TEST Audi A8 4,2 TDI quattro - Manažerské haute couture
Nevím zcela jistě, jestli je to dobrá zpráva nebo ne, ale u nového Audi A8 zase neomylně poznáte, že je to Audi. Tentokráte má rozhodně nejblíže k aktuální A4, což nepochybně nadchne majitele sedanů střední třídy, otázkou ale je, zda budou podobně šťastni i zájemci o novou A8. Firemní designovou unifikací je prostě Audi proslulá asi ze všech výrobců nejvíce. Jenže co naplat, funguje to.
Audi si na designu zakládá a A8 je opravdu velmi pěkné auto, což potvrzuje mimo jiné i to, že i vzdor nenápadné barvě karoserie budil sedan na silnici pozornost, srovnatelnou snad jedině s Maserati Quattroporte. A8 je prostě současně svalnatá i elegantní a na dramatičnosti jí přidávají nejen obří kola, ale i citlivé použití světelných diod.
Ein bißchen British
Vsadím se, že první, co vás zaujme ihned po otevření dveří, budou příplatková sportovní (?) sedadla, která jako by si do kabiny odskočila od Bentleye, jenž by měl být v rámci koncernu VW další štací pro dostatečně mohovité majitele Audi. Jednoduchý, technicistní design, jenž značku Audi bezpochyby proslavil, tak v kabině s velmi střízlivě stylizovanou palubní deskou doplňuje bohatě prošívaná kůže, což působí trošku nesourodě. Ale co na tom, na sedadlech se přece především sedí.
Jenže ani v tomto ohledu jsme si příliš „nesedli“. Na vině je poněkud zvláštně tvarované opěradlo, do něhož tělo nějak nechce „zapadnout“ a neposkytlo mi tak nejen komfort, ale ani oporu, jakou bych v A8 čekal. Ale věřím tomu, že by si se mnou v rámci individualizačního programu v Ingolstadtu určitě nějak poradili...
Posaz samotný je o něco vyšší než u mnichovské konkurence, ale určitě ho nelze klasifikovat jako vysoký, je prostě tak akorát, což má i tu výhodu, že si cestující vzadu může vsunout chodidla pod sedadlo, kdykoli ho napadne. Také středový tunel už není tak široký, jako býval, což přineslo více místa v příčném směru jak pocitově, tak reálně, jinak ovšem pohled do tabulek měr současných zástupců luxusní třídy ukazuje, že jsou zde síly prakticky vyrovnány. Když je ale ještě řeč o sedadlech, nelze nezmínit jejich masážní funkci, v jejíž rámci lze volit z několika programů „dloubání“, přičemž volbu lze jednoduše provádět ovladačem na boku sedadla, jehož menu se zobrazuje na obrazovce středového panelu.
Jak už bylo řečeno, palubní deska je až překvapivě strohá, tvoří ji ale příjemné materiály, a to jak na pohled, tak na omak. Ozdobné prvky z pravého dřeva doplňuje černý klavírní lak a všechny ovladače mají příjemný chod a špičkové provedení. Nic jiného ostatně ani nečekáme. Co naopak překvapí, je velikost volantu. Jsem sice zastáncem malých průměrů, ten v A8 je ale malý možná až moc, přece jen jde o luxusní auto a ne o sporťák.
V(8)ymírající druh
Downsizing už drtivou silou dopadá i na segment luxusních aut, u nichž se také kvapem snižují objemy ve prospěch přeplňování. Audi A8 tak představuje s osmiválcovým turbodieselem o objemu 4,2 l to největší a nejsilnější, co lze v současnosti koupit. Motor má výkon 258 kW a točivý moment 800 Nm a svou sílu přenáší prostřednictvím osmistupňového automatu standardně na všechna čtyři kola.
Co se kultivovanosti a dynamiky týče, nelze pochopitelně proti A8 říci ani popel. V perfektně odhlučněné kabině nemáte šanci poznat, že osmiválec spaluje naftu a ani zvenku nepřipomíná žádnou zemědělskou techniku. A8 je navíc díky hliníkové konstrukci na danou kategorii a použitou techniku poměrně lehká, takže není divu, že s ní tyto parametry dokáží slušně zacvičit. Předjíždění je velmi snadnou záležitostí, a to zejména v případě, že si pádly pod volantem předvolíme potřebný stupeň.
Na tomto místě je třeba uvést, že A8 disponuje systémem Audi Drive Select, jenž umožňuje přizpůsobit si chování auta svému vkusu nebo aktuálním podmínkám. Ovlivnit lze účinek posilovače řízení, rychlost reakce převodovky a odezvy motoru, tvrdost pérování, účinnost zadního aktivního diferenciálu a sílu, kterou drží řidiče bezpečnostní pás. Krom samočinného režimu, jenž by měl na základě vyhodnocování obrovského množství informací poznat, jaká kombinace je pro daný okamžik ideální, je k dispozici ještě komplexně komfortní mód a také sportovní režim. Naprosto optimální ale je možnost individuální volby jednotlivých položek, jejichž prostřednictvím si lze A8 přizpůsobit vlastnímu vkusu.
Na tomto místě zmiňuji Drive Select proto, že dost zásadním způsobem mění vlastnosti automatu. V dynamickém režimu řadí tak rychle, jako by chtěl konkurovat dvouspojkám, daní ale je zvýšení otáček, při nichž dochází k přeřazení, což ubírá jízdě na komfortu. Komfortní režim nereaguje tak bryskně, ani tehdy ale nelze převodovku označit za pomalou. Ke Drive Selectu se ještě v testu vrátíme.
Automat má vzhledem k počtu rychlostních stupňů s nastavením optimálních otáček vcelku snadnou práci a navíc řadí rychle, takže je k dispozici nadbytek síly prakticky okamžitě, pouze v případě, kdy podřazuje o několik stupňů dolů, mu celý proces trvá malinko déle. Současně osmikvalt netrpí nerozhodností, na jaký stupeň jet, takže nedochází ke zmateným změnám stupňů. Jedinou drobnou výtku lze mít k chvilkovému zaváhání auta při sešlápnutí plynu při rozjezdu z klidu. Jenže to není v téhle kategorii bohužel nic tak neobvyklého.
Velký motor ale není jen silný, ale i úsporný. Při jízdě stokilometrovou rychlostí točí směšných 1250 otáček a spotřeba činí 6,3 l na 100 km, při dálničních 130 otáčky vzrostou na 1600 min-1 a spotřeba vystoupá na 8,5 l na 100 km. To jsou ovšem téměř laboratorní podmínky, my test skončili se spotřebou 11,3 litru, i to je však velmi slušný výsledek.
Všemi čtyřmi
Jak už jsme uvedli, A8 je standardně čtyřkolka a standardně je ve verzi s turbodieselem vybavena i aktivním zadním diferenciálem. A to je opravdu moudrý krok. Vyžaduje to ovšem jezdit se systémem Audi Drive Select v režimu Individual, pokud se tedy nechcete nesmyslně natřásat a dřít v režimu Dynamic. Důvodem je již zmíněný sportovní diferenciál. Pokud se totiž naladíte na pohodovou vlnu, což se u takovéhoto auta vcelku očekává, takříkajíc „relaxačně“ funguje i diferenciál, což v praxi znamená, že prakticky nepoznáte, že v autě je. A8 je přesně taková, jakou jsme ji doposud znali – těžká na čumák, neohrabaná a nedotáčivá. Jenže právě v individualizačním režimu můžete nastavit jeho činnost na Dynamic a přitom zachovat všechny ostatní položky v komfortním režimu.
Co se stane? Více točivého momentu na vnějším zadním kole pomůže citelně potlačit zmíněnou nedotáčivost a průjezdy zatáčkami jsou „o parník“ snazší a jistější, i když sedmičkové BMW vám to z auta neudělá. Mimochodem - u Audi už pochopili, že luxusní limuzína už z podstaty nemůže být sportovní, proto ostřejší režim moudře označilo nikoli Sport, ale Dynamic, což je naprosto výstižné.
Nechci budoucím majitelům sahat do svědomí, ale komplexní režim Dynamic zřejmě využije jen málokdo, drtivá většina bude určitě využívat pokud ne přímo komfortní, tak určitě individuální mód. Důvodem budou nejen vyšší otáčky motoru, ale zejména řízení. To je totiž tuhé až moc, působí uměle a chybí v něm cit, zatímco komfortní nastavení je sice poměrně lehké, ale přesné a citlivé. Naproti tomu dynamický mód podvozku není vůbec špatný, auto ztuhne a jeho náklony v zatáčkách se omezí téměř na nulu a zejména v táhlých rychlých zatáčkách s kvalitním povrchem audina působí hodně sebejistě. Jenže takových míst u nás věru není mnoho a na nerovném povrchu sedan dost znervózní, takže nakonec zjistíte, že je na našich cestách vhodnější režim Comfort. Náklony v zatáčkách jsou jen mírné, auto je sice stále dost tuhé, ale jízda je plavnější a i na nerovnostech klidnější.
Jenže co naplat, ačkoli je A8 auto z kategorie luxusních, rozhodně není nijak zvlášť pohodlné, stejně jako jeho ostatní konkurence z Německa. Dlažební kostky a velké nerovnosti bere vzduchové pérování perfektně, ale na krátkých, jako jsou příčné spáry nebo propadlé kanály, nezřídka pronikne do kabiny dost neluxusní ráz, s nímž se v řadě případů lépe vyrovnávají auta o třídu menší. Na kombinaci obrovských kol a velké váhy aut se prostě zatím nepovedlo konstruktérům vyzrát ani u prestižních značek.
Po vyzkoušení všemožných kombinací v módu Individual jsem nakonec zůstal u dynamického aktivního diferenciálu a vyhovovala mi i větší přítlačná síla bezpečnostního pásu. Vše ostatní jsem nastavil na Comfort. Takto lze dle mého názoru nejlépe využít to, co A8 nabízí.
Jízda s A8 ale přináší i méně viditelné výhody. Auto velmi úzce spolupracuje s navigačním systémem, takže elektronika například ví, že se blíží zatáčka a tak před ní nepřeřazuje, ačkoli by ji k tomu otáčky motoru vybízely. Limuzína také na křižovatce osvětluje silnici tak, aby měl řidič co nejlepší výhled a při jízdě vyšší rychlostí po dálnici auto samočinně prodlužuje světelný kužel. Velmi příjemné maličkosti, které vás možná přesvědčí o tom, že vaše příští auto bude mít na masce chladiče čtyři kruhy. Malé překvapení mi připravilo odhlučnění auta. To je podle očekávání prvotřídní, ať už hovoříme o kolech, motoru nebo aerodynamice - do kabiny nepronikají za běžných okolností prakticky žádné rušivé zvuky. O to více vyniklo hučení, které se do při jízdě v tunelu dovnitř dostalo... střechou.
Kruhy jsou vrženy
Kdo dnes nepřinese s novým modelem do prestižnějších kategorií aut nějakou tu novinku, ten jako by nebyl. V tomto ohledu se značce Audi podařilo opět nastavit novou laťku. Jen těžko byste hledali něco, čím nelze A8 vybavit, od masážních sedadel po noční vidění (napadá mě snad jen head-up displej), široká je i škála prvků i možnosti přizpůsobení auta vlastním řidičským schopnostem či momentální náladě. Bonusem navíc je pak celá řada funkcí, „nabalených“ na navigačním systému.
K tomu si přidejte atraktivní design, velký a výkonný motor, rychlou a slušně vychovanou automatickou převodovku, pohon všech kol, na velkou čtyřkolku překvapivě agilní jízdní vlastnosti, prostorný interiér a zjistíte, že bude A8 na trhu, kde až tak nevadí absence pohonu zadních kol, hodně silným hráčem, jemuž lze vytknout jen pár maličkostí, jako je tvar sedadel, neklidné chování na nerovnostech nebo relativně horší schopnost tlumení rázů či váhavější rozjezdy z křižovatek.
První cena vozu | 2 336 600,- Kč (A8 4.2 TDI, 273 kW) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 2 448 000,- Kč (A8 4.2 TDI, 258 kW) |
Základní cena testovaného vozu | 2 448 000,- Kč (A8 4.2 TDI, 258 kW) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 3 205 185,- Kč (A8 4.2 TDI, 258 kW) |
Plusy
- Prostorný, komfortní a dobře odhlučněný interiér
- Výkonný a úsporný motor
- Rychlá automatická převodovka
- Výkonný motor
- Prostorný interiér
Mínusy
Horší tlumení rázů
- V dynamickém režimu neklid na nerovnostech
- Nepříliš komfortní sedadla
- Prodleva pohonného ústrojí při rozjezdech z klidu