Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Leapmotor C10
Leapmotor C10
Leapmotor C10
Leapmotor C10
51 Fotogalerie

Stellantis chtěl u Katowic vyrábět čínské SUV. Polsko ale naštvalo Čínu, tak míří jinam

Michal Dokoupil

Proti dovozu čínských vozů do EU se mnozí bouří už kvůli politice. Že má tento postoj něco do sebe, ukazuje rozhodnutí automobilky Leapmotor, které čínská vláda zakázala investovat v „nepřátelské“ zemi

V roce 2023 nizozemský koncern Stellantis, vzniklý spojením PSA a FCA, zakoupil 20 % podíl v čínském startupu Leapmotor. Kromě toho také s Číňany založil nový společný podnik Leapmotor International, ve kterém má s 51 % Stellantis kontrolní podíl. Díky tomu se Evropané dostali k výhradním právům na prodeje vozů Leapmotor mimo Čínu a dnes se nabízejí na mnohých trzích v Evropské unii.

Malý elektrický hatchback T03 se už dokonce montuje v polské továrně ve městě Tychy, kousek od Katowic. Fabrika, ze které dříve vyjížděly malé Fiaty a Lancie, dnes produkuje i Fiat 600, Alfu Romeo Junior nebo Jeep Avenger. Přidat se mělo i velké elektrické SUV Leapmotor C10, než do projektu hodila vidle polská vláda.

Ta totiž minulý rok hlasovala pro zavedení cel na čínská auta poháněna elektromotorem, tedy na klasické elektromobily a ty s prodlužovačem dojezdu. Což se týká i přímo Leapmotor, C10 se totiž nabízí v obou variantách, nově se na něj vztahuje k existujícímu 10 % clu dalších 20,7 %.

Na situaci rychle zareagovala čínská vláda, která zjevně místním výrobcům doporučila nadále neinvestovat do zemí, které hlasovaly pro zavedení cel. Stellantis tak ukončil projekt výroby C10 v Polsku a začal hledat továrnu jinde. Zvažovala se výroba v podniku koncernu ve slovenské Trnavě, nebo v německém Eisenachu. Obě země ostatně hlasovaly proti nařízení.

Nakonec ale vyhrálo Španělsko, které se hlasování zdrželo, a kde má Stellantis hned tři továrny. Koncern i čínský startup zatím situaci odmítají komentovat, dle zdrojů ze Španělska je už ale rozhodnuto a vyrábět se bude v Zaragoze. Nepůjde o první takový projekt v zemi, v bývalé továrně Nissanu v Barceloně se už s lokálním partnerem Ebro montují vozy Chery.

Leapmotor C10 je elektrické SUV velikostí odpovídající zhruba Škodě Kodiaq. Nabízí pohon zadních kol, baterie o kapacitě 53 kWh nebo 70 kWh, ale také EREV verzi s 28,4 kWh baterií a spalovací čtyřválcovou patnáctistovkou pod přední kapotou. V Evropě jsou dostupné obě verze, v sousedním Německu obě v přepočtu za 937.000 Kč. O vstupu Leapmotoru na český trh zatím nejsou žádné informace.

Video placeholder
Leapmotor C10 a T03 • Leapmotor