Solární obytňák dokončil cestu napříč Evropou, část ale strávil na vleku
Studentský projekt Stella Vita chtěl ukázat, co všechno současné technologie umožňují. Cesta z Eindhovenu do nejjižnějšího bodu Španělska ale nebyla snadná.
Unikátní solární obytný automobil Stella Vita, který tým studentů nizozemské Univerzity v Eindhovenu představil zhruba před měsícem, dokončil 15. října svou cca 3.000 kilometrů dlouhou cestu napříč Evropou. Příjezd do města Tarifa, nejjižnějšího cípu Španělska, ovšem nebyl snadný.
Zhruba 1.000 kilometrů, především na začátku cesty, totiž vůz musel strávit na vleku, což mělo být způsobeno problémy s pohonnou soustavou. Kvůli různým akcím, které byly domluveny ještě před startem, si ale tým nemohl dovolit výraznější zpoždění a tak se opravovalo i po cestě, což je ostatně vidět na některých záběrech z videodeníku, který studenti zveřejňovali na Youtube.
Vůz se zastavil například v Bruselu, kde byl prezentován veřejnosti i evropským politikům. Ve Francii následovalo několik zastávek, včetně prezentace v sídle automobilky Renault. Vůz přitom evidentně vyvolával zájem všude, kde se objevil. Včetně několika kempů, kde jeho posádka přespávala.
Problémy se nakonec podařilo odstranit ještě ve Francii, odkud už vůz cestoval po vlastní ose. Po celou dobu přitom využíval pouze energii získanou ze střešních panelů, které napájely baterii s kapacitou 60 kWh. Během slunného dne měl být elektromobil schopen urazit trasu dlouhou až 730 km, během noci pak dojezd spadl na cca 595 km.
Rychlé dobití baterií při kempování pak umožňoval systém výsuvných bočních solárních panelů, které tvořily plochu až 17m2 a současně sloužily jako zastřešení boků. V obytné části, která byla navíc vybavena i zvedací střechou, pak nechyběla skládací velká postel, malý kuchyňský blok, toaleta nebo sprcha s teplou vodou. O napájení veškerého příslušenství, včetně TV, kávovaru, a nabíjení elektroniky se pak stále staraly pouze baterie v kombinaci se solárními panely.

Během vývoje vozu, který měl trvat zhruba necelý rok, byl kladen vysoký důraz nejen na aerodynamický design, ale také na volbu materiálů a snižování hmotnosti. Solární obytňák Stella Vita tak nakonec vážil zhruba 1.700 kilogramů a jeho maximální rychlost měla dosahovat až 120 km/h.
„Byla to skvělá doba, během které jsme se mnoho naučili,“ uvedl v prohlášení týmový manažer. „A co se stane se Stella Vita? Naším velkým snem je, aby se objevila společnost, která naše vize pozvedne na novou úroveň. Jestli už nás kontaktoval Elon Musk? Očekávám, že zavolá každou chvíli,“ měl žertovat manažer Solar Team Eindhoven.