TEST Audi RS 5 Sportback competition plus – Stavitelný podvozek otevírá nový svět
Rychlé Audi RS 5 Sportback není žádnou novinkou, ale vyjma standardního modelu si jej můžete koupit i s drahým volitelným paketem competition plus. Ten vůz obohacuje novou sportovní výbavou, jejímž nejzásadnější novinkou je mechanicky stavitelný podvozek pro ještě purističtější zážitek.
Design, interiér
Sportovní „audiny“ z modelové řady RS vám dnes nabízejí trojici silných motorů s pěti, šesti nebo osmi válci. Pokud na chvíli zapomeneme na módní sportovní SUV, úplným základem běžných modelů je nové pětiválcové Audi RS 3 a na vrcholu stojí osmiválcové Audi RS 7 Sportback. Dokonalým kompromisem zapadajícím do světa, v němž jízdním zážitkem vládne konkurenční BMW M3, je pak prostřední Audi RS 5 Sportback se šestiválcem.
S dnešní „RS-pětkou“ jsme se svezli už v našem loňském testu, ale teď se nám znovu objevila v rukách a je mnohem zajímavější. Není to pouze o atraktivnějším designu s diskrétní šedou barvou, výraznějších kolech a nižší světlé výšce. I když, je to právě už okem viditelné snížení podvozku, co prozrazuje zásadní vylepšení. Tenhle novější kousek je totiž v extrémní specifikaci „competition plus“, jakou automobilka cílí na pravověrné řidičské nadšence.
Diskrétní zevnějšek, starší uživatelsky intuitivní vnitřek
Vzpomínám si na loňskou novinářskou RS 5 Sportback, jak už na první dojem působila nudně. Byla kompletně černá na černých kolech. Diskrétnost lze vymyslet i nápaditě, jak ukazuje aktuální novinářský vůz českého zastoupení značky. Spojením šedého odstínu Nardo s nádhernými dvacetipalcovými koly s pětipaprskovým designem Y vzniká elegantní sportovní fastback, splývající s městským provozem i přitahující pozornost.
Během týdenního testování jsem cíleně sledoval reakce a okolí, jak tahle RS 5 poutá zájem. A všiml jsem si, že skutečně oslovuje všechny, co prohlédnou skrze diskrétní kabátek. Rychlé audiny, a obecně koncernová auta, jsou v Česku prostě „in“. Naše konkrétní Audi RS 5 Sportback je vlk v rouše beránčím, což je velkým pozitivem. Zbytečně křiklavá kombinace by mu moc neslušela.
Srdce všech pravověrných benzinových nadšenců však zaplesá až v okamžiku, kdy otevřou dveře s bezrámovými okny a nahlédnou do interiéru s vylepšeným sezením. Standardní kabina s digitálním přístrojovým štítem a 10,1” dotykovou obrazovkou infotainmentu MMI je sice už starší architektury, ale to ničemu nevadí. Právě naopak! Z pohledu praktičnost a intuitivního uživatelského ovládání jsou „archaická“ klasická tlačítka pro ovládání výbavy příjemnější než dotykové displeje.
Obě obrazovky přitom můžete využít třeba pro sledování živých dat o jízdě. Na digitálním kokpitu lze zobrazit aktuální využití výkonu a na centrálním displeji infotainmentu zase můžete vidět okamžité teploty nejdůležitějších komponent vozu – teplotu oleje i chladící kapaliny motoru, teplotu převodového oleje, brzdových destiček nebo sportovního zadního diferenciálu. Stejně tak můžete sledovat přetížení při zrychlování, zpomalování i zatáčení.

Řidičský zážitek dělají i pořádná sportovní sedadla
S příplatkovým balíčkem competition plus s oficiální cenou 378.700 Kč se v kabině Audi RS 5 Sportback nově objevují i fantastická skořepinová sedadla s manuálním ovládáním, jako ve správném sportovním voze. Dokonce i na delší cestování jsou komfortní, nijak netlačí a v kombinaci se sportovnějším příplatkovým alcantarovým volantem vytvářejí pocit, jako když sedíte ve sporťáku pro čtyři osoby a rozumnou porci zavazadel.
Audi RS 5 Sportback nepochybně není tím výkonným autem, jaké si koupíte výhradně pro víkendovou zábavu. Zpravidla jej většina majitelů využije i pro každodenní dojíždění do kanceláře a na schůzky. Prostornost interiéru je přijatelná, místo na zadních sedadlech trochu omezuje splývající střecha a odkládacích prostorů je tak akorát. Základní objem zavazadlového prostoru pak je 465 litrů, a kdyby vám nestačil, stále existuje i více rodinná alternativa. Stejnou techniku má i kombík Audi RS 4 Avant.
Motor, jízdní vlastnosti
Už v úvodu jsem odhalil, že srdcem nejnovějšího Audi RS 5 Sportback je přeplňovaný šestiválec. Konkrétně to je přeplňovaný 2,9litrový vidlicový šestiválec s přímým vstřikováním, který spolupracuje s osmistupňovou automatickou převodovkou Tiptronic a pro značku charakteristickým pohonem všech kol quattro. Maximální výkon pohonného ústrojí je 331 kW (450 koní) od 5.700 do 6.700 ot/min a 600 Nm od 1.900 do 5.000 ot/min.
Bezmála pět set koní pod kapotou o sobě dává nahlas vědět už při nastartování, když se ozvou skrze příplatkový sportovní výfuk s černými koncovkami. Audi RS 5 Sportback se s paketem competition plus navíc nově dočkalo i sportovního diferenciálu pro zadní nápravu a zvýšení maximální rychlosti z původních 250 na 290 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h mu přitom zabere 3,9 sekundy.
Tovární stavitelný podvozek je alfou a omegou
Nejzásadnějším vylepšení Audi RS 5 Sportback s paketem competition plus je sportovní podvozek PRO, který nahrazuje standardní adaptivní tlumiče Dynamic Ride Control. Mechanicky stavitelný podvozek automobilka dodává se sadou originálních klíčů, s nimiž si libovolně můžete hrát s nastavením světlé výšky i tuhosti a síly odskoku tlumičů. Audi jej uvedlo do nabídky hlavně pro nadšence, co navštěvují okruhové dny a chtějí si upravit vůz pro konkrétní trať.
Jednoduše jej zvednete a s dnes už staromódním ležením pod autem si svobodně přenastavíte podvozek. Nejsnazší úpravou v tu chvíli je snížení světlé výšky, které vám umožňuje pracovat s desetimilimetrovým rozdílem. Do nastavení tuhosti a odskoku tlumičů by se měli vrhat spíše zkušenější a technicky zdatnější řidiči, protože mohou zbytečně zničit tovární naladění, aniž by dosáhli lepších výsledků. Automobilka pak pochopitelně připravila i návod, jak se vrátit do originálního nastavení.
Osobně jsem na hrátky s „klikáním“ ovládacími kolečky tlumičů rezignoval a během testovacího týdne s RS 5 Sportback žil v techniky připraveném nastavení. Tedy v tom, v jakém jsem si RS 5 převzal. A už na prvních kilometrech mě překvapilo jízdním komfortem, protože tuningové stavitelné podvozky běžně bývají nepříjemně tvrdé. To však neplatí o sice drahých, ale továrně vyvinutých sadách.
Přijatelné pro dálniční cestování, skvělé na okreskách
S Audi RS 5 Sportback competition plus jsem hned začátkem týden vyrazil na dálniční cestu z Prahy do Brna a zpět. Dokonce i na roletě, jakou dálnice D1 místy je, byla Audi až nečekaně pohodlná. Ve srovnání se standardním adaptivním podvozkem je sice tvrdší, ale pořád snesitelná. A současně jela s neuvěřitelnou spotřebou – v častých kolonách i při běžných dálničních rychlostech si řekla o přibližně 10,5 litru benzinu na 100 kilometrů.
Opravdovou řidičskou zábavu jsem si však užil až při pozdějším výletu na křivoklátské okresky. I díky pneumatikám Pirelli P Zero Corsa má Audi RS 5 Sportback přilnavosti na rozdávání, v zatáčkách se nechává řídit s telepatickou přesností a přesně dělá to, co vyžadujete. S výkonnými brzdami s červenými třmeny výborně brzdí, a to byl testovaný vůz na standardních ocelových brzdách. Za příplatek můžete sáhnout i po silnějších karbon-keramických brzdách.
Zatímco se standardním adaptivním podvozkem je Audi RS 5 Sportback ideálním kompromisem pro všechno, se stavitelným podvozkem je purističtější a hravější. A pokud jste jedním z opravdových automobilových nadšenců, při cestování s RS 5 s balíčkem competition plus vás bude bavit už jen vědomí o přítomnosti podvozku. Vozu to dodává výrazně sportovnější šmrnc.
Ještě zajímavější to pak dělá charakter šestiválce, díky jehož přirozené síle z objemu vůz oplývá příjemným pružným zrychlením i návykovým zvukovým projevem. Ten se přepnutím do nejostřejšího jízdního režimu Dynamic ještě prohloubí a při ubírání plynu prská a střílí do výfuků. A když zrovna nejedete naplno, převodovka vyřadí, nechává jej spadnout do volnoběžných otáček a nechává „RS-pětku“ volně plachtit.
Závěr
Závěr
Audi RS 5 Sportback je trochu „zvláštní“ sportovní fastback. Objektivně je až bezchybné a těžko se na něm hledají chyby, ale subjektivní dojem může být jiný. Zejména při prvním setkání s černým kouskem jsem měl problém si k němu vybudovat vztah. Bylo až zbytečně chladné, stejně tak působilo na kolegu Filipa Melicha. S vylepšeními z balíčku competition plus však najednou působí atraktivnějším dojmem. Asi je to právě tou větší purističností.
A teď k tomu hlavnímu, vyplatí se připlácet obrovskou cenu za paket competition plus? Upřímně, pokud s vaší „RS-pětkou“ budete jezdit hlavně po městech a dálnicích, spíše ne. Základnější verze s adaptivním podvozkem a nastavitelnými jízdními režimy bude pro normální život sympatičtější. Pokud však patříte k řidičským nadšencům, nebojíte si vyhrnout rukávy a něčemu se přiučit, s mechanicky stavitelným podvozkem se vám otevře úplně nový svět.
Nejlevnější verze modelu | 1.138.900 Kč (A5 Sportback 35 TFSI, 110 kW, 6st. manuál) |
Základ s testovaným motorem | 2.422.900 Kč (RS 5 Sportback 2.9 TFSI, 331 kW, 8st. tiptronic) |
Plusy
- Výkonný šestiválec
- Komfort i na speciálním sportovním podvozku
- Možnost sáhnout do nastavení vozu
Minusy
- Vysoká cena paketu competition plus
