TEST BMW 120 – Atraktivní prémiovka v lidovém segmentu
Základní BMW řady 1 se od loňska prodává v nové generaci, která je rozsáhlou evolucí předchozího modelu. Zaujme hlavně prémiovým jízdním projevem a atraktivní individualizací.
Design, interiér
Volkswagen Golf je etalonem v segmentu kompaktních hatchbacků, se kterým se musí srovnávat všechna konkurence. Pětidveřové hatchbacky se v Evropě v minulosti těšily velké popularitě a golf, jakožto nejprodávanější volkswagen všech dob, tomuto segmentu postupně kraluje a přežívá i v časech, kdy největší konkurence odchází. I dnes se další výrobci snaží uzmout svůj podíl z pomyslného koláče trhu a jedním z nich je i BMW.
Mnichovská automobilka se setkala s velkou kritikou od svých pravověrných příznivců, když se v roce 2019 s třetí generací řady 1 s interním označením F40 rozhodla pro radikální změnu. Spalovací motory otočila pod kapotou napříč a zbavila se tradičního pohonu zadních kol ve prospěch obyčejnější předokolky, aby zákazníkům nabídla větší prostornost na zadních sedadlech.
Řidičsky je preference zadních kol, včetně pohonů všech kol xDrive, nepochybně lepší, ale jak sama automobilka říkala – většina zákazníků údajně ani neřešila, jakou nápravu má poháněnou. Z BMW řady 1 se tak stal další z hlavních konkurentů Volkswagenu Golf.
„Jednička“ se loni představila v nejnovější generaci F70, která je vlastně jen promyšlenou rozsáhlou evolucí. Automobilka tak prodlužuje životnost současného spalovacího základu UKL2. David Haidinger, český tiskový mluvčí BMW, nám už při prvních jízdách odhalil, že se automobilka rozhodla vynechat modernizaci, u BMW označovanou LCI (Life Cycle Impulse), protože novinek je tolik, že už vydají na novou generaci.
Jen facelift? Ale kdepak
Na první pohled sice vypadá skoro stejně, přičemž je opticky širší a kompaktnější, ale pravda je jinde. Ve skutečnosti je nové BMW řady 1 delší, širší i vyšší, a protože nikdy nebude existovat elektrická verze, ponechalo si klasické dveřní kliky místo novějších aerodynamických.
Nejvýraznější stylingovou novinkou je přední část s inovovanými ledvinkami i novým tvarem předních světlometů. Automobilka se přitom zbavila i tradičního modelového označení „i“ u spalovacích motorů, protože to znamená „injection“, tedy „vstřikování“, což mají dnes všechna spalovací auta namísto karburátoru. Důvod? Aby se to nepletlo s označením elektromobilů BMW i.
Výraznější novinky se však objevují až v modernějším interiéru. V BMW se rozhodli přiblížit základní jedničku větším sourozencům, což je jeden z hlavních argumentů pro její prémiovost. Minulá generace ještě měla starou architekturu s odděleným přístrojovým štítem a dotykovou obrazovkou infotainmentu, nový pokračovatel má širokoúhlý panel, jako jej známe ze všech nejnovějších bavoráků.
Nová architektura zakládá na BMW Operačním systému 9, kombinuje digitální přístroje s centrálním infotainmentem a vzdala se klasického ovládání klimatizace. V nejnovější jedničce se klimatizace i vyhřívání sedadel ovládá na dotykovém displeji a jedním z hlavních nových prvků jsou i skryté výdechy ventilace. Jednička se tak nese v duchu větších sourozenců.
I v obyčejnějším modelu 120 se přitom objevuje trochu rozporuplné ambientní osvětlení, které jsem musel zmínit už v našem nedávném testu sportovní verze M135 xDrive. Sice vypadá stylově a luxusně, ale bohužel se odráží na čelním skle i bočních oknech, kde komplikuje výhled do vnějších zpětných zrcátek. Ostatně si to můžete prohlédnout na fotografii.
Tenhle problém ambientního osvětlení odstraníte jen jeho úplným vypnutím, nebo jej můžete trochu omezit přepnutím na méně výraznou barvu či snížit jeho intenzitu. České BMW nám však potvrdilo, že ve vozech značky nelze vypnout nebo snížit jas v jednotlivých segmentech. Nastavení vždy ovládá všechna světla v interiéru současně.
Testované BMW 120 zároveň ukazuje ještě jedno lákadlo prémiovější konkurence populárního golfu. Když jsem s ním trávil čas, bavilo mě i to, jak vypadá. Prohlédněte si tuto konkrétní konfiguraci – vypadá opravdu luxusně. Fialových aut se na silnicích obecně moc nepohybuje, a když to doplníte světlým interiérem, vyjde vám z toho parádní stylovka.
Motor, jízdní vlastnosti
Nejnovější BMW řady 1 se vždy bude prodávat se spalovacími motory, elektrickou verzi na aktuálním modelu očekávat nemáme. V Česku se prodává se čtyřmi benzinovými a dvěma naftovými motorizacemi a nejsilnějším modelem je sportovní verze M135 xDrive, kterou jsme pro vás už otestovali. Teď se nám však do rukou dostala lidovější varianta, u níž se očekává, že spolu s turbodieselem 120d bude patřit k těm nejoblíbenějším.
BMW 120 je druhým nejslabším zážehovým BMW v nabídce a pod kapotou má turbodmychadlem přeplňovaný tříválec B38 se 48voltovou mild-hybridní elektrifikací. Se zdvihovým objemem necelých 1,5 litru disponuje maximálním výkonem 125 kW (170 koní) a vrcholným točivým momentem 280 newtonmetrů. Je dostupné výhradně s pohonem předních kol a sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou Steptronic. Manuální převodovka není v nové řadě 1 dostupná vůbec.
Nové BMW 120 sice na první pohled vypadá jako dražší alternativa k Volkswagenu Golf, ale musíte se v něm svézt, abyste našli jeho největší pozitivum. Už jsem o tom psal v nedávném testu BMW 320d xDrive Touring a tady se budu trochu opakovat – největším přínosem těchto dražších konkurentů obyčejných kompaktů je hlavně jízdní projev.
Jednička se mi líbí zejména kvůli komfortu, jaký umí nabídnout. U malých a kompaktních aut to ani dnes bohužel není standardem, ale základní bavorák při jízdě působí dospěle. Není tvrdý, nebouchá od kol, zbytečně se nenaklání, ale příjemně pluje a je skvěle odhlučněný. Nepochybně to pro mě bylo největší překvapení za jeho volantem. BMW přitom používá specifickou zadní nápravu s tříprvkovým zavěšením.
Dobře naladěná převodovka
Tohle je prostě parťák pro každodenní život. Přeplňovaný tříválec se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou je sice při rozjezdu trochu línější a nejlépe se mu žije ve středním otáčkovém pásmu, ale při jízdě je kultivovaný a nevytváří zbytečný hluk ani vibrace. Elektronika převodovky vás navíc nechává využít točivý moment, byť ho není přehnaně mnoho, a přibližně do poloviny dráhy sešlápnutí pedálu plynu nepodřazuje.
Snaží se zrychlit plynule a následně vyvine sympatickou dynamiku. Na dálnicích se s ním neztratíte a dobře se řídí i na okreskách. Zatáčkami proplouvá bez problémů, nechá se vést obloukem s citem, a když jedete rychle a trochu mu odlevíte, má překvapivě hravou záď. Není to ryze sportovní svezení, ale rozhodně neurazí.
U testovaného auta bych ale při nákupu raději sáhl po lepší převodovce. BMW totiž jedničku nabízí se standardní variantou i sportovní verzi, která disponuje pádly řazení pod volantem. V testovaném je bohužel první varianta, jež neumožňuje manuální zásah do změny převodových stupňů. Volič nabízí jen klasický režim D pro jízdu vpřed a L (Low) pro brzdění motorem při jízdě z kopce.
A jak je na tom s provozními náklady? BMW uvádí, že nová stodvacítka jezdí za 5,3 až 6,0 litru v režimu WLTP. Reálně je spotřeba paliva trochu vyšší, ale nijak závratně. Při svých běžných cestách jsem jezdil za 6,5 až 8 litrů, přičemž horní hranice jsem dosáhl především při svižnější jízdě po dálnici. S nižší hodnotou jsem se pak pohyboval kolem dojezdu až 770 kilometrů na jednu nádrž.

Závěr
Nejnovější BMW řady 1 je pětidveřový hatchback, který si sice nezaslouží přímé srovnání s levnějším Volkswagenem Golf, ale jako etalon v segmentu jej nemůžu nezmínit. Příplatek za dražší bavorák ocení hlavně řidiči hledající dospělejší jízdu i další atraktivní prvky prémiových značek, jako třeba zajímavější individualizaci. Se silnějším tříválcem je jednička příjemně dynamická, a když jedete aspoň trochu ekonomicky, jede za pár litrů.
V našem pravidelném srovnání s hlavní konkurencí vám představujeme prémiové soupeře Mercedes-Benz třídy A a Audi A3 Sportback, přičemž je doplňujeme také odpovídajícím Volkswagenem Golf 1.5 eTSI, jakožto „zástupce lidu“.
BMW 120: Srovnání s hlavní konkurencí | ||||
BMW 120 | Mercedes-Benz A 200 | Audi A3 Sportback 35 TFSI | Volkswagen Golf 1.5 eTSI | |
Motorizace | přeplňovaná zážehová | přeplňovaná zážehová | přeplňovaná zážehová | přeplňovaná zážehová |
Zdvihový objem [cm3] | 1499 | 1332 | 1498 | 1498 |
Válce/ventily | 3/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Maximální výkon [kW/min] | 125/- | 120/- | 110/- | 110/- |
Převodovka | 7DCT | 7DCT | 7DCT | 7DCT |
Max. rychlost [km/h] | 226 | 225 | 226 | 224 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 7,8 | 8,2 | 8,1 | - |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 5,3-5,6 | 5,8 | 5,3-5,5 | 5,3-5,5 |
Emise CO2 [g/km] | 121-126 | 132 | 120-125 | 121-125 |
Objem zavazadlového prostoru [l] | 300 | 350 | 380 | 381 |
Pohotovostní hmotnost [kg] | 1500 | 1440 | 1411 | 1400 |
Rozměry d x š x v [mm] | 4361 x 1800 x 1459 | 4428 x 1796 x 1423 | 4352 x 1816 x 1441 | 4286 x 1789 x 1459 |
Rozvor [mm] | 2670 | 2729 | 2635 | 2620 |
Cena od [Kč] | 916.500 | 934.120 | 862.900 | 817.900 |
Plusy
Minusy
Nejlevnější verze modelu | 778.700 Kč (BMW 116) |
Základ s testovaným motorem | 916.500 Kč (BMW 120) |
Testovaný vůz bez příplatků | 916.500 Kč (BMW 120) |
Testovaný vůz s výbavou | 1.235.184 Kč (BMW 120) |
