Tesla odhalila koncept robotaxi. Připomíná unikátní volkswagen
Menší ze dvou konceptů, odhalených automobilkou Tesla, má křídlové dveře a dvě místa k sezení – a přesto má fungovat jako autonomní taxík. Ten větší zase pomýšlí na samočinně řízenou hromadnou dopravu osob.
Značka Tesla sice oznámila, že se z výrobce automobilů stane robotickou společností, přesto automobily neopouští. Ukazuje to koncept nazvaný Cybercab, který je přesně tím – autem bez volantu a pedálů, které má sloužit pro osobní mobilitu. „Autonomní budoucnost je zde,“ nechal se slyšet Elon Musk, šéf Tesly, při odhalení konceptu.
Při pohledu na stříbrný vůz se ovšem nelze ubránit dojmu, že jsme to už někde viděli. Siluetou a zejména zezadu totiž vůz nápadně připomíná Volkswagen XL1, malosériovou specialitku, která dle měřicího cyklu NEDC měla zvládnout ujet 100 km se spotřebou 0,9 litru nafty. Volkswagen jich zhruba před deseti lety vyrobil 250 kusů.
Dvoumístný koncept Tesly má křídlové dveře – i ty jsou podobné těm na XL1 – a obecně vypadá spíš jako elegantní kupé, které by někdo mohl chtít vlastnit, než jako praktický vůz na komerční přepravu osob. Tam by se spíš hodila vyšší stavba karoserie pro snazší nastupování, normální dveře, a hlavně, větší počet míst k sezení.
Muskův plán zní zhruba tak, že firma bude provozovat flotilu zcela autonomně řízených taxíků, které si lidi budou objednávat skrz aplikaci ve smartphonu. Kromě speciálně postavených vozů bez volantu či pedálů budou moci do této služby registrovat své vozy i majitelé běžných tesel a vydělat tak nějaké peníze.
„Myslím, že náklady na autonomní dopravu budou tak nízké, že si ji můžete představit jako individualizovanou hromadnou dopravu,“ cituje Muska ČTK. Upřesnil, že provoz cybercabu bude časem stát 20 centů na míli (2,88 koruny na kilometr) a nabíjení bude indukční.
Podle dalších Muskových slov se vozy budou spoléhat na umělou inteligenci a kamery, nebudou potřebovat další hardware jako konkurenční robotaxíky. Tento přístup ale analytici podle ČTK označují za problematický, jak z technického, tak z regulačního hlediska.
Z technického hlediska to závisí na schopnosti tesel jezdit zcela samočinně. To zatím navzdory pojmenování „Autopilot“ a „Full Self Driving“ („Plně samočinné řízení“) nezvládají a spoléhají na řidiče-člověka za volantem.

Vrátíme-li se k podobě vozidla, pro autonomní taxi by se hodil spíš druhý představený vůz – Robovan. Ten je na pomezí taxíku a mikrobusu; nabídne až 20 míst k sezení a mnohem větší prostornost. Jeho zaměření je však spíš na hromadnou dopravu a ujet míli v něm má stát do 10 centů (1,44 koruny na kilometr).
Obě vozidla chce Tesla jak provozovat, tak i prodávat; cybercab má stát do 30 tisíc dolarů, tj. 695 tisíc korun. V rozporu se svými zvyklostmi Musk neuvedl šibeniční časový rámec, kdy mají být představené koncepty realitou. Už v roce 2019 však sliboval, že následující rok budou tesly jezdit zcela samy, a pořád tomu tak není.