Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Subaru Outback
Subaru Outback
Subaru Outback
Subaru Outback
40 Fotogalerie

TEST Subaru Outback 3.6R - Vlajková loď bez soupeřů

Subaru Outback s velkým šestiválcovým agregátem pod kapotou se konkurence nebojí – téměř žádnou totiž nemá. Měli by se jeho majitelé bát spotřeby?

Vlajková loď modelové řady Outback, model 3.6R, na to jde svérázně. Zákazníci si ji totiž mohou pořídit pouze v nejvyšším stupni výbavy Comfort, takže exkluzivita je zaručena. Téměř 1,2 milionu Kč za zvýšené kombi střední třídy, navíc od neprémiové značky, to není právě málo.

Jenomže to se opět necháváme zmást čísly. Pohled do tabulek a seznamu výbavy na konci testu jasně ukazuje, že takto silný a vybavený vůz aby na českém trhu lupou pohledal. O něco větší Volvo XC70 T6 s obdobnými dynamickými vlastnostmi přijde milovníka občasných výletů mimo silnici (ve srovnatelné výbavě) dokonce na statisíce víc. Třídně adekvátní konkurenti Audi A4 Allroad či Saab 9-3X podobně silnou benzinovou verzi nenabízejí, a tak, docela paradoxně, nejbližším konkurentem pro šestiválcový Outback je zřejmě Superb Combi 3,6 FSI 4x4. Nabízí stejně výkonnou pohonnou jednotku se 191 kW (dokonce i hodnota točivého momentu; 350 Nm je shodná) a dá se v dobré výbavě pořídit za velmi podobné peníze. V terénu se za Outbackem sice může leda tak smutně koukat, na oplátku nabídne zase o něco prostornější interiér.

subaru crossover testy strednitridasubaru crossover testy strednitrida | acz 

Na rozdíl od šestiválcového Superbu (napadlo by vás někdy, že si ve článku o Subaru Outback budete číst o Superbu?) se nejsilnější Outback chová jako lehce introvertní gentleman. Dvojice nevýrazných koncovek výfuků je v přímém kontrastu se čtyřmi supersportovními laufy, ani zvuk motoru není nikterak agresivní, či hlasitý. Na palubě vládne naprosté ticho, které ve vysokých rychlostech naruší jen hluk od odvalujících se pneumatik a ševelení zvuku obtékajícího velká a výborně přehledná zpětná zrcátka.

O tom, že máte pod kapotou velmi silný atmosférický agregát se dozvíte pouze při výletu ručičky nad 3 tisíce min-1. To se boxer s 260ti koňmi probudí k životu a bublání je vystřídáno charakterním, uhlazeným barytonem s pouze jemnými náznaky lehce nakřápnutého chodu, tak typického pro čtyřválcové motory s protiběžnými písty.

Silný (a jistě také poměrně těžký) agregát si vyžádal přitvrzení podvozku pro větší stabilitu vozu i ve vysokých rychlostech, a taky proto, aby se v zatáčkách tolik nenakláněl. Výsledek je dobrý, dokonce můžeme říci velmi dobrý – vysoký Outback se pocitově choval lépe než před nedávnem testované vznětové Legacy Kombi.

subaru crossover testy strednitridasubaru crossover testy strednitrida | acz 

Potíž byla v továrním obutí. Pneumatiky Yokohama Geolandar se ukázaly být pro takovýto vůz na sinici dost nevhodné. Nedokáží potlačovat nedotáčivost a rychlé projetí zatáčkou se automaticky rovná pískání gum plus nepříjemný pocit z toho, že podvozek sice může, pneumatiky se ovšem v dané situaci chovají vyplašeně jako Alenka v říši divů a jednoduše auto nepodrží.

S lepším obutím (a nebáli bychom se kvalitních silničních pneumatik, přeci jen s Outbackem asi nebudete projíždět těžké terény) by se nedotáčivost dařilo držet na uzdě o mnoho déle. Takto je potřeba být s pedálem brzdy velmi opatrný, agregát totiž dokáže 1,6 tuny vážící automobil velmi rychle dostat z poklusu do trysku.

Působivá je změna chování vozu po přepnutí otočného voliče systému SI-DRIVE. Díky němu je možno nastavit odezvu motoru na sešlápnutí plynového pedálu, změní se proto nastavení řídicí jednotky motoru, pětistupňové automatické převodovky i škrticí klapky.

Pro rychlejší jízdu je vhodný režim "Sport", pokud si chcete trochu zazávodit není problém, je tu ještě ostřejší "Sport Sharp", který zajistí bleskovou odezvu na pedál plynu, jakož i napoví pětistupňové automatické převodovce, aby se s řazením nahoru příliš neobtěžovala.

Dojde-li na dlouhé dálniční přesuny či klidnou jízdu je tu ještě třetí režim "Intelligent" šetřící palivo. V něm se znatelně otupí reakce na sešlápnutí pedálu akcelerátoru a převodovka si díky silnému motoru může dovolit řadit velmi brzy na vyšší stupně. Výsledkem jsou překvapivě dobré hodnoty spotřeby.

subaru crossover testy strednitridasubaru crossover testy strednitrida | acz 

Posuďte sami: při jízdě ustálenou rychlostí reálných 100 km/h točí motor na pátý, nejvyšší převodový stupeň 2000 min-1 a spotřeba se po několika desítkách kilometrů ustálila na sedmi litrech a dvou desetinách k tomu. Stotřicítka (2500 min-1) je pochopitelně náročnější, každých sto kilometrů zmizí z nádrže o objemu 65 litrů dalších 9 litrů Naturalu. Připomínám, že se bavíme o agregátu s objemem 3,6 litru a výkonem 191 kW – mýty o požírání trávy kolem silnice jsou nyní konečně vymýceny. Tedy, alespoň částečně, městská dopravní špička znamená nárůst spotřeby až někam ke čtrnácti litrům.

Zdá se vám těch stupňů v převodovce nějak málo? To máte pravdu, pětistupňové automaty jsou v době šesti, sedmi, či osmistupňových převodovek považovány za lehce archaické, s velkým atmosférickým agregátem si ale dokáží poradit docela dobře. Samozřejmě, za nějaký ten stupínek navíc bychom se určitě nezlobili, na druhou stranu můžeme být rádi alespoň za kvintet – v minulé generaci se zákazníci museli u čtyřválcových motorizací spokojit dokonce s pouhým kvartetem převodů pro jízdu vpřed. A koneckonců – 2500 otáček při reálné stotřicítce není vůbec špatné.

Celkově v nás šestiválcový Outback zanechal velmi dobrý dojem, s odpovídajícím obutím by se v podstatě všechny naše výhrady staly minulostí. Jak už jsme řekli, Outback 3.6R na českém trhu nemá přímou konkurenci, protože objemný benzinový šestiválec svou silou, sametovým chodem a vytříbeným charakterem rozmetá méně potentní rivaly na kousky. A to je také pro Subaru velkým štěstím, protože procento lidí, co si do vozu střední třídy v dnešní ekonomické situaci pořídí benzinový agregát s objemem 3630 cm3 nebude příliš veliké, byť reálná spotřeba je při klidné jízdě hodně přívětivá. Ti, kdo se pro tuto verzi přeci jen rozhodnou od nás mají požehnání – Outback 3.6R je opravdová vlajková loď se vším všudy.

subaru crossover testy strednitridasubaru crossover testy strednitrida | acz 

První cena vozu840.000,- Kč (2.0D (110 kW), Trend)
První cena vozu s testovanou motorizací1.180.000,- Kč (3.6R (191 kW), Comfort 5AT)
Základní cena testovaného vozu1.180.000,- Kč (3.6R (191 kW), Comfort 5AT)
Cena testovaného vozu vč. příplatků1.180.000,- Kč (3.6R (191 kW), Comfort 5AT)

Plusy

  • Velmi dobrá jízdní dynamika
  • Schopnosti mimo zpevněné vozovky
  • Velkorysá světlá výška
  • Špičková prostornost interiéru
  • Kultivovaný motor
  • Velmi dobré odhlučnění
  • Nadprůměrné pohodlí jízdy
  • Kvalitní interiér

Minusy

  • Způsob ovládání počítače
  • Minimální možnost individualizace výbavy
  • Neodpovídající obutí z výroby
  • Pouze pětistupňová automatická převodovka