TEST Audi SQ8 – Hrubá síla
Po praktičtějším Audi SQ7 nadešel čas vyzkoušet atletičtěji tvarované Audi SQ8. Zážehový osmiválec, permanentní pohon všech kol, dramatický výraz… jak tohle rychlé SUV jezdí?
Design, interiér
Současná generace SUV Audi Q7 dostala sourozence v podobě atletičtějšího modelu Q8, který je sice ve výrobě už od roku 2018, ale pozornosti pořád poutá dost. Jeho sportovnější provedení SQ8, podobně jako SQ7, v roce 2020 vyměnilo původní čtyřlitrový vznětový osmiválec TDI za zážehový osmiválec TFSI. Před pár měsíci jsme měli příležitost připomenout si, jak jezdí praktičtější SQ7, tak se jedině slušelo prohnat také SQ8.
Audi SQ8 může na fotkách mást tělem, ale jde o pořádný kus auta. Však je také s délkou 4.996 milimetrů jen o 71 milimetrů kratší než SQ7 a na šířku (bez zrcátek) je s 1.995 milimetry o 25 mm širší. V šedé Nardo za 58.000 Kč, velkými 23palcovými koly Audi Sport za 72.100 Kč a černými detaily karoserie pak vypadá impozantně. Mimochodem, tahle šedá je u SQ8 dostupná výhradně v kombinaci s vizuálním balíčkem Competition plus (+ 6.600 Kč), jinak je vyhrazena modelům RS.

Za sebe musím říct, že jak moc SUV nemusím, tak SUV kupé mi přijdou vyloženě postavená na hlavu. Zákazníci je však chtějí, takže by Audi bylo hloupé, kdyby této kategorii vzdorovalo. Ve srovnání s konkurenčními BMW X6 a Mercedes-Benzem GLE kupé ale cením, že záď vozu svým tvarem místo liftbacku připomíná spíše hatchback. Auto působí praktičtějším dojmem, ale na „stylu“ mu to neubírá.
Prostornost
Přístup na přední sedadla SQ8 je obtížnější než v technicky příbuzném SQ7, protože zůstala zachována vyšší podlaha, ale je snížená střecha. Do auta tak sice šplháte trochu nahoru, ale zároveň se musíte trochu přikrčit. Tedy alespoň pokud jste vyššího vzrůstu. Naštěstí z modelu Q7 zůstala rovná podlaha bez vyvýšení v oblasti prahů, které jsou navíc zvenčí překryty rozměrnými dveřmi.
Kolegové si v dřívějších testech různých provedení tohoto modelu – od Q8 po RS Q8 – pochvalovali prostornost, já byl ze začátku spíše zklamaný. Ne, že bych vyloženě trpěl, ale od podobně velkého auta jsem přeci jen čekal trochu vzdušnější pocit na předních sedadlech. Ono to ale půjde z větší části na vrub snížené střeše v kombinaci s panoramatickým střešním oknem. Na hlavu mi s mými 184 centimetry bylo zkrátka trochu těsno. Na šířku pak dost prostoru zabere široký středový tunel. Na podélnou prostornost si ale stěžovat nemůžu.
Překvapení na mě ovšem čekalo vzadu, kde najednou ty ódy na prostornost začaly dávat smysl. Nejen, že je nastupování snazší, ale díky vybrání stropu jsem se i lépe vešel s hlavou. Na šířku je zde místa dostatek a podélně doslova na rozdávání. U sedadel se v případě našeho exempláře připlácelo za trojmístné provedení plus (6.700 Kč), což znamená možnost upravovat sklon opěradel pro každé ze tří míst zvlášť (poměr 40:20:40) a zároveň lze sedadla v poměru 60:40 posouvat v rozsahu 100 milimetrů. Už na první pohled je důraz kladen na krajní sedadla, ale prostřední na nějaké rozumně dlouhé trasy také poslouží.
Zavazadlový prostor je pravidelně tvarovaný a v základním uspořádání pro něj Audi uvádí objem 605 litrů, přičemž na tuto hodnotu má pochopitelně vliv pozice posuvných zadních sedadel. Sklopením jejich opěradel dělených v poměru 40:20:40 pak vznikne rovná ložná plocha. Kolejnicový systém s upevňovací sadou, který vidíte na fotografiích, přišel na 8.500 Kč, zatímco ochrana hrany zavazadlového prostoru z ušlechtilé oceli je součástí standardní výbavy. Za náhradní dojezdové kolo s kompresorem pod podlážkou kufru si Audi účtuje 7.600 Kč. Na poměry značky jsou to rozumné ceny.
Pracoviště řidiče
Uspořádání přední části interiéru pochopitelně vychází z modelu Q7 a podobné najdeme například také v modelech A8 nebo A6. Před řidičem je digitální přístrojová deska, kterou doplňuje dvojice displejů na palubní desce a středovém tunelu. Obě obrazovky jsou dotykové a slouží jako výstup infotainmentu MMI (Multi Media Interface). Horní displej má úhlopříčku 10,1 palce a řidič skrze něj ovládá navigaci, média a funkce vozu. Skrze spodní 8,6palcový displej pak kontroluje klimatizaci a ostatní komfortní funkce, případně zadává text. Oba displeje navíc mají haptickou i akustickou odezvu.
Jak už jsem psal dříve, když už musí být ovládací prvky soustředěny do infotainmentu, řešení Audi patří k těm povedenějším. Nové MBUX v nedávno testovaném Mercedesu-Benz GLC 220 d 4Matic mi přišlo snad ještě o fous lepší, ale s MMI mám podstatně více zkušeností, takže ještě není čas vynášet definitivní soudy.
Ještě bych rád upozornil, že interiér, jaký vidíte na fotkách, má do sériového hodně daleko. Jen pro představu - najdete zde například sedadla S sportovní plus čalouněná kůží Valcona s diamantovým prošíváním za 67.900 Kč, rozšířené čalounění částí interiéru kůží za 99.500 Kč, karbonový dekor Vector za 25.700 Kč, head-up displej za 41.900 Kč, čalounění stropu černou Alcantarou za 45.000 Kč a tak dále. Pravda, vybíral jsem v první řadě ty dražší prvky, ale představu jste si asi udělali.
Audi vám umožní poměrně rozsáhlou míru individualizace, ale také si za to nechá zaplatit. Zpracování je kvalitní a interiér působí hodnotně. Jen škoda toho rozsáhlého použití leskle černého dekoru na palubní desce a středovém tunelu. Vím, stěžuju si na to často, ale byť tomuto řešení do určité míry rozumím, pravdou zůstává, že není příliš praktické. Ale jestli na pravidelné čištění máte své lidi, tak proč ne…
Motor, jízdní vlastnosti
Čtyřlitrová potvora
Není velkým překvapením, že Audi Q8 sdílí platformu se sourozencem Q7. Ostatně, v rámci koncernu stejnou platformu používají také Bentley Bentayga, Lamborghini Urus a Porsche Cayenne. Proti praktičtějšímu Audi Q7 má Q8 jinak naladěný podvozek, ovšem pro vysledování přesnějších rozdílů bych potřeboval mít k dispozici obě auta najednou. Při zpětném porovnání s dříve testovanou SQ7 mi podvozek SQ8 s pětiprvkovým zavěšením kol vepředu i vzadu přišel mírně tužší, ale to se dá vzhledem k atletičtějšímu zaměření modelu očekávat.
Pod přední kapotou se ukrývá stejný čtyřlitrový přeplňovaný zážehový osmiválec TFSI jako v Audi SQ7, naladěný na totožný maximální výkon 373 kW při 5.500 ot/min. Také maximum točivého momentu je stejné, a to 770 Nm v rozmezí od 2.000 do 4.000 ot/min. Síla motoru proudí skrze osmistupňovou automatickou převodovku Tiptronic ke všem čtyřem kolům. Permanentní pohon všech kol quattro je doplněn samosvorným mezinápravovým diferenciálem.
Dále je součástí standardní výbavy adaptivní sportovní pneumatický podvozek, elektromechanický posilovač řízení, progresivní řízení a řízení všech kol. Natáčecí zadní náprava pak funguje stejně, jak jsme u podobných systémů zvyklí, tedy v nízkých rychlostech se zadní kola otáčí na opačnou stranu než ta přední, čímž je zvýšena obratnost vozu, zatímco ve vysokých rychlostech se otáčí shodně s předními a zvyšují stabilitu.
U testovaného exempláře se navíc připlácelo 144.700 Kč za paket podvozku advanced, jenž zahrnuje například elektromechanickou aktivní stabilizaci náklonů karoserie nebo sportovní diferenciál na zadní nápravě. Klasický zadní diferenciál doplňuje dvojice elektronicky řízených vícelamelových spojek, jejichž pomocí systém quattro aktivně a variabilně rozděluje točivý moment mezi zadní kola.
Přerostlý hot hatch?
Podobně jako v případě naladění podvozku, také celkový jízdní projev Audi SQ8 mi při zpětném srovnání s SQ7 přišel o fous ostřejší. I zde by se hodila možnost přímého porovnání, nicméně je pravdou, že SQ8 má navzdory hmotnosti kolem dvou a půl tuny síly na rozdávání a třeba takové předjíždění je až absurdně jednoduché. Velké Audi je bestií v sofistikovaném hávu.
Zatímco rychlost v přímce se dá od auta s výkonem 373 kW očekávat, obratnosti SQ8 v zatáčkách se dá těžko věřit. Díky propracované technice a elektronice by s tímhle autem dokázal jet rychle i začátečník a auto by se o většinu postaralo samo. Stinnou stránkou je, že řidiče tolik nevtáhne do děje a není moc hravé. Rychlé Audi je neuvěřitelně schopné a na suché silnici by většina řidičů dosáhla svého limitu dříve, než by se k tomu svému dostala SQ8. Tou dobou ale jedou daleko za hranicemi zákona.
Audi SQ8 vyloženě svádí k „chuligánské“ jízdě a díky velkým kolům a systému quattro většinou nemá potíž s trakcí. Od řízení se dle očekávání moc zpětné vazby nedočkáte, zato je přesné a umožňuje velké auto precizně nasměrovat. Ve sportovním jízdním režimu navíc ztuhne a převodovka Tiptronic začne řadit agresivněji. Také systém vyrovnávání náklonů karoserie a natáčení zadních kol odvádí mamutí práci, o sportovním pohonu všech kol nemluvě.
Způsob, jakým si Audi SQ8 pohrává s fyzikálními zákony, je zábavný. Vím, je to klišé, ale oblafnout je úplně nedokáže. Hmotnost a výška auta se zkrátka dříve nebo později projeví. Přestože by se to v lehce svižném tempu mohlo zdát, SQ8 prostě není hot hatch. Nejen, že má z hlediska objemu i počtu válců minimálně dvojnásobný motor, jeho hlavním limitujícím faktorem je nejméně o tunu vyšší hmotnost. A ta absence hravosti.
Ani když zvolníte tempo na úroveň běžných smrtelníků, nepřestane být Audi SQ8 fascinující stroj. V komfortním jízdním režimu umí auto být dostatečně pohodlné, a to navzdory velkým 23palcovým kolům. Jako dálniční křižník funguje SQ8 skvěle a kilometry polyká s lehkostí. Drobnou pihou na kráse je trocha aerodynamického hluku ve vyšších rychlostech, který zřejmě způsobují bezrámová okna. Možná je ale registrovatelný jen kvůli tomu, jak dobře je auto jinak odhlučněné.
Ve městě se Audi SQ8 také neztratí a díky všem technickým fičurám se jím dokáže proplétat relativně snadno. Velikost auta neobelstíte, a to především při parkování, ale pro koho je snadné parkování na horních příčkách priorit, nepořídí si velké SUV. Pro vysoké řidiče pak může být občas problematický výhled na semafory.
A co spotřeba? Nemá smysl chodit kolem horké kaše. Když na to šlapete, Audi SQ8 se neupejpá a při dravé projížďce si podle palubního počítače nebojí říct o příděl více než 30 litrů na 100 kilometrů. Po jednom obzvlášť agresivním svezení palubní počítač ukázal spotřebu o desetinku litru překračující 40 l/100 km… To jsme ale zpátky u té „chuligánské“ jízdy. Když jsem se zrovna nesnažil o změnu rychlosti nebo směru rotace Země a jezdil běžným, každodenním způsobem, spotřeba se pohybovala mezi 12 a 13 l/100 km. To je v souladu s oficiálně udávanou kombinovanou spotřebou 12,8 l/100 km. Týdenní test jsem zakončil s průměrnou spotřebou 14,1 l/100 km, a to včetně výše zmíněných rychlých svezení.
Závěr
Cena a konkurence
Základní Audi Q8 startuje na ceně bezmála dvou milionů korun. Pokud chcete mít v názvu modelu esko na začátku, připravte si téměř o milion více – 2.893.900 Kč. Mnou testovaný exemplář měl skutečně dlouhý seznam příplatkové výbavy a jeho cena se vyšplhala na 4.107.700 Kč. To je 1.213.800 Kč v příplatcích. Ehm. Pro informaci, vrcholné Audi RS Q8 začíná na částce 3.577.900 Kč.
Když se vrátíme k dříve zmiňovaným německým konkurentům, náhled do ceníků prozradí, že výkonově srovnatelné BMW X6 M50i (390 kW) pořídíte minimálně za 2.684.500 Kč. U Mercedesu je pak zřejmě nejbližším konkurentem AMG provedení GLE 53 4Matic+ kupé (320 kW + 16 kW) za 2.859.230 Kč.
Závěr
Přestože se purista ve mně bouří, Audi SQ8 si mě dokázalo získat. Je impozantní, drtivě rychlé a schopné, s povedeným podvozkem. A buďme rádi za každý osmiválec, který ještě přežívá. Obzvlášť, když je takhle dobrý. Sice jsem za volantem trochu bojoval s místem na hlavu (třeba by to bez panoramatické střechy bylo lepší) a výhledem na semafory, ale jinak je auto prostorné dost, podélně až královsky, především na zadních místech.
Řadu z vás určitě rozlítila spotřeba paliva, o čemž nás bezpochyby budete informovat v komentářích, ale mně přišla odpovídající schopnostem auta. Ano, diesel by měl spotřebu nižší, ale za sebe dávám přednost benzínu a zážehová SQ8 mi dává smysl. Kdyby už jen kvůli akustickému komfortu. Díky 85litrové nádrži navíc máte pořád velmi slušný dojezd bez nutnosti zastavovat každou chvilku u čerpací stanice.
Kdyby to byly moje peníze a já moc toužil po přemotorovaném SUV, zauvažoval bych, jestli nedat spíše přednost SQ7. V základní výbavě je téměř o 200 tisíc levnější a nabízí o něco větší šíři schopností, přestože možná není na první pohled tak „cool“ a je nepatrně krotší v jízdním projevu. Ale je mi jasné, že o nákupu podobných typů aut nerozhoduje v první řadě logika. Jen teda ta cena testované SQ8 včetně příplatků je… sebevědomá.
Nejlevnější verze modelu | 1.959.900 Kč (Q8 45 TDI quattro) |
Základ s testovaným motorem | 2.893.900 Kč (SQ8) |
Testovaný vůz bez příplatků | 2.893.900 Kč (SQ8) |
Testovaný vůz s výbavou | 4.107.700 Kč (SQ8) |
Plusy
- Skvělý motor
- Sebevědomé jízdní vlastnosti
- Prostornost na zadních sedadlech
- Dobré odhlučnění
Minusy
- Prostor na hlavu vepředu, výhled na semafory
- Sebevědomé ceny některých příplatků
- Množství leskle černého dekoru
