TEST Audi A6 Allroad 3.0 biTDI quattro – Nejlepší z rodu Avantů
Audi A6 Allroad u nás naposledy prošlo testem před více než dvěma lety a pomineme-li vysokou cenu některých příplatkových prvků, byl největším kamenem úrazu vrcholný zážehový šestiválec s kompresorem. Dnes dosahuje výkonu 245 kW, nicméně tehdejších 228 kilowattů se projevovalo trochu letargicky a spotřeba paliva se výrazně lišila od udávaných hodnot.
V minulém testu rovněž zaznělo, že by byl Allroad mnohem lepší se vznětovým třílitrovým šestiválcem. Cestu modernizovaného provedení proto otevíráme s jeho nejsilnější variantou, která je přeplňovaná dvěma turbodmychadly a jako jediná z nabídky spolupracuje s osmistupňovou automatickou převodovkou Tiptronic. Ostatní agregáty se musí spokojit se sedmistupňovým S tronikem.
Změny díky technice
Přesně v duchu filozofie Audi – nějak tak by se daly popsat kosmetické změny, které třetí generace A6 Allroad prodělala v rámci letošní modernizace. V podstatě se bavíme pouze o přepracované spodní části předního nárazníku, ostřejších rysech světlometů a pozměněné grafice standardně dodávaných diodových svítilen s dynamickými směrovými blikači. Jedná se tedy spíše o lehký lifting než řádné omlazení.
Tak jednoduché to ale není. V rytmu sloganu Náskok díky technice totiž Audi celé modelové řadě A6 dodalo příplatkové světlomety Matrix LED (u Allroadu stojí 69.600 Kč), které společně s jednodílnou maskou chladiče vytvářejí neuvěřitelně naštvaný pohled. Prostřednictvím multimediálního systému MMI plus nově můžete poslouchat internetová rádia, brouzdat po internetu nebo spravovat účty na sociálních sítích. Stačí si pouze do chytrého telefonu zdarma stáhnout aplikaci Audi MMI a mít pořádný, nejlépe neomezený balík mobilních dat.
Slyšeli byste i trávu růst
Nejsilnější turbodiesel nabídky (Allroad pořídíte s motorem 3.0 TFSI a třemi variantami 3.0 TDI), který si pro plnění emisní normy Euro 6 dopomáhá vstřikováním močoviny, jsme vyzkoušeli již v modernizované A7 Sportback. V době, kdy konkurence z Mnichova pracuje s trojitým přeplňováním (například u BMW M550d), má sice Audi maximálně dvě turbodmychadla, nestejně velké a zhruba do 2500 otáček za minutu oddělené ventilem, z našeho pohledu se však jedná o etalon šestiválcové třídy. V rámci modernizace navíc motor posílil o pět kilowattů a kombinovaná spotřeba spadla o 0,2 litru ve všech cyklech.
Motor samotný ale není pouze o maximálním výkonu 235 kW dostupném v rozmezí 3900 až 4600 otáček za minutu, ale především jemném projevu a lehkosti, s jakou dokáže dvoutunové kombi rozpohybovat. Od nízkých otáček slyšíte pouze jemné ševelení, vyrovnaný běh dává vale i sebemenším vibracím, a sladění agregátu s osmistupňovou automatickou převodovkou Tiptronic vypadá, jako by byly oba prvky sestaveny jeden pro druhý. Žádné cukání při rozjezdech, skříň se nenechá vyvést z rovnováhy ani při hodně sportovní jízdě a při pokynu k maximální možné dynamice podřadí klidně o tři stupně.
Užívat si jemnost souhry vás nikdy neomrzí, je tady ale také točivý moment, který dokáže v případě potřeby z Allroadu udělat řízenou střelu dlouhého doletu. Konkrétně se bavíme o mohutných 650 newtonmetrech dostupných od 1400 otáček. Spojte tyto dvě věci dohromady a dostanete luxusní manažerské kombi, které dokáže z klidu na 100 km/h akcelerovat za 5,5 s, a kdyby nebylo elektronicky omezené maximální rychlosti na 250 km/h, ručička tachometru by se určitě zastavila mnohem dál. Je jenom třeba počítat s drobnou prodlevou mezi došlápnutím pedálu plynu a uvedením vozu do pohybu.
O velmi relaxovanou atmosféru na palubě se stará takřka dokonalé odstřižení posádky od okolních ruchů. Testovanému Allroadu v tom pomáhají akustická přední okna (společně se zatmavenými zadními skly je pořídíte za 27.300 Kč), a také vynikající odhlučnění podvozku, podběhů a minimální sklony k vytváření aerodynamického svistu kolem předních sloupků. Uvnitř vozu je takové ticho, že ani v rychlosti kolem 170 km/h nejste při konverzaci nuceni zvýšit hlas a nic nemůže narušit poslech kvalitního audia Bose s prostorovým ozvučením, čtrnácti reproduktory a výkonem 600 wattů. Za vrchol jsme v tomto ohledu dosud považovali mocný Lexus LS, v Ingolstadtu však našel sobě rovného.
Změny uvnitř nebyly potřeba
Pokud jste majitelem Audi A6 Allroad ve verzi před modernizací, vězte, že se na palubě novinky budete ihned cítit jako doma. V rámci faceliftu se totiž až na tvar voliče automatické převodovky nezměnilo vůbec nic. Na výběr máte z několika typů čalounění sedadel, testovaná konfigurace se sportovními sedačkami, kůží Valcona a skutečným hliníkem na přístrojové desce, středovém tunelu a výplních dveří však dokonale podtrhuje dynamický vnější design. Zapomeňte na jakékoliv přešlapy v oblasti dílenského zpracování – jediné, co na palubě povrzávalo, byly maximálně naše klouby.
Rozvor náprav o délce 2.905 milimetrů a šířka interiéru v oblasti loktů (1550 mm vpředu a 1510 mm vzadu) nedává jediný podnět k nepohodlí ani skutečným dlouhánům. To ostatně platí jak před koleny, tak i nad hlavou, což je z našeho pohledu hlavní výhoda oproti dříve testované A7 Sportback, která především na zadních sedadlech omezuje kvůli nízké linii střechy. V Allroadu vás naopak občas postihne dilema, zda si užívat všech komfortních funkcí vpředu nebo se „rozložit“ vzadu jako naši vládní činitelé. Model A6 je totiž v okolí Úřadu vlády k vidění poměrně často.
Jak je u Allroadu zvykem, pořídíte jej pouze s karoserií kombi (Avant). Pod elektricky výklopnou zádí (stojí 19.800 Kč) na vás čeká zavazadelník o základním objemu 565 litrů, který můžete sklopením zadních opěradel (jde to i na dálku přímo z kufru) v mžiku zvětšit až na obřích 1680 litrů. Nicméně jemné potahové materiály nenabádají k převozu znečištěných zavazadel, proto se v katalogu originálního příslušenství poohlédněte po plastové vložce (stojí 2.484 Kč), která už nějakou nečistotu snese. A kdyby vám byl skvěle přístupný zavazadelník přece jenom těsný, přiberte rovnou i střešní box, který vidíte na fotografiích i videu. Má objem 360 litrů, na délku měří 1.765 milimetrů a stojí 14.214 korun.
Manažerský univerzál
Audi A6 Allroad je tady již od roku 1999 pro ty, kteří chtějí čas od času vyrazit mimo zpevněný povrch, ale zároveň nechtějí přijít o výhody nízké karoserie Avant. Současná třetí generace po stránce vzhledu míří do luxusních lokací, nicméně ani rozbahněná louka jí není cizí. Klíč k úspěchu tvoří především dva prvky: standardně dodávaný vzduchový podvozek, který dovoluje mezi krajními pozicemi Dynamic a Allroad regulovat světlou výšku v rozmezí 60 milimetrů, a asistent sjíždění svahů s ukazatelem podélného a příčného náklonu karoserie.
V „nejdrsnější“ konfiguraci s maximálně zvednutým podvozkem Audi vydrží až do rychlosti 40 km/h. Po jejím překročení se automaticky přepne do režimu Allroad, ve kterém můžete jet dvakrát rychleji. Dříve, než byste někde škrtli nárazníkem, však na jízdu po rozmáčeném povrchu kapitulují dvacetipalcové pneumatiky, které se hodně rychle obalí bahnem, a manévrování s bezmála pětimetrovým kombi lze v tu ránu přirovnat ke kormidlování. V takovém případě doporučujeme aktivovat zmíněný asistent sjíždění svahů, který vás konstantní rychlostí (řidič ji nastavuje přidáním či ubráním plynu) spolehlivě dostane z nesnází.
Ukažte ale někoho, kdo by s Audi A6 Allroad jezdil pravidelně do terénu, zvláště když automobil skutečně exceluje na silnici. Kombinace silného motoru se schopností pracovat v celém spektru otáček, pneumatického podvozku, který dokáže překvapit pouze náhlá změna charakteru vozovky, přesného řízení s proměnným převodem a sportovního zadního diferenciálu quattro (stojí 30.100 Kč) mu totiž propůjčuje vlastnosti o půl tuny lehčího kombi, které se stáčí do oblouku s neuvěřitelnou razancí.
Ani neuvažujte o nedotáčivých tendencích, které kdysi Jeremy Clarkson popsal pocitem, jako byste měli na masce chladiče připevněnou krávu. Silný stáčivý moment od zadních kol, která ve výchozím stavu přenášejí 60 % hnací síly (poměr se reguluje v rozmezí 70:30 a 85:15), byl jedním z největších překvapení testování. V režimu Dynamic se navíc všechno děje za doprovodu návykového barytonu, který má na svědomí elektromagnetický generátor vibrací ve výfukovém systému.
Opusťme však horské vlásenky a věnujme se prostředí, ve kterém se bude Audi A6 Allroad pohybovat nejčastěji – dálnici. Stejně jako dříve testovaná A7 Sportback je vůz s tímto motorem dokonalý dálkový express, se kterým ujedete na jeden zátah přes tisíc kilometrů a vůbec o tom nevíte. Je navíc pravděpodobné, že si při dodržování zákonem stanovených rychlostních limitů vystačíte s jednou palivovou nádrží na 73 litrů nafty.
„Rychloběžka“ v podobě osmého stupně totiž při dálničním tempu udržuje 1700 otáček za minutu a motor si nárokuje 7,2 litru na 100 km. Do hry se přitom zapojuje také podvozek, který v ekonomickém a komfortním režimu sám sníží světlou výšku o 15 milimetrů. Dobrou zprávou navíc zůstává, že i ve městě se díky systému Start/stop (zasahuje hladce a motor vypíná již pod 7 km/h) udržíte pod deseti litry, mimo město odběr padá pod sedm litrů a na konci týdenního testu jsme odečetli kombinovanou spotřebu 8,1 litru na 100 km. Zajímavost na závěr – s instalovaným střešním boxem se hodnoty lišily až o dva litry v neprospěch ekonomiky provozu.
Beznadějné hledání chyb
Závěrem se vraťme na začátek, kde jsme vzpomínali na minulý test Audi A6 Allroad s kompresorovým benzinovým šestiválcem. V něm totiž padlo, že s turbodieselem by bylo auto mnohem lepší. A je to naprostá pravda. Je velmi obtížné na voze hledat závažnější chyby, protože se jej po stránce jízdních vlastností, spotřeby a pohodlí podařilo naladit takřka k dokonalosti. Bezprostřední zábavy za volantem se však nedočkáte, protože mezi řidičem a strojem působí skutečně velké množství elektroniky.
Naskýtají se nám tedy pouze dva nešvary, které trápí většinu vzduchových podvozků a luxusní vozy obecně – rázy od kol při náhlé změně povrchu vozovky, jakož i ceny příplatkové výbavy. Minimálně ve dvou volitelných prvcích však mám naprosto jasno: sáhli bychom po systému nočního vidění na bázi infračervené kamery (57.300 Kč) a diodových světlometech Matrix (69.600 Kč). Pravidlo Vidět a být viděn zde totiž nabývá skutečné podstaty...
A jak je na tom A6 Allroad ve srovnání s A6 Avant, kterému je nejsilnější turbodiesel rovněž vyhrazen? Cenový rozdíl mezi oběma vozy činí 157.000 Kč (Audi A6 Avant 3.0 biTDI quattro stojí od 1.509.900 Kč), nicméně k ceně běžného kombi si připočítejte 55.900 Kč za adaptivní vzduchový podvozek, rozlučte se s asistentem pro sjíždění svahů, ochranou podvozku a fešným vnějším oplastováním. Ve vzduchu se tedy vznáší ještě několik desítek tisíc korun a ty pokládáte na oltář stylu.

Nejlevnější verze modelu | 1.493.900 Kč (3.0 TDI quattro/160 kW) |
Základ s testovaným motorem | 1.666.900 Kč (3.0 biTDI quattro/235 kW) |
Testovaný vůz s výbavou | 2.544.241 Kč (3.0 biTDI quattro/235 kW) |
Plusy
- Mimořádně jemný běh šestiválce
- Mohutný zátah od nízkých otáček
- Přijatelná spotřeba paliva
- Luxusní materiály a zpracování v interiéru
- Výborné světlomety Matrix LED
- Jízdní vlastnosti v zatáčkách
- Přesné řízení
- Obrovský vnitřní prostor
Minusy
- Vysoká cena příplatkové výbavy
- Rázy od kol při náhlé změně povrchu vozovky
Foto: Petr Homolka