TEST Audi S4 Avant – Trochu málo kouše
Design, interiér
Když jsem v pondělí krásnou červenou audinu vracel, potkal jsem Jirku Rozkošného, který má u českého zastoupení na starosti PR. Ptal se mě, co na novou S4 říkám. „Strašně rychlý, ale čekal jsem, že aspoň ve sportovním módu trochu kousne.“ Jiří se zamyslel, přece jenom jde o aktuálně nejrychlejší A4, možná čekal větší nadšení… „Musí tam zůstat prostor pro RS4, ta už bude kousat.“
Přesně tak. Trochu toho zlobeníčka dostaneme až v podobě RS4, S4 je „jenom“ strašně rychlé, nesmírně efektivní (hlavně v zatáčkách, tam díky příplatkovému sportovnímu diferenciálu kreslí oblouky jak podle kružítka), překvapivě úsporné a velmi komfortní. Ideální auto do levého pruhu na německé dálnici. Ale ty zatáčky taky umí hezky… Jenom zkrátka, trošku, alespoň trošku něčím ten superrychlý perfekcionismus zpestřit.
S4 poznáte!
Málokterá A4 sice do světa vyrazí v plně sériové podobě, vždyť nabídka nejrůznějších sportovnějších paketů a doplňků je přebohatá (takové ty S line věci…) a nová S4 je docela decentní stroj, přesto si myslím, že prozatím nejrychlejší audinu střední třídy poznáte. Tedy naživo, podle fotek bych za to ruku do ohně nedal. Když ale stojíte před červeným kombíkem, jiný prostě je. Uhlazený, díky několika „S“ specialitám je však celkem jasné, že tohle nebude 2.0 TDI. Třeba výraznější prahy nebo kryty vnějších zrcátek v hliníkovém designu. A vzadu pak nárazník s černou mřížkou a prý „voštinovou strukturou“ a samozřejmě čtvero koncovek výfuku k tomu. Jak říkám, pár maličkostí, ale na parkovišti tenhle červený kombík vaší pozornosti nejspíš neujde.
V prémiových interiérech střední třídy (ať už v testované audi nebo mercedesech s BMW) mě pokaždé nejdřív překvapí, jak je tady málo místa. Respektive, dostatečně, ale řekněme podobně jako ve slušně prostorném kombíku nižší střední třídy. Tedy vejdete se, kufr se základním objemem 505 litrů taky není ostuda, ale porovnejte prostorovou nabídku třeba s novou insignií, passatem nebo superbem. Jenže, je to trochu nespravedlivé - zatímco mainstream se v drtivé většině vzdal čehokoliv většího než D segment, prémiové značky tradiční schéma střed, vyšší střed a luxus ještě pořád drží. A tam, kde se insignia s passatem (nebo teď tedy ještě s arteonem) snaží o vlajkovou loď přerostlými karoseriemi, nabízí Audi, Mercedes a BMW jednoduše další, větší model.
Nejnovější interiéry čtyř kruhů se mi strašně líbí pro jejich minimalistický styl, celé mi to trochu připomíná produkci Bang & Olufsen. Koneckonců, jejich audio bylo přítomno i na palubě testovaného S4 Avant. Devatenáct repráků a 755W zesilovač za ještě překvapivě střídmých dvaatřicet tisíc.
Motor, jízdní vlastnosti
Aktuální Audi S4 pohání zbrusu nový vidlicový šestiválec (Audi se pořád drží trošku nezvyklé koncepce s devadesátistupňovým úhlem) 3.0 TFSI z řady EA 839. Blok je vyroben z hliníku a proti předchůdci z řady EA 837 jde možná trochu paradoxně o technicky jednodušší jednotku. Audi se v prvé řadě vykašlalo na přehnaně složitou konstrukci rozvodů, které u předchůdce tvořila až bizarní kombinace čtyř řetězů a ozubených kol. Nově jsou řetězy pouze dva, pro každou hlavu jeden. Kompresní poměr dosahuje docela vysoké hodnoty 11,2:1 (minulý šestiválec měl 10,8:1), přímé vstřikování benzinu pracuje s tlakem 250 barů.
A pak tu máme jakousi obdobu Millerova cyklu, kdy je při částečném zatížení expanzní zdvih delší proti kompresnímu, což má zvyšovat účinnost motoru. Možné to je díky dvoustupňovému proměnnému zdvihu sacích ventilů (z 6 na 10 mm), čemuž se u čtyř kruhů říká Audi Valvelift System (tedy AVS).
Ještě jedno podstatné zjednodušení nová třílitrová jednotka přinesla – místo z pohledu výrobních nákladů velmi drahého kompresoru Lysholm používá EA 839 vcelku konvenční turbodmychadlo s plnícím tlakem až 1,5 baru. Navíc jen s elektropneumatickou regulací otáček, přesnější elektromotorické ovládání klapky obtokového kanálu se Audi vyhnulo kvůli spolehlivosti. Servomotor je zkrátka příliš choulostivý (nebezpečné jsou pro něj hlavně vysoké teploty).
Tolik teoretický výklad a nyní přistupme k poznatkům z praxe. Mám dva nejzásadnější – naprosto, až dokonale plynulý zátah, a nízká spotřeba paliva. Vím, o „plynulém zátahu prakticky od volnoběžných otáček“ píšeme v dnešní přeplňované době v každém druhém testu, v případě 3.0 TFSI byla však tahle plynulost až strojově přesná, naprosto konstantní. Vrchol točivého momentu 500 N.m je sice i dle dnešních měřítek posazen opravdu nezvykle nízko (hlubina 1370 otáček), stejně mě však projev šestiválce trochu překvapil. Snad kvůli tomu označení S4 jsem čekal alespoň nějaký náznak gradace, třeba ve sportovním režimu. Nic, kamarádi, vůbec nic! Žádná změna ani nad pěti tisíci, vždy prostě jen plynulost nad plynulost.
A vynikající dynamika, samozřejmě. Od výkonu 260 kW a podpětisekundového zrychlení těžko čekat něco jiného, jenom je to prostě všechno takové precizní, cestovní. Velmi rychlé, ovšem poněkud bezemoční.
K druhému bodu, který se mi vryl, snad jen tolik, že udávaná kombinace 7,5 litru nemusí být běžnému uživateli až tak vzdálena. Řekněme, že se pohybujete mimo město, občas si to střihnete na dálnici, rychlostních limitů se plus mínus držíte a palubní počítač se pochlubí třeba osmi litry a pád deci k tomu. Nad deset se dostanete snadno, chce to však město, nebo nový třílitrový šestiválec víc popohánět.
Sportovní diferenciál, sportovní řízení… A sport?
Bylo to myslím v testu Octavie RS 245, kde jsem se podivoval nad tím, že se musí za adaptivní tlumiče připlácet. V případě Audi S4 bych si dovolil pozvednout obě obočí – to jako fakt? Nastavitelné tlumiče za osmadvacet tisíc? No, je to prostě tak, snížený sportovní podvozek (proti výchozímu A4 Avant nižší o 23 mm) nicméně dostanete v základu.
Pak tu máme ještě jeden příplatek, tentokrát za 38.600 Kč. Jmenuje se sportovní diferenciál a zde bych se chvíli zastavil. Je fakt, že abych mohl se stoprocentní jistotou napsat oslavné verše nad dokonalou funkčností a přínosem tohoto příplatku, musel bych vyzkoušet S4 Avant bez sportovního diferenciálu. Nicméně, testovaný červený kombík zatáčel natolik přesvědčivě, že za tím něco muselo být. A já bych to tedy svedl na sportovní diferenciál.
Podle všeho za to může, popis funkce by tomu odpovídal – k přenesení točivého momentu na vnější kolo se zde využívá přídavného planetového převodu, který se do hry zapojí po sevření vícelamelové spojky (ta je ovládaná elektromotorem). Tohle „přepinkávání“ točivého momentu mezi koly zadní nápravy logicky eliminuje nedotáčivost a S4 Avant pak zatáčí jako čert. A jak mi připomněl Tomáš Dusil, podobný systém využívala u svého posledního legendu japonská Honda.

Schopnost vykroužit oblouk je opravdu enormní, v zatáčkách má pomáhat ještě řízení s proměnným převodem (jak jinak než příplatek, připravte si necelých třicet tisíc). Dobře, asi jsem díky tomu nemusel tak točit volantem, což mi udělalo radost, klidně bych ale ručkoval jak zběsilý, kdyby se mi dostalo alespoň trochu zpětná vazby. Zatáčky pak prostě projíždíte jak podle logaritmických tabulek – s přesností na milimetry, ale bez toho prožitku.
I tady bych znovu použil cestovní přirovnání. S4 Avant je v zatáčkách sice nekonečně efektivní, nejlepší službu však stejně udělá na dlouhých štrekách. Komfortu je dost i na devatenáctkách, snížený sportovní podvozek je k posádce vlídný i v nejtvrdším režimu, v německých dálničních rychlostech je auto dokonale stabilní.
Závěr
Na Audi S4 funguje všechno naprosto perfektně. V tuhle chvíli ještě nemám vymyšlené mínusy do tabulky, ale asi si zase jednou budu muset pomoct těmi vysokými příplatky za prvky, které bych čekal v základu. Ostatně, občas je to k pousmání. Adaptivní tlumiče jsem zmínil, u S4 Avant se dále připlácí třeba za samozatmívací vnitřní zpětné zrcátko, dešťový senzor nebo elektricky sklopná zrcátka. Jo a určitě musíte mít taky červeně lakované třmeny brzd za 8600 Kč!
Jak říkám, všechno funguje dokonale, absolutně precizně, motor zatahuje neuvěřitelně plynule, sladění nového šestiválce s osmistupňovým Tiptronicem nemá chybu, sportovní podvozek je úžasný univerzál (komfort a totální přilnavost v zatáčkách), dynamika bude víc než stačit úplně každému a spotřeba se může držet pod devíti litry.
Za pět hvězdiček to ale dneska nebude. Je to S4 a já bych chtěl, aby „esko“ pod mým zadkem alespoň trochu žilo. Abych se ve vyšších otáčkách zaculil, aby mi zadek (auta) občas ustřelil, abych od volantu cítil přední kola. Vidíte, to je druhý objektivní nedostatek – minimum zpětné vazby. Je to dokonalý stroj, já se ale asi trochu těším na RS4. Menší RS3 se mi hodně líbila, tak uvidíme!
Nejlevnější verze modelu | 862.900 Kč (A4 Avant 1.4 TFSI/110 kW) |
Základ s testovaným motorem | 1.650.900 Kč (S4 Avant) |
Testovaný vůz bez příplatků | 1.650.900 Kč (S4 Avant) |
Testovaný vůz s výbavou | 2.266.900 Kč (S4 Avant) |
Plusy
- Dynamika, plynulý zátah, přijatelná spotřeba
- V zatáčkách neuvěřitelně rychlé
- Dostatečně komfortní podvozek
- Design a zpracování interiéru
- Decentní, ale přiměřeně agresivní karoserie
Minusy
- Horentní příplatky za samozřejmosti
- Řízení bez zpětné vazby
Foto: Petr Homolka
