Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
BMW 5 (E34)
BMW 5 (E34)
BMW 5 (E34)
BMW 5 (E34)
72 Fotogalerie

Tajemství 11 nalezených nejetých devadesátkových BMW v Bulharsku. Odhalujeme pozadí unikátního nálezu

Jedenáctka nalezených pětkových bavoráků nakonec není tak cenný nález, jak se zdálo. Do prodeje prý nepůjdou.

Minulý týden obletěla svět zpráva, že v Bulharsku bylo nalezeno 11 nikdy nejetých BMW řady 5 z roku 1994. Nález doprovázely jen kusé informace, protože o vozech se nic moc nevědělo. Netušilo se, jak se ve starém zchátralém skladišti vzaly, ani jaká bude jejich budoucnost. Nyní ale bulharský fanouškovský klub automobilů BMW prostřednictvím svého zakladatele Milena Milanova na své facebookovské stránce uvedl na pravou míru, jak to s těmito nikdy nejetými pětkovými bavoráky bylo.

Jestliže se psalo o tom, že 11 převážně černých BMW řady 5 generace E34 původně objednala nespecifikovaná bulharská půjčovna aut, pravda je jinde. Ve skutečnosti jde o zbytek automobilů, které kdysi zakoupil jeden nejmenovaný bulharský obchodník.

Ten kdysi koupil od krachujícího prodejce BMW ze Španělska hned 186 nových BMW řady 5 generace E34, které díky nízké nákupní ceně chtěl ve své domovině výhodně prodat. Zajímavý byznys plán ale bohužel narazil na krok tehdejší bulharské vlády, která se rozhodla zavést na automobily daň z přidané hodnoty. Ta najednou zvýšila cenu vozidel o pětinu a z výhodného nákupu se stala past.

Bulharskému obchodníku se přece jen povedlo 175 aut prodat, přestože mu to trvalo až do roku 2016. Zbývajících 11 aut dodnes svého nového majitele nenašlo, jejich hlavním problémem je fakt, že přestože jsou nejetá, nelze je dnes v Bulharsku legálně registrovat jako nová, protože nesplňují dnešní emisní normy.

Navíc podle fanouškového klubu nejsou v až tak dobrém stavu, jak se podle některých fotografií může zdát. Ve zchátralém skladišti v jihobulharském městě Blagoevgrad nejsou uskladněná auta příliš dobře chráněna, a tak je jejich lak poničen a některé komponenty jsou zrezlé. Také okna jsou u některých exemplářů rozbitá, zřejmě tím, jak odpadávají kusy stěn a stropů v budově. Některé automobily pak zřejmě sloužily jako „dárci orgánů,“ a tak v jejich případě chybí povícero komponentů.

Zakladatel bulharské fanouškovské stránky BMW na Facebooku Milen Milanov navíc zpochybňuje sběratelskou hodnotu nalezených aut a pochybuje o tom, že by se v případné aukci mohly prodávat za cenu okolo 15.000 eur za kus (asi 385.200 korun). Poukazuje na to, že nalezené exempláře jsou modely 520i a 525i, které nejsou nijak historicky cenné. Model 520i tehdejší generace má na svém kontě přes 420 tisíc vyrobených kusů, zatímco 525i přes 422 tisíc exemplářů.

Je tak otázkou, co s nalezenci bude. Je klidně možné, že na ně bude v bulharském skladišti nadále upadat prach a budou chátrat dál. Nebo se je přece jen nějakým nadšencům podaří prodat? Co myslíte? Sdělte nám svůj názor v diskuzi pod článkem.