Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Audi A6
Audi A6
Audi A6
Audi A6
51 Fotogalerie

TEST Audi A6 3.0 TFSI quattro – Na cestě vzhůru

Máte pocit, že vaše nové auto už není tak sportovní, jako bylo to předchozí? Tak to se vám u omlazené A6 stát nemůže. Alespoň zatím.

Řada automobilek s výrobním programem profilujícím se jako sportovní, se teď snaží zaujmout co nejširší spektrum zákazníků, a tak u svých nejnovějších produktů trochu obrušuje hrany. Ovšem u Audi se setkáte s trendem poněkud odlišným. To alespoň platí u sedanu A6 s přeplňovaným třílitrovým šestiválcem a pohonem všech kol.

(Ne)nápadná elegance

Karoserie Audi A6 sice nehýří nejmódnějšími stylistickými výstřelky, i přesto si však tento vůz vyšší střední třídy na silnici s ničím jiným nespletete. Jeho jednoduché tvary přitom budou zřejmě „in“ ještě nějaký ten rok – a to včetně masky chladiče, rozkládající se přes půlku ne zrovna malé přední partie. Ale na zevnějšek si rozhodně uděláte názor sami, respektive jste si ho určitě už udělat stačili.

audi vyssistredni testyaudi vyssistredni testy | acz
 

V kabinách prémiových aut vyšší střední třídy nehledejte marnotratně mnoho vnitřního prostoru, celá řada aut o třídu níž nabídne prostoru stejně, ne-li více. Také prestiž A6 tkví v luxusně širokém středovém tunelu, jenž zmenšuje prostor pro pravou řidičovu nohu. Nedá se pochopitelně říci, že by řidič strádal, místa je v příčném směru tak akorát, ale mohlo by to prostě být lepší. Větším problémem pro osoby vyššího vzrůstu je nevelký rozsah seřízení volantu, jenž by měl jít přitáhnout blíže k tělu. Sportovně vyhlížející sedadla mají možnost prodloužení sedáku, opěradla jsou však hodně široká, a tak dobře podrží asi jen postavu opravdu značných rozměrů. Ergonomie ovladačů znamenitá, stejně jako výběr materiálů a zpracování. Na zadních sedadlech je však z prostorového hlediska vše v naprostém pořádku.

Dynamika na požádání

Očekávat od přeplňovaného třílitru s výkonem 213 kW v rozmezí 4850 až 6800 otáček a s točivým momentem 420 Nm, jenž je k dispozici od 2500 do 4850 otáček cokoli jiného než vynikající dynamiku, by asi bylo dost naivní – a praxe to bezezbytku potvrdila. Mnohem působivější, než akcelerace samotná, ale bylo, jakým způsobem k ní docházelo. Místo u Audi léta prosazovaného turbodmychadla je v novém motoru 3.0 TFSI mechanické přeplňování! Kompresor je prostě kompresor. Jeho reakce na sešlápnutí pedálu je bleskurychlá, bez sebemenší prodlevy, jakou lze zaznamenat i u těch nejlepších turbomotorů. Každý dotek plynového pedálu je odměněn spontánní reakcí newtonmetrů, které nám za doprovodu příjemně tlumeného hučení umožňovala předjet prakticky cokoli a kdekoli bez omezení či ohrožení kohokoli z ostatních účastníků provozu.

Vysoké ztráty spojené s tímto druhem přeplňování buď najednou nevadí, nebo se je technickým náskokem podařilo snížit na takovou míru jako u turbodmychadel. Už teď jsme zvědaví, jak dlouho kompresor u Audi vydrží.

audi vyssistredni testyaudi vyssistredni testy | acz
 

S motorem si výborně rozuměla i šestistupňová automatická převodovka, která řadila rychle a plynule, navíc disponovala, jak už je dnes spíš pravidlem, než výjimkou, pádly pod volantem pro ruční řazení jednotlivých stupňů.

Komfort nebo Sport?

Testovaná verze byla vybavena příplatkovým vzduchovým adaptivním pérováním, u něhož bylo možné volit mezi komfortním nebo sportovním nastavením, případně ponechat volbu na elektronice. Rozdíl mezi sportovním a komfortní režimem byl poměrně výrazný, co se chování v zatáčkách týče. Zatímco v tom prvně jmenovaném vůz po delších nerovnostech noblesně plul, ve druhém kopíroval povrch vozovky dost důsledně, což vedlo k natřásání posádky. Zcela logicky se tedy A6 v Comfortu v zatáčkách výrazněji nakláněl a působil neohrabaněji, Sport ale znamenal omezení tohoto chování na minimum a v rámci velikosti a váhy auta umožňoval poměrně svižnou jízdu i po klikatějších silnicích.

audi vyssistredni testyaudi vyssistredni testy | acz
 

Častým argumentem odpůrců Audi, když už dojdou objektivní důvody, proč značku se čtyřmi kruhy nemít rád, je nedotáčivost, způsobená umístěním motoru před přední nápravou, bla bla bla. Tak to vás musím zklamat. Ášestka s pohonem všech kol není o nic více nedotáčivá, než její stejně vybavení konkurenti z Mnichova a Stuttgartu. Ba co víc, nikde ani stopy po těžkém čumáku, kvůli němuž bychom museli významně zdvihnout obočí a vztyčit ukazováček. Jak už bylo uvedeno dříve – Audi se prostě stále zlepšuje…

…ale to řízení, to řízení. Věříme tomu, že naprosté většině řidičů bude naprosto vyhovovat, ti sportovněji založení však moc nadšeni nebudou. Posilovač má stále zbytečně velký účinek a řízení samotné působí uměle a odtažitě a připomíná tak spíše Volva a Mercedesy, než rivala z Mnichova, po jehož skalpu baží především.

Jediná věc, která vám tak může vadit, že bez ohledu na zvolený režim pérování nemá tento vůz příliš v oblibě přejezdy výrazných nerovností, jejichž přítomnost na vozovce hlásí do kabiny výraznějšími rázy. Se známou slabinou vzduchových podvozků ale bojují nejen podvozkáři u Audi…

Oprávněné ambice

Jak už bylo řečeno v úvodu, celá řada ryze sportovních značek se s přibývajícími roky stává méně vyhraněná. Máme tu ale i vzácné ukázky opačného trendu – minimálně u našeho Audi A6. Nejen, že se řídí čím dál lépe, ale ve své kategorii současně působí i nejluxusnějším dojmem a přitom nabídne jeden z nejprostornějších interiérů.

Nedostatků zároveň nabídne pomálu, odtažitého řízení si asi většina řidičů ani nevšimne, širokého středového panelu a občasného rázování podvozku už asi více. Ale co vaše averze k diodám a čtyřem kruhům, pánové?

První cena vozu989.200,- Kč (2.0 TFSI, 125 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací1.383.400,- Kč (3.0 TFSI, 213 kW)
Základní cena testovaného vozu1.383.400,- Kč (3.0 TFSI, 213 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků1.789.692,- Kč (3.0 TFSI, 213 kW)

Plusy

  • Dynamický motor
  • Rychlá převodovka
  • Dobré jízdní vlastnosti
  • Luxusně působící interiér
  • Velký kufr

Mínusy

  • Horší absorpce rázů
  • Odtažité řízení
  • Relativně málo místa pro pravou nohu řidiče