Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Audi Q7
Audi Q7
Audi Q7
Audi Q7
42 Fotogalerie

TEST Audi Q7 3.0 TDI Quattro S-line – Q jako kvalita

Audi Q7 bylo v roce 2005 vůbec prvním SUV značky a zákazníci si jej oblíbili. Druhá generace chce na úspěch navázat, k čemuž má ty nejlepší předpoklady.

První generace Audi Q7 byla v mnohém přelomová. Jakožto premiérový pokus značky o vůz kategorie SUV musela Q7 uspět, aby potvrdila smysluplnost chystaných menších bratrů Q5Q3. Zároveň dostal automobil montovaný v bratislavském závodu koncernu Volkswagen i mnoho výkonných agregátů a dodnes je to jediný osobní vůz na světě, který kdy byl sériově poháněný naftovým dvanáctiválcem. Mimochodem kdybyste se ptali, co znamená ono písmeno Q, kterým jsou označována SUV německé značky, tak vězte, že to není nic složitého – jedná se o počáteční písmeno slova quattro, které funguje jako zastřešující označení vozů Audi s pohonem všech kol.

Ačkoliv měli zákazníci o Q7 dlouhodobě zájem, s přibývajícími lety se čím dál výrazněji začaly projevovat nedostatky vozu. Vzhledem k mohutnosti automobilu nebylo uvnitř zrovna nadbytek prostoru a kvůli vysoké hmotnosti trpěla dynamika v přímce i v zatáčkách. Tento vůz ale i tak vydržel ve výrobě dlouhých deset let.

Nová generace přichází s dosti redukovanou nabídkou motorů, brzy ale jistě přibudou další agregáty. A nezůstanou tak jenom dvě varianty třílitrového turbodieselu a jedna verze přeplňovaného benzinového agregátu o stejném objemu. My dostali k testu výkonnější z naftomilných jednotek, která nabízí 200 kW a 600 N.m točivého momentu. Díky hmotnosti novinky, která je oproti předchůdci nižší až o 325 kg, to stačí k dynamice papírově na úrovni předchozí generace s naftovým osmiválcem o výkonu 250 kW a točivém momentu 800 N.m, což je působivé. Nová Q7 zrychlí v pětimístném uspořádání na sto kilometrů v hodině za 6,3 sekundy, zatímco starší V8 to uměla za 6,4 s.

suv audi redakcnivideo testy videosuv audi redakcnivideo testy video | acz 

Osobně jsem měl s první generací Audi Q7 trochu problém, její zavalitý, mastodontní, ale zároveň zvláštně amorfní design se mi jednoduše nelíbil a měl jsem z něj od počátku dojem, že nebýt detailů typických pro ingolstadtskou značku, mohl by automobil s podobným tvarem nosit jakýkoliv znáček, třeba korejského výrobce. S faceliftem se situace částečně zlepšila, stále se mi ale mnohá jiná SUV zamlouvala více.

Bohužel s druhou generací tento problém nepominul a vůz se mi stále nelíbí, byť nyní z trochu jiných důvodů. Mohutně chromovaná maska chladiče je opticky předsazena před vůz, což vytváří dojem „prasečího rypáku“, zatímco zbytek auta jako by měl stále kulatý tvar, ale osázený mnoha hranami, což k sobě úplně nepasuje. Že se jim automobil nelíbí mi sdělili i mnozí lidé, vy však na to můžete mít jiný názor, přičemž naživo působí Q7 lépe než na fotografiích. Kladně však hodnotím skutečnost, že ačkoliv je vůz rozměrově ne o mnoho menší než předchůdce, opticky se zdá být výrazně kompaktnější a nižší. Vzhled je však stále trochu vulgární.

Veškeré výtky se však rozplynou při usednutí do vozu. Audi vyslyšelo připomínky, a tak se jedná o velmi vzdušný a prostorný interiér, přičemž na prvních dvou řadách sedadel je podle nás více místa, než kupříkladu v ještě větším Mercedes-Benzu GL.

Palubní deska se nese v současném minimalistickém stylu Audi, je tedy kompaktní, a přestože se na předních sedadlech cítíte útulně, nemáte pocit, že vás obklopuje masa plastu. Naopak, vrch „palubky“ je níže než jsme dnes zvyklí, což mimo jiné znamená, že je z auta dobrý výhled vpřed. Ne každému bude sedět designové protažení výdechů klimatizace i před spolujezdce, podobně jako to má nový Volkswagen Passat, ale celkově hodnotíme interiér Audi velmi kladně.

suv audi redakcnivideo testy videosuv audi redakcnivideo testy video | acz 

Zpracování je prvotřídní, podobně jako použité materiály. Obrazovka multimediálního systému umí zajet do palubní desky a nechá po sobě jenom minimální spáry, díky příplatkovému virtual cockpitu si pak můžete mapu navigace pustit nejen na ni, ale rovněž na displej v kapličce přístrojů, přičemž v obou případech se jedná o satelitní záběry Google maps.

O detailním zpracování a snaze Audi být nejlepší ve třídě svědčí i další detaily. Kupříkladu elektricky ovládané víko zavazadelníku, které lze otevřít i zavřít kopem nohy pod nárazník, se pohybuje rychle, zcela neslyšně a zároveň se zacvakne velmi měkce. Rovněž elektricky výklopné tažné zařízení předvede zajímavé divadlo, kdy se tažný hák automaticky dostává na své místo pomocí několik zvláštních, ale vytříbených pohybů. Jsou to věci, které nijak nepomohou lepší jízdě vozu, když už ale zaplatíte nemalou částku za podobný automobil, je milé sledovat, s jakou pečlivostí se k výrobě přistupovalo.

Video placeholder
Audi Q7 3.0 TDI Quattro S-line – Q jako kvalita • auto.cz

Zavazadelník nabízí objem 890 litrů v pětimístné a 770 l v sedmimístné verzi (ale pětimístném uspořádání), přičemž my jsme měli druhou jmenovanou, která je o 65 kg těžší a rovněž o 0,2 sekundy pomalejší při sprintu na stovku. Jak už to u podobných vozů bývá, na třetí řadě sedadel se dá kratší cesta vydržet, prostor je však koncipován spíše pro děti. Druhá řada pak nabízí možnost nastavovat sklon opěradla i posouvat jednotlivými sedadly, i tak bychom ale čekali malinko komfortnější sedáky.

Traktorem jen u pumpy

Prozatím nejsilnější naftový agregát, třílitrový šestiválec s 200 kW, již známe kupříkladu z testu Audi A6, v karoserii SUV se však jeho projev líbil ještě mnohem více. Jistě za to může i skutečnost, že zatímco v sedanu vyšší střední třídy je jednotka spojena se sedmistupňovým dvouspojkovým automatem S-tronic, v tomto případě je síla motoru přenášena na všechna kola skrz osmistupňovou skříň ZF s hydrodynamickým měničem točivého momentu. Tato převodovka řadí velmi jemně, dostatečně rychle a zároveň inteligentně. Pořád si myslíme, že ji umějí třeba u konkurenčního BMW v některých případech naladit ještě lépe, to však nemění nic na tom, že se jedná o špičkový automat.

Zajímavý je rovněž způsob využívání otáček motoru. Osmikvalt se totiž vůbec nebojí nechat motor pracovat v podstatě od volnoběhu, při konstantní jízdě po rovině tak můžete na otáčkoměru vidět i 800 otáček. Těžkou soudit, jaké mohou mít podobné provozní otáčky vliv na životnost jednotky, předpokládáme však, že při vývoji technici s něčím podobným počítali. Jisté ale je, že v tu chvíli k vám nedolehnou žádné pazvuky ani nepocítíte vibrace.

Odhlučnění a celková kultivovanost jednotky je to, co mě osobně na voze překvapilo vůbec nejvíce. I když jednotku nastartujete zastudena, ozve se pouze hutný vzdálený zvuk, avšak žádné klepání, dunění ani nic podobného. Při běžné ustálené jízdě jednoduše neuslyšíte nic. Několikrát jsem si dokonce připadal podobně jako v hybridním Lexusu – člověk má slabě puštěné autorádio, projíždí zatáčkou do mírného kopce na sedmý rychlostní stupeň asi v 80 km/h, motor je pod zátěží, protože musí udržet rychlost, následně i mírně zrychluji, ale to jediné co indikuje, že tento vůz má nějaký spalovací motor, je ručička otáčkoměru pohybující se okolo 1300 ot/min.

suv audi redakcnivideo testy videosuv audi redakcnivideo testy video | acz 

Při plném plynu se ve vysokých otáčkách ozve pouze vzdálené vytí, avšak nic, co by mohlo alespoň náznakem obtěžovat. Při jízdě je tak nejhlasitější valivý hluk od širokých jedenadvacetipalcových kol, a ani ten není na většině povrchů nikterak hrozivý i díky příplatkovým akustickým sklům.

Když už jsme nakousli to zrychlení, pak rovněž v této disciplíně se Q7 neztratí - z obdobně velkých třílitrových naftových SUV s jedním turbodmychadlem se snad žádné nehrne vpřed s takovým elánem.

Audi Q7 vs. BMW X5
ModelAudi Q7BMW X5
Motor3.0 TDI QuattroxDrive30
Parametry motoru [kW/N.m]200/600190/560
Max. rychlost [km/h]234230
Zrychlení 0-100 km/h [s]6,56,9
Komb. spotřeba [l/100 km]5,75,9
Délka [mm]50524886
Šířka [mm]19681938
Výška [mm]17411762
Rozvor [mm]29942933
Zavazadlový prostor [l]770/–565 / 1670
Cena [Kč]1.699.9001.619.800

Spotřeba kolísá zejména v závislosti na použití vozu. Na krátké městské projížďky se turbodiesel nehodí a musíte se snažit, abyste jeli za deset litrů. Naopak při běžné klidné jízdě mimo město se lze dostat na sedm a půl litru na sto kilometrů, na dálnici pak počítejte s devítilitrovou spotřebou, přičemž celkově jsme svižněji jezdili za slušných 8,5 l na 100 km.

Velryba s obratností štiky

Testovaný exemplář jezdil na nastavitelném vzduchovém podvozku, přičemž přes menu se dají navolit různé režimy odpružení, včetně změn charakteristiky motoru, převodovky a dalších věcí. My jsme však stejně nejčastěji končili v komfortním nastavení, kdy automobil funguje uspokojivě po všech stránkách, podvozek nejlépe filtruje nerovnosti, ale zároveň není nikterak rozhoupaný.

Úroveň komfortu i obratnosti je výrazně vyšší než u předchozího modelu, i když stále se dají najít chybičky. Při jízdě na velkých kolech zvládá podvozek filtrovat menší nerovnosti, příčné spáry a propadlé kanály lze však poměrně dost cítit a v některých případech se ozve i hlasitější zvuk, než jenom obligátní vzdálené žuchnutí. S podobnými typy nerovností však má problém snad každý vzduchový podvozek.

Co však nejvíce překvapilo, je schopnost vozu projíždět zatáčky hodně rychle. V první řadě řidiče potěší na poměry této třídy dobré řízení, které je příjemně vyvážené, přesné a na rozdíl od mnohých konkurentů má chuť se vracet do středové polohy. Za dalšími kouzly v zatáčkách pak stojí nejen nižší hmotnost a široké pneumatiky, ale rovněž systém řízení všech kol.

suv audi redakcnivideo testy videosuv audi redakcnivideo testy video | acz 

Řidič se v nájezdu může spolehnout na přilnavost přední nápravy, byť volant mu o její úrovni mnoho nepoví. Vůz zaklekne do oblouku a překvapivě snadno jej vykrouží. Pokud to zkusíte znovu a rychleji, můžete v zatáčce i postupně utahovat stopu a přilnavost bude stále obrovská, najednou cítíte jemnou pomoc zádi a vůz se pocitově otáčí okolo sedadla řidiče. V běžném životě tak můžete Q7 řídit s přehledem a jistotou. Na méně přilnavém povrchu se dá Q7 vodit i okolo hranice přilnavosti pneumatik, přičemž je vzhledem ke své velikosti stále dobře ovladatelná a hravá.

Hlavní úlohou tohoto Audi je však cestování po silnicích. Uvelebte se ve velmi pohodlných příplatkových sedadlech S-line a užívejte si výtečné kultivovanosti a perfektního komfortu na delších cestách, kdy budete vystupovat z vozu svěží.

Závěr

Ačkoliv nejsem příznivcem velkých SUV ani vzhledu Audi Q7, tak právě tento vůz mě svou propracovaností a kultivovaností oslovil. Proti motoru nemáme jediného křivého slova a skvěle funguje i osmistupňový automat. Automobil je příjemně ovladatelný, až na některé typy nerovností i celkem pohodlný a výrazně prostornější než dříve.

Koupě podobných strojů obvykle nemá úplně racionální základ, prostě se daný typ SUV zájemci líbí, působí luxusně a bezpečně, což stačí. V případě druhé generace Audi Q7 ale dostanete také nesmírně propracovaný výrobek, který se svými vlastnostmi řadí na vrchol třídy.

suv audi redakcnivideo testy videosuv audi redakcnivideo testy video | acz 

Nejlevnější verze modelu1.579.900 Kč (Q7 3.0 TDI Quattro/160 kW)
Základ s testovaným motorem1.699.900 Kč (Q7 3.0 TDI Quattro/200 kW)
Testovaný vůz s výbavou2.640.200 Kč (Q7 3.0 TDI Quattro/200 kW)

Plusy

  • Silný a velmi kultivovaný motor
  • Výtečný automat
  • Obratnost v zatáčkách
  • Prostorný interiér
  • Prvotřídní zpracování
  • Online dopravní zpravodajství s Google Maps

Minusy

  • Rozporuplný vnější vzhled
  • Rázy na některých nerovnostech

Foto: Petr Homolka