Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Subaru Impreza e-Boxer
Subaru Impreza e-Boxer
Subaru Impreza e-Boxer
Subaru Impreza e-Boxer
35 Fotogalerie

Subaru Impreza je tu v inovované formě. Má novou tvář a hlavně osobitý hybrid e-Boxer

Impreza se nově dočkala hybridní techniky známé z crossoveru XV. Funguje obdobně jako full hybrid, podle automobilky si díky svébytnému charakteru zaslouží speciální označení.

Subaru Impreza je nepochybně legenda této japonské automobilky. Vždyť jméno Impreza je na Googlu dokonce vyhledávanější výraz než samotné jméno automobilky. Na českém trhu ale aktuální generace, pro Evropu představená na podzim 2017, ale takovým hitem není, pravidelně patří mezi nejméně žádaná auta svého segmentu. Oživit zájem by nyní chtěla modernizovaná varianta.

Ta byla na český trh uvedena poměrně v tichosti, a to hlavně vlivem pandemie koronaviru. Japonská automobilka se z krize přitom poměrně rychle oklepala. Tuzemské zastoupení sice logicky na jaře zažilo propad tržeb, dealerská síť ale zůstává v nezměněné podobě, navíc údajně ani nehrozí nějaké zavírání dealerství a prodejců. Vedení Subaru ČR sice přiznává, že se příchod některých modelů pozdržel, aktuálně ale má skladem všechny nabízené modely, a tak pokud si zákazník vybere ze skladové nabídky, může s novým autem odjet během několika dní.

Zpět ale k modernizované Impreze, jejíž hlavní inovace se ukrývá pod kapotou. Podobně jako technicky spřízněný crossover XV se dočkala nového pohonného systému e-Boxer, který přichází jako jistá náhrada za konvenční dvoulitrový motor. Ten kvůli snaze o snížení flotilových emisí značky postupně zmizel z nabídky.

Koncepčně můžeme o novince hovořit jako o full-hybridu. Auto umí jezdit ve třech režimech – buď využívá pro pohon jen elektrický motor, nebo jen spalovací motor, nebo pomoc obou agregátů – přičemž samočinně mezi nimi přepíná pro co nejvyšší účinnost. Přesto automobilka trvá na označení e-boxer. Subaru tvrdí, že oproti klasickým full-hybridům využívá menší (a zároveň slabší) elektromotor, stejně jako menší (lehčí) baterie. Čistě na elektřinu tak sice Impreza e-Boxer jet umí, stává se tak ale jen při nízkém zatížení a jen na krátkou vzdálenost. Na elektřinu vůz ujede až vzdálenost 1,6 kilometru, při maximální rychlosti 40 km/h.

Konkrétně elektrické ústrojí tvoří synchronní střídavý elektromotor s permanentním magnetem o výkonu 12,3 kW, který je zakomponovaný do variátorové převodovky Lineartronic. Svoji energii pak čerpá z lithium-iontových baterií s jmenovitou kapacitou 4,8 Ah, které jsou umístěné pod podlahou zavazadelníku. Váží 25 kilogramů (což není tolik) a pomáhají zlepšit rozložení hmotnosti vozidla mezi nápravy, navíc umožňují zachovat objem zavazadelníku na hodnotě 345 litrů. Právě to jsou důvody, proč automobilka sáhla po tomto řešení, které díky nízké hmotnosti zachovává sportovní charakter vozu.

Elektromotor pak v tomto hybridním ústrojí doplňuje atmosférický benzinový dvoulitr typu Boxer. Čtyřválec s přímým vstřikováním a variabilním časováním ventilů si sice uchovává označení 20i, ve skutečnosti se ale jedná o motor, který je z 80 % nový. Provedené změny souvisí hlavně s přizpůsobením techniky hybridnímu pohonu, respektive spolupráci s elektromotorem. Zapracovalo se hlavně na životnosti spalovacího motoru, který se v tomto případě mnohem častěji vypíná než u konvenční varianty. Změnilo se rovněž sání, nechybí ani alternátor fungující jako startér-generátor. Pro snížení emisí je tu pak filtr pevných částic.

Jak bylo řečeno, automobil sám rozhoduje o tom, sílu jakého motoru použije. Řidič však podobně jako u jiných modelů Subaru může upravit chování řídicí jednotky pomocí dvou map. Intelligent v tomto případě pomáhá hospodárnosti, zatímco Sport využívá veškerou dostupnou sílu elektromotoru pro zajištění dynamičtějšího chování.

Subaru Impreza e-Boxer – srovnání s dalšími kompaktními hatchbacky
ModelSubaru ImprezaBMW 1Mazda 3Seat Leon
Verze2.0i e-Boxer118i2.0 Skyactiv-X1.5 eTSI
Pohon4x44x24x44x2
Zdvihový objem [cm3]1995149919981498
Válce/ventily4/43/44/44/4
Největší výkon [kW/min]110/5600-6000103/4200-6500132/6000110/5000-6000
Točivý moment [N.m/min] 194/4000220/1480-4600224/3000250/1500-3500
PřevodovkaCVT7DS6A7DS
Max. rychlost [km/h]197213211216
Zrychlení 0-100 km/h [s]10,08,58,98,4
Komb. spotřeba dle NEDC [l/100 km]6,35,05,54,7
Základní cena [Kč]770.000705.484799.400674.900

Nově nabízená varianta e-Boxer se do Imprezy dostává v rámci lehkého faceliftu, kterým vůz letos prošel. Poznáte ho podle přepracované přídě, kde se změnily světlomety i nárazník pro optické zdůraznění nízkého těžiště auta. Koncová světla pak více zdůrazňují světelný motiv písmena C.

Vedle toho se zapracovalo také na podvozku, což rovněž souvisí se zástavbou hybridního pohonu, respektive uložení baterií pohonného ústrojí u zadní nápravy. Z toho důvodu byla přepracována zadní náprava, měnilo se rovněž pérování.

I přes zajímavé úpravy to však Subaru Impreza na českém trhu nadále bude mít vcelku složité. Důvodem je vyšší pořizovací cena, která startuje na částce 770.000 korun za verzi Active. Tu vedle bohaté základní výbavy a hybridního pohonu vysvětluje standardně dodávaný pohon všech kol a automatické převodovky v podobě CVT Lineartronic. Na kompaktní hatchback je to zkrátka hodně, navíc zákazníci v této kategorii nejsou tolik zvyklí na čtyřkolku. Problémem je navíc i soupeř z vlastní stáje, crossover Subaru XV s tou samou technikou je totiž jen o 30.000 korun dražší.