TEST Audi A4 35 TDI (120 kW) – Proč jich nevídám více?
Loni modernizované Audi A4 jsme tentokrát vyzkoušeli v typické fleeťácké konfiguraci. A byli překvapeni, proč tohle auto nepotkáváme častěji.
Design, interiér
Audi A4 v minulosti patřilo na českém trhu za krále luxusních služebních automobilů. Třeba před deseti lety, v roce 2010, jich u nás bylo registrováno 564 kusů, výrazně více než konkurenčního BMW řady 3 (323 kusů), respektive Mercedesu třídy C (218). Po letech se ale karta obrátila a A4 najednou prodejně na trojku a céčko nestačí.
Pokud byste chtěli argumentovat tím, že jde o výsledek rostoucích prodejů SUV, máte samozřejmě částečně pravdu. Třeba Q5 modelu klasické střední třídy prodeje určitě ubírá, na druhou stranu své SUV-ekvivalenty má i konkurence, které se i tak daří prodejně výrazně více.
Audi A4: Registrace na českém trhu a srovnání s konkurencí | |||
Model | Audi A4 | BMW 3 | Mercedes-Benz C |
2020 (ks)* | 126 | 460 | 212 |
2019 (ks) | 139 | 423 | 587 |
2018 (ks) | 198 | 495 | 404 |
2017 (ks) | 418 | 567 | 649 |
2016 (ks) | 765 | 823 | 615 |
2015 (ks) | 493 | 716 | 531 |
2014 (ks) | 561 | 666 | 455 |
2013 (ks) | 238 | 862 | 227 |
2012 (ks) | 356 | 588 | 408 |
2011 (ks) | 452 | 241 | 331 |
2010 (ks) | 564 | 323 | 218 |
*Za období leden-listopad 2020, zdroj: Statistiky SDA |
Není to ani stářím auta. Audi A4 sice je v současné generaci B9 na trhu už od roku 2015, Mercedes-Benz třídy C (W205) je ale o rok starší. Navíc A4 loni prošla modernizací, která jej měla osvěžit. A co víc, aktuální generaci A4 se v Česku moc nedaří už od příchodu na trh.
Je to pro mě záhada, a tak jsem při testování auta primárně ptal, proč ho na tuzemských silnicích nevídám častěji. Pro redakční test jsem přitom zvolil typickou manažerskou limuzínu, s turbodieselem pod kapotou.
Typické Audi
Ani design podle mého názoru za neúspěchem nestojí. A4 sice v rámci loňského faceliftu přišla o originálně "zubaté" světlomety, které nahradilo jednodušeji tvarované, lichoběžníkové řešení jak z odvozené A5, i tak auto vypadá pohledně, a to i v obyčejné bílé metalíze (+30.600,-).
Jak už to tak u Audin bývá, jednoduchý design je nadčasový a ani po letech nestárne. Ostře řezané křivky se mně osobně líbí, Audi dokazuje, že i vlastně obyčejný tříprostorový sedan bez cingrlátek nějakého čtyřdveřového kupé či postoje crossoveru může vypadat k světu. Naprosto ale chápu kritiku, že méně znalý pozorovatel si auto může splést s předchůdcem.
Pozitivní dojem vzbuzuje také interiér. Kabiny Audin se nám v redakci léta líbí a A4 není výjimkou. Přestože takové konkurenční BMW řady 3 udělalo v rámci mezigenerační proměny velký skok, A4 nabízené o pár let déle jej pořád o kousek překonává, a to jak ztvárněním, tak zpracováním. Výběr materiálů a jejich zpracování je zkrátka na výbornou. V tomto směru není čtyřem kruhům co vytknout.
Jedničku s hvězdičkou za mě mají také sedačky. Jde přitom o ty základní, jen doplněné o elektricky ovládanou bederní opěrku a funkci vyhřívání. I na delších cestách poskytnou vysokou úroveň komfortu, stejně tak potěší příkladnou pozicí za volantem.
Stejně tak mně vyhovuje i základní přístrojový štít, respektive doplněný o příplatkový barevný displej palubního počítače. A4 sice umí nabídnout i digitální kapličku s 12,3" obrazovkou, i výchozí analogové ciferníky ale plně stačí. Jednoduchá grafika je přehledná a ve výsledku ukazatele podtrhují luxusní charakter kabiny. Využití barevného displeje mezi nimi navíc znamená, že i zde lze zobrazit mapu navigace, a tak o tuto důležitou funkci nepřijdete.
To k samotnému multimediálnímu systému už výhradně pozitivní nebudu. Respektive jako celek je více než dobrý. Na vrchu centrálního panelu umístěný displej s úhlopříčkou 10,1" je skvěle na očích a díky rozlišení 1540 x 720 pixelů má opravdu výtečný obraz. Navíc je přehledný, a tak se v něm rychle zorientujete, k čemuž je nutné zmínit i rychlé reakce systému na pokyn. Jenže ať se systém povedlo vyladit sebevíc, nahrazení dosavadního ovládání na středovém tunelu s klasickými tlačítky dotykovou obrazovkou je za mě krokem zpět.
Jestliže dosud jste díky několika tlačítkům a otočnému ovladači s možností touchpadu na středovém tunelu mohli infotainment hravě ovládat i během jízdy, dnes už natahování po dotykovém displeji není moc pohodlné. S výškou 185 centimetrů zkrátka vysoko umístěný displej už nemám tak po ruce, aby se mně veškeré funkce ovládaly pohodlně. To, že odstraněním klasických ovladačů na středovém tunelu vznikl další odkládací prostor, neberu jako velkou výhodu. Respektive obhajitelnou výhodu nového řešení. Držáky nápojů tu měla A4 už dosud a bez té nové schránky bych se klidně obešel. Že BMW zůstává u svého klasického iDrivu má svůj praktický důvod a já jen doufám, že u něj vydrží co nejdéle...
Jinak je to uvnitř už dobře známá A4. Prostornost na zadních sedadlech tudíž odpovídá zástupcům luxusního segmentu s podélně uloženými motory. Místa je vzadu zkrátka jen dostatek, než přebytek, s určitou rezervou pro dospělého, a to jak před koleny, tak nad hlavou. Jestli tedy hledáte maximální vnitřní prostor, musíte se raději porozhlédnout po Passatu a spol. Zavazadelník je pak rovněž v normě segmentu, udávaný objem 480 litrů odpovídá třeba konkurenčnímu BMW řady 3.
Motor, jízdní vlastnosti
Příjemný společník
Zatím tu tedy není nic zásadního, co by mělo mluvit proti A4. Co třeba motor?
Trendem dneška je sice elektrifikace, ve střední třídě ale pořád hraje prim nafta, co je i případ A4, v jejíž české nabídce podle konfigurátoru už ani nenajdete dříve dostupnou alternativu v podobě verze na CNG.
Pro redakční test jsem přitom zvolil pořád tu nejčastější (a ostatně i nejlepší) verzi pro typického fleetového zákazníka. Obchodní označení 35 TDI značí dnes dvoulitrový turbodiesel ve střední výkonové variantě se 120 kW. Vznětový dvoulitr je k dispozici i jako základní 30 TDI s rovnými 100 kW a silné 40 TDI naladěné na 150 kW.
Jde přitom o tu nejmodernější techniku, která je aktuálně k dispozici. Naftový čtyřválec známého objemu 1968 cm3 totiž doplňuje 48V elektrická síť mildhybridního ústrojí. Auto tudíž umí za určitých situací zcela vypínat spalovací motor a jet výhradně na elektřinu, kterou získává rekuperací brzdné energie.
Povedený dvoulitr je přitom dalším z důkazů, že turbodiesely rozhodně ještě neřekly poslední slovo. Jedná se o výtečně kultivovaný motor s dostatečnou silou, která v rámci tuzemských rychlostních limitů plně postačuje. I kolem 140 km/h se autu chce zrychlovat.
Výtečné je i sladění s převodovkou. Audi v tomto případě standardně používá sedmistupňový S tronic, tedy dvouspojkovou převodovku, co se však týče jejího chování, mám jedinou výtku. Pro snížení spotřeby nechává motor mnohdy točit velice nízko, což bohužel pod 1200 otáčkami doprovází jemné dunění agregátu.
Jinak ale S tronic řadí rychle a naprosto hladce, že si jeho práce prakticky nevšimnete. Rychle reaguje i na manuální pokyn, pravdou ale je, že na dohled hranice 5000 otáček si už automat stejně přeřadí sám. V kombinaci s obrácenou logikou voliče řazení na středovém tunelu to tak znamená, že je lepší nechat vše na automatice.
Ta práce pohonného ústrojí je opravdu výtečná, i co se týče toho mildhybridního systému. O start-stopu prakticky nevíte, líbí se mně i vyřazování na neutrál nebo zhasínání spalovacího motoru. Audina dokonce vyřazuje neutrál i se zapnutým tempomatem.
Pochvalu zaslouží rovněž spotřeba paliva, byť nikoliv palivová nádrž - ta má u 35 TDI standardně jen 40 litrů, o 54litrovou si musíte požádat, přestože je dodávána bez příplatku. Ve městě se za volného provozu dá jezdit za pět litrů, hustší doprava pak zvýší apetit k pořád přijatelné hranici 7 l/100 km/h. Na dálnici, kde při 140 km/h motor točí 1750 otáček, si pak auto řeklo o rovných sedm litrů nafty na 100 kilometrů. To ale souvisí s tím, že během týdenního testování auto na střeše vozilo rozměrný box na lyže z originálního příslušenství. Bez něj by to, věřím, bylo o nějaký litr méně.
Je to hlavně pohodář
I se střešním boxem je však A4 příjemným společníkem. Šum od něj už sice začínáte slyšet při 80km/h rychlosti, i dálniční tempo je s ním naprosto snesitelné. Ona á-čtyřka je totiž z hlediska odhlučnění vysoce kultivovaným automobilem. O příkladném odhlučnění motoru již řeč byla, to samé platí také pro odhlučnění práce podvozku nebo aerodynamického šumu.
Pochvalu zaslouží také práce podvozku, o 18palcových kolech prakticky nevíte ani na větších nerovnostech. A to jsme tentokrát jezdili s exemplářem s obyčejným podvozkem, bez vychytávky v podobě adaptivních tlumičů. Že je to vlastně z hlediska jízdních vlastností nuda, vám díky celkovému charakteru nevadí, jako třeba u konkurenčního BMW řady 3.
Jedinou výtkou je tak nemožnost objednání si pohonu všech kol pro 35 TDI. Těch 120 kW a 370 N.m se už při necitlivém rozjezdu na vlhké vozovce projeví a přední kola si zahrábnou. Od luxusní automobilky bych minimálně nabídnutí čtyřkolky u tohoto motoru očekával.
Zase ty příplatky
Celkově vzato jsou to tedy pozitivní dojmy, jak je tedy na tom A4 ještě s cenou? Testovaný turbodiesel 35 TDI (120 kW) s pohonem předních kol a standardně dodávanou dvouspojkovou převodovkou přijde na 1.042.900 korun, což je cenovka zahrnující přední i zadní parkovací senzory, 16" litá kola, diodové světlomety, infotainment s 10,1" dotykovým displejem nebo tempomat. V našem případě pak šlo o verzi Advanced, která za příplatek 33.000 korun upravuje vnější vzhled a přidává 17" kola nebo barevný displej palubního počítače.
Výbava tedy není špatná, jak už to ale u luxusních značek bývá, příplatkových prvků je mnoho, navíc v některých případech jde vyloženě o nesmyslné detaily, čehož je obzvlášť Audi léta přeborník. Připlácíte si totiž třeba taky za Auto Hold, tedy automatické zatažení elektronické brzdy při zastavení, které přijde na 2.300 korun. Za síť na zadní straně předních sedadel v kombinaci se sítí v zavazadelníku a zamykatelnou schránkou před spolujezdcem se zase připlácí 5.000 korun. Cena tak může snadno vyšplhat mnohem výše.
To je ale v prémiovém segmentu běžné, základ nicméně je proti konkurenčním prémiovým sedanům dražší. Srovnatelné BMW 318d (mildhybrid s 110 kW) a Mercedes-Benz C 200 d (šestnáctistovka se 118 kW) jsou levnější, navíc se dají na rozdíl od A4 35 TDI pořídit i s manuálem, což jejich cenovku může srazit pod milion.
Audi A4 Limuzína – srovnání s konkurencí | |||
Model | Audi A4 | BMW 3 | Mercedes-Benz C |
Motor | 35 TDI | 318d | C 200 d |
Zdvihový objem [cm3] | 1968 | 1995 | 1597 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW] | 120 | 110 | 118 |
Točivý moment [N.m] | 370 | 320 | 360 |
Převodovka | 7DS | 6M (8A) | 6M (9A) |
Max. rychlost [km/h] | 210 | 226 (224) | 226 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 8,2 | 8,4 (8,2) | 8,5 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 4 | 4,2 (3,8) | 4,7 |
Základní cena [Kč] | 1.042.900 | 951.600 (1.009.866) | 966.790 (1.030.436) |
Závěr
Závěr
Aktuálnímu Audi A4 se na českém trhu příliš nedaří. Jestliže předchůdci v minulosti vládli prémiové střední třídě, dnešní generace prodejně na konkurenční BMW řady 3 a Mercedes-Benz třídy C nestačí. Jeho kvalitou, respektive nekvalitou to přitom není. Zkušenost s modernizovanou A4 dokazuje, že se jedná o povedené auto, které umí zaujmout komfortní jízdou, příjemným turbodieselem nebo luxusním interiérem. Na konkurenci tak v žádné klíčové oblasti neztrácí.
Jedinou vadou je tak podle mě infotainment, který sice kvalitně funguje, s předchozím řešením, s ovladači na středovém tunelu, se ale jednoduše pracovalo lépe. Druhou jsou pak vyšší ceny příplatků, v některých případech navíc opravdu za drobnosti (Auto Hold za 2.300 Kč). Ani to však spolu s lehce vyšší cenovkou proti konkurenci není zásadní argument proti.
A tak se pořád musím ptát, proč jich nevídám více? Ani po redakčním testu odpověď neznám.
Nejlevnější verze modelu | 885.900 Kč (35 TFSI/110 kW) |
Základ s testovaným motorem | 1.042.900 Kč (35 TDI/120 kW S tronic) |
Testovaný vůz bez příplatků | 1.075.900 Kč (35 TDI/120 kW S tronic Advanced) |
Testovaný vůz s výbavou | 1.558.658 Kč (35 TDI/120 kW S tronic Advanced) |
Plusy
- Skvěle zpracovaný luxusní interiér
- Pohodlné sedačky
- Skvělé odhlučnění
- Příjemně fungující motor
Minusy
- Vyšší cena příplatků
- Motor by zasloužil čtyřkolku
- S předchozím infotainmentem se pracovalo lépe
- V základu jen 40l palivová nádrž
