Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
BYD Seal
BYD Seal
BYD Seal
BYD Seal
92 Fotogalerie

Tesla králem elektromobilů. Brzy ji však sesadí nová kometa z Číny

Ondřej Šámal

Americká automobilka si za rok 2023 udržela pozici největšího výrobce čistě elektrických aut. Na záda jí ovšem dýchají ambiciózní Číňané, kteří Teslu v posledním loňském čtvrtletí dokonce předstihli.

Elektromobilita bude v následujících letech čelit pomalejšímu růstu než v předchozím období. Loňský rok totiž můžeme označit za doposud rekordní. Například americká Tesla, největší výrobce čistě bezemisních aut na světě, loni zákazníkům dodala 1.808.581 vozů. Na taková čísla drtivá většina konkurentů přitom nedosáhne ani v součtu několika let.

Dominantní pozice značky se však povážlivě otřásá. Dokonce hrozí, že letos Američany přeskočí neméně ambiciózní Číňané, konkrétně automobilka BYD. Ta za rok 2023 odhaduje celosvětové dodávky elektromobilů na zhruba 1,6 milionu, přičemž dalších 1,4 milionu vozů vyrobila s plug-in hybridním pohonem, v jehož produkci je světovou jedničkou.

V dodávkách za poslední čtvrtletí roku 2023 totiž BYD Teslu dokonce přeskočil. Jestliže automobilka ze Spojených států od října do konce prosince dodala 484.507 vozů, BYD za stejné období zvládl 526.409 aut. Pokud v podobné jízdě bude čínská značka pokračovat i začátkem letošního roku, budou se muset v Tesle spokojit s druhým místem a mírným ústupem ze slávy.

Video placeholder
BYD Atto 3 • BYD

Souboj s čínskými automobilkami ovšem není tak úplně fér. Drtivá většina z nich se totiž těší nemalé podpoře ze strany komunisty ovládaného státního aparátu. Tamní výrobci si tudíž mohou dovolit výrazně nižší ceny, které jsou konkurenceschopné i po započtení dopravy, cla a daní. BYD je na tom dokonce ekonomicky tak dobře, že každému z dealerů za splnění loňských cílů dá v přepočtu asi 2100 Kč za každý prodaný vůz v roce 2023.

Rok 2024 proto bude ve znamení obrany tradičních automobilek před čínskými nájezdníky. Ti se v posledních letech vyšvihli až na samotnou špičku, přičemž vysokou technologickou úroveň doplňují až dumpingovými cenami. A právě ty by mohly nastartovat zájem širších vrstev lidí, pro které jsou ostatní elektrická auta stále finančně nedostupná.