Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Audi RS 5 Sportback competition plus
Audi RS 5 Sportback competition plus
Audi RS 5 Sportback competition plus
Audi RS 5 Sportback competition plus
49 Fotogalerie

TEST Audi RS 5 Sportback competition plus – Stavitelný podvozek otevírá nový svět

Lukáš Volšický

Rychlé Audi RS 5 Sportback není žádnou novinkou, ale vyjma standardního modelu si jej můžete koupit i s drahým volitelným paketem competition plus. Ten vůz obohacuje novou sportovní výbavou, jejímž nejzásadnější novinkou je mechanicky stavitelný podvozek pro ještě purističtější zážitek.

Design, interiér

Sportovní „audiny“ z modelové řady RS vám dnes nabízejí trojici silných motorů s pěti, šesti nebo osmi válci. Pokud na chvíli zapomeneme na módní sportovní SUV, úplným základem běžných modelů je nové pětiválcové Audi RS 3 a na vrcholu stojí osmiválcové Audi RS 7 Sportback. Dokonalým kompromisem zapadajícím do světa, v němž jízdním zážitkem vládne konkurenční BMW M3, je pak prostřední Audi RS 5 Sportback se šestiválcem.

S dnešní „RS-pětkou“ jsme se svezli už v našem loňském testu, ale teď se nám znovu objevila v rukách a je mnohem zajímavější. Není to pouze o atraktivnějším designu s diskrétní šedou barvou, výraznějších kolech a nižší světlé výšce. I když, je to právě už okem viditelné snížení podvozku, co prozrazuje zásadní vylepšení. Tenhle novější kousek je totiž v extrémní specifikaci „competition plus“, jakou automobilka cílí na pravověrné řidičské nadšence.

Diskrétní zevnějšek, starší uživatelsky intuitivní vnitřek

Vzpomínám si na loňskou novinářskou RS 5 Sportback, jak už na první dojem působila nudně. Byla kompletně černá na černých kolech. Diskrétnost lze vymyslet i nápaditě, jak ukazuje aktuální novinářský vůz českého zastoupení značky. Spojením šedého odstínu Nardo s nádhernými dvacetipalcovými koly s pětipaprskovým designem Y vzniká elegantní sportovní fastback, splývající s městským provozem i přitahující pozornost.

Během týdenního testování jsem cíleně sledoval reakce a okolí, jak tahle RS 5 poutá zájem. A všiml jsem si, že skutečně oslovuje všechny, co prohlédnou skrze diskrétní kabátek. Rychlé audiny, a obecně koncernová auta, jsou v Česku prostě „in“. Naše konkrétní Audi RS 5 Sportback je vlk v rouše beránčím, což je velkým pozitivem. Zbytečně křiklavá kombinace by mu moc neslušela.

Audi RS 5 Sportback competition plusAudi RS 5 Sportback competition plus | auto.cz/Michal Kollert

Srdce všech pravověrných benzinových nadšenců však zaplesá až v okamžiku, kdy otevřou dveře s bezrámovými okny a nahlédnou do interiéru s vylepšeným sezením. Standardní kabina s digitálním přístrojovým štítem a 10,1” dotykovou obrazovkou infotainmentu MMI je sice už starší architektury, ale to ničemu nevadí. Právě naopak! Z pohledu praktičnost a intuitivního uživatelského ovládání jsou „archaická“ klasická tlačítka pro ovládání výbavy příjemnější než dotykové displeje.

Obě obrazovky přitom můžete využít třeba pro sledování živých dat o jízdě. Na digitálním kokpitu lze zobrazit aktuální využití výkonu a na centrálním displeji infotainmentu zase můžete vidět okamžité teploty nejdůležitějších komponent vozu – teplotu oleje i chladící kapaliny motoru, teplotu převodového oleje, brzdových destiček nebo sportovního zadního diferenciálu. Stejně tak můžete sledovat přetížení při zrychlování, zpomalování i zatáčení.

Video placeholder
Audi RS 5 Coupé Competition Plus • Audi

Řidičský zážitek dělají i pořádná sportovní sedadla

S příplatkovým balíčkem competition plus s oficiální cenou 378.700 Kč se v kabině Audi RS 5 Sportback nově objevují i fantastická skořepinová sedadla s manuálním ovládáním, jako ve správném sportovním voze. Dokonce i na delší cestování jsou komfortní, nijak netlačí a v kombinaci se sportovnějším příplatkovým alcantarovým volantem vytvářejí pocit, jako když sedíte ve sporťáku pro čtyři osoby a rozumnou porci zavazadel.

Audi RS 5 Sportback nepochybně není tím výkonným autem, jaké si koupíte výhradně pro víkendovou zábavu. Zpravidla jej většina majitelů využije i pro každodenní dojíždění do kanceláře a na schůzky. Prostornost interiéru je přijatelná, místo na zadních sedadlech trochu omezuje splývající střecha a odkládacích prostorů je tak akorát. Základní objem zavazadlového prostoru pak je 465 litrů, a kdyby vám nestačil, stále existuje i více rodinná alternativa. Stejnou techniku má i kombík Audi RS 4 Avant.

Audi RS 5 Sportback competition plusAudi RS 5 Sportback competition plus | auto.cz/Michal Kollert

Motor, jízdní vlastnosti

Už v úvodu jsem odhalil, že srdcem nejnovějšího Audi RS 5 Sportback je přeplňovaný šestiválec. Konkrétně to je přeplňovaný 2,9litrový vidlicový šestiválec s přímým vstřikováním, který spolupracuje s osmistupňovou automatickou převodovkou Tiptronic a pro značku charakteristickým pohonem všech kol quattro. Maximální výkon pohonného ústrojí je 331 kW (450 koní) od 5.700 do 6.700 ot/min a 600 Nm od 1.900 do 5.000 ot/min.

Bezmála pět set koní pod kapotou o sobě dává nahlas vědět už při nastartování, když se ozvou skrze příplatkový sportovní výfuk s černými koncovkami. Audi RS 5 Sportback se s paketem competition plus navíc nově dočkalo i sportovního diferenciálu pro zadní nápravu a zvýšení maximální rychlosti z původních 250 na 290 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h mu přitom zabere 3,9 sekundy.

Tovární stavitelný podvozek je alfou a omegou

Nejzásadnějším vylepšení Audi RS 5 Sportback s paketem competition plus je sportovní podvozek PRO, který nahrazuje standardní adaptivní tlumiče Dynamic Ride Control. Mechanicky stavitelný podvozek automobilka dodává se sadou originálních klíčů, s nimiž si libovolně můžete hrát s nastavením světlé výšky i tuhosti a síly odskoku tlumičů. Audi jej uvedlo do nabídky hlavně pro nadšence, co navštěvují okruhové dny a chtějí si upravit vůz pro konkrétní trať.

Jednoduše jej zvednete a s dnes už staromódním ležením pod autem si svobodně přenastavíte podvozek. Nejsnazší úpravou v tu chvíli je snížení světlé výšky, které vám umožňuje pracovat s desetimilimetrovým rozdílem. Do nastavení tuhosti a odskoku tlumičů by se měli vrhat spíše zkušenější a technicky zdatnější řidiči, protože mohou zbytečně zničit tovární naladění, aniž by dosáhli lepších výsledků. Automobilka pak pochopitelně připravila i návod, jak se vrátit do originálního nastavení.

Osobně jsem na hrátky s „klikáním“ ovládacími kolečky tlumičů rezignoval a během testovacího týdne s RS 5 Sportback žil v techniky připraveném nastavení. Tedy v tom, v jakém jsem si RS 5 převzal. A už na prvních kilometrech mě překvapilo jízdním komfortem, protože tuningové stavitelné podvozky běžně bývají nepříjemně tvrdé. To však neplatí o sice drahých, ale továrně vyvinutých sadách.

Audi RS 5 Sportback competition plusAudi RS 5 Sportback competition plus | auto.cz/Michal Kollert

Přijatelné pro dálniční cestování, skvělé na okreskách

S Audi RS 5 Sportback competition plus jsem hned začátkem týden vyrazil na dálniční cestu z Prahy do Brna a zpět. Dokonce i na roletě, jakou dálnice D1 místy je, byla Audi až nečekaně pohodlná. Ve srovnání se standardním adaptivním podvozkem je sice tvrdší, ale pořád snesitelná. A současně jela s neuvěřitelnou spotřebou – v častých kolonách i při běžných dálničních rychlostech si řekla o přibližně 10,5 litru benzinu na 100 kilometrů.

Opravdovou řidičskou zábavu jsem si však užil až při pozdějším výletu na křivoklátské okresky. I díky pneumatikám Pirelli P Zero Corsa má Audi RS 5 Sportback přilnavosti na rozdávání, v zatáčkách se nechává řídit s telepatickou přesností a přesně dělá to, co vyžadujete. S výkonnými brzdami s červenými třmeny výborně brzdí, a to byl testovaný vůz na standardních ocelových brzdách. Za příplatek můžete sáhnout i po silnějších karbon-keramických brzdách.

Zatímco se standardním adaptivním podvozkem je Audi RS 5 Sportback ideálním kompromisem pro všechno, se stavitelným podvozkem je purističtější a hravější. A pokud jste jedním z opravdových automobilových nadšenců, při cestování s RS 5 s balíčkem competition plus vás bude bavit už jen vědomí o přítomnosti podvozku. Vozu to dodává výrazně sportovnější šmrnc.

Ještě zajímavější to pak dělá charakter šestiválce, díky jehož přirozené síle z objemu vůz oplývá příjemným pružným zrychlením i návykovým zvukovým projevem. Ten se přepnutím do nejostřejšího jízdního režimu Dynamic ještě prohloubí a při ubírání plynu prská a střílí do výfuků. A když zrovna nejedete naplno, převodovka vyřadí, nechává jej spadnout do volnoběžných otáček a nechává „RS-pětku“ volně plachtit.

Závěr

Závěr

Audi RS 5 Sportback je trochu „zvláštní“ sportovní fastback. Objektivně je až bezchybné a těžko se na něm hledají chyby, ale subjektivní dojem může být jiný. Zejména při prvním setkání s černým kouskem jsem měl problém si k němu vybudovat vztah. Bylo až zbytečně chladné, stejně tak působilo na kolegu Filipa Melicha. S vylepšeními z balíčku competition plus však najednou působí atraktivnějším dojmem. Asi je to právě tou větší purističností.

A teď k tomu hlavnímu, vyplatí se připlácet obrovskou cenu za paket competition plus? Upřímně, pokud s vaší „RS-pětkou“ budete jezdit hlavně po městech a dálnicích, spíše ne. Základnější verze s adaptivním podvozkem a nastavitelnými jízdními režimy bude pro normální život sympatičtější. Pokud však patříte k řidičským nadšencům, nebojíte si vyhrnout rukávy a něčemu se přiučit, s mechanicky stavitelným podvozkem se vám otevře úplně nový svět.

Nejlevnější verze modelu1.138.900 Kč (A5 Sportback 35 TFSI, 110 kW, 6st. manuál)
Základ s testovaným motorem2.422.900 Kč (RS 5 Sportback 2.9 TFSI, 331 kW, 8st. tiptronic)

Plusy

  • Výkonný šestiválec
  • Komfort i na speciálním sportovním podvozku
  • Možnost sáhnout do nastavení vozu

Minusy

  • Vysoká cena paketu competition plus

Audi RS 5 Sportback competition plus
Cena základní sestavy
0 Kč
Cena testované sestavy
0 Kč
Motor
Typ motoru:
přeplňovaný zážehový
Válce / ventily:
6 / 4
Zdvihový objem (ccm):
2894
Nejvyšší výkon (kW / ot/min):
331 / 5700
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min):
600 / 1900 - 5000
Nejvyšší toč. moment elektromotoru (Nm / ot/min):
0 / 0 - 0
Nejvyšší výkon elektromotoru (kW / ot/min):
0 / 0
Nejvyšší výkon soustavy (kW / ot/min):
0
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h):
250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s):
3.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km):
0 / 0 / 9.2
Emise CO2:
209
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l):
465 / 0
Objem nádrže (l):
58
Pohotovostní hm. / nosnost (kg):
1817 / 505
Audi RS 5 Sportback competition plus schema
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm):
4783
b) šířka (mm):
1866
c) výška (mm):
1387
d) rozvor (mm):
2826
e) rozchod vpředu (mm):
1598
f) rozchod vzadu (mm):
1588
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm):
840 / 1110
h) podélný prostor vzadu min/max (mm):
550 / 790
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm):
960
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):
920
k) šířka vpředu (mm):
1500
l) šířka vzadu (mm):
1460
délka sedáku vpředu (mm):
480
délka sedáku vzadu (mm):
450
výška opěradla vpředu (mm):
650
výška opěradla vzadu (mm):
700
místo vzadu pod předním sedadlem:
Ano