TEST Audi A4 allroad quattro 2.0 TDI – Komfort s maskou dobrodruha
Audi v letošním roce vypouští na trh záplavu novinek v podobě sportovně střižených modelů TT RS, R8 5.2 FSI, S4 nebo A5 Cabriolet a S5 Cabriolet, které rozproudí krev všem milovníkům benzinu. Největší prodejní úspěchy mezi novinkami, minimálně na českém trhu, bude ovšem určitě slavit nový A4 allroad quattro.
Toto kombi se zvýšenou světlou výškou sice nenabídne jízdní zážitky jako TT RS a nebude přitahovat tolik pozornosti jako A5 Cabriolet, ale již na první pohled je jasné, že je z letošních novinek nepraktičtější a nejlépe využitelné pro každodenní provoz.
Nové Audi A4 allroad quattro zamířilo do showroomů na jaře letošního roku. Zájemci o tento model se mohou rozhodnout pro benzinový čtyřválec 2.0 TFSI (155 kW) nebo jeden z dvojice turbodieselů. Základ představuje čtyřválec 2.0 TDI (125 kW), vrcholem je šestiválec 3.0 TDI (176 kW). Jak napovídá název modelu, standardem je pohon všech čtyř kol.
Žádná překvapení
Design Audi A4 allroad quattro při premiéře v Ženevě asi nikoho nepřekvapil, v běžném provozu jej rozpoznávají hlavně ti, kterým učaroval první Allroad, ale dosud čekali na jeho dostupnější verzi.
Základem pro malý allroad je samozřejmě model A4 Avant. Novinka dostala vyšší světlou výšku, větší kola a všechny doplňky – které dělají allroad allroadem – to znamená především plasty kolem celé karoserie, nerezové ochranné prvky vpředu i vzadu a masku chladiče se svislým žebrováním. V zadním nárazníku se navíc objevují malé odrazky.
Nové plastové díly i úpravy podvozku se projevují na větších vnějších rozměrech. Audi A4 allroad quattro je oproti výchozímu modelu o 18 mm delší, o 15 mm širší a o 59 mm vyšší, což znamená, že je dlouhé 4721 mm, široké 1841 mm a vysoké 1495 mm. Rozvor 2805 mm je shodný s A4 Avant, díky úpravám nábojů kol však došlo ke zvětšení rozchodu, který je nyní 1583 mm vpředu a 1574 mm vzadu. Vzhledem k montáži nových tlumičů s větším zdvihem a větším kolům oproti A4 Avant vzrostla světlá výška o 37 mm na 180 mm.
Testované Audi A4 allroad quattro částečně maskovalo svůj „allroadovský“ vzhled díky barevné kombinaci hnědé metalízy karoserie s matně hnědými plastovými nástavci blatníků.
Prostě Audi
Palubní deska je shodná s ostatními modely řady A4. V případě „našeho“ allroadu se mohla pochlubit navigačním systémem Plus za 83.383,- Kč. Ten obsahuje rozhraní MMI 3G, pevný 10 GB disk, 7palcový barevný displej, integrované rádio, dvě čtečky na SD karty a DVD mechaniku. Kvality ovládacího systému MMI byly vychváleny již mnohokrát a opět je musíme připomenout, protože se s jejím ovládáním dokáže bez problémů sžít i jedinec, který u většiny ostatních podobně komplexních systémů končí u ovládání hlasitosti rádia.
Testovaný vůz měl ve své výbavě za příplatek 28.213,-Kč dodávaná elektricky stavitelná přední sedadla s vyhříváním, jejichž rozměrům, tvarování i rozsahům nastavení nelze nic vyčíst.
U druhé řady sedadel se již výtky najdou. Audi A4 allroad quattro, resp. A4 Avant má úctyhodný rozvor náprav 2805 mm, tj. o 45 mm delší než BMW řady 3 Touring i než Mercedes-Benz třídy C Combi. Logicky by měl tedy nabízet i více podélného prostoru pro nohy cestujících na zadních sedadlech. Ve skutečnosti však naše měření ukázala, že v rámci prémiové trojice se o velké převaze Audi mluvit nedá. Naměřené hodnoty navíc výrobce vylepšuje umístěním sedáku jen 340 mm nad podlahou, a ten pak většině cestujících nepodpírá účinně stehna.
Audi již tradičně nabízí velký výběr příplatkové výbavy. U testovaného allroadu stojí za zmínku panoramatické střešní okno za 40.082,-Kč. To sice snižuje strop, ale zato výrazně přispívá k prosvětlené a vzdušné atmosféře na palubě.
Zavazadlový prostor má základní objem 490 litrů. Po sklopení děleného opěradla zadního sedadla se objem zvětší na 1430 litrů a vznikne ložná plocha dlouhá 1780 mm. Nákladová hrana je 668 mm nad zemí. Po otevření víka zavazadelníku vznikne otvor vysoký 668 mm, široký ve spodní části 1007 mm a v horní 902 mm. Rovná ložná plocha je široká 1000 mm a po opěradla zadních sedadel dlouhá 1027 mm.
Nejpohodlnější z řady
Testované Audi A4 allroad quattro mělo pod svou kapotou přeplňovaný vznětový čtyřválec 2.0 TDI o výkonu 125 kW (170 k) spolupracující s šestistupňovou manuální převodovkou. Tento motor se systémem common-rail a piezoelektrickými vstřikovači je dostatečně pružný, vyniká vyrovnaným chodem a hospodárným zacházením s palivem. Vytáčení až k červené hranici pro něj nepředstavuje žádný problém, ale nemá smysl pouštět se výš než do 4500 min-1, protože po překročení této hodnoty se už prakticky nic podstatného neděje. V A4 allroad quattro je motor kvalitně odhlučněn a posádka jeho existenci pod přední kapotou prakticky jen tuší.
Při jízdě po dálnici ustálenou rychlostí 100 km/h se ručička otáčkoměru usadí kolem 2000 min-1 a palubní počítač hlásí velmi sympatickou průměrnou spotřebu 6,1 litru nafty na 100 km. V případě českého dálničního maxima v podobě rychlosti 130 km/h točí dvoulitrový turbodiesel přibližně 2750 min-1 a říká si o 6,8 litru paliva na 100 km.
Audi A4 allroad quattro je sériově vybaveno trvalým pohonem všech kol quattro. Čistě mechanický mezinápravový diferenciál Torsen rozděluje hnací sílu motoru mezi nápravy v poměru 40:60, ale v případě potřeby může na přední nápravu poslat až 65 % točivého momentu, v případě druhého extrému pak až 85 % točivého momentu na zadní nápravu.
Technici ingolstadtské automobilky došli k zvýšení světlé výšku u A4 allroad quattro jinou cestou než u A6 allroad quattro. Místo pneumatického podvozku se stavitelnou světlou výškou použili tužší tlumiče s delším zdvihem a tužší stabilizátory. Toto řešení má sice umožnit návštěvu lehčího terénu, ale překvapivě dobře funguje především na asfaltu. Audi A4 allroad quattro můžeme bez váhání označit za nejpohodlnějšího zástupce řady A4.
Co z vlastností schází tomuto poloterénnímu kombi v terénu, dostává navíc na silnicích. Aerodynamický hluk na silnicích dálničního typu je překvapivě nízký, posádku začne obtěžovat až při rychlostech vysoko nad 130 km/h. Hluk od kol je na zpevněných komunikacích dobře utlumen. Při jízdě po šotolině nebo štěrkové cestě začne do interiéru pronikat hukot od kol jen velmi decentně.
Závěr
Srovnáním cen allroadu s A4 Avant a Q5 (vždy s pohonem všech kol quattro a motorem 2.0 TDI, 125 kW) vychází najevo, že civilní kombi je o 54.800,- Kč levnější než allroad, zatímco Q5 je jen 1.300,- Kč dražší. Co z toho plyne? Především to, že Audi má zase o něco komplexnější modelovou řadu. Mohlo by se zdát, že tentokrát marketing zase zvítězil nad funkčností, ale přítomnost A4 Allroad v nabídce bereme spíše jako doplnění podobně naceněné Q5 o model, který je lepší na silnici, komfortnější i tišší a umí jezdit s nižší spotřebou.
Image hraje v tomto případě extrémně důležitou roli. Na rozdíl od originálního Allroadu nemáte k dispozici možnost změny světlé výšky a s tou pevně danou projedete v kratší a mrštnější Octavii Scout náročnější terénní nástrahy.
Kdo si koupí Audi Q5? Zřejmě ten, komu vadí horší výhled z přeci jen dost nízkého allroadu, ten komu schází vizuální síla SUV na silnici a také ten, kdo chce prostornější a pocitově vzdušnější interiér vysokého auta.
Ze současné nabídky řady A4 je nový allroad quattro bezkonkurenčně nejpohodlnějším provedením a ke svým komfortním jízdním vlastnostem přidává i vzhled, který bývá hodnocen jako atraktivní. O jeho popularitě svědčí i to, jak často byl v minulých 10 letech napodobován…
První cena vozu | 1.081.000,- Kč (A4 allroad quattro, 2.0 TDI, 125 kW ) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 1.081.000,- Kč (A4 allroad quattro, 2.0 TDI, 125 kW) |
Základní cena testovaného vozu | 1.081.000,- Kč (A4 allroad quattro, 2.0 TDI, 125 kW) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 1.694.218,- Kč (A4 allroad quattro, 2.0 TDI, 125 kW) |
Plusy
- Úsporný,dobře utlumený a dostatečně výkonný motor 2.0 TDI
- Přenos hnací síly na vozovku
- Silná image značky a modelu
- Přesné řazení
- Komfortní podvozek a kvalita jízdy
- Účinné brzdy
- Pohodlná sedadla
- Špičkově zařízený interiér
- Velká vnější zpětná zrcátka
- Přijatelný příplatek proti A4 Avant quattro
Minusy
- Velké mrtvé vzdálenosti kolem auta, kam není vidět
- I do lehčího terénu přeci jen příliš dlouhá karoserie s velkým rozvorem
- Vzduchové odpružení není k dispozici ani za příplatek
- Vysoké příplatky za některé položky
- Panoramatická střecha snižuje strop
- Silná image allroadu není v tomto případě podpořena schopnostmi mimo silnice