
Suzuki prohlubuje spolupráci s Toyotou, když mu to s VW nevyšlo
Obě japonské společnosti oznámily v pondělí 6. února, že se dohodly na zahájení konkrétních jednání o spolupráci. Ta se bude týkat moderních informačních technologií a bezpečnostních systémů včetně autonomního řízení, ale také ohleduplnosti k životnímu prostředí a vzájemné dodávky komponentů. Chtějí samozřejmě ušetřit náklady na vývoj. Suzuki je oproti gigantické Toyotě přece jen menší automobilkou, ta zase momentálně soupeří s Volkswagenem o post světové automobilové jedničky...
Informace přinesl japonský obchodní deník Nikkei. Netýkají se ale kapitálového propojení obou subjektů, k němu zatím nedojde. Suzuki s ním má ostatně neblahé zkušenosti, nešťastná causa právě se zmíněným VW je dostatečně známá. Spojenectví s Němci bylo přerušeno a následně ukončeno, protože chtěli firmu kontrolovat a zařadit do svého koncernu. Narazilo se také na problémy se sdílením techniky. Pevná smlouva mezi dvěma japonskými výrobci zatím podepsána nebyla, jen se hovoří o rychlé realizaci tohoto partnerství. Nebudou mít ani trable s odlišnou mentalitou Evropanů, což je rovněž důležitý fakt.
Toyota pracuje už dvacet let na vývoji sériových hybridů, má i produkční vodíkové auto. Tady samurajské S může těžit a rozhodně v tomto ohledu nehodlá s konkurencí ztratit krok. Obřímu koncernu se naopak nepodařilo prorazit na stále důležitějším indickém trhu, kde má Suzuki vynikající pozici díky Maruti už od 80. let minulého věku. V současnosti mu patří v prodeji nových osobních automobilů takřka poloviční podíl.
Navíc ve státě Gudžarát otevřelo 1. února 2017 novou továrnu, kde byla spuštěna produkce modelu Baleno. Tento závod není součástí společného podniku, jde o samostatný subjekt Suzuki Motor Gujarat (SMG) Private Limited). V budoucnu jej hodlá ještě rozšířit. Světový gigant zase vlastní Daihatsu, jehož převzetí dokončil loni v lednu, ale hlavně má podepsané alianční dohody s Fuji Heavy Industries (Subaru) a Mazdou.
Ignis byl nominován v anketě Světového auta roku (WCOTY - World Car Of The Year), a to v nově vypsané kategorii městských vozů (Urban Car). Na jeho uvedení se čeká i v Evropě, dokonce někteří čeští motorističtí novináři už jsou značně netrpěliví... Přijde v březnu. Miniauta prostě Suzuki umí. Neplatí to jen o japonských kei cars. Toyota v tomto ohledu využívá portfolia stylizovaného D, případné kanibalizace se však místní klientela určitě obávat nemusí.
Suzuki má za sebou také těžké časy. V souvislosti s japonským emisním skandálem padl v červnu 2016 generální ředitel Osamu Suzuki. V září vyšla najevo účetní chyba, která umožňovala platit firmě nižší daně, týkala se ovšem motocyklové produkce, konkrétně závodních dílů. To vše je však nyní zapomenuto...