Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Subaru Outback
Subaru Outback
Subaru Outback
Subaru Outback
34 Fotogalerie

TEST Subaru Outback 2.0D CVT – Ušetří i pobaví zároveň

Subaru Outback dokazuje, že autem pro řidiče může být i crossover s turbodieselem pod kapotou a bezestupňovou převodovkou.

Subaru Outback je v redakční garáži již starým mazákem, automobil jsme otestovali v minulosti hned dvakrát s turbodieselem 2.0D kombinovaným s převodovkou CVT. Zatímco naposledy jsme vůz vyzkoušeli ve vrcholné výbavě Executive, tentokrát jsme sáhli po hůře vybavené verzi Comfort.

Součástí nabídky modelu Outback je počínaje modelovým rokem 2014 paket Cross Line, který se k úrovním Comfort a Executive dodává bez příplatku. Jeho součástí jsou drsňácké prolisy bočních a zadních prahů, zatmavené pozadí světlometů nebo robustní střešní ližiny. Jejich překřížením snadno získáte střešní nosníky.

Nemoderní kabina

Interiér nemusíme s ohledem na dřívější testy blíže popisovat, zmíníme proto pouze nejzásadnější detaily. V dnešní době už celek působí přece jen zastaralým dojmem, například použitá grafika na 4,3“ displeji by mohla být modernější. Výhrady máme k ovládání palubního počítače – mezi daty nelze přepínat obvyklými tlačítky na volantu, ale pouze kolíčkem v přístrojovém štítu. Pozor je třeba dávat na světlomety: disponují sice světelným senzorem, denní svícení ale ve výbavě chybí. Místo automatiky je tak třeba mít světla ve dne manuálně zapnutá.

subaru testy strednitridasubaru testy strednitrida | acz 

Během testování jsme si všimli citlivého senzoru nezapnutého bezpečnostního pásu na sedadle spolujezdce. Na sedačku stačilo položit menší tašku a auto se už „zlobilo,“ že je spolujezdec nepřipoután. Volant by mohl mít o něco tlustší věnec, sedačky zase delší sedáky. Naopak potěší velká schránka před spolujezdcem, rozměrný odkládací prostor je také ve středovém panelu. Z automobilu je dobře vidět, díky takřka vodorovné kapotě má řidič přehled o tom, kde se nacházejí přední rohy karoserie.

Zavazadelník nabídne základní objem 526 l, po sklopení zadních sedadel vznikne prostor až 1.726 litrů. Zavazadlový prostor je dlouhý 1040 mm, mezi podběhy široký 1080 mm a pod plato se vejde předmět vysoký 450 milimetrů. Praktické jsou háčky a oka v zavazadelníku, na druhou stranu zde chybí elektrická zásuvka. Ta se nenachází ani u zadních sedadel, ale jenom na středové konzoli.

Myslí na řidiče

Outback je automobil, který ocení i milovníci řízení. Skutečně ho lze označit za automobil pro řidiče. I kvůli tomu je však jízda tvrdší a řidič cítí, jaký je povrch pod koly - na českých silnicích tak (bohužel) rychle poznáte, jak je hrbolatý. Tužší uchycení prvků zavěšení předních kol pomáhají skvělé odezvě volantu na pokyny jezdce.

Přeplňovaný vznětový dvoulitr o výkonu 110 kW a točivém momentu 350 N.m má více než slušný zátah. Nevýhodou je, že automobil tak nějak nutí řidiče jet rychleji a rychleji, 90 km/h na okresní silnici je pro něj málo, stejně tak 130 km/h na dálnici. Sešlápnutí plynu až na podlahu tak může být nebezpečím pro řidičský průkaz. Přestože se jedná o diesel, má dvoulitr příjemný zvuk. I při svižné jízdě jsme dosáhli spotřeby 7,2 litru na 100 kilometrů, což je na automobil dané velikosti velice slušná hodnota.

Líbila se nám rovněž převodovka Lineartronic s plynule měnitelným převodem. Při klidné jízdě udržuje ty nejúčinnější otáčky, jak je u převodovek CVT zvykem. Při prudké akceleraci ale přejde do režimu virtuálních stupňů: otáčky už nejsou konstantní, ale rostou, a to i se „skoky“ převodů, což je přece jenom přirozenější chování. Převodovka rozezná i stoupání a klesání, kdy podřadí, v kopcovité krajině jí ale někdy chvilku trvá, než „převod“ změní. Řidič si může řadit i manuálně, k dispozici jsou rovněž páčky pod volantem, v tomto případě nabízí Outback sedm virtuálních převodů.

subaru testy strednitridasubaru testy strednitrida | acz 

Kombinace bytelných plastů, pohonu všech kol a světlé výšky 200 milimetrů znamenají, že se japonský crossover na rozdíl od mnohých jiných nebojí ani terénu. Potěší i nájezdové úhly (18,6° vpředu a 20° vzadu) – polní cesty nebo lehčí terén pro Outback rozhodně nepředstavují žádný problém. Skutečnost, že Outback s lineartronicem nemá mezinápravový diferenciál, nýbrž připojitelný pohon s elektronicky ovládanou lamelovou spojkou, v praxi nijak zásadně nevadí. Snad jenom rozjezdy na kluzkém povrchu jsou o něco klidnější. Vyšší karoserie ale při jízdě na dálnici způsobuje nepříjemný aerodynamický hluk.

Závěr

Subaru Outback ocení milovníci řízení, kteří občas potřebují vyjet i mimo zpevněné silnice. Vadit by jim neměla ani bezestupňová převodovka Lineartronic – umožní jim jezdit s nízkou spotřebou, navíc v případě zájmu mohou řadit manuálně pomocí páček pod volantem.

Řidičům, kteří chtějí automobil používat a ne užívat si ho, Outback příliš doporučit nemůžeme. Bude jim vadit méně pohodlná jízda nebo dnes už trochu „retro“ kabina. Slabou stránkou Outbacku je i cena způsobená dovozními cly. Testovaná verze stála skoro milion korun, přitom postrádala některé dnes již běžné prvky – parkovací čidla, automatické dojezdy oken (kromě toho u řidiče) nebo denní svícení.

subaru testy strednitridasubaru testy strednitrida | acz 

Nejlevnější verze modelu899.000 Kč (2.5i/127 kW Active)
Základ s testovaným motorem919.000 Kč (2.0D/110 kW Active)
Testovaný vůz s výbavou989.000 Kč (2.0D/110 kW CVT Comfort)


Plusy

  • Prostorný interiér
  • Parádní výhled všemi směry
  • Zpětná vazba řízení, přesné reakce
  • Světlá výška překonává většinu SUV

Minusy

  • Nabídka pevně daných konfigurací
  • Ovládání palubního počítače
  • Mělký zavazadlový prostor
  • Aerodynamický hluk ve vyšších rychlostech

Foto: Petr Homolka