Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Výroba dodávek Vauxhall v Lutonu
Výroba dodávek Vauxhall v Lutonu
Výroba dodávek Vauxhall v Lutonu
Výroba dodávek Vauxhall v Lutonu
73 Fotogalerie

Stellantis po 120 letech zavřel fabriku v britském Lutonu. Vznikaly zde nejen dodávky

Ondřej Šámal

Nadnárodní koncern Stellantis loni v listopadu oznámil, že ukonči činnost výrobního závodu v Lutonu. A tak se i před několika dny stalo.

Luton si spousta Čechů spojí s letištěm, kam směřují letadla nízkonákladových aerolinek s návštěvníky Londýna. Jen nedaleko od něj dlouhá desetiletí vznikala také auta. Město na severu od britské metropole bylo totiž tradičně spjato s automobilovým průmyslem. Již v roce 1905 zde tehdy mladá značka Vauxhall otevřela fabriku, která doplnila tu ve zmíněném Londýně.

Většinu času se zde vyráběly osobní vozy Vauxhall, od roku 2002 ovšem zdejší výrobní kapacitu plně vytěžovaly užitkové modely této značky, respektive mateřského Opelu. Po 120 letech ovšem továrna končí. Mateřský Stellantis totiž produkci v Lutonu zcela zastavil, což se dotkne tisícovek lidí ve městě a v okolí. Jen v samotném závodu pracovalo více než 1000 zaměstnanců, další stovky pak u dodavatelů.

Video placeholder
Auto TIP Klassik (upoutávka 2) • Auto.cz

Část pracovníků se ovšem přesune do přístavního města Ellesmere Port nedaleko Liverpoolu, kde Stellantis díky investici 50 milionů liber (téměř 1,5 miliardy korun) zahájí výrobu svých elektrických dodávek Opel/Vauxhall Vivaro, Peugeot Expert, Fiat Scudo a Citroën Jumpy (ten se na některých trzích prodává pod názvem Dispatch). Tahle zakázka přitom byla zprvu určená právě pro fabriku v Lutonu. Vedení Stellantisu ovšem chtělo produkci svých užitkových aut konsolidovat na jedno místo, Luton bohužel v tomto vnitrofiremním souboji prohrál.

Posledním vyrobeným vozem se v pátek 28. března stal Vauxhall Vivaro, který tak uzavřel dlouhou historii výroby aut v Lutonu.