Audi A6
Audi A6
Audi A6
Audi A6
22 Fotogalerie

TEST Audi A6 2,7T quattro – Klidná síla (11/2002)

Audi A6 je již řadu let v prodeji (první "á-šestku" jsme testovali v únoru 1998) a po testech verzí 2,4 V6, 3,0 V6 Avant a allroad quattro 2,5 TDI jsme získali k vyzkoušení zajímavou verzi s motorem označeným 2,7T. A protože jsme se již popisu vozu věnovali dostatečně v minulých testech, zaměříme se nyní především na pohonnou jednotku a jízdní vlastnosti.

Audi A6 2,7T quattro je osazeno vidlicovým šestiválcem dopovaným dvěma turbodmychadly, což se blahodárně odrazilo ve výkonu, který postaru vychází na kulatých 250 k, v aktuálních jednotkách to znamená 184 kW. Turbodmychadla mají vždy příznivý dopad na průběh točivého momentu, což v tomto případě znamená 350 Nm v širokém rozmezí otáček 1800-4500. Kdo by ale čekal o tohoto motoru extrémní dravost, bude asi zklamán.

Charakteristika motoru 2,7T je spíše ve vysoké kultivovanosti a plynulém zátahu, který posádku vozu mocně zatlačuje do sedadel. Náběh dmychadel je poměrně rychlý, ale klasická, krátká "turbodíra" při prudkém sešlápnutí plynu je zde stále. Ve vyšších otáčkách má pak motor samozřejmě dostatek elánu pro sportovní jízdu a bezpečné předjíždění. Zajímavé je relativně měkké naladění podvozku, které vcelku úspěšně pohlcovalo nerovnosti našich silnic. Zatímco někteří motorističtí novináři kritizovali toto odpružení kvůli jeho vlivu na nesportovní jízdní vlastnosti, přikláněl bych se osobně spíše k pochopení konstruktérů. Tohle auto zjevně nebylo zkonstruováno pro extrémě-sportovní styl jízdy s tvrdším podvozkem, který dá posádce pocítit každou nerovnost. A6 2,7T je podle mě naopak vozem pro svižnou jízdu na dlouhé vzdálenosti, která spojuje požitek z jízdy s pohodlím, které supersporty typu Audi S6 či RS6 nemohou díky velmi tuhému odpružení nabídnout.

Pohon všech kol quattro pomáhá při rozjezdech krotit velký točivý moment a v prudce projížděných zatáčkách se zkoušený automobil chová neutrálně bez náznaku nedotáčivosti. Brzdová soustava je dostatečně dimenzována (především přední ventilované kotouče mají úctyhodný rozměr) pro několikeré opakované brzdění a její účinek neslábne.

Šestistupňová manuální převodovka se zdá být pro velký rozsah točivého momentu motoru 2,7T až zbytečná, ale při klidné jízdě není problém řadit postupem 1,2,4,6 a ušetřit si tím mačkání poměrně tuhé spojky. Řazení však bylo poněkud "rozviklané" a občas se špatně řadil první rychlostní stupeň.

Vnější design tohoto vozu se od sériové produkce příliš neliší a nebýt dvou koncovek výfuků a drobného označení na víku kufru, tak ani není poznat, jak zajímavý motor pohání tento vůz. Průměrná potřeba 12,8 l/100 km plně odpovídala síle motoru a nepřesáhla přijatelnou míru. Cena Audi A6 2,7T quattro však není nízká (1.580.000,-) a mnoho motorů v nabídce pro A6 mu zdatně konkuruje především cenou - ať už se podíváme na atmosferické šestiválce nebo populární přeplňované vznětové 2,5 TDI.