TEST Audi Q7 50 TDI quattro – Takhle je to správně
Žádný osmiválec ani nepříliš efektivní plug-in hybrid. Nejlepším pohonem pro rodinné SUV od Audi je šestiválec 3.0 TDI, který se konečně zbavil jednoho svého velkého neduhu.
Motor, jízdní vlastnosti
Spousta automobilek se vrhla na elektromobilitu s vidinou zářných zítřků. Jenže zákazníci tuhle koncepci zatím nepřijímají v takovém množství, jak se očekávalo, naopak zůstávají u osvědčených spalovacích motorů.
Audi se do světa elektřiny vrhlo docela po hlavě. V uplynulém roce značka z Ingolstadtu představila hned dvě lokálně bezemisní novinky v podobě SUV Q6 e-tron a liftbacku či kombi A6 e-tron. Přesto se s vámi vsadím klidně o lahev dobrého šampaňského, že minimálně v Evropě bude v letošním roce konvenční Audi Q7 prodávanější než obě zmíněné elektrické novinky dohromady.
Audi Q7 se představilo prakticky přesně před deseti lety. Obvykle by už automobil po takové době už dávno zamířil do důchodu, dlouhověkost je ovšem u tohoto modelu tradicí. I předchůdce v prodeji vydržel deset let. Současné provedení má pak nakročeno ještě k delší službě. Ostatně koncem ledna 2024 prošlo toto luxusní SUV již druhou modernizací, o které jsme psali již několikrát.
Dříve jistota, potom k vzteku
Ač jsem jinak fanouškem benzinových motorů, u velkých a těžkých aut mi nafta často dává větší smysl. Proto bych u Audi Q7 neomylně sáhl právě po třílitrovém šestiválci TDI, který má dostatek síly a k charakteru auta se hodí více než trochu bezkrevný zážehový agregát 3.0 TFSI.
Jenže ještě ve velmi nedávné minulosti vznětový motor vlivem emisních norem a mild-hybridní výpomoci přestal fungovat tak, jak bych si představoval. Problémem byly velmi opožděné reakce pohonného řetězce na povely pedálu plynu, které se naplno projevovaly zejména při rozjezdech a v nižších rychlostech. Takže když jste například vyjížděli z křižovatky, po sešlápnutí plynu se sice motor vytočil, dokonce až někam k 2500/min, rychlost pohybu tomu ovšem vůbec neodpovídala.
Vůz se v tu chvíli plazil tempem rychlejšího chodce, šestiválec zbytečně pracoval ve vysokých otáčkách, přičemž zátah přišel skokově klidně až po dvou sekundách. Najednou jste ovšem vystřelili vpřed nesmyslnou rychlostí, což velmi negativně ovlivňovalo zážitek z jízdy. Navíc to v některých situacích ani nebylo příliš bezpečné. Chování pohonu bylo tak otravné, že by mě jako potenciálního zájemce o audi s motorem 3.0 TDI odradilo od koupě.
Jenže u černého exempláře jsem nic takového nezažil. Že by se blýskalo na lepší časy? Doufám.
Rozjezdy najednou nepostrádaly plynulost. I vytáčení motoru nedoprovázející adekvátní zrychlování jsem u Audi Q7 nezaznamenal. SUV se chová jako na začátku kariéry druhé generace z roku 2015, čímž vymazalo dvou prakticky největší slabinu.
Přesto bych ocenil ještě rychlejší reakce osmistupňového automatu, který není tak bryskní jako totožná převodovka v konkurenčním BMW X5. Mnichovské SUV je v tomhle ohledu na špici.
Spotřeba vznětového šestiválce je dost závislá na profilu trasy. Jezdíte často po městě a stojíte v kolonách? Tak se smiřte klidně s dvanáctilitrovým odběrem. Na takové případy si obecně pořiďte elektromobil. Trápit velký spalovací motor jízdami s průměrnou rychlostí lehce nad 20 km/h je absolutní hloupost.
Na dálnici naopak 3.0 TDI ukazuje svou sílu. Jednak ve středních otáčkách hezky zatahuje i ve vyšších rychlostech, jednak ukazuje slušnou efektivitu. Pokud se budete držet v rámci rychlostních limitů, v delším horizontu se dostanete pod devět litrů na sto kilometrů. To je s ohledem na výkon 210 kW a hmotnost auta minimálně 2100 kg jsou to slušné hodnoty.

A zase ta velká kola
Novinářská auta jsou obvykle velmi slušně vybavená a mají kola o větším průměru. SUV vyšších řad od Audi jsou ale extrém. Platilo to například u plug-in hybridního Audi Q8, jehož test jsem psal koncem loňského listopadu. Q7 dostalo totožné, sice krásné, ale zbytečně velké a drahé (93.700 Kč) 22palcové ráfky Audi Sport. Kola jsou sama o sobě dost těžká, tudíž na rozbitých českých silnicích se je podvozku nedaří úplně dobře zkrotit.
Místo plavného překonávání překážek si za volantem občas všimnete tlumeného bouchnutí. Německé prémiové SUV také není tak poddajné, jak bych si představoval. Stačilo přitom ušetřit (proti zmíněným dvaadvacítkám minimálně 60 tisíc korun) a nechat na autě menší disky, třeba dvacítky. Sice nebudou vypadat tak hezky, v reálném životě jsou ale příjemnější.
Design, interiér
Audi Q7 po již druhé modernizaci z konce ledna 2024 jsme v testu na Auto.cz měli již dvakrát. Poprvé to bylo vrcholné SQ7 s dvojitě přeplňovaným zážehovým osmiválcem 4.0 TFSI, podruhé s nejsilnějším plug-in hybridem. Změny proto shrnu stručněji.
Loňský facelift přinesl především nové světlomety. Na ty si v Audi obecně potrpí. Část s denním svícením totiž dostala funkci digitálního světelného podpisu. Jeden ze čtyř vzorů si můžete vybrat skrze palubní multimediální systém MMI. Jednu ze čtveřice signatur si můžete vybrat také v případě nových koncových OLED světlometů.
Volitelná matrixová světla lze nahradit vrcholnou variantou kombinující technologii HD Matrix LED s laserovými světly (poznáte ji podle modrého ambientního osvětlení integrovaného do světlometu). Vysokovýkonná laserová dioda se aktivuje v rychlostech nad 70 km/h a výrazně zlepšuje dosvit.
Dalším vylepšením je podpora aplikací třetích stran, takže si například v případě Spotify můžete svůj účet přihlásit do aplikace přímo v multimediálním systému, aniž byste museli párovat vlastní mobilní telefon. Což ale stejně uděláte.
Mix karoserií
Už první Audi Q7 kombinovalo výhodu SUV v podobě vyšší světlosti s kombíky. Díky tomu se jednalo o skvělé rodinné auto. Nástupce se naštěstí držel osvědčeného receptu. Q7 za příplatek 44.100 korun nabízí i sedmimístnou variantu, takže si na své přijdou i rodiny se třemi až čtyřmi dětmi. Složená sedadla třetí řady ze zavazadelníku ukousne pouze 87 l, přičemž vám stále zbude minimálně 780 litrů.
Právě velká přepravní kapacita (v pětimístném provedení objem zavazadlového prostoru dosahuje 867 až 1993 l. To je mnohem více než u BMW X5 a Mercedesu GLE. Za mě je také fajn variabilita interiéru v podobě posuvných sedadel v druhé řadě.
Audi Q7 vs. konkurence | ||||
Audi Q7 50 TDI | BMW X5 xDrive30d | Lexus RX 450h+ | Mercedes-Benz GLE 300 d | |
Zdvihový objem [cm3] | 2967 | 2993 | 2487 | 1993 |
Výkon (kW) | 210 | 219* | 227 (systémový) | 213* |
Točivý moment [N.m] | 600 | 670* | 227 | 550 |
Převodovka | 8 AT | 8 AT | e-CVT | 9 AT |
Max. rychlost [km/h] | 241 | 233 | 200 | 230 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 6,1 | 6,4 | 6,5 | 6,9 |
Kombinovaná spotřeba dle WLTP [l/100 km] | 8,0-8,8 | 7,1-8,2 | 1,1-1,2 | 6,9 |
Vnější rozměry [mm] | 5072 x 1970 x 1734 | 4935 x 2004 x 1765 | 4890 x 1920 x 1695 | 4924 x 2010 y 1797 |
Rozvor [mm] | 2995 | 2975 | 2850 | 2995 |
Zavazadlový prostor [l] | 867-1993 | 650-1870 | 612 | 630 |
Základní cena [Kč] | 2.002.900 | 2.078.700 | 2.160.000 (Comfot) | 2.153.800 |
*Spolu s mild-hybridem |
Závěr
Chování dieselu 3.0 TDI mi v ještě nedávné minulosti připadalo otravné. Klidně až dvousekundová prodleva mezi sešlápnutím plynového pedálu a adekvátním záběrem pohonu bylo kolikrát až nebezpečné. Čerstvá zkušenost s omlazeným Audi Q7 s tímto šestiválcem mě po delší době opět přesvědčila o tom, že se jedná o nejlepší motor pro tohle SUV.
To se nesnaží hrát na sportovní notu (na to jsou tu BMW X5 a Porsche Cayenne), ale chce potenciálního zájemce přesvědčit prostornou a praktickou kabinou. A daří se mu to.
Jako rodinné auto funguje Q7 skvěle. Při konfiguraci platí, že méně je někdy více, minimálně z pohledu cestovního komfortu. Proto si dobře rozmyslete pořízení velkých kol, která jsou sice hezká a velmi dobře rozbíjejí velkou hmotu vozu, pohodlí ale vůbec neprospívají.
Navzdory desetileté aktivní službě se stále jedná o skvělé auto na každý den, které na jednu nádrž ujede z Česka až k Jadranu. Ne že bych zrovna tuhle disciplínu chtěl dobrovolně absolvovat, jenže právě univerzálnost konvenčního pohonu a jeho prakticky okamžitá připravenost zvládnout něco podobného je ve srovnání s elektromobily nepřekonatelná. Navíc Q7 50 TDI vychází na podobné peníze jako o třídu menší elektrické Audi Q6 e-tron, což sbližování cenových hladin „starých a nových“ pohonů minimálně v tomhle ohledu moc nepotvrzuje…
Nejlevnější verze modelu | 1.937.900 Kč (45 TDI/170 kW 3.0 TDI quattro) |
Základ s testovaným motorem | 2.002.900 Kč (50 TDI/210 kW 3.0 TDI quattro) |
Testovaný vůz bez příplatků | 2.002.900 Kč (50 TDI/210 kW 3.0 TDI quattro) |
Testovaný vůz s výbavou | - |
Plusy
Minusy
