TEST BMW 218d Active Tourer – Ideální rodinný dálkař?
Zatímco nedávno testované BMW 223i Active Tourer zanechalo možná lehce rozporuplné dojmy, druhá testovaná motorizace modelu napravila reputaci. Tohle by totiž dost dobře mohl být ideální rodinný dálkař z prémiového segmentu.
Design, interiér
Je to jen pár týdnů, co jsme v testu měli vůbec poprvé novou generaci dvojkového BMW Active Tourer. Automobilka nám hned na první seznámení nabídla vrcholný zážehový čtyřválec, který předváděl skutečně pěknou práci. Kombinace sportovního podvozku a velkých kol však zanechala poněkud rozporuplné dojmy.
Ostatně než si model 223i Active Tourer převzal Standa, který psal jeho test, sám jsem si mohl vůz vyzkoušet a z jeho podvozku jsem byl vyloženě nešťastný. Druhá testovaná verze, tedy 218d Active Tourer, však nové generaci mnichovského rodinného MPV výrazně zlepšila reputaci. Tedy přinejmenším v mých očích. Začněme ale v tradičním pořadí.
Decentnost mu sluší
Proti první testované dvojce Active Tourer, která dostala příplatkový sportovní M paket a výrazné lakování, působí vznětová dvojka Active Tourer usedlejším dojmem, čemuž dopomáhá i metalický lak Sparkling opper Grey (20.332 Kč). Přesto není ani tohle auto v sériové výbavě.
Namísto sportovního paketu dostal vůz výbavu Luxury Line (56.914 Kč), která design obohatila například o ledvinky s chromovaným orámováním, nárazníky s matně chromovanými elementy a další decentní drobnosti. Standardní 16“ kola nahradily příplatkové 18“ ráfky (21.944 Kč), obuté do pneumatik s rozměrem 225/50 R18.
Osobně nejsem zrovna velkým fanouškem designu nové dvojkové řady Active Tourer, zvlášť přerostlé ledvinky v kombinaci s úzkými světlomety mi jdou proti srsti, nicméně druhá testovaná konfigurace se mi vcelku líbila svou decentností. Přesto to stále není auto, za kterým bych se po zaparkování dvakrát otočil.
Je to o zvyku
Možná je to ale jen o zvyku, stejně jako vnitřní uspořádání dvojky Active Tourer. Podobně jako Standa, i já jsem si po prvním usednutí za volant zoufal, kam se proboha poděl geniální ovladač iDrive, proč je všechno řešeno dotykově a co má proboha znamenat ta napevno umístěná středová loketní opěrka mezi předními sedadly. K perfektní ergonomii starších mnichovských modelů má tohle uspořádání zkrátka daleko, minimálně tedy prvních pár dnů.
Když jsem totiž do dvojky Active Tourer po několika týdnech znovu usedl, začal jsem v interiéru spatřovat jeho přidanou hodnotu – vzdušnost a obrovské množství odkládacích prostor. Ovládání všeho čistě přes dotykové displeje sice nikdy nebude tak intuitivní jako starší interiéry BMW, automobilku však můžu pochválit alespoň za rychlost systému, jeho skvělé grafické zpracování, celkem elegantní rozložení ovládacích prvků i uspořádání jednotlivých menu. Je to zkrátka jen o zvyku – ostatně na specifické zobrazení mnichovského digitálního přístrojového štítu už jsme si také všichni zvykli, jakkoliv byly tradiční budíky dlouho naší preferovanou volbou.

Po stránce prostornosti pak nemám ani já k dvojce Active Tourer žádné výtky. Vpředu je místa opravdu dostatek – jak pro posádku, tak pro různé drobnosti. Dostatek místa nabízí i druhá řada, která je navíc vybavena posuvnou lavicí a nastavitelným sklonem opěradla. Při svých 183 cm jsem neměl problém jak s místem před koleny, kdy jsem si klidně mohl posunout lavici ještě víc dopředu, tak s místem nad hlavou. Testovaný vůz přitom dostal i panoramatické střešní okno, které je součástí paketu Travel (51.272 Kč).
Zavazadelník nabízí standardní objem 470 litrů, po sklopení opěradel dělených v poměru 40:20:40 se však dostáváme až na 1470 litrů. Kromě pravidelných tvarů, háčků na tašky i kapes na drobnosti přitom zavazadelník potěší i opravdu hlubokým dvojitým dnem, ke kterému je přístup zajištěn přes podlážku s vlastními panty. I tahle drobnost připomíná, že dvojka Active Tourer je zkrátka prémiovým MPVčkem.
Tady se přitom sluší zmínit i výbavu, která nebyla zrovna chudá. Na fotkách je patrné kožené čalounění, přední sedadla byla sportovně tvarovaná a s elektrickým nastavením, kabina decentně kombinovala hnědé dřevěné dekory s černým i hnědým koženým čalouněním a nechyběly chromované detaily. Dojem z použitých materiálů, jejich zpracování a slícování je pak nepřekvapivě skvělý. Minimálně tady se klasická koncepce BMW neztratila.
Motor, jízdní vlastnosti
Úsporný dříč
Jak už v prvním testu zmiňoval Standa, nová řada 2 Active Tourer je dostupná s poměrně pestrou paletou pohonných jednotek. Od základních zážehových patnáctistovek s třemi válci 218i a 220i, přes zážehové dvoulitrové čtyřválce 223i a 223i xDrive, plug-in hybridní motorizace a nechybí ani jedna vznětová pohonná jednotka, testovaný dvoulitrový čtyřválec 218d. Všechny motorizace jsou přitom spojeny pouze s automatickou převodovkou a primárně pohánějí přední kola.
Testovaný vznětový čtyřválec 218d se může pochlubit nejvyšším výkonem 110 kW, který je dostupný v rozmezí 3750 až 4000 min-1. Nejvyšší točivý moment 360 Nm je pak k dispozici v rozmezí 1500 až 2500 min-1. Motor je standardně spojen s dvouspojkovou sedmistupňovou převodovkou Steptronic, testovaný kousek ale za příplatek 4.056 Kč dostal sportovní převodovku i s pádly řazení pod volantem.
Sto padesát koní na pohotovostní hmotnost 1620 kilogramů nemusí znít zrovna oslnivě, akceleraci na stovku však 218d Active Tourer zvládá za 8,8 sekundy a maximálně se dostane až na 220 km/h, což není vůbec marné. Motor navíc potěší vcelku příjemným zátahem od nižších otáček a slušnou kultivovaností. Teprve kolem 3,500 min-1 se začne projevovat hrubší dieselový zvuk motoru, vzhledem k průběhu výkonu je však trápení motoru ve vyšších otáčkách vcelku zbytečné. Nejlíp mu je zkrátka ve středním pásmu.
Práce převodovky, jak už je u BMW zvykem, nemá větších slabin. Zejména při klidné a pohodové jízdě převodovka mění převody hladce, bez cukání a především včas. Při českém dálničním maximu pak motor drží kolem dvou tisíc otáček, takže o něm téměř ani nevíte. Kabina je navíc příjemně odizolována také od hluku podvozku a aerodynamického svistu.
Automobilka uvádí průměrnou spotřebu v rozmezí 4,8 až 5,3 l/100 km, což není příliš vzdálené realitě. Při pohodových jízdách není problém pohybovat se v rozmezí 5,5 až 5,8 l/100 km, při běžném popojíždění město/okresky jsem se pak stabilně držel kolem šesti litrů, přičemž na dálkových cestách by nemusel být problém pohybovat se kolem pouhých pěti litrů. Na konci týdenního testu jsem pak vůz vracel s průměrnou spotřebou 5,8 l/100 km, zatímco dlouhodobá spotřeba vozu od výroby byla podle palubního počítače 6,2 l/100 km. Za mě jsou obě hodnoty víc než v pořádku.
Nebe a dudy
Největším a snad i nejmilejším překvapením na testovaném BMW 218d byl však jeho podvozek. Jak už v testu 223i AT predikoval Standa, zbavit se sportovního podvozku a obout o palec menší litá kola by mohlo udělat obrovský rozdíl.
Zatímco na sportovním podvozku a 19“ kolech bylo auto skutečně nesmyslně tvrdé a se sklony k uskakování, standardní podvozek na 18“ litých kolech (obutých do pneumatik s rozměrem 225/50 R18) filtroval nerovnosti s nadhledem, kola neodskakovala ani na opravdu rozbitých úsecích a jízda byla celkově krásně plavná. Přesně takhle bych si já představoval prémiové rodinné MPV a přesně takhle by mi vyhovovalo. Bylo fajn vidět, že ho takto BMW dokáže postavit a nesnaží se zákazníkům vnucovat sportovnost za každou cenu.
Pokud tedy budete mít o BMW 2 Active Tourer zájem, sportovní podvozek bych automaticky dal na no-go list, minimálně v kombinaci s 19“ litými disky. Standardní podvozek s 18“ disky totiž proti němu působí jako nebe a dudy.
Cestování na dlouhé vzdálenosti pak u testovaného vozu usnadnila nejen příplatková nádrž se zvětšeným objemem (1.352 Kč a plus devět litrů na 54), díky které bylo možné dát na jednu nádrž přes 1.000 kilometrů, ale velkým pomocníkem byl také asistenční systém Driving Assist Plus (20.332 Kč), který vcelku schopně pomáhá udržet auto v jízdním pruhu i v dostatečném odstupu od ostatního provozu. Systém samozřejmě stále vyžaduje ruce řidiče na volantu, což vyžaduje nejen přes digitální přístrojový štít a head-up displej, ale také svítícími diodami přímo na ramenou volantu. BMW tak ukazuje, že po stránce technologií rozhodně nebude stát pozadu – a to ani u rodinných MPV.
Závěr
Závěr
Zatímco z BMW 223i Active Tourer jsem byl navzdory příjemnému motoru ve výsledku rozmrzelý, BMW 218d mě donutilo změnit na mnichovské MPV názor. Kombinace vznětového motoru, standardního podvozku a 18“ litých kol totiž fungovala skvěle, auto příjemně táhlo, mělo rozumnou spotřebu a dojezd přes 1.000 kilometrů na jedno natankování je dnes také příjemným nadstandardem.
Nové vnitřní uspořádání, které nás připravilo o skvělý mnichovský standard, nakonec vyžadovalo jen chvilku zvykání, zatímco vnitřní prostor se neomrzí. S tímhle autem bych tak i docela rád vyrazil na letní dovolenou a jsem si vcelku jist, že bych se po vystoupení cítil vcelku příjemně. Za mě tedy dost možná prémiový rodinný ideál mimo segment SUV.
A cena? Základní zážehovou třináctistovku BMW 218i (100 kW) Active Tourer pořídíte od 781.300 Kč, zatímco testovaný vznětový dvoulitr 218d (110 kW) Active Tourer startuje od částky 886.600 Kč. Konfigurace vozu tentokrát nebyla nijak přehnaná a vcelku dobře odrážela postavení modelu, jeho určení a očekávané využití. Konečná cenovka 1.252.914 Kč mi tak ve výsledku nepřijde zas tak nesmyslná, jakkoliv věřím, že mnozí by ze seznamu příplatkové výbavy dokázali ubrat ještě pár nadstandardních prvků.
Nejlevnější verze modelu | 781.300 Kč (218i AT, 100 kW) |
Základ s testovaným motorem | 886.600 Kč (218d AT, 110 kW) |
Testovaný vůz bez příplatků | 886.600 Kč (218d AT, 110 kW) |
Testovaný vůz s výbavou | 1.252.914 Kč (218d AT, 110 kW) |
Plusy
- Decentní design
- Prostorná kabina
- Nízká spotřeba, vysoký dojezd
- Komfortní podvozek
Minusy
- Horší ergonomie dotykového ovládání
- Průměrná dynamika
- Hrubší projev motoru ve vyšších otáčkách
