Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Audi A1
Audi A1
Audi A1
Audi A1
56 Fotogalerie

TEST Audi A1 Sportback 1,6 TDI – SuperPolo

Nejmenší Audi konečně dostalo to, co mu od začátku chybělo: pětidveřovou karoserii.

Audi A1 mělo od začátku jednu vadu: alespoň z pohledu českého zákazníka je třídveřová karoserie okrajová záležitost. Letošní novinkou je druhý pár dveří, který do názvu auta přidává slovíčko Sportback. Na českém trhu se stala verze A1 Sportback jedinou oficiálně nabízenou, což dokládá, o kolik víc zdejší zastoupení Audi věří pětidveřovému provedení.

Na jízdní prezentaci jsme vyzkoušeli všechny dostupné motorizace, které pokrývají spektrum od 63 do 136 kW. Při volbě auta pro standardní redakční test byla lákavá volba sáhnout po nejsilnější variantě: benzinový 1,4 TFSI s turbem a kompresorem. Nakonec jsme ale zůstali nohama na zemi a vybrali civilnější turbodiesel se 77 kW.

audi testy malevozyaudi testy malevozy | acz 

Ačkoliv se žádný ze základních designových rysů nezměnil, s druhým párem bočních dveří karoserie vzhledově dozrála. Krátké zadní dveře dělají společně s ostře zakončenou zádí zadost slovu Sportback. Přitom karoserie působí jaksi ucelenějším dojmem než výchozí třídveřový model.

Standardem je čtyřmístné provedení. V takovém případě zadní pasažéry odděluje praktická přihrádka na drobnosti, bez příplatku ale může být A1 Sportback i pětimístná. Otázkou je jen proč by měla být, protože prostřední místo v zadní řadě bude opravdu nouzové.

Ať tak, či tak, přístup na zadní sedadla je bezproblémový. Pro prostorové poměry to už ale neplatí. Je nasnadě, že v nejmenším pětidveřovém Audi nebude místa na rozdávání, a realita je přesně taková. Interiér je těsný na šířku, nepřehání to s podélným prostorem a zadní sedáky jsou relativně nízko nad podlahou.

Díky chytrému řešení zadní strany předních sedadel ale nestrádají kolena zadních pasažérů, dveřní výplně zase nechávají dostatek místa pro lokty. Ostatně na šířku pětidveřák uvnitř získal 11 mm. Proti třídveřové verzi se ale vzadu značně zlepšil především prostor v oblasti hlavy a ramenou.

audi testy malevozyaudi testy malevozy | acz 

A1 se v redakčním testu objevila zatím jen jednou, a to už před rokem a půl. Tehdy pod kapotou třídveřového mini-Audi pracoval benzinový motor 1,4 TFSI (90 kW) spojený s dvouspojkovou převodovkou. U dnešní 1,6 TDI s manuálem je proto v rámci výrobního programu všechno jinak.

Při prvním seznámení s A1 Sportback nechyběl ani tento motor. Před čtvrt rokem ve Španělsku, ten den patřil nekompromisnímu 1,4 TFSI/136 kW a velmi silně na mě zapůsobil i nejsilnější turbodiesel 2,0 TDI/105 kW. Šestnáctistovka společně s benzinovým základem 1,2 TFSI zůstala v jejich stínu.

A taky jak by ne… O co se tehdy nepostaral slabší motor, to dokonal standardní podvozek se 16palcovými koly. Když ale chybí možnost srovnání se silnějšími a dražšími sourozenci a k tomu se přidá vhodnější konfigurace šasi, najednou se dieselová A1 předvádí v lepším světle.

audi testy malevozyaudi testy malevozy | acz 

Pravdou je, že 1,6 TDI je vynikající motor a ve čtyřmetrovém autě s 1250 kg provozní hmotnosti má dostatečné rezervy. Spořivý agregát v sobě kombinuje každodenní využitelnost v běžném provozu a přiměřený potenciál pro dynamickou jízdu.

Turbodiesel samozřejmě není ideálním náčiním pro sportovní jízdu, jeho pružnost a lineární charakter ale takovému způsobu použití nebrání. Akcelerace z 0 na 100 km/h za 10,7 sekundy sice nikomu dech nevyrazí, ve skutečnosti ale 1,6 TDI nabízí docela zajímavé svezení.

Motor je schopen táhnout v libovolných otáčkách od 1300 do 5000 min-1. K životu ve městě stačí otáčky do 1600 min-1, jen je potřeba si hlídat okamžiky řazení. Pětistupňový manuál má poměrně velké přeskoky, a tak při úsporné jízdě občas hrozí podtočením motoru.

audi testy malevozyaudi testy malevozy | acz 

Spotřeba paliva se drží v rozumných mezích. Při stovce si motor nárokuje 4,2 l/100 km (otáčky motoru 1850 min-1), při dálničních 130 km/h pak 5,3 l/100 km (2400 min-1) a v městském provozu mezi pěti a šesti litry. U auta, které vyměnilo standardní 15palcová kola za velká 17palcová, jsou to slušné hodnoty.

Nejsilnější stránkou A1 je ovšem podvozek. Ceník nabízí tři tuhosti šasi a disky o průměru od 15 do 18 palců. Testované auto zůstalo v obou případech pod vrcholem – sportovní podvozek je měkčí než S line a 17palcová kola mají profilové číslo pneumatik 40. To se ukázalo jako rozumná volba.

V této konfiguraci je A1 už velmi tuhá, i tak ale dokáže nabídnout všestranně vyladěné nastavení. Hlavní devízou je pochopitelně ovladatelnost a stabilita. Auto se ale nenechá znervóznit zvlněnou cestou, výtluky, ani úplně rozbitým asfaltem. Vždy drží požadovaný směr, neposkakuje a dokonce posádku neobtěžuje mlácením od podvozku. Když se k tomu přidá přesné a poměrně strmé řízení, vychází Audi A1 jako nekorunovaný král malých vozů.

audi testy malevozyaudi testy malevozy | acz 

Pozice A1 mezi koncernovými mini je jasná, malé Audi patří na vrchol. O mnoho těžší práci ale nemá ani s přímými konkurenty: proti Alfě Romeo MiTo a Citroënu DS3 je rafinovanější a umí nabídnout druhý pár dveří. Vážným ohrožením pro Audi proto může být jen Mini. Ve srovnání s ním je A1 kultivovanější a v oblasti designu o pořádný kus usedlejší.

Rozhodování mezi touto dvojicí bude čistě věcí osobních preferencí. Já bych dal přednost Audi, a to – pro někoho možná paradoxně – kvůli ovladatelnosti a jízdnímu komfortu.

První cena vozu416.300,- Kč (1,2 TFSI 63 kW Attraction)
První cena vozu s testovanou motorizací487.400,- Kč (1,6 TDI 77 kW Attraction)
Základní cena testovaného vozu527.400,- Kč (1,6 TDI 77 kW Ambition)
Cena testovaného vozu vč. příplatků636.261,- Kč (1,6 TDI 77 kW Ambition)

Plusy

  • Ovladatelnost, stabilita, komfort odpružení
  • Přesné řízení
  • Pružný a úsporný motor
  • Rozsah standardní a příplatkové výbavy
  • Kvalita zpracování
  • Prostor na předních sedadlech

Minusy

  • Vysoká základní cena a příplatky
  • Velikost a využitelnost zavazadelníku
  • Prostor na zadních sedadlech
  • Pouze pětistupňová převodovka