TEST BMW 220d Gran Coupé – Stačí to na prémii?
BMW řady 2 Gran Coupé je nejnovějším přírůstkem do rodiny bavoráků s pohonem předních kol. A chce z nich být i tím nejstylovějším.
Design, interiér
Automobilka BMW v posledních letech do nabídky zařazuje nové vozy stojící na platformě UKL, kterou vyvinula pro modely s motory umístěnými napříč a standardně vybavené už zmíněným pohonem předních kol. Některé motorizace jsou však k dispozici také jako čtyřkolky.
Modulární platformu UKL využívají vozy značky Mini a v případě BMW se bavíme o nové řadě 1, crossoverech X1 a X2, rodinných modelech BMW řady 2 Active Tourer a Gran Tourer a samozřejmě také o "čtyřdveřovém kupé" BMW řady 2 Gran Coupé.
Neznamená to ale, že uvedenou techniku používají všechna dvojková BMW. V nabídce zatím zůstávají bavoráky řady 2 Coupé a Cabrio, které jsou příbuzné se starší řadou 1 a mají tedy ještě klasickou zadokolkovou koncepci. Dlouho už tu s námi však nebudou.
To je ale jiný příběh. Vraťme se k novému dvojkovému Gran Coupé - co je vlastně zač? Zjednodušeně řečeno jde o kompaktní sedan s bezrámovými dveřmi a linií, která má připomínat kupátko. Jestli jste podobný popis už někdy slyšeli nebo četli, není divu. Na podobnou filosofii vsadil také Mercedes-Benz s modelem CLA kupé, který je nejbližším rivalem nového bavoráku.
A protože jsem o CLA nedávno psal, občas sáhnu pro srovnání s ním. Komparací těchto konkurentů vlastně můžeme začít i popis řady 2 Gran Coupé, níže v tabulce totiž pro porovnání najdete rozměry obou aut.
Rozměry | BMW řady 2 Gran Coupé | Mercedes-Benz CLA kupé |
Délka (mm) | 4.562 | 4.688 |
Šířka (mm) | 1.800 | 1.830 |
Výška (mm) | 1.400 | 1.439 |
Rozvor (mm) | 2.670 | 2.729 |
Objem kufru (l) | 430 | 460 |
A jak jsou na tom oba vozy cenově? Testovaný bavorák v provedení 220d se vznětovým dvoulitrem o výkonu 140 kW začíná na 906.100 Kč, CLA 220 d kupé, také se 140kW dvoulitrovým dieselem, stojí nejméně 961.950 Kč.
Podívejme se ještě na základní zážehovou verzi, varianta BMW 218i s přeplňovanou tříválcovou jedna-pětkou o výkonu 103 kW startuje na 689.000 Kč. Srovnatelnou motorizací je u Mercedesu CLA 180 kupé o výkonu 100 kW, také s přeplňovanou patnáctistovkou, ovšem čtyřválcovou. Podle ceníku vyjde na 722.370 Kč.
Bez velkých překvapení
Co se týče vnějšího designu, myslím, že BMW řady 2 Gran Coupé vypadá přesně tak, jak byste čekali. Jde totiž o auto poskládané z prvků a linek, které už od BMW známe - ať jde o novou řadu 1, nebo větší sourozence s označením Gran Coupé.
Jsou tu tedy výrazné ledvinky, povědomě tvarované světlomety či svažující se zadní část střechy. Za nový snad můžeme považovat design úzkých zadních svítilen, které zasahují až doprostřed zadní části. Světla přecházejí do leskle černého pruhu, jenž obklopuje centrálně umístěný znak BMW.
A všimněte si dvou poměrně velkých koncovek výfuku, které vypadají sportovně. Přestože je pod kapotou jen čtyřválcový diesel.
Pokud vás zajímá můj názor na vzhled dvojkového Gran Coupé, pak přiznávám, že se mi docela líbí. Ne že bych z něj byl přímo nadšený, ale rozhodně mě neuráží. Nejvíc mi ladí zadní partie - hlavně díky už zmíněným svítilnám. Přední částí už si nejsem tak jistý, připomíná mi trochu krtka. Ale jde samozřejmě o můj pohled, váš může být naprosto odlišný. A je to v pořádku.
Také interiér vypadá povědomě, ctí totiž známé principy vozů BMW. Takže i nejmenší Gran Coupé je pořád starý dobrý bavorák se středovým panelem natočeným k řidiči. Panel má navíc fyzické ovladače, což je podle mě stále nepřekonaný způsob ovládání, a jeho horní část patří médiím, spodní klimatizaci.
Na vrchu palubní desky pak ční dotyková obrazovka infotainmentu, na níž ale nemusíte ani sáhnout. Systém se dá totiž obsluhovat i ovladači ze středové konzole – a podle mě je i tohle dobře, snaha trefit se prstem na zvolený kus displeje prostě odvádí pozornost od řízení víc než manipulace s ovládacími prvky umístěnými hezky po ruce mezi sedadly. Drobnou výtku mám jen k provedení tlačítek okolo kruhového ovladače, nejsou totiž výrazně oddělená a hlavně se nemačkají úplně snadno, jdou docela ztuha.
Samotný multimediální systém podle mě patří k tomu nejlepšímu, co automobilky aktuálně nabízejí. A nejde jen o jeho funkce, ale hlavně o logiku uspořádání, ale také ovládání a celkovou svižnost.
Testované auto bylo vybaveno kokpitem BMW Live Cockpit Professional, který zahrnuje dva velké displeje, oba s úhlopříčkou 10,25''. Jeden patří k infotainmentu, druhý zastává roli přístrojového štítu. A nechyběl ani barevný head-up displej.
Pokud jde o zpracování, v interiéru není mnoho věcí, které by se daly kritizovat. Použité materiály jsou příjemné na dotek, zpracování je výtečné, ovladače máte hezky po ruce. Skvělá jsou příplatková sportovní sedadla, v nichž se sedí jednoduše skvěle.
A jak je na tom Gran Coupé s prostorem? Už pohled na linii střechy napovídá, že cestující vzadu se budou potýkat s jedním omezením - nad zadní lavicí totiž není mnoho místa nad hlavou, se svými 182 centimetry už jsem temenem leštil stropnici. Ani nastupování není kvůli nevelkým dveřím z nejjednodušších.
Zavazadlový prostor nabízí slušný objem 430 litrů. Provedení zadních partií si však vyžádalo malé víko kufru, což znamená také poměrně malý otvor. Praktičnost pak zvyšuje možnost sklopit opěradla zadních sedadel - lavice je dělená v poměru 40:20:40, takže do auta naložíte třeba i lyže.
Motor, jízdní vlastnosti
Příjemný, úsporný
Když se zadíváte do ceníků BMW řady 2 Gran Coupé a Mercedesu CLA kupé, zjistíte, že nabídka motorizací pro nového bavoráka je ve srovnání s rivalem zatím chudá. Zájemci o benzinové svezení mohou sáhnout po provedení 218i s 1,5litrovým tříválcem o výkonu 103 kW, nebo verzi M235i xDrive s dvoulitrem o výkonu 225 kW.
Vznětové varianty jsou také jen dvě - 216d s jedna-pětkou o výkonu 85 kW a testované 220d s dvoulitrem.
Náš turbodiesel dává maximální výkon 140 kW ve 4000 otáčkách za minutu, točivý moment dosahuje 400 N.m v rozmezí 1750 až 2500 ot/min. Už tahle čísla napovídají, že by motor nemusel mít s rozpohybováním téměř 1600 kilogramů vážícího auta problém. A vážně nemá.
Nikdo snad nečeká, že by se při akceleraci pod koly vařil asfalt, ale vznětový dvoulitr má dostatek síly pro pohodové předjíždění a kromě toho potěší pružností, odezvou na plyn i plynulým nárůstem výkonu. Samozřejmě nemá moc smysl jej vytáčet až k omezovači, nejlépe pracuje hlavně ve středním pásmu otáček. Je také dobře odhlučněný.
Jestli vás zajímají také nějaké papírové údaje, pak vězte, že akcelerace z klidu na stovku zabere 7,5 sekundy a maximální rychlost činí 235 km/h.
Skvěle se BMW povedlo motor sladit s osmistupňovou automatickou převodovkou s hydrodynamickým měničem, která řadí rychle a hlavně neskutečně jemně. Asi si nevybavuji okamžik, kdy by převodovka jakýmkoli způsobem zaváhala. I když vlastně ano, při snaze o rychlý výjezd ze zatáčky občas řadila nízký kvalt, takže turbodiesel poslala do zbytečně vysokých otáček.
Silnou stránkou testované motorizace je spotřeba paliva. Začněme ve městě, kde jsem se pohyboval s průměrem 7,4 l/100 km. Na dálnici jsem jezdil za 7,2 l/100 km, mimo město a dálnice za 5,5 l/100 km.
Na konci týdenního testu mi palubní počítač ukazoval průměrnou spotřebu 5,9 l/100 km. Pro úplnost mohu posloužit také údajem o apetitu od vyjetí z výrobního závodu. Naše BMW 220d Gran Coupé za tu dobu najezdilo 2211 km s průměrnou spotřebou 6,5 l/100 km.
Přetahovaná
BMW 220d Gran Coupé je prvním bavorákem s pohonem předních kol, co jsem řídil. S BMW stojícími na platformě UKL už zkušenosti mám, ale vždy šlo o čtyřkolky. Takže jsem byl hodně zvědavý. A taky trochu skeptický, nečekal jsem prostě zázraky. A skutečně na ně nedošlo...
Začněme komfortem, který je velice slušný. Přestože testované auto stálo na 19palcových kolech obutých do pneumatik s rozměrem 235/35 a bylo vybaveno sportovním podvozkem bez adaptivních tlumičů, připadalo mi pohodlné. Rozhodně pohodlnější, než jsem původně čekal. Ano, podvozek je celkově spíš tužší, ale nikoli nepříjemně. Kola navíc na nerovnostech neodskakují. Snad jen na odhlučnění by v BMW mohli ještě trochu zapracovat.
Při normální až svižné jízdě pak 220d Gran Coupé působí jako příjemné auto, tiché, uvolněné, stabilní a poměrně agilní. Směr mění ochotně a v zatáčkách nemá problém držet zvolenou stopu.
Jenže když ho začnete opravdu ždímat, narazíte na limity dané koncepcí s naftovým motorem umístěným na BMW nezvykle vpředu (skoro až před přední nápravou) a pohonem předních kol.
Tohle auto prostě není tak delikátně vyvážené jako bavoráky s klasickým uspořádáním, ani nemůže být. A přestože s nedotáčivostí bojuje srdnatě, občas jí podlehne. Díky přesnému řízení, které je navíc hezky strmé, naštěstí víte, co se pod koly zrovna děje a bavorák vám dá prostor reagovat.
S řízením pak souvisí ještě jeden pro klasická BMW netradiční jev. Prudká akcelerace někdy způsobí lehké, ale přesto znatelné tahání za volant, což je další upozornění, že řídíte "jen" předokolku.
Závěr
Závěr
Přiznávám, že s hodnocením BMW 220d Gran Coupé jsem se dost natrápil - podobně jako u Mercedesu CLA kupé. Na Mercedes jsem byl docela přísný, na BMW budu také.
Dostane ode mě stejné tři a půl hvězdy. A to rozhodně neznamená, že jde o špatné auto, vůbec ne. Naopak, 220d Gran Coupé má spoustu dobrých vlastností a nabízí také příjemné svezení, já ale od bavorské automobilky asi čekám trochu víc. Podle mě (a je to můj subjektivní názor) tahle novinka nejezdí o tolik lépe než neprémiová konkurence, aby stála za příplatek za značku a některé prvky, které k ní patří.
Tím se ale zase dostávám k prioritám a tomu, co kdo od auta očekává. Jak jsem psal v testu CLA kupé, pro někoho je důležitá prestižní značka, dbá na image a na design, chce hlavně luxusní interiér plný moderních vychytávek. Takovému člověku se bude stylové BMW 220d Gran Coupé určitě líbit. A klidně bych mu ho i doporučil.
Jenže taky bych mu položil otázku, jestli by si nezvládl připlatit za řadu 3, tedy "bavoráčtější bávo". Trojka mimochodem v provedení 320d s automatem začíná na 1.077.700 Kč. Testované Gran Coupé s příplatkovou výbavou v hodnotě skoro 400 tisíc korun vychází na 1.302.860 Kč.
Nejlevnější verze modelu | 689.000 Kč (BMW 218i Gran Coupé) |
Základ s testovaným motorem | 906.100 Kč (BMW 220d Gran Coupé) |
Testovaný vůz bez příplatků | 906.100 Kč (BMW 220d Gran Coupé) |
Testovaný vůz s výbavou | 1.302.860 Kč (BMW 220d Gran Coupé) |
Plusy
- Celkové sladění pohonného ústrojí
- Kvalitní interiér s moderními technologiemi
- Úsporný a dostatečně silný motor
Minusy
- Nedotáčivost na limitu
- Méně prostoru na zadních sedadlech
- Příplatky výrazně zvedají cenu
