TEST BMW 328i GT – Nevzdáme to!
BMW bylo odjakživa synonymem automobilů s klasickým pojetím designu, relativně stísněným vnitřním prostorem a špičkovými jízdními vlastnostmi. Jenže s touto DNA se nedá růst do nekonečna, proto před 14 lety začala éra bavorských SUV. Ani to už ale nestačí, a tak přišlo hledání opravdu nekonvenčních forem – začalo to X6, pokračovalo přes 5 Gran Turismo a nyní přichází menší 3 Gran Turismo.
Vůz s přívlastkem Gran Turismo by mohl být konkurentem pro Audi A5 Sportback – ale není. Zatímco pětidveřové Audi vyměnilo styl za část interiéru, BMW naopak k nekonvenčnímu designu přidává vyšší stavbu karoserie a podstatně více místa pro posádku, než tradiční provedení řady 3. Gran Turismo narostlo všemi směry, je o 20 cm delší, o 8 cm vyšší a rozvor má o 110 milimetrů delší než trojkový sedan. Vzdálenost náprav i celková délka se proto dotáhly na úroveň předchozí generace řady 5.
Více než jenom obyčejný liftback
Designéři se zdatně vypořádali se zvětšením karoserie. Sice model 3 Gran Turismo nebude etalonem krásy, dokázal se ale vyvarovat disproporcí a kontroverzních prvků. Zásluhu na tom má mimo jiné výsuvný spoiler na zádi, který se stará o zvýšení přítlaku ve vysokých rychlostech. Kdyby ho nebylo, musela by být záď výrazně vyšší, jako u většího 5 Gran Turismo. Primárně aerodynamický účel mají také zářezy za předními koly: vysávají vzduch z podběhů a pomáhají usměrnit jeho obtékání kolem karoserie.
Vzhled je možné vylepšit volbou některé z „linií“. Jednotlivé verze se liší provedením nárazníků, designem kol a bohatostí chromování. Není to ale žádné dogma, například testovaná Modern Line dostala černé okenní rámy ze Sport Line a litá 19” kola z M paketu. Pouze šedá žebra v masce chladiče a šedé lišty na náraznících jsou povinnými rysy „moderního“ designu.
Volba jedné ze tří verzí ale ovlivňuje podobu interiéru, respektive redukuje výběr na několik specifických variant. Pro Modern Line jsou určeny tři možnosti: světlá, černá a jejich kombinace. Interiér kompletně v šedivém odstínu Oyster ovšem skýtá hned dvě úskalí – světlé koberce se rychle špiní a hlavně přístrojová deska i kryt zavazadlového prostoru se na ostrém slunci lesknou ve sklech. Tato chyba v konfiguraci je ale jediná v jinak povedeném interiéru.
Bavorský design v praktickém balení
Zvýšená karoserie nabízí podobný posaz jako běžná auta, takže proti běžné řadě 3 je zevnitř lepší výhled a snadněji se nastupuje. Cíl je jasný – oslovit zákazníky, kteří by chtěli bavoráka, ale typické mnichovské vlastnosti jim vadí.
Posezení vzadu je na poměry BMW bezprecedentní. Se sedákem zvýšeným o 6 cm, prostorem pro kolena větším o 7 cm a větší prosklenou plochou se Gran Turismo povýšilo na úroveň řady 5. Pouze prostor pro hlavu trochu utrpěl – kvůli instalaci masivních závěsů pátých dveří, které se standardně otevírají s pomocí elektromotorů.
V zavazadelníku neponechali konstruktéři nic náhodě. Karoserie liftback znamená nejsnazší možný přístup k nákladu, objem 520 litrů překonává kombi 3 Touring o 25 litrů. Samozřejmostí jsou sedadla nesouměrně dělená v poměru 40:20:40, rovná plocha po jejich sklopení i možnost schovat krycí plato pod podlážku. Přidejme kolejnice a oka pro fixování nákladu, polohovatelná zadní opěradla a příplatkové otevírání pátých dveří bezkontaktně pohybem nohy pod nárazníkem. Tohle BMW už prostě nemohlo být praktičtější...
Sterilizovaná jízda
Číslo 328 patří k nejslavnějším v historii BMW. Od loňského roku už ale neznačí šestiválec, za dvojku a osmičku se schovává silnější provedení přeplňovaného dvoulitrového čtyřválce. Benzinový motor dává 180 kW a hlavně 350 N.m v rozpětí od 1250 do 4800 min-1, k tomu dostal osmistupňový automat s nakrátko poskládanými rychlostmi a nastavitelnou charakteristiku pedálu plynu.
Jedno se dvoulitru rozhodně upřít nedá – je opravdu silný. Už v nejmírnějším režimu Eco Pro je živý, s nastavením Sport je výrazně rychlejší, než by uměl být klasický atmosférický šestiválec. Nakonec nic nepopíše sílu motoru výmluvněji než akcelerace z 0 na 100 km/h za 6,1 sekundy (o 2 s rychleji než turbodieselové 320d) a maximální rychlost omezená na 250 km/h.
Motoru skvěle sekunduje osmistupňový automat od firmy ZF. Rozjíždí se hladce, řadí bleskově a má malé přeskoky mezi jednotlivými rychlostmi. Při klidné jízdě dokáže odřadit na šestku dříve, než se automobil dostane přes 50 km/h, při dynamickém svezení zase umožní využít sílu motoru opravdu na maximum.
Přes nezpochybnitelné úspěchy mnichovských konstruktérů ale motoru tři věci scházejí. Ta první je ryze subjektivní, zvuk je zkrátka čtyřválcový. V nízkých otáčkách běží klidně a tiše, zvuková kulisa je kultivovaná, jenom ji chybí sytost řadových šestiválců. Ve vyšších otáčkách a pod zátěží dvoulitrové turbo vydává obyčejné tóny. Dále motoru chybí emocionální jiskra. Objektivně je silný, ale požitek z rychlé jízdy se redukuje na samotné číslo na rychloměru.
Posledním nedostatkem je spotřeba. Slibovali 6,5 l na 100 km, realita se ale při nejlepší vůli ustálí na osmi litrech. Takový je průměr při dálničních 130 km/h (otáčky motoru 2200 min-1) i při defenzivní jízdě mimo město, při obezřetné jízdě městem se horko těžko dostanete pod devět litrů. Když se ale chcete svézt dynamicky, pak není problém vyhnat průměr na 15 l na 100 km. Předchozí zkušenost s šestiválcem, ať šlo o krátké svezení s 335i Gran Turismo nebo test sedanu 335i, naznačují, že výkonnější benzinový motor nemá spotřebu vyšší. Přitom je jízda s ním podstatně zajímavější, dovozce si ale účtuje 158.000 korun navíc.
BMW jako rodinný vůz
Vyšší těžiště, prodloužený rozvor a velký otvor v zádi jsou faktory, které Gran Turismo vzdalují ryzím vlastnostem řady 3. Ani v Mnichově nenašli recept na spojení tuhého podvozku s měkčí karoserií, a tak jízdu po dlažebních kostkách provází rytmické bubnování ozývající se ze zadních partií.
Podvozek ale nemohl změknout, to by se příliš vzdálil charakteristice značky. Adaptivní tlumiče se snaží nabídnout rozumnou míru komfortu, konstruktéři jim pomohli vyšším profilovým číslem pneumatik, než má běžná řada 3 se stejným průměrem disků. Přesto ale zadní náprava na rozbitém povrchu lehce znervózní, fyziku oklamat zkrátka nelze. Ani vpředu řidič nenajde neochvějnou jistotu, kola na nerovnostech nedotáčivě odskakují. Až při ostré jízdě se v zatáčce dostatečně zatíží a automobil začne opravdu fungovat tak, jak má.
Přes veškerou snahu chybí jízdě s menším z GéTéček něco z ladnosti a plynulosti většího 5 Gran Turismo a k ovladatelnosti, jako nabídnou například řady 1 nebo 6. BMW prostě postavilo automobil, který zaboduje v měřitelných disciplínách – je bezpečně ovladatelné a rozumně komfortní. Že jízda s ním postrádá jiskru, to zákazníka příliš zajímat nebude. Cílová skupina spíše ocení snadnou manévrovatelnost, která s 2,9metrovým rozvorem rozhodně není samozřejmostí.
Závěr
BMW se zhostilo role průkopníka netradičních forem. Model 3 Gran Turismo míří novým směrem a nemá přímého konkurenta. V boji o movitého zákazníka přidává prostor na zadních sedadlech a snadno přístupný zavazadelník, zároveň polevuje v některých oblastech – uvnitř se sedí jako v normálním autě a jízdní projev není tak bezprostřední jako u konvenčních modelů. Jestli právě toto byly důvody, proč jste si v nabídce mnichovské značky zatím nedokázali vybrat, pak je nové Gran Turismo automobil pro vás.
Zážehový dvoulitr je zajímavou alternativou, po boku verzí 320d a 335i to ale nebude mít jednoduché. Oproti turbodieselu je výrazně tišší a kultivovanější, nechá si za to ale zaplatit vyšší spotřebou, která navíc s rostoucí zátěží strmě stoupá. Na druhé straně benzinový šestiválec umí nabídnout mnohem více a provozně není o tolik dražší. Čtyřválec, který má nelehký úkol v očích zákazníků nahradit atmosférický třilitr, míří někam mezi ně.

První cena vozu | 925.000 Kč (318d Gran Turismo/105 kW) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 1.057.500 Kč (328i Gran Turismo/180 kW) |
Základní cena testovaného vozu | 1.105.800 Kč (328i Gran Turismo/180 kW Modern Line) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 1.447.400 Kč (328i Gran Turismo/180 kW Modern Line) |
Plusy
- První BMW 3 s velkým prostorem na zadních sedadlech
- Snadný přístup do zavazadelníku
- Rozumný příplatek 37.500 Kč proti kombi 3 Touring
- Rychlý a komfortní automat s velkým rozsahem převodů
- Odhlučnění motoru, pneumatik a aerodynamického svistu
Minusy
- Hlučný podvozek na nekvalitním povrchu
- Spotřeba při jiné než defenzivní jízdě
- Zvuk čtyřválce ve vyšších otáčkách
- Příplatky za relativně běžné prvky
- Závěsy pátých dveří ubírají místo nad hlavou vzadu
- Světlé plasty se na slunci lesknou
Foto: Petr Homolka