Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Dacia Manifesto Concept
Dacia Manifesto Concept
Dacia Manifesto Concept
Dacia Manifesto Concept
21 Fotogalerie

Terénní koncept Dacia Manifesto má plastové tělo a omyvatelný interiér

Rumunská automobilka představila zajímavý koncept terénního vozu. Dacia Manifesto se sice sériového provedení nedočká, ale řada z jejích technických řešení ano.

Jednu věc si musíme říci hned na úvod. Koncept Manifesto rumunské automobilky Dacia nepředznamenává žádný budoucí produkční model. Ne, že by to bylo až takovým překvapením – těžko můžeme očekávat, že by Dacia vyráběla něco, co vypadá jako konkurence Jeepu Wrangler. Manifesto však představuje některá řešení, která se dostanou do budoucích modelů značky. A zároveň je příslibem Dacie, že se i nadále bude věnovat zákazníkům s dobrodružnými sklony.

Video placeholder
Dacia Manifesto Concept (2022): Recyklovaný plast - oficiální video • Dacia

 

Dacia vyzdvihuje spojení s přírodou, které ve voze zažijete, což je už podle fotek pochopitelné – auto nemá žádné boční ani čelní sklo, nemá dveře a místo zavazadlového prostoru Manifesto disponuje něčím, co značka nazývá pracovní plochou. Hlavní světlomet – dle fotek LED – je pouze jeden. Dacia říká, že přeci nejsou potřeba dva, když jeden poskytuje dostatek světla… Hlavním trikem je ale možnost jeho vyjmutí z přídě, kdy jej následně můžete použít jako výkonnou baterku.

Jízdu v terénu usnadní pohon všech čtyř kol, značná světlá výška, velká kola a tělo vozu, které je údajně připraveno zvládnout jízdu i nejnáročnějším terénem. Zajímavým řešením je konfigurovatelný střešní nosič, přizpůsobitelný různému nákladu. Dacia vyzdvihuje, že inovativní nosiče už nabízí pro Sandero Stepway a Jogger a brzy je má dostat také Duster. Nápaditý je také bateriový balík v zádi vozu, jehož jednu část je možné vyjmout a použít jako zdroj energie, což je umožněno zabudovanými domácími zásuvkami a USB porty.

Video placeholder
Dacia Manifesto: Vyjímatelná baterie • Dacia

Elektřina ale není jediným způsobem, jakým se Manifesto snaží profilovat jako vůz šetrný k přírodě. Dacia zmiňuje také nízkou hmotnost, což koresponduje s nízkou spotřebou energie, ale konkrétní hodnoty neznáme. Hlavní části karoserie vozu jsou navíc z velké části vyrobeny z recyklovaného plastu. Použitý materiál se nazývá Starkle a je vyráběn z již zpracovaného polypropylenu. Za další ekologické řešení Dacia považuje bezvzdušné pneumatiky – mají být odolné, nevadí jim proražení a údajně vydrží po celou dobu životnosti vozidla.

Uvnitř Manifesta Dacia zdůrazňuje absenci chromovaných dekorů a naopak přítomnost přírodních materiálů, například korku. A protože je auto otevřeno všem elementům, zásadní vlastností interiéru je jeho voděodolnost. Dokonce prý zvládne tlakové mytí. Vtipným detailem jsou snadno snímatelné potahy sedadel, které v případě potřeby mohou posloužit jako spací pytle.

Video placeholder
Dacia Manifesto: Detail střecha • Dacia

 

Místo složitého systému infotainmentu dává Manifesto přednost využití vašeho vlastního chytrého zařízení, pro něž je připraveno uchycení uprostřed palubní desky. Toto řešení se prý bude v sériových Daciích rozšiřovat a vylepšovat. Další věcí, která se v budoucnu objeví v modelech rumunské automobilky, je systém YouClip, který slouží k přichycení vašich drobností či řady příslušenství.

Jak bylo řečeno již v úvodu, Dacia Manifesto není předzvěstí produkčního elektrického off-roadu. Byť by mohl být zajímavý, jeho cena by zřejmě neodpovídala standardům značky. Jako ukázka budoucích technických řešení je však tento koncept velice zajímavý. A byť by se to z fotek nemuselo zdát, Manifesto není pouhým digitálním návrhem. Fyzická podoba konceptu bude k vidění na pařížském autosalonu, který letos odstartuje 18. října.