Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
BMW řada 3
BMW řada 3
BMW řada 3
BMW řada 3
21 Fotogalerie

TEST BMW 320d - Stále dobrá volba (07/2003)

S BMW řady 3 to má konkurence těžké. Současná generace je sice již v druhé polovině svého života, přesto se však jen málokterému rivalovi podařilo dosáhnout jeho kvalit, a to včetně nejnovějších modelů. A u verze s turbodieselem to...

S BMW řady 3 to má konkurence těžké. Současná generace je sice již v druhé polovině svého života, přesto se však jen málokterému rivalovi podařilo dosáhnout jeho kvalit, a to včetně nejnovějších modelů. A u verze s turbodieselem to platí dvojnásob.

Už když u BMW 3 vezmete za kliku, cítíte solidnost a kvalitu. Příjemné je, že klika se pro otevření dveří jakoby nadzvedne narozdíl od konkurence, kde je nutné vodorovně táhnout - tah šikmo vzhůru je přirozenější. Po usednutí za volant chvíli nasáváme typickou a nenapodobitelnou atmosféru uvnitř a už zjišťujeme první klady a zápory. Jednoznačně musíme vyzdvihnout použité materiály a přepečlivé dílenské zpracování. Klasická jednoduchá přístrojová deska hned tak z módy nevyjde, některé detaily však už roky nezapřou. Co překvapí u sportovně laděného sedanu asi nejvíc jsou mělká sedadla s nevalným bočním vedením, lze však dokoupit i sportovnější (+17.800,-). Majitelé "bavoráků" už si asi zvykli, nám však nevyhovovalo umístění volantu vzhledem k sedadlu a přístrojovému štítu - je totiž trochu vysoko, což není pro ruce zrovna nejpohodlnější. Dobře se však drží, i když by neškodil o 2-3 cm menší průměr věnce. Pochvalu naopak zaslouží nová šestistupňová převodovka s přímým řazením, která má přesný chod a rozumnou délku drah, rozhodně patří k těm nejlepším v této kategorii. Zejména při jízdě po městě asi nebudete zrovna odvázaní z velmi tuhé spojky, s tou si však majitelé vozů BMW už zvykli žít, velké porce Newtonmetrů si prostě žádají své... Nabídka prostoru vpředu není z nejlepších, ovšem o uskromňování rozhodně nemůže být řeč, totéž platí i o místě vzadu, zde nám však vadila nemožnost vsunout chodidla pod sedadlo před námi, stejně tak jako nesklopné zadní opěradlo, vybavené pouze nevelkým průchodem pro lyže. Sklápět však můžete - za "pakatel" - 15.400 Kč. Třetí osoba vzadu se také musí spokojit pouze s bederním bezp. pásem.

Po bleskurychlém žhavení startujeme dvoulitrový turbodiesel se výborným výkonem 110 kW a masivním točivým momentem 330 N.m při 2000 ot/min. Zatímco zvenku jeho hlučnost odpovídá běžnému standardu common-railů, uvnitř je odhlučnění opravdu brilantní - jedná se asi o nejtišší diesel na trhu. Do 2000 ot/min s dvoulitrem nebyla žádná řeč, jako ostatně s téměř každým turbodieselem, poté se ale už měl čile k světu. Nefascinuje však brutálním nástupem a následným postupným vadnutím, což jsou charakteristiky, které proslavily nejsilnější TDI od VW Group. Motor se totiž rozbíhá sice se silou, ale krásně plynule a hladce, navíc o nic pomaleji, než zmíněná konkurence. Zátah si drží nikoliv jen do obvyklých 4000 ot/min, lze s ním akcelerovat až do 4500 ot/min, opět bez výrazného nárůstu hlučnosti pohonné jednotky. Díky tomu všemu je asi nejpříjemnějším turbodieselem v této objemové kategorii. Delší převody "šestikvaltu" navíc způsobují, že při 150 km/h motor na "pětku" točí 3200 ot/min a na "šestku" pouze 2700 otáček, takže můžete počítat s příznivou spotřebou i při svižnějším jízdním stylu. Ta sice není tak nízká jako u TDI, ale námi naměřených 8,5 l ve městě a 6,7 l na 100 km mimo něj včetně dálnice rozhodně neurazí.

Kromě špičkového motoru tu je pro BMW řady 3 typický klad, a to jízdní vlastnosti. Je sice pravda, že se na nich výrazně podílí velká litá kola, novinářské vozy znají minimum v podobě 17" ráfků (mnohdy i 18"), což byl i případ testovaného 320d, zatímco naprostá většina ostatních vozů střední třídy obouvá vesměs pneumatiky o velikosti 15, 16 a jen výjimečně 17 palců, což ovšem schopnosti "trojky" nijak nesnižuje. Vyznačuje se přesným a příjemně tuhým řízením, výbornou směrovou stabilitou a jistým chováním v zatáčkách. Co také jiného čekat od černých válců o rozměrech 225/45 R17 Neutrální charakteristiku je velmi těžké automobilu "rozmluvit", až při opravdu nešetrné jízdě se projeví vrozená přetáčivost, s níž je třeba počítat zejména na mokré vozovce, od jejího krocení je tu však systém jízdní stability, který není zbytečně přecitlivělý a zasahuje opravdu jen v případě potřeby, takže neškodí mít jej stále aktivovaný. V souvislosti s velkými koly překvapí další rys BMW 320d, a to překvapivě dobré odladění podvozku s ohledem na komfort. Šasi je sice dost tuhé, ostatně jako celá karoserie, v zatáčkách se vůz díky němu naklání jen minimálně, přesto však výborně tlumí přejezdy nerovností. Takové sladění jízdních vlastností a komfortu se moc často nevidí... Zmíněnému obutí i nastavení podvozku odpovídají velmi dobré brzdy s příjemným nástupem.

Technická vyspělost, kvalita a značka, to vše se odráží ve vyšší ceně, která v případě BMW 320d činí 922.900 korun, ovšem když se podíváte na ceny ostatních verzí "trojky", zdá se nám tato suma jako nejlepší co do poměru cena/výkon. Takže pokud nemáte averzi vůči naftě, můžeme tento model jen doporučit.

Poznámka: Od 1.7.2003 je základní cena 320d snížena na 895.000 Kč, přičemž je v ceně zahrnuta i možnost výběru mezi doplňkovými pakety výbavy Lifestyle nebo Exclusive.