Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Audi RS4
Audi RS4
Audi RS4
Audi RS4
71 Fotogalerie

TEST Audi RS4: první liga (jízdní dojmy)

Kombinace rychlého sedanu a brněnského okruhu slibovala pořádnou zábavu, a tak jsme se zajeli podívat, co nová RS4 umí. Ještě nyní se nám těžce dýchá. (+ VIDEO a FOTO Z OKRUHU)

Poznámka v kalendáři říká: 12. října, domácí předpremiéra Audi RS4, Automotodrom Brno. Kombinace zatraceně rychlého sedanu a jednoho z nejatraktivnější okruhů v Evropě slibuje pořádnou zábavu, a tak zvýrazňuji zkratku RS. Magické spojení dvou písmen tvoří součást názvu mnoha cestovních rychlíků, což ovšem neznamená, že neexistují rozdíly. Tentokrát vyzkoušíme, jak chutná první liga. Žádná turbodmychadla, žádné drastické zvyšování výkonu, místo toho poctivý zážehový osmiválec s přímým vstřikem paliva a objemem 4.2 litru.

Nenápadný dravec

Setkání se sportovním derivátem kteréhokoliv z sériových vozů chápeme vždy jako příjemné vytržení z všedních povinností. Pokud se setkání doplní o závodní okruh, umocňuje se příjemnost onoho vybočení z koloritu běžných povinností na druhou. Přesto nemohu říci, že bychom do Brna cestovali s roztřesenýma rukama. Spíše neutrální až chladný postoj, který si v rámci zachování profesionality snaží udržet všichni motorističtí žurnalisté, nezměnil ani pohled na trojici nablýskaných automobilů seřazených vedle limuzín A8 v depu brněnského okruhu.

Ano, Audi RS4 vypadá atraktivně a sexy, zejména žlutá a modrá barva jí hodně sluší, ale na zadek se z ní okamžitě neposadíte. Přestože úpravy vnějšího vzhledu nezůstaly u decentního liftinku (změnil se přední i zadní nárazník, rozšířily boční prahy i lemy blatníků, zvýraznila mřížka chladiče, přibyly oválné koncovky výfuku, zadní spoiler, loga RS4 a další), zachovala si sportovní čtverka hodně ze své civilní tváře, která přitáhne pozornost, ale přitom příliš neprovokuje.

Vizáž sedanu společně s dalšími faktory, o nichž bude dále řeč, skvěle koresponduje se sloganem „Sportovec pro 365 dnů v roce,“ jež Audi pro nový model zvolilo. Jinými slovy slogan říká, že RS4 dokáže být sportovním náčiním i praktickým vozem pro denní užívání. Jakkoliv bývají podobné slogany více zbožným přáním než odrazem skutečnosti, nic nevystihuje chování vozu lépe. Vyberete-li si šedou metalízu a nevytočíte motor nad 4000 otáček, jednoduše se schovávat v davu.

Uvnitř Audi vytvořilo atmosféru luxusu prostoupenou sportovní dravostí. Tříramenný volant se zploštělou spodní částí a zkráceným spodním ramenem, optimálně tlustým věncem, potažený perforovanou kůží skvěle padne do ruky, rozšířené boky pomáhají zvládat všechny složité manévry. Výborně se drží rovněž řadící páka s kulatou hlavicí, sportovní jízdě přejí i chromované pedály s dostatečným pogumováním zabraňující sklouzávaní chodidel z pedálů.

Za optimální tvarování, podporu stehen a pevné sevřením trupu s možností regulace (horní sekce se dofukuje vzduchem) zaslouží pochvalu příplatková sportovní sedadla udržující tělo ve vzpřímené poloze za všech okolností, jistě nebude žádným překvapením, že sportovní sedačky ukously několik milimetrů z prostoru na zadních sedadlech. Šmrnc dodává interiéru karbonový dekor, kůže a hliníkové prvky.

Pryč s přeplňováním

Audi vystavělo RS4 na patřičně upraveném podvozku. Vpředu použili konstruktéři čtyřprvkové hliníkové závěsy, vzadu jsou lichoběžníková ramena. Proti sériové A4 se zvětšil rozchod kol o 37 mm vpředu a 47 mm vzadu, brzdy s příčně vrtanými kotouči mají průměr 365 mm vpředu a 324 mm vzadu. Audi si samozřejmě pohrálo se stabilizačním systémem ESP, který nyní zasahuje později, aby nenarušoval sportovní chování vozu, ale podal pomocnou ruku v situacích, kdy bude hrozit nebezpečí.

Velmi důležitou inovaci prodělal systém pohonu všech kol quattro, jenž nově rozděluje točivý moment na přední a zadní nápravu v poměru 40:60, tedy asymetricky. Upřednostněním zadní nápravy Audi sledovalo zlepšení sportovního potenciálu vozu, a nutno podotknout, že i tentokrát nejde o prázdnou marketingovou frázi. S RS4 se pobavíte víc, než kdykoliv předtím. Z dalších systémů zaslouží zmínit DRC redukující náklony vozu v zatáčkách, a to zcela bez účasti elektronických prvků.

Skutečná revoluce se odehrála v motorovém prostoru, odkud se nadobro odporoučel přeplňovaný šestiválec. Audi zřejmě hnáno touhou dobýt bavorskou pevnost vyměnilo přeplňování za „echt“ německý osmiválec s objemem 4.2 litru a přímým vstřikem paliva FSI. Jednotka ze sebe vymáčkne maximální výkon 309 kW při 7800 ot./min. a točivý moment 430 Nm při 5500 otáčkách.

Křivka výkonu roste ukázkově lineárně, takže motor má dostatek síly v celém spektru otáček (o tom dále). Vačky a další části pohání řetěz, agregát samozřejmě splňuje emisní normu Euro IV, RS4 dokáže rozhýbat z 0 na 100 km/h za 4,6 sekundy na 200 km/h potom za 16,6 sekund.

RS4 v praxi (jízdní dojmy)

Střih. Sedím za volantem a naslouchám pokynům instruktora, jenž skrze vysílačku vysvětluje techniku jízdy a upozorňuje na možná úskalí. Nejprve projedeme polovinu tratě v RS4, druhou polovinu absolvujeme v A8. To ještě nevíme, že si na závěr střihneme několik celých koleček v RS4. Ale upřímně, co bude na konci, v tuto chvíli nikoho nezajímavá. Všichni netrpělivě svírají volant v očekávání pekelné jízdy.

Můžeme vyrazit. Stisknu tlačítko start na středovém tunelu a čekám, co se bude dít. Pod kapotou zařehtá 420 koní a vzadu hlasitě oddechne výfuk. Poté se uvnitř rozhostí příjemné ticho. Přesně podle doporučení odborníků z týmu Audi Driving Experience pomaličku pouštím spojku a přidávám plyn. První důležité zjištění: Tuhý spojkový pedál, který jsem u supersportovního sedanu očekával, zde chybí.

Spojka tuhostí téměř odpovídá sériové verzi. To znamená, že se v běžném provozu nebudete muset soustředit na každý rozjezd, v klidu projedete ucpaným městem a nebudete se muset obávat půjčit svého hřebce drahé polovičce. Zkrátka další důkaz toho, že „sportovec pro 365 dnů v roce“ platí. Překvapení z vláčné spojky střídá mohutný zátah. Ručička otáčkoměru letí rychle nahoru a z motorového prostoru a výfuku se line hlasitý rykot.

Tomu říkám sportovní zvuk, žádná náhražka, ale pravé sportovní burácení, z kterého naskakuje husí kůže. Řadím dvojku, přidávám plyn a dostávám další kopanec. To si nechám líbit, vyhrknu nahlas a přitisknu plynový pedál téměř na zem. Otáčky stoupají závratný tempem, ale co je důležitější, stále stejně svižně. Když ručička překročí 7000 otáček, očekávám pomalejší reakce, ale RS4 protestuje. Než se vzpamatuji, ručička překročí 8000 otáček a nebýt omezovače, zamíří snad ke hvězdám.

Motor mezi tím ukazuje všechny barvy svého hlasu a pumpuje další a další dávky adrenalinu do žil. Ať už jste v nízkých, středních nebo vysokých otáčkách, má stále spoustu síly, kterou neváhá použít. To také znamená, že se nemusíte ohlížet, zda jste právě překonali 2000, 3000 nebo 4000 otáček a přemýšlet, kde se nejvíce projeví přítomnost turbodmychadla (jako u přeplňovaných motorů). ¨

Vy pouze stojíte na plynovém pedálu a dávkujete točivý moment proudící na kola přední a zadní nápravy. V nízkých otáčkách se přitom nemusíte obávat cukání a problémů s přenosem výkonu na vozovku (trakcí). Chcete-li, pomalu upouštíte páru a nedáte nikomu najevo, že pod kapotou schováváte 309 kW.

Na okruhu

Mám za sebou zahřívací kola, tep se zrychluje, atmosféra začíná houstnout. Pečlivě dodržuji nájezdy na vnější a vnitřní strany zatáček, na výjezdech přidávám a rovnám vůz pomocí obrovského výkonu. Rychlost příliš nesleduji, ale zatáčkou neprojedu pomaleji než 100 km/h. Stříbrná RS4 zarputile drží směr, ale přesto si neodpustím poznámku: „Chtělo by to tvrdší podvozek.“

V normálním provozu bych podobný blábol zřejmě nikdy nevypustil z úst, neboť kombinace sportovního podvozku a 19palcových kol obutých do nízkoprofilových pneumatik bude na zalátaných českých vozovkách přímo vražedná, ale na okruhu všechno vypadá jinak. Brázdíte široký asfaltový povrch, na němž se malinký dolíček hledá stejně těžce jako jehla v kupce sena.

Brněnský okruh předčí kvalitou asfaltu i nejlepší české silnice. Bohužel. Projížďka pokračuje a RS4 ukazuje, že přesunutí větší části točivého momentu na zadní kola má něco do sebe. Limitní nedotáčivost se citelně zmírnila, naopak zadní část se vrhá do zatáček mnohem ochotněji. Mírné pohupování v zatáčkách ještě chvíli vstřebávám, ale nakonec se smiřuji s tím, že na okruh patří placatý závodní speciál.

Poslední kola si opravdu užívám, snažím se neztratit cenné vteřiny a přitom uhánět maximální rychlostí. Na rovinkách atakuji hranici 190 km/h, ale následně prudce brzdím. Blahořečím konstruktérům Audi, že osadili RS4 brzdami, které ani v maximální zátěži nevadnou a na povel spolehlivě krotí splašené koně. Ještě naposledy zkusím sportovní mód otevírající klapku výfuku a bičující motor k maximálním výkonům a zajíždím zpátky do boxů.

Cestou domů vzpomínám na prožité zážitky a třídím dojmy. Snažíme se sestavit obvyklý seznam plusů a minusů, ale nějak si nemohu vzpomenout na negativa. Audi RS4 bude stát přes dva miliony korun, ale za tu cenu dostanete špičkově vybavený supersportovní sedan, který v pátek odveze víkendový nákup a v sobotu vás sveze do automobilového ráje. A na závěr ještě jedna zpráva. Pokud se vám zdá RS4 příliš drahá, můžete prozkoumat o 400 000 Kč levnější S4. Ta také není k zahození.