TEST Audi A4 Avant 2.0 TFSI g-tron S tronic – Proč mě plyn zklamal. Trochu
Design, interiér
Život s elektromobily i plug-in hybridy je pořád plný nepříjemných omezení. Mizerný dojezd, dlouhé nabíjení, u plug-in hybridů se musíte autu přizpůsobit, aby bylo úsporné, jinak budete na palubním počítači vídat čísla jako v jakémkoliv jiném benzíňáku. Nikdo zatím nevymyslel nic lepšího než silný vznětový motor – dáte plnou nádrž a pak svištíte po německém autobahnu za spotřebu, na kterou se s hybridem dostanete jen při splnění X podmínek a poloviční rychlostí. A když se vám do nádrže vejde té nafty hodně, uvidí vás u pumpy třeba až ve Francii.
A proto jsem si CNG docela oblíbil. Čerpaček je u nás už docela dost (aktuálně zhruba sto čtyřicet), jasně, natankovat plnou zemního plynu zabere o chvilku delší dobu, a když je někdo před vámi, tak si holt počkáte (většinou bývá k dispozici jenom jeden stojan). Občas vás taky nepustí do podzemní garáže, to jsou ale maličkosti. Když kilo zemního plynu přijde v průměru na 25 Kč a při čtyřkilové spotřebě na sto kilometrů vás jeden kilometr vyjde zhruba na kačku, tak nad tím určitě mávnete rukou. A vzhledem k tomu, že u plyňáku samozřejmě zůstává ještě klasická nádrž na benzin, pohybovaly se dojezdy modelů na CNG klidně i nad tisícovkou kilometrů. Ano, pohybovaly. A kvůli tomuhle minulému času mě Audi A4 Avant g-tron zklamalo. Trošičku.
Měl by stát vzorem
Interiéry audin se už roky skoro automaticky chválí, znáte to, dokonalé zpracování, perfektní plasty… Uvnitř testovaného g-tronu jsem ale opravdu byl výjimečně spokojený, až nadšený, přitom však tak nějak obyčejně. Pokusím se vysvětlit.
Minimalistický základ opřený o kvalitní plasty samozřejmě nechybí, dekor použitý v konkrétním testovaném případě nepůsobí zbytečně honosně, přeplácaně. Ostatně, jako celá přístrojová deska – velice jednoduchá, naprosto přehledná, na přístrojovém štítu klasické budíky, displej uprostřed skoro menší než můj mobil, ovládání ventilace už nemůže být názornější… Tohle by se mělo kopírovat!
Tedy žádné zbytečnosti, textilní čalounění… Takové příjemné služební auto. Jenže, kluci a holky, tento příjemný, nijak přehnaně vybavený a vlastně docela obyčejný služebák přijde v testované verzi Design minimálně na 1.268.900 Kč, konkrétní kousek pak s pár příplatky navrch pak stojí přesně 1.417.900 Kč. Nechtěl bych se někoho dotknout, ale úplně jsem si nepřipadal jako v autě za skoro jeden a půl milionu.
Takto vysokou cenovku bych už vůbec netipoval při pohledu zvenčí, v modré metalíze je Audi A4 Avant nenápadnosti král. Mám rád decentní design, neokázalý, ale tady jde o něco jiného. Fakt jeden a půl milionu? Za celkem tuctový modrý kombík?
Uvnitř je pak na poměry střední třídy už bohužel tradičně míň místa, za to však Audi A4 Avant moc nemůže. Psali jsme to několikrát – zatímco prémiové značky si stále zachovávají (jak dlouho ještě budou?) vžitou posloupnost modelů střední, vyšší střední a luxusní, konkurence v podstatě houfně nic většího než D segment nenabízí. A tak nám déčka kynou. A4 kynout nemůže, protože má nad sebou A6. Kombík střední třídy od Audi tedy pořád měří na délku rozumných 4,7 metru, uvnitř je však místa podobně jako v Golfu Variant. Na podprůměr se musíte připravit i v zavazadlovém prostoru, který v základu poskytne jenom 415 litrů. Devadesátilitrový úbytek proti ostatním avantům má na svědomí čtveřice tlakových nádob (ocel nahradila uhlíková a skelná vlákna, jsou tak o 56 % lehčí), do g-tronu napěchujete maximálně devatenáct kilo plynu.
Výše zmíněných 415 litrů vypadá blbě maximálně na papíře (vzhledem k tomu, že jde o kombík střední třídy), krásně pravidelný tvar a třeba i nízko položená nakládací hrana jsou však důležitější než čísílka. To bych spíš obrečel chybějící náhradní kolo, místo pod podlahou zabraly skoro bezezbytku bomby. Nedávno jsem po letech píchnul a s tou lepicí sadou a kompresůrkem je to strašná piplačka. Jsem tedy mimořádně nepraktický, ale i tak, rezerva prostě musí být!
Motor, jízdní vlastnosti
Motor, jízdní vlastnosti
Začnu tím nejdůležitějším, tedy provozními náklady. Už víte, že se do čtyř tlakových nádrží vejde nejvýš 19 kg plynu, samo Audi pak udává, že na CNG lze ujet 500 kilometrů. Nikdy se mi to nepodařilo. První problém je samozřejmě udávaná kombinace 3,9 kg na 100 km, k níž jsem se přiblížil nejvíc na 4,2 kg při velice poklidné mimoměstské jízdě. Zapojte do toho město, dálnici a budete plus mínus na pěti. To je pořád slušné, nicméně výše zmíněných avizovaných pět stovek z toho nevykouzlíte. Reálný dojezd na plyn se v mém případě pohyboval mezi 300 až 350 kilometry. A pak, když v nádržích zbývá už jenom 0,6 kg plynu, přepne A4 Avant g-tron automaticky na benzin. Tady jsem byl zvyklý, že na mě čeká ještě standardní benzinový dojezd, třeba v případě plynové octavie máte po spotřebování CNG k dispozici klasických padesát litrů paliva. Jenže, Audi s novějšími a objemnějšími kompozitovými tlakovými nádobami vytlačilo benzin do vyloženě dojezdové role, vždyť nádrž pojme pouhých pětadvacet litrů. A to pak ubývají čárečky na palivoměru zatraceně rychle! Při průměrné spotřebě kolem osmi litrů se tak připravte na to, že na vás hladové oko zabliká klidně po 150 kilometrech benzinové jízdy. Víc než 250 km benzinových kilometrů reálně nevymáčknete.
Celkový akční rádius se tak pohybuje dejme tomu kolem šesti set kilometrů. To není žádný průšvih, hlavně pokud budeme srovnávat s elektromobily. Ale vzhledem k tomu, že jde o součet dvou paliv se samostatnými nádržemi a vy samozřejmě chcete jezdit co nejvíc na levnější plyn, budete muset každých zhruba 300 kilometrů na plničku. A to už by mě osobně nebavilo.
Ještě zpět k octavii na CNG, i na tu totiž dojde. V modelovém roce se i ona dočká větších kompozitových nádob, v případě škodovky pojmou dokonce 21 kg plynu. Na benzin však zbude nicotných patnáct litrů, a to pak bude sotva na poskakování mezi plynovými čerpačkami.
Jako čtrnáctistovka
Pokud ještě připomenu octavii na CNG, tak její čtrnáctistovka podladěná na 81 kW prohrává výkonnostní souboj dokonce i s novým litrem TSI (ten nabízí 85 kW). A jelikož je plynová octavia kvůli bombám tučnější, opravdu nemůžete čekat dynamické zázraky.
To sice ani od A4 Avant g-tron, dynamika je však v porovnání s českou plynovkou přece jenom někde jinde. Audi totiž spoléhá na dvoulitr TFSI, ovšem taky trochu podladěný – výkon 125 kW je v dnešní době takový hezký přeplňovaný čtrnáctistovkový. A přesně tak i tohle audi jezdí, jako s velmi slušnou čtrnáctistovkou. Za volantem g-tronu jsem si vzpomněl na vůbec první čtyřválec 1.4 TSI Twincharger (výkon od 103 do 136 kW), který proslul nejdříve neuvěřitelně hladkým a plynulým zátahem (díky dvojitému přeplňování prostřednictvím turbodmychadla a kompresoru), později pak fatálními závadami. Spolehlivost nového čtyřválce 2.0 TFSI samozřejmě v tuto chvíli těžko předjímat, každopádně pro plynové potřeby u Audi upravili písty a ventily, což je takové plynové minimum.
Zátah je ovšem opravdu mimořádně konstantní a jemný, přirovnání k elektromotoru tady padne jako na ten hrnec, vždyť je to přece alternativní kolega. Ostatně i zvuk je podobně nenápadný, čtyřválec se ani ve vyšších otáčkách prakticky vůbec neprojevuje, cokoliv připomínajícího vibrace je taky něco nemyslitelného… Nebýt toho nutného poskakování mezi plničkami/čerpačkami, byl by to úžasný dopravní prostředek na dlouhé cesty. Viz níže.
Co trakce?
U plynové octavie nás vždycky velmi trápila trakce. I na suchu se přední kola ochotně protáčela, stačil mírný dokopeček a na plyn jste museli velmi opatrně. A na mokru se mohla kontrolka protiprokluzu ublikat i na rovince.
V Audi A4 Avant g-tron jsem nic podobného řešit nemusel. Ve čtyřkolce sice tuhle plynovou audinu nekoupíte, jak už jsem ale napsal, kompozitové tlakové nádoby zatěžují zadní kola o polovinu míň, takže se předek auta při akceleraci tak neodlehčuje.
To je první plusový bod. Pokud ale nemáte zkušenost se škodováckou plynovkou, fakt, že se auto rozjede, budete asi těžko považovat za kdovíjakou přednost. Parádní komfort i na osmnáctipalcových kolech však už pozoruhodný bezesporu je. I na poctivých dírách je to takové to něžné žuchnutí, decentní tlumené ducnutí. Pocit příjemné robustnosti zažívám v nejnovějších autech čím dál míň, tady jsem začínal chápat, proč tahle audina stojí 1,5 milionu. Pohodlí dané dokonalým odhlučněním motoru i podvozku se střední třídě opravdu dost vymyká. A4 Avant navíc působí úžasně lehce, nebýt odtažitého řízení, tak by i s plynovkou byla… Neříkám vyloženě sranda, ale ta lehkost je taky v rámci třídy pozoruhodná. Souvisí to samozřejmě hodně s už uvedenými konzervativními rozměry, za volantem A4 Avant si opodstatněně připadáte jako v kombíku nižší střední třídy.
Závěr
Závěr
CNG je bezpochyby jedna z nejrozumnějších alternativních cest a Audi A4 Avant g-tron zase jedno z uživatelsky nejpřívětivějších plynových aut vůbec. Se dvěma docela zásadními problémy – základní cenovka činí rozhodně ne přívětivých 1.130.900 Kč, za verzi s automatem připlatíte dvaašedesát tisíc. Počítat musíte ještě s řadou velice tučných a často potřebných příplatků (v základu je jenom jednozónová automatická klimatizace…), takže necelých 1,5 milionu za konkrétní testovaný kousek je taková ještě normální cenovka. A to opravdu není málo.
A pak tady máme dojezd. Nádrže jsou sice větší a kompozitové, na plyn ale reálně ujedete nejvýš 350 kilometrů. Spoléhat se na benzin se nevyplatí, do klasické nádrže se vejde jenom pětadvacet litrů paliva. Chtě nechtě tak budete na pumpě každých zhruba tři sta kilometrů, pokud plánujete využívat výhradně plyn. A to není u kombíku střední třídy zrovna typický dojezd, když jsou naftoví majitelé zvyklí na násobná čísla.
Bez ohledu na plyn je však testované Audi A4 Avant jedno z nejpříjemnějších a nejpohodlnějších aut, s jakým jsem za poslední dobu jezdil. Dokonale komfortní, s perfektním a přehledným interiérem bez ajťáckých zbytečností, s kultivovaným a solidně dynamickým motorem. Služebák jak vyšitý.
Nejlevnější verze modelu | 875.900 Kč (A4 Avant 1.4 TFSI/110 kW) |
Základ s testovaným motorem | 1.130.900 Kč (A4 Avant 1.4 TFSI/125 kW g-tron) |
Testovaný vůz bez příplatků | 1.268.900 Kč (A4 Avant Design 1.4 TFSI/125 kW g-tron S tronic) |
Testovaný vůz s výbavou | 1.417.900 Kč (A4 Avant Design 1.4 TFSI/125 kW g-tron S tronic) |
Plusy
- Kultivovaný a slušně dynamický motor
- Celkový komfort podvozku
- Perfektně zpracovaný a přehledný interiér
- Rozumné vnější rozměry
Minusy
- Vysoká cena
- Reálný dojezd, malá benzinová nádrž
Foto: Petr Homolka
