoušek v docela ostrém tempu spotřebu 8,2 l/100 km a naše klasická měření ukázala, že pokud v sobě zkrotíte motoristického démona a naordinujete bavoráku stovku, pojedete při 1750 otáčkách za 5,1 l nafty. Pokud se budete striktně držet stotřicítky, těšte se na odběr jen 6,4 l/100 km. Jestli jste už někdy takové BMW potkali, byli jsme to s největší pravděpodobností my…

Staré dobré BMW

Ani o dynamice rozhodně netřeba pochybovat. Ačkoli je v nabídce ještě verze 35d s 210 kW a 580 Nm, už 330d poskytne vynikající dynamiku, a to 1600 otáčkami počínaje a parádními 5500 otáčkami konče, byť od nějakých 4800 min-1 se už dynamika vozu nezlepšuje. Jedním slovem paráda.

Budete ale muset překousnout jednu dost překvapivou věc, a tou je přítomnost vibrací na volnoběh. O motoru víte při běhu naprázdno z volantu, pedálů a především z řadicí páky, vnímá ho ale i zbytek posádky karoserií. Dost překvapivé, na řadový šestiválec věhlasné značky… Odhlučnění je ale prvotřídní a v kabině prakticky není šance poznat, že motor spaluje naftu.

Je tu však ještě jedno „ale“, na které se musíte připravit, a tím je kulisa řazení s až absurdními odpory při překonávání neutrálu. Dvojku tam občas málem není možné vrazit a delší spolupráce s podivně tvarovanou hlavicí v ostřejším tempu musí nutně vést ke zhmoždění dlaně.

bmw testy strednitridabmw testy strednitrida | acz
 

…a zase M paket

Novináři v České republice už snad zapomněli, jaké je sériové trojkové BMW, protože snad úplně každé auto přijíždí se sportovním M paketem, nebo alespoň osmnáctipalcovými koly. To se to pak píše o malých a tlustých volantech, vynikajících jízdních vlastnostech, tuhém podvozku bez náklonů, schopným na jednu stranu posádku slušně natřást a na nerovnostech si tu a tam radostně poskočit, současně ale ztlumit většinu rázů od kol. BMW si takhle buduje, rozhodě oprávněně, pověst elity střední třídy, ale zákazník už by se měl předem připravit na příplatek 100.825,- K4. Jen ta sedadla… O sportovních mám tedy trošku jiné představy, tahle jsou sice úzká, takže budou mohutnějším postavám nepohodlná, boční vedení ale končí někde těsně nad bedry, takže oporu tělu moc nenabídnou.

bmw testy strednitridabmw testy strednitrida | acz
 

Dieselová radost

Není mnoho aut s turbodiesely, které by nabídly opravdu parádní svezení. Ale BMW podvozky umí a i s těžkým motorem je sedan při klidné jízdě jen minimálně nedotáčivý. Pokud ale přitopíte pod kotlem, obrovská porce newtonmetrů zatlačí auto tak, že se lze při přidání plynu ve správný okamžik nejen nedotáčivosti zcela vyhnout, ale překvapivě snadné je i vyvolávat lehkou přetáčivost, kterou lze velmi snadno korigovat – poslušnost a uživatelská přívětivost je i přes tužší chod ovládacích elementů skutečně parádní.

Tvrdé jádro fandů BMW sice asi bude mít autu trochu za zlé, že je zpětná vazba v řízení trošku gumová a že snaha o zachování prémiového komfortu jízdy vede k tomu, že při opravdu rychlé jízdě na méně kvalitním povrchu nedává ani řízení, ani šasi dostatek informací o dění pod koly a od řidiče je tak vyžadována jistá intuice. Jenže to drtivá většina řidičů trojek asi ani nezaznamená. A pokud ano, asi to nebude cílovka verze 330d…

bmw testy strednitridabmw testy strednitrida | acz
 

První cena vozu709 800,-Kč (316i, 90 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací1 090 700,-Kč (330d, 180 kW)
Základní cena testovaného vozu1 143 138,-Kč (330d, 180 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků1 596 388,-Kč (330d, 180 kW)

Plusy

  • Jízdní vlastnosti a ovladatelnost
  • Nízká spotřeba
  • Účinné brzdy
  • Výkonný motor
  • Přesné řízení
  • Tvar a velikost volantu

Minusy

  • Stísněný interiér
  • Tuhé řazení
  • Vibrace od motoru
  • Nedůsledné boční vedení sedadel
  • Tvar hlavice řadicí páky
  • Relativně vyšší posaz za volantem