Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
BMW M CSL
BMW M3 CSL PROTOTYP E46 V8
BMW M3 CSL PROTOTYP E46 V8
BMW M3 CSL PROTOTYP E46 V8
29 Fotogalerie

Tajnosti ze skladu. BMW ukázalo čtyři unikátní prototypy M CSL

Před několika týdny BMW představilo model M4 CSL, který vznikl jako limitka k 50. výročí sportovní divize M. Jistě víte, že nejde o první "bavorák" s přídomkem CSL.

Tím bylo BMW 3.0 CSL generace E9, představené v roce 1972 jako homologační speciál pro závodní vůz. Zkratka CSL přitom původně znamenala "Coupé Sport Leichtbau", šlo tedy o odlehčené sportovní kupé.

Označení CSL v dalších letech proslavila také M3 generace E46, na níž chce jistě navázat nejnovější M4 CSL, u níž BMW plánuje produkci pouhých 1000 kusů.

Kromě těchto produkčních modelů však v divizi M vzniklo i několik prototypů CSL, které se nakonec do výroby nedostaly. Čtyři taková auta nyní slavné oddělení v souvislosti s 50. narozeninami připomíná.

Začít můžeme u BMW M3 CSL E46 V8, vozu s vysokootáčkovým vidlicovým osmiválcem o objemu čtyři litry, na němž si sportovní divize chtěla vyzkoušet různá technická řešení spojená právě s uvedenou jednotkou. Některé poznatky pak ovlivnily produkční modely s motory z rodiny S85 (V10) a S65 (V8). V roce 2007 se ostatně začala vyrábět M3 generace E90 s osmiválcem S65B40, poskytujícím maximální výkon 309 kW (420 k) v 8300 otáčkách za minutu.

Video placeholder
BMW M4 CSL • BMW M

Zajímavý je také prototyp BMW M5 CSL E60 V10, na kterém si inženýři opět zkoušeli technická řešení, tentokrát u nově vyvinutého desetiválce o objemu 5,5 litru, který dával 470 kW (639 k) v 8750 min-1. Spojený nebyl se sedmistupňovou sekvenční převodovkou SMG jako produkční M5, ale s dvouspojkovou skříní. V divizi M současně M5 vybavili lehkou střechou z uhlíkových vláken a sportovními sedadly Recaro, zadní lavici pro změnu vyjmuli. Díky tomu byl prototyp o 150 kilogramů lehčí než standardní M5. Za zmínku stojí i odlišně naladěný podvozek a skutečnost, že prototyp M5 CSL zvládl Nürburgring za sedm minut a 50 sekund. Přesto se do nabídky nedostal a zůstalo u jediného kusu. To samé platí o 5,5litrové V10.

Třetím vozem na seznamu je BMW M6 CSL E63 V10. U tohoto stroje kromě odhlehčení bylo důležité experimentování s aerodynamikou, auto proto obdrželo automaticky výsuvné spoilery vpředu i vzadu. Na bavoráku se objevila také zpětná zrcátka s dvojitou vzpěrou, která dnes patří k charakteristickým prvkům sportovních modelů BMW.

A nakonec BMW M2 CSL F87. Auto vycházející z M2 Competition dostalo prvky ze specialitky M4 GTS, přišlo o zadní sedačky a v rámci snižování hmotnosti se do interiéru nastěhovaly skořepiny, bezpečnostní rám a středová konzole z uhlíkového kompozitu. Na zádi se objevilo karbonové křídlo, brzdy byly karbon-keramické. Výkon řadového šestiválce narostl na 331 kW (450 k), točivý moment vzrostl na 550 Nm.

Ve stejnou chvíli v divizi M postavili také M2 v provedení CS se stejným výkonem, ale vhodnější na každodenní používání. Vedení automobilky nakonec dalo přednost CS, CSL tak zůstalo v podobě prototypu.