Španělsko centrem elektromobility: Továrna Seatu postaví 1400 baterií denně
Výsledky největšího investičního projektu v historii španělského průmyslu máme očekávat už příští rok.
Seat pod střechou koncernu VW pokračuje ve stavbě nového výrobního závodu v Martorellu, který má „postavit Španělsko na elektricky poháněná kola“. Právě vznikající továrna pro montáž akumulátorů bude totiž klíčovým prvkem k realizaci nové rodiny městských elektromobilů, jejichž výroba započne na stejném místě ke konci roku 2025.

Nejnovější závod je součástí ambiciózního transformačního projektu Future: Fast Forward, jehož cílem je proměnit Španělsko v elektromobilové centrum Evropy. Koncern VW, Seat, firma PowerCo a dalších celkem 49 partnerů projektu zužitkují ke splnění společného cíle investice ve výši 10 miliard eur, vůbec nejvíce v historii španělského průmyslu.
V novém provozu bude probíhat montáž akumulátorových článků z „gigatovárny“, kterou společnost PowerCo v současnosti staví ve španělském Saguntu. Ze strany Seatu putuje do nové továrny v Martorellu investice 300 milionů eur. Montáž bude probíhat na ploše 64.000 m² a zprovoznění závodu v roce 2025 zajistí více než 500 pracovních míst.
Počáteční kapacita výroby v Martorellu bude 1400 akumulátorů denně. Dopravník o délce 600 metrů bude dokončené moduly přepravovat přímo k montážním linkám, na nichž budou vznikat nové elektromobily. Továrna využije 11.000 solárních panelů, jejichž výroba pokryje 70 % energie potřebné pro celý proces.
Nedávné události prezentující dosažený pokrok ve výstavbě továrny se zúčastnili i Jeho královské Veličenstvo Filip VI. Španělský, předseda katalánské vlády Pere Aragonès, ministr průmyslu a turistického ruchu Jordi Hereu a další hodnostáři. Pozvaní představitelé si taky prohlédli plány budoucích elektrických modelů, které se příští rok začnou vyrábět nejen v Martorellu, ale také v provincii Navarra.
Právě Seat totiž vede koncernový projekt rodiny městských elektromobilů, do něhož spadají i další značky. Od konce roku 2025 tak započne výroba malé Cupry Raval, tedy sportovněji vyhlížejícího sourozence Volkswagenu ID.2all, zatímco závod Navarra zajistí výrobu crossoveru na základě ID.2all a rovněž chystané Škody Epiq.
„Koncern Volkswagen se 100% zaměřuje na podporu Španělska, španělského automobilového průmyslu a na utváření budoucnosti udržitelné mobility v Evropě a pro Evropu. Pracujeme na tom, co je nezbytné k masovému rozšíření elektromobility: na dostupných a atraktivních elektromobilech a špičkových akumulátorech. Usilujeme o elektromobilitu pro každého!“ uvedl k ambiciózním plánům Thomas Schäfer, generální ředitel značky Volkswagen.