TEST Audi TT Coupé 45 TFSI quattro – Na odpočinek ve skvělé formě
Audi TT se po 25 letech a třech generacích loučí. Jestli si chcete ještě dopřát nový kousek, měli byste si pospíšit.
Design, interiér
Na internetových stránkách českého Audi sice stále najdeme ceník, konfigurátor už je ale vypnutý a „tétéčko“ si do výroby neobjednáte. Zůstává jen výběr ze skladových nebo předváděcích vozů.
Do historie tak míří další zajímavé auto. A také auto, které je díky specifickému designu snadno rozpoznatelné: i když je poslední generace, vyráběná od roku 2014, na pohled výrazně ostřejší než předchůdci, stále si drží takřka totožné proporce a podobný postoj.
Mně osobně se TT v současném pokolení i po letech stále moc líbí, baví mě hlavně jeho přísná a trochu zamračená příď. V případě testovaného kusu design oživují prvky paketu S line competition v lesklé černé barvě, jde například o mřížku přední masky, zpětná zrcátka nebo pevný zadní spoiler. Je snad jen trochu škoda, že se Audi uchýlilo také k atrapám – falešné jsou svislé „otvory“ po stranách obou nárazníků, zaslepené jsou i mřížky vedle koncovek výfuku. Samotné laufy ale vypadají moc hezky.
Audi TT s paketem S line competition by mělo stát na leštěných antracitově černých 19palcových kolech, náš kousek ale bohužel jezdil ještě na zimním obutí a stříbrných osmnáctkách.

Jde to i bez klasického displeje
Do interiéru balíček S line competition přináší zejména sportovní sedadla, digitální přístrojový panel Audi virtual cockpit se sportovním zobrazením, specifické dekory a kožený paket. Sedačky zasluhují zvláštní pochvalu, díky výrazně tvarovaným bočnicím tělu poskytují skvělou oporu v zatáčkách, přitom ale nejsou moc úzké (ani opěradla, ani sedák) či tvrdé. Nabízejí tedy i dost pohodlí.
Díky širokým možnostem „štelování“ sedadel i rozsahu nastavení sloupku řízení jsem si snadno našel velice příjemnou pozici za volantem, přesně takovou, jak to mám rád: na takzvaně „krátké ruce a dlouhé nohy“. V poměrně malém kokpitu jsem si s výškou 182 centimetrů nepřipadal stísněně, vpředu je dostatek místa ve všech směrech.
Do rukou krásně padne volant s výrazným tvarováním a alcantarovým potahem, líbí se mi také volič automatické převodovky. Poctivá páka s velkou hlavicí je perfektně po ruce, když je potřeba. To samé ale nemohu říct o pádlech u volantu pro manuální řazení. Nebo spíš „pádlíčkách“. Jsou malá a protože se pohybují společně s volantem, může se stát, že je při řízení budete hledat.
Velkou zajímavostí, kterou TT sdílí se supersportem R8, je absence dotykového displeje na středové části palubní desky. V případě uvedených modelů Audi vsadilo na řešení, které zahrnuje pouze digitální přístrojový panel. Displej s 12,3" obrazovkou musí obstarat všechno, kromě role klasické přístrojovky slouží také infotainmentu – a tedy i nastavení vozu, navigaci nebo multimédiím.
Práci s displejem zajišťují tlačítka na volantu a soustava ovladačů na středovém tunelu, zahrnující také velký otočný ovladač s horní dotykovou vrstvou, kterou můžete využít při zadávání cíle do navigace jako prostor pro psaní jednotlivých písmen.
Neobvyklý je i způsob ovládání klimatizace. Teplota, intenzita, režim nebo vyhřívání sedadel se nastavují přes prvky integrované do kulatých výdechů topení. Jejich součástí jsou malé displeje, takže víte, na čem jste. Za mě jde o skvělé a intuitivní řešení.
Těší mě také přítomnost několika dalších fyzických tlačítek, například pro změnu jízdního režimu, vypnutí systému stop/start nebo omezení stabilizace.
Přesto přiznávám, že na jediný displej jsem si musel chvíli zvykat, zpočátku se mi zdálo, že toho je na jedno zobrazovací místo až až. Poté, co jsem si prošel všechna menu a auto si nastavil podle vlastních preferencí, jsem ale zjistil, že další displej opravdu nepotřebuji.
Audi virtual cockpit jinak umí několik způsobů podání informací, kterých dokáže nabídnout velké množství. A docela přehledně. Displej má navíc slušné rozlišení a potěší výbornou čitelností v ostrém světle. Ve verzi se sportovním zobrazením, která je součástí paketu S line competition, přidává pomocné ukazatele orientované na výkon, například aktuální využití výkonu a točivého momentu či ukazatel přetížení.
TT Coupé je na rozdíl od otevřeného roadsteru na papíře čtyřmístným vozem, ve skutečnosti však zadní sedadla představují spíš takový bonus k zavazadlovému prostoru – jako místo pro odložení čehokoli, co chcete mít po ruce. Uspokojit snad mohou ještě menší děti.
Zavazadlový prostor má objem 305 litrů, což nezní oslnivě, jenže realita není špatná. Do kufru je skvělý přístup a hlavně, v případě potřeby můžete sklopit zadní opěradla. TT pak nabídne slušné místo i pro větší náklad.
Motor, jízdní vlastnosti
Motor: Rychle i úsporně. A s hezkým zvukem
Audi TT na odpočinek míří v zážehových verzích 40 TFSI, 45 TFSI, 45 TFSI quattro, TTS a TT RS. Až na RS všechny motorizace využívají turbodmychadlem přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec, a to s výkony 145, 180 a 235 kW. Vrcholné „ereso“ pohání 2,5litrový pětiválec (také přeplňovaný), poskytující 294 kW.
V případě testovaného provedení 45 TFSI quattro dvoulitr dává maximální výkon 180 kW mezi 5000 až 6700 otáčkami za minutu a nejvyšší točivý moment 370 Nm v širokém pásmu od 1600 do 4300 min-1. Spojen je se sedmistupňovým dvouspojkovým automatem, manuální převodovku Audi už nějaký čas pro TT nenabízí.
Kupé s pohonem všech kol akceleruje z klidu na stovku za 5,8 sekundy, což je vcelku sympatický čas. Audi TT Coupé 45 TFSI quattro nepůsobí vyloženě divoce, ale rychlé rozhodně být umí. A ani se nemusíte nějak moc snažit, koncernový dvoulitr s turbem totiž také v tomto modelu potěší všestranností a ohromnou přístupností. Jde totiž o motor, který působivě táhne v širokém rozmezí otáček: netrápí se ani v nízkých, nad 2000 už táhne docela hezky a ve středních otáčkách pak vyloženě zabere. A když vydržíte, zjistíte, že mu sluší i výlety až k omezovači – přestože výraznou výkonovou špičku nenabídne.
V praxi to znamená, že motoru je skoro jedno, v jakých zrovna pracuje otáčkách, spolehlivě zabrat dokáže prakticky vždy. Sílu přitom dvoulitr servíruje jemně a plynule, potěší také rychlými reakcemi na plyn, zvlášť ve sportovním nastavení.
A vyzdvihnout musím zvuk linoucí se z koncovek výfuku. Je krásně sytý, trochu naštvaný, ale nepůsobí přehnaně agresivně. Ke schopnostem a vzhledu auta se skvěle hodí. V kabině zvuk může být zesílen uměle (ve sportovním režimu Dynamic ho dostanete automaticky). Já osobně bych se bez toho obešel, ale musím uznat, že v Audi zesílení netrhá uši a účinkuje docela přirozeně.
Motor si slušně rozumí se sedmistupňovou dvouspojkou, která většinou řadí rychle a logicky, i když občas dokáže trochu zazmatkovat, zvlášť v „nesportovních“ jízdních režimech. Užitečná je samozřejmě možnost ručního řazení, které v TT obstaráte buď prostřednictvím zmíněné klasické páky s velkou hlavicí, případně díky pádlům na volantu. V případě práce s pákou si však musíte zvyknout na „otočenou“ logiku, nahoru se řadí od sebe, podřazuje se k sobě. O malých pádlech na volantu už byla řeč. Odezva na ruční řazení je každopádně velice dobrá.
Mrzí mě trochu, že manuální režim stoprocentně manuálním není. Stále se v něm po prošlápnutí plynového pedálu dostavuje kickdown, tedy podřazení i o několik kvaltů, aby se motor dostal do optimálních otáček, před omezovačem zase převodovka samočinně zvolí vyšší stupeň.
A spotřeba? Můj dlouhodobý průměr činil 9,4 l/100 km, což plus mínus odpovídá údaji, který palubní počítač nabízel před jeho vynulováním na začátku testu. Po 6786 kilometrech ukazoval 9,9 l/100 km.
Spotřeba se samozřejmě výrazně liší v závislosti na zacházení s vozem. Zatímco mimo dálnice a velká města Audi TT Coupé 45 TFSI quattro dokázalo plynulou jízdou cestovat i za 7,1 l/100 km, výlet do Krušných hor znamenal průměr 15,2 l/100 km.
Příjemně všestranné
Výlet jsem si mimochodem skvěle užil, tyhle kopečky totiž na obou stranách česko-německé hranice nabízejí úžasné silnice, většinově tak akorát zakroucené a s velice kvalitním povrchem. A přesně na takových dovede Audi TT Coupé 45 TFSI quattro s příplatkovými adaptivními tlumiči prodat všechny svoje přednosti. Jen škoda těch zimních pneumatik, které schopnosti vozu trochu podkopávaly. Pod brzdami se auto kvůli nim více vrtělo a při ostrých změnách směru se zase smýkalo – bohužel spíš „po předku“.
I na nevhodném obutí ale testované TT ukázalo, že jde o jízdně schopné auto, které se po okreskách dovede pohybovat působivým způsobem. V zatáčkách se tohle kupé s tuhou karoserií, poměrně krátkým rozvorem a rozumnými převisy karoserie může opřít o dostatečně tvrdý podvozek, v oblouku a s výjezdem pak umí pomoci pohon všech kol, když do dění zapojí zadní nápravu. Nějakou divočinu ale nečekejte, TT je především efektivní stroj pro přesnou jízdu. Odpovídá tomu i řízení, které je sice docela strmé, ale mnoho informací o dění pod vámi neposkytuje.
To už je o něco „upovídanější“ podvozek. Zvlášť ve sportovním nastavení, v němž je dost tuhý, ucítíte každou nerovnost a každou změnu povrchu. Trefení hlubokého výmolu pravidelně následuje tupá rána, skvělé ale je, že z pohledu ovladatelnosti a jistoty to nepředstavuje příliš velký problém. Při přejezdu nerovností ve vyšším tempu se totiž nestává, že by vyvedly automobil z rovnováhy. Rázy se nepřenášejí ani do řízení.
Trochu tak trpí jen komfort. I když trpí je asi silný výraz, za mě je pohodlí i ve sportovním režimu stále ještě více než přijatelné, tužší podvozek mě nijak neobtěžoval. A musím dodat, že tvrdší charakter podvozek vykazuje také v komfortním nastavení, takže občasného drncání se v TT holt nezbavíte. S komfortem souvisí ještě trochu vyšší hlučnost v interiéru v dálničním tempu, což je daň za použití bezrámových oken.
Závěr
Závěr
Zdá se, že Audi TT na odpočinek odchází ve skvělé formě, minimálně v případě testované verze Coupé 45 TFSI quattro s adaptivními tlumiči to rozhodně platí. Auto to sice není bezchybné, ale dobrých vlastností nabízí celou řadu. Zajímavě vypadá, má povedený interiér a skvělý motor, který kombinuje sympatickou výbušnost se schopností pracovat „za málo“. A potěší i jízdní vlastnosti, které z vozu dělají efektivního okreskového sportovce (nikoli chuligána), ale také vcelku příjemné auto na každý den.
Jak jsem prozradil v úvodu, konfigurátor už nefunguje, takže jestli si na poslední chvíli chcete nové TT koupit, vybírat musíte ze skladových zásob či předváděček. Koupě to může být zajímavá, TT má podle mě potenciál být jednou zajímavou klasikou. Ale radost by vám mohlo dělat ještě předtím, než se tak stane.
Nejlevnější verze modelu | 1.108.900 Kč (Audi TT Coupé 40 TFSI) |
Základ s testovaným motorem | 1.279.900 Kč (Audi TT Coupé 45 TFSI quattro) |
Testovaný vůz bez příplatků | 1.279.900 Kč (Audi TT Coupé 45 TFSI quattro) |
Testovaný vůz s výbavou | 1.711.082 Kč (Audi TT Coupé 45 TFSI quattro) |
Plusy
- Živý a efektivní motor
- Zajímavá dynamika
- Ovladatelnost
- Ergonomie
- Design
Minusy
- Tvrdší podvozek
- Více hluku v interiéru
- (Ne)použitelnost zadních sedadel
