TEST BMW 320d xDrive Coupé – Typisch BMW?
Říká se, že každé auto má svého kupce. Lidé od amerických automobilek by s námi, pravda, asi teď moc nesouhlasili, ale přestože v Mnichově nemají zas tolik starostí s odbytem, neumíme si představit nějaký masový zájem o kupé BMW s pohonem všech kol, automatem a dvoulitrovým dieselem. O to více nás tahle verze zaujala, a proto jsme ji vzali do testu.
Větší důraz na luxus
Kupé řady 3 je určitě tím nejhezčím, co za éry Chrise Bangla (a té následující) opustilo brány továrny a v našem případě jsou jeho elegantně-sportovní linky podpořeny ještě poměrně zářivým modrým lakem a co je důležitější, též luxusní černobéžovou kombinací interiéru, která dala fádním tvarům palubní desky úplně jiný rozměr. Trochu nás překvapilo, že je čalounění sedadel vyrobeno z hodně tvrdé kůže, ale třeba zase o něco více vydrží. Jinak je interiér důvěrně známý – bez M-volantu by snad nebylo BMW BMW, sportovní sedadla jsou usazena trošku výš, než by mi vyhovovalo a jejich stavitelná boční opora končí zbytečně nízko, takže v zatáčkách horní části trupu chybí opora. Opět nás dokázal pozlobit podavač bezpečnostního pásu, z nějž občas pás sklouznul a bylo nutné se pro něj natahovat. Možná by u BMW mohli přijmout fakt, že to Mercedes s očkem na konci vymyslel lépe a nepokoušet se vymýšlet něco jiného. Prostě typická trojka, pojďme se tedy podívat spíše na to, jak jezdí čtyřkolka s dieselem.
Úsporný klapot
Jak už bylo řečeno v úvodu, pohon auta zajišťuje dvoulitrový turbodiesel, zkombinovaný se šestistupňovým automatem. Verze 20d nepředstavuje vrchol nabídky naftových čtyřválců, je vyladěna na 130 kW a 350 Nm a to z ní naopak dělá základ nabídky. Ovšem kdyby všechny základní motorizace jezdily takhle, to by byla paráda. Čtyřválec sice o své práci informuje celé auto citelnými vibracemi a u řady méně prémiových značek ve střední třídě bývá odhlučnění klapotu důslednější, jinak mu ale stěží lze něco vytknout. K životu se probouzí v 1800 otáčkách, a přestože automat řadí výš už krátce za 4000 otáčkami, v případě potřeby lze motor vytočit až na dohled pětitisícové hranici. Že je dynamika se 130 kW a 350 Nm více než dostatečná, je asi samo sebou, zvlášť když automatický šestikvalt řadí příjemně rychle a až na pár výjimek bez cukání. Pokud snad zatoužíte po manuální volbě rychlostních stupňů, pak se připravte na nezvyklé uspořádání, kdy se podřazuje zatlačením na volič vpřed a přeřazení se provádí vzad. Není to ale svévole BMW, stejným způsobem fungují sekvenční převodovky v závodních autech, tak těžko říct, proč se všeobecně vžilo ovládání přesně opačné…
Při běžném jízdním stylu není problém se vejít pod 7,5 l. Pokud ale máte trošku těžší nohu nebo se pohybujete hodně ve městě, počítejte spíše s devítilitrovou spotřebou.
Daň za trakci
V kódu 320d xDrive prozrazuje poslední slovo skutečnost, že je auto vybaveno pohonem všech kol. A právě ten ničí to, co auta z Mnichova tak proslavilo – schopnost zadokolek řídit auto plynem. Zatímco když u klasického BMW šlápnete v zatáčce na plyn, síla na zadních kolech pomůže vykroužit oblouk, případně laškovně smýknout zádí, ten samý pohyb pravé nohy změní buď neutrální, nebo lehce nedotáčivou charakteristiku v ještě více nedotáčivou. Výhodou systému xDrive asi bude, že se vám při horších adhezních podmínkách tak rychle nevysvítí žárovka kontrolky stabilizace, perfektní trakce je ale jediným pozitivem bavorácké čtyřkolky. Další její nevýhodou pak je, že do jinak přesného (a hodně málo strmého) řízení proniká více ruchů, které gumově cloumají volantem, což bývá občas považováno za vítanou zpětnou vazbu.
BMW pro každého
Chvíli to sice trvalo, ale specifikace auta s modrým lakem, béžovou kůží, automatem, pohonem všech kol a dvoulitrovým dieselem nakonec své místo pod sluncem obhájila. Tohle není prostě auto pro typickou klientelu BMW, ale pro potenciální nové zákazníky. U nich má vzbudit zájem vyzývavý zevnějšek i vnitřek auta. Čtyřkolka je dnes módní záležitost podpořená vidinou bezpečného chování na silnici a výkonný a úsporný diesel s automatem je příslibem rychlého, levného a pohodlného cestování. Má někdo zájem?
Děkujeme provozovateli Hotelu Čertousy za možnost focení v areálu.
První cena vozu | 893.100,-Kč (BMW 320i) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 1.038.700,-Kč (BMW 320d xDrive) |
Základní cena testovaného vozu | 1.088.638,-Kč (BMW 320d xDrive) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 1.453.325,-Kč (BMW 320d xDrive) |
Plusy
- Výkonný a úsporný motor
- Výborná trakce
- Přesné řízení
- Rychle pracující automatická převodovka
- Účinné brzdy
- Velmi dobré jízdní vlastnosti
- Dobré tlumení nerovností
Minusy
- Vibrace od motoru v kabině
- Relativně hlučnější motor
- Vyšší posaz za volantem
- Proti verzím s pohonem zadních kol méně komunikativní řízení
- Nedotáčivé chování na limitu
- Tvrdé pérování
- Škodolibý podavač bezpečnostního pásu