TEST Audi A8 L 4.2 TDI – Jistě, pane ministře
Vlajkové lodě luxusních automobilek jsou obvykle ty, které udávají trendy. Pokud chcete vědět, co si budete moci koupit za pár let do hatchbacku nižší střední třídy, nakoukněte do některého z těchto sedanů. A pokud byste měli to štěstí a nakoukli do námi testované Audi A8 Long, pak si můžete myslet, že za deset let budou mít všechny vozy parádní interiér v kombinaci kůže, nádherného světlého dřeva a hliníku. To ale asi nehrozí, protože tohle je prvotřídní práce, díky níž vypadá vnitřek auta jako místo, ve kterém byste nejraději trávili co nejvíce času. Vše působí kvalitně, vznešeně a přitom překvapivě přírodně.
Ostatně není se čemu divit, že je interiér tak krásný, když si za něj Audi naúčtuje částku, ze které se vám protočí panenky. Přece jen 405.100 Kč je suma, za kterou se kupují Octavie a ne balíček obsahující kožené čalounění palubní desky, dřevěné a hliníkové dekory či komfortní sedadla s masáží i odvětráváním. Celkový dojem ještě umocňují polohovatelná zadní sedadla a velkorysý prostor na nohy.
Ve srovnání s interiérem působí vnější vzhled vozu až nenápadně, což by však mohlo mnohým majitelům vyhovovat. Vždyť proč na sebe strhávat pozornost? Nemusí každý vědět, že si zrovna užíváte masáž a posloucháte Mozarta. Přesto prodloužená A8 vyzařuje jistý šarm a dojem hodnotné věci, díky čemuž hned každý ví, s čím má tu čest.
Pokud však chcete být opravdu uchváceni, seznamte se s A8 v noci. Fotografové moc dobře vědí, jak je důležité světlo, a nyní to ví také Audi. Osvětlení vozu vás totiž dostane. Vnitřek vypadá díky mnoha diodám ještě lépe než ve dne, naopak o vnější osvětlení se snaží systém Matrix LED světlometů, který využívá mnoho aktivních diod ke zlepšení viditelnosti v noci. V praxi to vypadá tak, že automobil svítí vlastně všude, jen ne do očí ostatních řidičů.
Motor a převodovka – Jemně, ale intenzivně
S modernizací vlajkové lodě Audi přišlo i vylepšení motorů a dostalo se rovněž na naftový osmiválec. Ten je takovým dinosaurem, jelikož Mercedes-Benz třídy S již osmiválcový diesel nepoužívá (a podle našich informací ani používat nebude) a BMW má v modelu 750d třikrát přeplňovaný šestiválec. Agregát má nově 283 kW (385 koní) a točivý moment 850 N.m, tedy o 50 N.m více než dříve.
Asi nemusíme napovídat, že taková strojovna nemá s téměř 2,2 tuny těžkým strojem téměř žádnou námahu. Ostatně úroveň zrychlení je taková, že marně vzpomínám na jiný naftový automobil, který by dokázal téměř z jakékoliv rychlosti vystřelit tak nenuceně, ale intenzivně. Velký objem a osm válců se jednoduše nezapřou, takže tam, kde se třikrát přeplňovaný bavorský agregát naléhavě snaží posunout vůz vpřed, si osmiválec Audi jen odfrkne a s návykovou nenuceností teleportuje celý kolos vstříc horizontu.
Přitom se jedná o velmi kultivovaný agregát, který jde více slyšet snad jen ve městě, jinak ztichne téměř úplně, a když už něco slyšíte, nejsou to žádné pazvuky, ale líbezné bručení osmi válců. Motor je spojen s velmi dobrou osmistupňovou automatickou převodovkou, která je sice trochu váhavější při rozjezdu z místa, nicméně hladkost a rychlost řazení při jízdě nezklamou. Škoda, že volič automatu v podobě joysticku se hůře ovládá a například když se potřebujete rychle otočit, tak je problém trefit z polohy D zpátečku tak, aniž byste se nedostali rovnou do parkovacího módu.
Ještě koncem milénia byla volba takovéhoto typu auta s naftovým motorem brána jako něco nevhodného, nyní se ale dá najít pramálo důvodů, proč dát přednost benzinovému osmiválci před tímto naftovým. Vždyť zrychlení dieselu z nuly na sto kilometrů v hodině proběhne jen za 4,7 sekundy, agregát je nadmíru kultivovaný bez jakéhokoliv klepání či pazvuků a přitom ještě ušetříte za palivo. My jsme v testu jezdili za 11 litrů na sto kilometrů, klidnou jízdou mimo město se ale dá spotřeba udržet pod osmi litry.
Plnoštíhlá baletka občas škobrtne
Z hlediska jízdy se nám i na prodloužené A8 líbila zejména jedna vlastnost – na zatáčkovité silnici si řidič zpoza volantu nepřipadá jako kormidelník tankeru, ale auto se zdá být menší a obratnější. Při zatáčení pak pomáhá i „sportovní“ samosvorný diferenciál s vektorováním momentu na zadní nápravě, který se snaží tlačit auto do zatáčky.
Stinnou stránkou auta je však kvalita jízdy na horším povrchu. Ne že by si A8 nedokázala poradit s většinou nerovností, občas však její veliké dvacetipalcové kolo zapadne do výmolu a ozve se rána větší, než by bylo milé. A8 má navíc problémy s filtrováním krátkých příčných nerovností. Není to nic hrozného, pořád se jedná o mnohem pohodlnější stroj, než jsou běžná auta, ale v této třídě se na prvotřídní komfort jednoduše hraje. Navíc ránu od zavěšení doprovázejí pazvuky z interiéru.
Celkově je ale testované Audi překvapivě rychlé i na okreskách a při cestování po dálnici dokáže nastolit tu správnou pohodovou atmosféru, kdy vás neruší vlastně vůbec nic. Nejsme si tedy jisti, jestli byste ve verzi Long s masážními a plně nastavitelnými zadními sedadly již neměli mít vlastního řidiče, ale pokud se dostanete za volant, nemusíte litovat - A8 je překvapivě schopná a řídí se snadno. Tomu dopomáhá i přesné řízení, díky kterému budete po chvíli tohle obrovské auto ovládat jen jemnými pohyby zápěstí.
Závěr
Ve světle nového Mercedes-Benzu S mohla být A8 mírně přehlížena, nám však v tomto testu ukázala, že rozhodně má co nabídnout. Oproti stuttgartskému sokovi se nám auto více zamlouvá po stránce vzhledu interiéru i umírněného exteriéru a velikou výhodou je velmi silný osmiválcový diesel, který Mercedes, a nakonec ani BMW 7, jednoduše nemá. Po stránce jízdy není A8 dokonalá, chybí ji nadhled na některých typech nerovností. Spojení překvapivé obratnosti, silného motoru, výtečné převodovky a jemného řízení však vytváří mix, díky kterému je tato Audi zajímavá nejen pro cestující vzadu. Pokud tedy při výběru podobného auta dáte přednost testovanému sedanu, pochopíme to.

Nejlevnější verze modelu | 1.997.900 Kč (3.0 TDI A8/190 kW) |
Základ s testovaným motorem | 2.639.900 Kč (4.2 TDI A8 L/283 kW) |
Testovaný vůz s výbavou | 3.869.400 Kč (4.2 TDI A8 L/283 kW) |
Plusy
- Obratnost
- Materiály v interiéru
- Silný a kultivovaný motor
- Sladění auta
Minusy
- Komfort na některých nerovnostech
- Ovládání voliče převodovky
Foto: Petr Homolka